فيبروم رحم در دختران مجرد: از علت تا درمان

فيبروم رحم در دختر مجرد

فیبرم رحمی به توده هایی از جنس بافت عضلانی رحم گفته می شود که در داخل یا بیرون رحم رشد می کنند. این توده ها غیرسرطانی هستند و به ندرت ممکن است تبدیل به بدخیمی شوند. این بیماری مختص زنان نیست و حدود 20 تا 40 درصد از دختران مجرد هم دچار این عارضه می شوند. در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با علت، عوارض و روش های درمان این بیماری در دختران آشنا کنیم.

علائم وجود فیبروم رحم در دختران

بسته به اندازه فیبروم رحم ممکن است بعضی از دختران هیچ علائمی نداشته باشند اما برخی دیگر علائم زیر را به دلیل بزرگ بودن اندازه میوم ها تجربه می کنند:

  • قاعدگی های دردناک (دیسمنوره)
  • خونریزی سنگین (منوراژی)
  • لکه بینی بین دو قاعدگی (بیشتر در دخترانی رخ می دهد که فیبروم آنها بزرگ بوده و به حفره رحم رسیده است)
  • ورم و نفخ شکم
  • طولانی بودن مدت قاعدگی
  • درد لگن، پاها و کمر
  • احساس فشار در لگن و پر بودن مثانه

علائم فیبروم رحم در دختران

علل ایجاد فیبروم رحم در دختران

هنوز علت اصلی ایجاد فیبروم رحمی مشخص نیست. ولی تصور می شود علل ژنتیکی و نوسانات هورمون های زنانه استروژن و پروژسترون تخمدانها در طول چرخه قاعدگی از مهمترین علل تشکیل و رشد فیبروم رحم در دختران مجرد باشند.

در صورت مشاهده علائم فیبروم رحم برای تشخیص و درمان به موقع و صحیح آن پیشنهاد می کنیم از تخصص و تجربه خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت دریافت نوبت یا کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

عوارض فیبروم رحم برای دختران مجرد

فیبروم رحم معمولا توده خوش خیمی است ولی اگر رشد سریعی داشته باشد، احتمال بدخیمی و سرطان رحم در دختران وجود دارد. دیگر عوارض فیبرم رحم عبارتند از:

  • مشکلات دفع ادرار و مدفوع
  • مشکلات قاعدگی
  • دردهای لگنی
  • احتمال نازایی و مشکلات بارداری بعد از ازدواج

همچنین این دختران بسته به نوع و اندازه فیبروم خود ممکن است دچار چاقی یا بزرگی سایز شکم شوند.

بیشتر بخوانید: آيا فيبروم باعث عقب افتادن پريود مي شود؟

فیبروم رحمی و نازایی در دختران

یکی از عوارض فیبروم رحمی در دختران احتمال نازایی آنها در آینده است که با درمان فیبروم رحم می توان از آن جلوگیری کرد. فقط حدود 10 درصد از دختران به دلیل میوم رحمی بعد از ازدواج دچار نازایی می شوند. رشد فیبروم ها در لایه آندومتر (درونی ترین لایه رحم) در این دختران علت اختلال در عملکرد آندومتر و نازایی آنها است.

فیبروم چطور باعث نازایی در دختران می شود؟

فیبروم ها به یکی از روشهای زیر منجر به نازایی دختران بعد از ازدواج می شوند:

  • رشد فیبروم ها در دیواره پشتی رحم باعث اشغال کامل یا نسبی فضای رحم شده و فضای کافی برای لانه گزینی و رشد جنین وجود ندارد.
  • بزرگ بودن فیبروم های اینترامولار باعث انسداد لوله های فالوپ شود و تخمک لقاح یافته نتواند وارد رحم شود.
  • برداشتن فیبروهای بزرگ با عمل جراحی میومکتومی باعث خونریزی و چسبندگی در محل جراحی شده و منجر به ناباروری دختران شود.
  • چسبندگی ناشی از میومکتومی عملکرد تخمدان ها را تحت تاثیر قرار دهد و باعث نازایی شود.

فیبروم رحمی و نازایی در دختران

همچنین رشد بیش از حد میوم ها باعث کاهش خونرسانی و رسیدن استروژن کافی به لایه آندومتر رحم می شود. در نتیجه آندومتر نمی تواند عملکرد مناسبی داشته باشد و بارداری امکان پذیر نخواهد بود. به همین دلیل دخترانی که چنین مشکلی دارند، در صورت بارداری در آینده با خطر سقط جنین مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: آیا فیبروم باعث سقط جنین می شود؟

چه دخترانی بیشتر در معرض فیبروم رحمی هستند؟

بارداری خطر ابتلا به فیبروم رحمی را کاهش می دهد. دختران مجرد به دلیل عدم بارداری، بیشتر از خانم های دیگر در معرض ابتلا به فیبروم رحم هستند. همچنین دخترانی که تحت شرایط زیر هستند، خطر رشد میوم در آنها بیشتر است:

  • بالای سی سال دارند
  • دارای سابقه خانوادگی در ابتلا به میوم هستند
  •  اضافه وزن زیادی دارند
  • دچار فشار خون بالا هستند.
  • از کمبود ویتامین D رنج می برند

دخترانی هم که تغذیه سالمی ندارند و گوشت قرمز زیادی مصرف می کنند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به فیبروم هستند.

روشهای تشخیص فیبروم دختران

برای تشخیص فیبروم رحمی خود می توانید به بهترین دکتر زنان برای درمان فیبروم رحم در تهران مراجعه کنید تا به کمک روشهای زیر اندازه و محل فیبروم تان را تشخیص دهد:

  • معاینه و گرفتن شرح حال بیمار
  • ام آر ای از رحم، لگن و تخمدان دختر

توجه داشته باشید که دختران به دلیل وجود بکارت نمی توانند معاینه لگنی، هیسترسکوپی تشخیصی و سونوگرافی واژینال را انجام دهند.

تشخیص فیبروم رحمی در دختر مجرد

به دخترانی که علائم فیبروم رحمی دارند، پیشنهاد می کنیم جهت تشخیص و درمان بیماری خود و نیز پیگیری از عوارض فیبرم و نازایی در آینده به مطب خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند. جهت دریافت نوبت یا کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

درمان فیبروم رحم دختران در تهران

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان، برای درمان فيبروم رحم دختران در تهران روشهای مختلفی وجود دارد که با توجه به اندازه و وضعیت میوم ها تجویز می شوند:

درمان خانگی فیبروم رحم

تغییر سبک زندگی و درمانهای خانگی فیبروم تا حدی جلوی رشد فیبروم ها را می گیرند و علائم بیمار را تسکین می دهند. برخی از این درمان ها عبارتند از:

درمان فیبروم رحم در طب سنتی

گفته می شود ماساژ، طب سوزنی و درمان های گیاهی مثل چای سبز، روغن کرچک، … می توانند در درمان فیبروم رحمی دختران موثر باشند. ولی این نوع درمانها به طور علمی هنوز ثابت نشده است.

درمان دارویی

برای کاهش علائم فیبروم دختران داروهای زیر ممکن است تجویز شوند:

اما دختران نمی توانند درمانهایی مثل هورمون تراپی با گذاشتن آی یو دی پروژسترون در داخل رحمی را به دلیل باکره بودن انجام دهند.

جراحی فیبروم رحم در دختران

میوم هایی که خیلی بزرگ هستند و علائم شدیدی دارند که با دارو برطرف نمی شود، به کمک یکی از روشهای جراحی زیر درمان می شوند:

  • جراحی میومکتومی
  • عمل لاپاراسکوپی
  • عمل هیسترکتومی یا برداشتن کامل رحم (در صورتی که فیبروم با جراحی های دیگر درمان نشود و جان دختر در معرض خطر باشد)

دخترانی که هیسترکتومی رحم را انجام می دهند، هرگز نمی توانند در آینده باردار شوند. به همین دلیل این جراحی آخرین خط درمان میوم در دختران مجرد و حتی زنان جوان است.

جمع بندی نهایی

دختران مجرد نیز از زمان رسیدن به بلوغ خود ممکن است دچار یکی از انواع فیبروم رحم شوند. این فیبروم ها ممکن است به دلیل نوسانات هورمون استروژن و پروژسترون ایجاد شوند. رشد این فیبروم ها می تواند منجر به قاعدگی های دردناک با خونریزی سنگین در دختران شود.

همچنین نازایی، کم خونی شدید و مشکلات باروری از عوارض میوم رحم در دختران هستند. برای جلوگیری از این عوارض بهتر است هر چه سریعتر برای درمان فیبروم با روشهای تغییر سبک زندگی، دارویی یا جراحی اقدام کنید.

در صورتی که سوال یا ابهامی در مورد بارداری و فیبروم رحم در دختر مجرد و راههای درمان آن دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله، سوالات خود را مطرح کنید.

3.9/5 - (50 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *