سونوگرافی ترانس واژینال چیست و چگونه انجام می‌شود؟

سونوگرافی ترانس واژینال و نحوه انجام آن

در مورد سونوگرافی ترانس واژینال چه می‌دانید؟ آیا تا به حال این سونوگرافی برایتان تجویز شده است؟ در برنامه مراقبتهای دوران بارداری، پزشک زنان سونوگرافی های مختلفی برای مادران باردار تجویز می‌کنند که یکی از آن‌ها سونوگرافی ترانس واژینال است. البته این سونوگرافی برای مادران غیر باردار هم تجویز می‌شود. اما بهتر است بدانیم که سونوگرافی ترانس واژینال چیست و چگونه انجام می‌شود؟ در این مقاله می‌خواهیم در مورد نحوه انجام این سونوگرافی توضیح دهیم. با ما همراه باشید. جهت دسترسی سریع به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

سونوگرافی ترانس واژینال چیست؟

سونوگرافی ترانس واژینال یکی از انواع سونوگرافی است که برای مادران باردار و بررسی اندام های داخلی زنان تجویز می‌شود. این سونوگرافی که از طریق واژن انجام می‌شود، یک روش راحت و کم خطر برای بررسی اندام های داخلی در ناحیه لگن زنان (واژن، رحم، تخمدان ها و مثانه) است. سونوگرافی ترانس واژینال با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا، تصاویر دقیقی از قسمت‌های داخلی لگن نشان می‌دهد.

به چه دلیل سونوگرافی ترانس واژینال توصیه می‌شود؟

وقتی صحبت از سونوگرافی می‌شود، ذهنیت بسیاری از افراد به سمت سونوگرافی های شکمی می‌رود. همان طور که می‌دانید، سونوگرافی شکمی می‌تواند اطلاعات دقیقی از قسمت های داخلی شکم را نشان دهد. اما در مورد ارگان های لگنی، با دقت عمل نمی‌کند. بنابراین برای بررسی اندام های داخلی زنان باید سونوگرافی ترانس واژینال انجام شود. سونوگرافی ترانس واژینال یک سونوگرافی داخلی از طریق واژن است که برای موارد زیر تجویز می‌شود:

  • خونریزی های شدید قاعدگی
  • کیست تخمدان یا تومورها
  • بررسی مشکلات ناباروری در زنان
  • فیبروم های رحمی
  • دردهای شدید در ناحیه لگن

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد تست های دوران بارداری

دلایل انجام سونوگرافی ترانس واژینال

نحوه انجام سونوگرافی ترانس واژینال چگونه است؟

سونوگرافی ترانس واژینال بهتر است تحت نظر یک پزشک متخصص و با تجربه انجام شود. بعد از مراجعه به اتاق معاینه، باید از کمر به پایین، لباس خود را در بیاورید و سپس بر روی تخت معاینه دراز بکشید. برای معاینه دقیق، لازم است زانوهای خود را خم کنید. در سونوگرافی ترانس واژینال، از مبدل استفاده می‌شود. مبدل یک میله جراحی است که از تاپون بزرگتر است. متخصص سونوگرافی، قبل از قرار دادن این میله در داخل واژن، روی آن را با کاندوم و ژل روان کننده، می‌پوشاند.
با قرار گرفتن مبدل در واژن، دستگاه امواج صوتی از خود ساطع می‌کند. با حرکات مبدل از یک سمت به سمت دیگر واژن و بررسی اندام های لگنی، امواج صوتی در نهایت به شکل تصویر بر روی صفحه نمایشگر مشاهده خواهد شد. تصاویر از تخمدان ها و رحم با این روش معمولا بزرگتر و واضح تر از تصاویر ایجاد شده از طریق سونوگرافی های شکمی است. این تصاویر به پزشک کمک می‌کند که به راحتی بتواند مشکل شما را تشخیص دهید و بهترین درمان را برایتان در نظر بگیرد.

اهمیت سونوگرافی ترانس واژینال در دوران بارداری چیست؟

سونوگرافی ترانس واژینال از آزمایشات مهمی است که در زمان بارداری به دلیل بررسی موارد زیر انجام می‌شود:

سونوگرافی ترانس واژینال در دوران بارداری

سقط در سه ماه اول بارداری در بین زنان شایع است و باعث خونریزی واژن می‌شود. سونوگرافی ترانس واژینال در چنین شرایطی برای مادر باردار مفید است. این سونوگرافی بین هفته ششم تا هفته دهم بارداری انجام می‌شود. در این زمان، جنین بسیار کوچک است و در قسمت پایینی شکم قرار دارد، به همین دلیل به وضوح دیده نمی‌شود.
انجام سونوگرافی ترانس واژینال به پزشک اجازه می‌دهد که رشد جنین را بررسی کرده و ضربان قلب او را مشاهده کند. اگر متخصص تشخیص دهد که به بررسی‌های بیشتری در ناحیه لگن و رحم نیاز است، روش های خاصی مانند سونوگرافی SIS و سونوهیستروگرافی برای بیمار در نظر گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: آیا انجام سونوگرافی در دوران بارداری ضرر دارد؟

آمادگی برای سونوگرافی ترانس واژینال

سونوگرافی ترانس واژینال ساده و بدون درد است و نیاز به آمادگی خاصی ندارد. اما رعایت موارد زیر به شما کمک می‌کند که راحتر بتوانید این سونوگرافی را انجام دهید:

  • با توجه به دستور پزشک و دلائل سونوگرافی، ممکن است نیاز باشد مثانه شما کاملا خالی یا نیمه پر باشد.
  • اگر پریود هستید و تامپون دارید، باید قبل از سونوگرافی تامپون را از واژن خارج کنید.

عوارض سونوگرافی ترانس واژینال

از آنجایی که در سونوگرافی ترانس واژینال، از اشعه استفاده نمی‌شود، یک روش امن و بی خطر است و حتی دوران بارداری برای مادر و جنین خطری ندارد. در حین انجام کار ممکن است کمی احساس ناراحتی داشته باشید و اگر این کار توسط پزشک ماهر و مجرب انجام شود، هیچ درد و خونریزی نخواهید داشت. قبل از انجام سونوگرافی با متخصص سونوگرافی یا پزشکی که این کار را انجام می‌دهد، حرف بزنید و اگر مشکل خاصی دارید، حتما به آن‌ها اطلاع دهید.

عوارض سونوگرافی ترانس واژینال

سونوگرافی ترانس واژینال یکی از سونوگرافی های مهم در بارداری است. برای انجام سونوگرافی ترانس واژینال بدون درد و خونریزی، انتخاب پزشک متخصص و با تجربه اهمیت زیادی دارد. برای این منظور، پیشنهاد می کنیم از تخصص و تجربه خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل در این زمینه بهره مند شوید. شما می توانید در صورت نیاز، برای دریافت وقت ویزیت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

سوالات پر تکرار در مورد سونوگرافی ترانس واژینال

آیا سونوگرافی ترانس واژینال درد دارد؟

در هنگام سونوگرافی ممکن است کمی احساس ناراحتی داشته باشید. ولی هرچه بیشتر آرامش خود را حفظ کنید، به همان اندازه مبدل راحتر وارد واژن شما خواهد شد. اگر در زمان انجام سونوگرافی ماهیچه های شما در حال انقباض باشد، ممکن است کمی احساس درد داشته باشید. این درد موقتی است و پس از پایان  زمان سونوگرافی از بین می‌رود.

سونوگرافی ترانس واژینال چقدر طول می‌کشد؟

انجام این سونوگرافی معمولا 15 تا 30 دقیقه طول می‌کشد. پس از انجام این آزمایش شما می‌توانید به راحتی فعالیت های روزانه خود را انجام دهید و نیازی به استراحت و دوره نقاهت نیست.

آیا سونوگرافی واژینال در بارداری برای سلامتی جنین خطرناک است؟

سونوگرافی ترانس واژینال از امواج فراصوت برای تولید تصویر استفاده می کند و هیچ اشعه ای ندارد. بنابراین در دوران حاملگی برای مادر و جنین بدون خطر است.

آیا بعد از انجام این سونوگرافی خونریزی خواهم داشت؟

به طور طبیعی بعد از انجام این سونو، خونریزی نباید اتفاق بیفتد. البته ممکن است لکه بینی جزئی به دلیل پاره شدن چند رگ خونی کوچک در رحم وجود داشته باشد. در بعضی از موارد هم به دلیل ژل استفاده شده در سونوگرافی، ممکن است مقداری ترشحات واژن داشته باشید. این ترشحات بعد از 24 ساعت از بین می روند و جای نگرانی ندارند.

آیا سونوگرافی ترانس واژینال در پریودی ممکن است؟

بله. همان طور که اشاره شد، می‌توان این سونوگرافی را در زمان پریودی هم انجام داد. بدون اینکه بر دقت و کیفیت تصویر برداری اثر منفی داشته باشد. طبق نظر پزشکان بهترین زمان برای انجام سونوگرافی ترانس واژینال، روز پنجم پریودی است.

برای انجام سونوگرافی واژینال کجا باید برم؟

سونوگرافی ترانس واژینال در بیمارستان‌ها، مراکز رادیولوژی و حتی کلینیک فوق تخصصی توسط پزشک یا متخصص فیزیوتراپی انجام می‌شود.

محل انجام سونوگرافی ترانس واژینال

سخن پایانی

انواع سونوگرافی در بارداری برای اطمینان از سلامت مادر و جنین انجام می‌شود. سونوگرافی ترانس واژینال، روشی بسیار امن و یکی از سونوگرافی هایی است که خطری برای مادر و جنین ندارد. پس با خیال راحت می‌توانید آن را انجام دهید. نگرانی خیلی از خانمها از این سونوگرافی، درد جزئی است که بخاطر وارد کردن دستگاه به واژن انجام می‌شود. اما درد بعد از تمام شدن زمان سونوگرافی از بین می‌رود. برای اینکه در هنگام انجام سونو، درد و خونریزی نداشته باشید، بهتر است یک پزشک با تجربه انتخاب کنید. پس قبل از اینکه برای سونوگرافی ترانس واژینال اقدام کنید، سعی کنید وقت زیادی برای انتخاب پزشک متخصص بگذارید.

اگر سوالی در این زمینه دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق بخش نظرات زیر این مقاله مطرح نمایید. در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

4.1/5 - (17 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *