علائم ترکیدن کیسه آب جنین | از کجا بفهمیم کیسه آب سوراخ شده

علائم ترکیدن کیسه آب جنین

سوراخ شدن کیسه جنینی و نشت مایع آمنیوتیک در ۸ تا ۱۰ درصد از بارداری ها قبل از رسیدن به هفته 37 بارداری رخ می دهد. این مهمترین علت زایمان زودرس در زنان است. گاهی پارگی کیسه جنینی با خطرات جدی همراه است. در این مقاله دکتر منیژه جوانمرد، متخصص و جراح زنان و زایمان به موضوع پارگی کیسه جنینی، علائم نشتی کیسه آب و دلایل آن پرداخته اند. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

کیسه آب چیست؟

کیسه جنینی، کیسه ای است که دور تا دور جنین را در رحم مادر گرفته و از مایعی به نام آمنیوتیک پر شده است. نقش اصلی این کیسه، حفاظت از جنین در برابر عوامل بیماری زا و ضربات وارده به شکم مادر است. این کیسه در اواخر بارداری پاره می شود و نشان می دهد که زمان زایمان فرا رسیده است.

پارگی زودرس کیسه آب جنین

اگر کیسه آب زودتر از هفته 38 حاملگی پاره شود، به آن پارگی زودرس کیسه آب جنین می گویند. پارگی زودهنگام کیسه باعث زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس می شود. اگر نوزاد به حد لازم رشد کرده باشد، بعد از پارگی زودرس کیسه، ظرف 24 ساعت زایمان انجام می شود.

از کجا بفهمیم کیسه آب سوراخ شده است؟

علائم پارگی کیسه آب جنین می تواند از خانمی به خانم دیگر متفاوت باشد. نشت و خروج مایع آمنیوتیک می تواند ناگهانی یا به تدریج اتفاق بیفتد. اما معمولا علائم پاره شدن کیسه جنینی به شکل های زیر است:

  • نشت مایع به صورت چکه ای و آهسته
  • نشت مداوم و خیس شدن لباس زیر و پاها مثل اینکه ادرار کرده اید
  • نشت مایع پیوسته نیست و مرتب شروع و متوقف می شود
  • شنیدن یا حس کردن یک صدای ترکیدن کوچک قبل از نشت مایع

اما علائم سوراخ شدن کیسه آب جنین متفاوت است. اگر کیسه آب سوراخ شده باشد، موقع سرفه و خم و راست شدن مقدار خیلی کمی مایع آمنیوتیک از واژن خارج می شود.

بیشتر بخوانید: چرا مایع آمنیوتیک نشت می کند؟

فرق نشتی کیسه آب جنین با ترشحات واژن و ادرار

ممکن است نشت مایع آمنیوتیک با ادرار یا ترشحات دیگر اشتباه گرفته شود. اما تفاوت آنها تا حدی قبل تشخیص است. فرق نشتی کیسه آب جنین با ترشحات واژینالی این است که ترشحات واژن لزج، کش دار، سفید و غلیظ است اما مایع آمنیوتیک کاملا شفاف، بی رنگ و مثل ادرار روان است.
فرق نشت کیسه آب جنین با ادرار نیز در بوی آنها است. مایع آمنیوتیک بوی شیرینی دارد و بعد از تخلیه مثانه، همچنان نشت آن ادامه دارد. ولی ادرار بوی آمونیاک می دهد و با تخلیه مثانه دیگر لباس زیرتان خیس نمی شود.

اگر در تشخیص نوع ترشحات دوران بارداری دچار مشکل هستید می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره و رزرو نوبت با شماره 77714405-021 و 09213343021 تماس بگیرید.

فرق مایع آمنیوتیک با ادرار

علت پاره شدن کیسه آب جنین چیست؟

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، علت پارگی کیسه آب جنین، نازک شدن این کیسه به دلیل عفونت واژن در بارداری و بخصوص عفونتهای باکتریایی است. بنابراین توصیه می کنند که اگر ترشحات واژن تان بد رنگ و بد بو است و سوزش و خارش دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید. این کار احتمال پارگی کیسه آب را کمتر می کند.

ریسک پارگی کیسه آب در چه زنانی بیشتر است؟

زنانی که در بارداری های قبلی سابقه پارگی کیسه آب یا زایمان زودرس داشته اند، در حاملگی های بعدی ریسک پارگی کیسه در آنها بالاتر است. عوامل زیر نیز می توانند احتمال بروز علائم سوراخ شدن کیسه آب جنین را بالا ببرند:

  • مصرف دخانیات در بارداری
  • بیماریهای مقاربتی
  • عفونت باکتریایی واژن، رحم یا دهانه رحم
  • عفونت های درمان نشده ی مجاری ادراری
  • جدا شدن جفت
  • لاغری زیاد مادر
  • بارداری چندقلویی
  • کشش بیش از حد غشای آمنیوتیک
  • سابقه جراحی یا نمونه برداری از گردن رحم

همچنین اگر طی هر مرحله از بارداری دچار خونریزی واژن شوید، احتمال پارگی کیسه جنینی در شما بیشتر می شود.

نشت مایع آمنیوتیک چه عوارضی دارد؟

اگر فاصله ترکیدن کیسه آب جنین تا زایمان طولانی شود، زایمان سختی خواهید داشت و مجبور به زایمان سزارین هستید. دیگر عوارض پاره شدن کیسه آب جنین عبارتند از:

  • زایمان زودرس
  • تولد نوزاد نارس
  • افزایش ریسک ابتلا به عفونت جدی در جفت که بسیار خطرناک است
  • نرسیدن اکسیژن کافی به جنین به دلیل ترکیدن کیسه و بروز مشکلات تنفسی و مغزی
  • پایین آمدن فشارخون مادر
  • جداشدن زودهنگام جفت از رحم
  • فشردگی بند ناف

همچنین اگر پیش از موعد کیسه آب پاره شود، احتمال عفونت پس از زایمان بیشتر می شود.

پاره شدن کیسه آب و سقط جنین

بنابر تجربه دکتر منیژه جوانمرد، زنده ماندن جنین بعد از پاره شدن کیسه آب بستگی به این دارد که در هفته چندم حاملگی باشید. مثلا:

سوراخ شدن کیسه آب در هفته 34 تا 37 بارداری

ممکن است برای کاهش خطر عفونت در مادر یا جنین، طی 24 ساعت اولیه بعد از پارگی کیسه مجبور به سزارین شویم.

ترکیدن کیسه جنین در هفته ۲۳ تا ۳۴ بارداری

چون رشد جنین کافی نیست، زایمان را به تاخیر می اندازیم. برای جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک تجویز می کنیم. همچنین برای رشد سریعتر ریه‌ های جنین داروهای استروئیدی تجویز می شود. حتی شاید مجبور شوید تا زایمان در بیمارستان بستری شوید.

پاره شدن کیسه آب جنین قبل از هفته ۲۳ بارداری

احتمال زنده‌ ماندن یا سلامت جسمی و ذهنی جنین تحت این شرایط کم است. پزشک در مورد این خطرات با شما حتما صحبت خواهد کرد. پارگی کیسه آب قبل از هفته بیست و سوم حاملگی علاوه بر سقط جنین ممکن است جان مادر را هم به خطر بیندازد.

چطور از سوراخ شدن کیسه جنین مطمئن شویم؟

اگر تشخیص علائم پارگی کیسه آب جنین برایتان سخت است، می توانید با یک آزمایش ساده در زایشگاه ها یا آزمایشگاه ها کاملا از این قضیه مطمئن شوید. سایر روشهای تشخیص پارگی کیسه آب عبارتند از:

تشخیص پارگی کیسه آب

  • سونوگرافی
  • معاینه دهانه رحم
  • آزمایش pH برای تشخیص اسیدی یا قلیایی بودن مایع

پس برای تشخیص قطعی علائم نشتی کیسه آب باید سریعا به نزدیکترین بیمارستان مراجعه کنید.

در صورت پاره شدن کیسه آمنیوتیک چه باید کرد؟

اگر دچار نشت مایع هستید، نوار بهداشتی بگذارید و سریع با پزشک متخصصی که مراقبتهای دوران بارداری شما را برعهده دارد، تماس بگیرید. پزشکتان به شما خواهد گفت که به مطب مراجعه کنید یا به بیمارستان. یادتان باشد که در طول مسیر مطب یا بیمارستان حتما در حالت دراز کشیده یا نیمه نشسته باشید.

در صورتی که دچار پارگی کیسه آب شده اید، می توانید برای جلوگیری از عوارض آن از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه،  بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره و رزرو نوبت با شماره 77714405-021 و 09213343021 تماس بگیرید.

سوالات پر تکرار درباره ترکیدن کیسه آب در بارداری

بسیاری از مادران باردار در مورد پارگی کیسه آب سوالات زیر را از خان دکتر منیژه جوانمرد می پرسند که به همراه پاسخ ایشان در زیر می خوانید:

ترکیدن کیسه جنین قابل درمان است؟

خیر. ترميم کيسه آب جنين یا درمان سوراخ شدن کيسه آب جنين امکانپذیر نیست. در صورت امکان باید زایمان زودرس را انجام دهیم. یا اگر جنین به اندازه کافی رشد نکرده، مادر را تحت مراقبت قرار می دهیم و زایمان را عقب می اندازیم.

برای پارگی کیسه جنین کی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

به محض سوراخ شدن کیسه جنین باید سریعتر به اورژانس نزدیکترین بیمارستان یا زایشگاه مراجعه کنید.

خودم می توانم معاینه کنم که کیسه آب پاره شده یا نه؟

خیر. به هیچ عنوان انگشت یا چیزی را وارد واژن نکنید. چون احتمال بروز عفونتهای خطرناک برای شما و جنین وجود دارد. برای معاینه به پزشکتان یا بیمارستان مراجعه کنید.

آیا می توان از پارگی کیسه جنین پیشگیری کرد؟

توصیه می کنم در ماه آخر بارداری نزدیکی نکنید و بهداشت لباس زیر را حتما رعایت کنید. همچنین در نیمه دوم بارداری کارهای سنگین انجام ندهید و اگر سیگاری هستید، آن را ترک کنید.

من دوقلو باردار هستم آیا دچار پارگی کیسه آب می شوم؟

این به عوامل مختلفی بستگی دارد و به طور قطعی نمی توانم نظر بدهم. اما توصیه می کنم به اندازه کافی استراحت کنید و از سفر در طول بارداری بپرهیزید، بخصوص در ماههای آخر بارداری.

اگر شما هم سوالی درباره علائم ترکیدن کیسه آب جنینی، دلایل و عوارض آن سوالی دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله، آنها را بپرسید. خانم دکتر جوانمرد در اسرع وقت به سوالاتتان در همین صفحه پاسخ می دهند.

4/5 - (64 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *