روشهای درمان فیبروم بدون جراحی

درمان-فیبروم-بدون-جراحی

اگر بدون علائم باشد بیمار تحت نظر گرفته می شود. اما با بروز علائم فیبروم مثل خونریزی های سنگین و دردهای قاعدگی، با توجه به شدت علائم و اندازه فیبروم ها از روشهای مختلف جراحی یا غیرجراحی استفاده می شود.
فیبروم های خیلی بزرگ باید تحت جراحی قرار بگیرند اما فیبروم هایی که هنوز خیلی بزرگ و در حد جراحی نیستند، اندازه آنها با درمان های غیرجراحی فیبروم کنترل می شود. در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با این روشهای غیرجراحی آشنا کنیم. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

روشهای درمان فیبروم بدون جراحی

روشهای غیرجراحی درمان فیبروم نمی توانند مثل روشهای جراحی رحم را از وجود فیبروم ها پاکسازی کنند. ولی نقش مهمی در کاهش سایز یا جلوگیری از رشد و بزرگ شدن فیبروم دارند. این روشهای غیر جراحی عبارتند از:

آگونیست های آزاد کننده گنادوتروپین

آگونیست های آزاد کننده گنادوتروپین (GnRHa) شامل لوپرون، سینارل و زولادکس با کاهش هورمون استروژن سایز فیبروم را کاهش می دهند. این مانند اتفاقی است که برای فیبروم ها در یائسگی می افتد.

مطالعات نشان می دهد که استفاده آگونیست های GnRH برای یک دوره یک تا سه ماه تقریباً 50 درصد اندازه ی فیبروم ها را کوچکتر و خونریزی شخص را کمتر می کند. اما قطع مصرف این دارو باعث رشد سریع فیبروم می شود و استفاده طولانی از این دارو با پوکی استخوانها همراه است.

انواع-فیبروم-های-رحمی

برای درمان فیبروم رحم بدون جراحی در تهران، شما هم می توانید از تخصص دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص و جراح زنان در این زمینه بهره مند شویم. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

درمان های دارویی

از دیگر داروهای مناسب برای درمان فیبروم که برخلاف آگونیست های GnRH، سایز فیبروم را کم نمی کنند، بلکه فقط علائم بیمار را کاهش می دهند؛ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

داروهای آندروژنیک: دانازول، ژستینرون، …

پروژستینها: مدروکسی پروژسترون استات، دپومدروکسی پروژه استات، نورتیندرون، …

کنترل منوراژی (خونریزی سنگین): آیودی میرنا و قرص های ضد بارداری خوراکی که ضخامت آندومتر (لایه درونی رحم) را کم می کنند.

آمبولیزاسیون فیبروم رحم

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان، آمبولیزاسیون فیبروم رحمی یکی از بهترین درمان های جایگزین جراحی فیبروم است که برای فیبروم های متعدد یا فیبروم های خیلی بزرگ به کار می رود.

این روش، یک درمان غیرجراحی و سرپایی است که با تزریق بیحسی موضعی و آرامبخش انجام می شود و هیچ دردی ندارد.

نحوه آمبولیزاسیون فیبروم رحم

در این روش از طریق قرار دادن یک کاتتر در کشاله ران ذرات ریزی به رگهای خونی فیبروم منتقل می شوند که باعث بسته شدن عروق خونی تغذیه کننده فیبروم می شود.

 این روش باعث از بین رفتن فیبروم های رحمی نمی شود اما بین 30 تا 50 درصد آنها را کوچکتر از قبل می کند. در این روش نیازی به برش شکم نیست و بهبودی بعد از آمبولیزاسیون سریع است. ولی در 20 درصد از خانمها احتمال عود فیبروم 5 سال بعد از درمان با این روش وجود دارد.

فرسایش فرکانس رادیویی ترانس سرویکس

فرسایش فرکانس رادیویی ترانس سرویکال که با نام تجاری Sonata شناخته می شود، یک روش بدون برش است که برای کوچک شدن فیبروم و کاهش علائم استفاده می شود.

برای درمان با این روش، ابزاری از راه واژن و دهانه رحم به داخل رحم منتقل می شود که می تواند امواج اولتراسوند و انرژی فرکانس رادیویی تولید کند. امواج اولتراسوند محل فیبروم را مشخص می کنند و انرژی فرکانس رادیویی فیبروم ها را کوچک می کند.

بهترین کاندید برای درمان با روش Sonata

فرسایش فرکانس رادیویی ترانس سرویکال برای بانوان زیر موثر است:

  • دارای چند فیبروم هستند که سایز آنها زیر  5 سانتی متر است.
  • بعد از درمان فیبروم می خواهند باردار شوند.

ابلیشن آندومتر

ابلیشن آندومتر به صورت سرپایی با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود. در این روش، دستگاه ابلیشن از راه واژن وارد رحم شده و طی 5 دقیقه با ایجاد گرما باعث تجزیه لایه درونی (اندومتر) رحم و یا در واقع سوزاندن رحم می شود.

این درمان برای کسانی موثر است که فیبروم باعث خونریزی های شدید قاعدگی آنها می شود و علاقه ای به باردار شدن در آینده ندارند یا به دلیل شرایط پزشکی قادر به جراحی نیستند.

سونوگرافی متمرکز شده

سونوگرافی متمرکز شده یا FUS روش غیرجراحی است که در آن فیبروم های رحمی تحت تاثیر گرمای امواج صوتی که فرکانس و انرژی بالا دارند، از بین می رود. این روش را با تصویربرداری MRI ترکیب می کنند تا پزشک بتواند به دقت فیبروم ها را هدف قرار دهد.

سونوگرافی متمرکز شده حدود 3 ساعت طول می کشد و برای زنانی که تمایل به بارداری ندارند مناسب است. درمان با این روش سرپایی است و در مطب مجهز یا کلینیک جراحی انجام می شود.

روشهای-درمان-فیبروم-رحم

برای درمان فیبروم رحم بدون جراحی در تهران، شما هم می توانید از تخصص دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص و جراح زنان در این زمینه بهره مند شویم. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

جمع بندی پایانی

فیبروم هایی که خیلی بزرگ نیستند اما علامت دار شده اند را می توان با دارو، ابلیشن اندومتر، سونوگرافی متمرکز شده و غیره بدون جراحی درمان کرد. این روشها یا برای حذف فیبروم انجام می شوند و یا برای کاهش سایز آن.

سوالات رایج درباره درمان غیر جراحی فیبروم

معمولا سوالات زیر در باره درمان فیبروم بدون عمل جراحی از دکتر جوانمرد پرسیده می شود:

چه زمانی درمان های غیرجراحی موثر نیست و باید عمل فیبروم را انجام دهیم؟

اگر فیبروم بزرگ یا علائم دار باشد و با درمان دارویی و روشهای غیر جراحی نتوانیم آن را کنترل کنیم یا بیمار دچار درد لگنی شدید باشد، در این صورت جراحی انجام میدهیم.

بعد از درمان فیبروم با روشهای غیرجراحی می توانم باردار شوم؟

در صورتی که روش درمان شما مثل ابلیشن اندومتر نباشد و عوارضی برای باروری ایجاد نکند، بله می توانید باردار شوید. بنابراین قبل از درمان فیبروم در مورد تمایل به بارداری در آینده با پزشکتان صحبت کنید تا روشهای مناسب را برای شما به کار گیرد.

بهترین قرص برای درمان فیبروم چیست؟

نوع دارو یا روش درمان فیبروم کاملا بستگی به سایز فیبروم، تعداد، علائم بیمار و نیز وضعیت سلامت او دارد. برای درمان فیبروم بدون جراحی باید حتما توسط متخصص زنان معاینه شوید.

اگر شما هم سوالی درباره درمان فیبروم بدون جراحی دارید می توانید در بخش نظرات از ما بپرسید.

3.2/5 - (26 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *