عمل هیستروسکوپی رحم چیست و چگونه انجام می شود؟

هیستروسکوپی

یکی از اعضای مهم بدن زنان رحم است که مانند سایر اعضای بدن امکان دارد دچار مشکلاتی شود. وظیفه‌ی اصلی رحم، بارداری و رشد جنین است. یکی از روش‌های جدید درمان بیماری‌های مربوط به رحم که کاربرد بسیاری نیز دارد، عمل جراحی هیستروسکوپی رحم و تخمدان است. برای آشنایی بیشتر با عمل جراحی هیستروسکوپی در ادامه این مقاله همراه ما باشید. برای دسترسی به پاسخ سوالات خود می‌توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

نحوه انجام عمل هیستروسکوپی

این عمل بدون برش و ایجاد زخم روی بدن انجام می شود. در این روش جراحی، لوله‌ی بلند و باریکی به نام استروسکوپ که سر آن یک دوربین قرار دارد، از راه واژن وارد بدن بیمار می‌شود. این دوربین کیفیت و وضوح بالایی دارد و پزشک از طریق آن می‌تواند رحم را بررسی و علت اصلی مشکلات به وجود آمده را پیدا کند. همچنین با استروسکوپ می توان مخاط دهانه‌ی رحم و سوراخ‌های لوله‌های فالوپ را نیز کاملا مشاهده کرد. در صورت نیاز نیز می توان از آن‌ها نمونه برداری انجام داد. این عمل معمولا در مطب پزشک قابل انجام است و نیازی به مراجعه به بیمارستان نیست.

عمل هیستروسکوپی را می‌توان با روش‌هایی که قبلا از آنها استفاده می شد، مانند لاپاروسکوپی و تراشیدن دهانه‌ی رحم برای نتیجه گیری بهتر ترکیب کرد. در لاپاراسکوپی، لوله‌ی بسیار باریکی از طریق ایجاد برش روی شکم وارد بدن می‌شود. با لاپاراسکوپی می‌توان نواحی بیرونی رحم یعنی تخمدان‌ها و لوله فالوپ را بررسی کرد. در حین لاپاراسکوپی اگر به طور قطعی بیماری فرد تشخیص داده شود، پزشک می‌تواند عمل هیستروسکوپی درمانی را به صورت همزمان انجام دهد. در چنین شرایطی ابزارهایی که جراح ممکن در عمل به آن‌ها نیاز داشته باشد از طریق هیستروسکوپ وارد بدن بیمار می‌شوند.

عمل هیستروسکوپی

از عمل هیستروسکوپی برای درمان چه بیماری‌هایی استفاده می‌شود؟

برخی از بیماری‌هایی که با استفاده از این عمل تشخیص و درمان می‌شوند مربوط به رحم‌اند و برخی دیگر مربوط به تخمدان‌ها هستند. عمل هیستروسکوپی رحم و تخمدان در موارد زیر به کار می رود:

داشتن خون ریزی پس از دوران یائسگی

جابه‌جا شدن IUD

نیاز پزشک به نمونه برداری از رحم

غیر نرمال بودن تست پاپ اسمیر بیمار

در مواردی پزشک برای انجام تست پاپ اسمیر از روش هیستروسکوپی استفاده می کند.

درمان فیبروم رحمی با هیستروسکوپی

فیبروم رحمی از جمله مشکلاتی است که بسیاری از خانم‌ها ممکن است در طول زندگی خود به آن دچار شوند. فیبروم توده‌ی خوش خیمی غیر سرطانی است و مشکلات حادی برای بیمار به وجود نمی‌آورد. گاهی حتی افراد از وجود آن در بدن خود بی اطلاع‌اند. آن دسته از فیبروم‌ها که موجب احساس درد و فشار در قسمت شکم و لگن می‌شوند در بسیاری از موارد با روش‌هایی مانند مصرف دارو بهبود می‌یابند. اما زمانی که اندازه‌ی آن‌ها به ۲ الی ۳ سانتی متر می‌رسد، نیاز به جراحی است. به یاد داشته باشید که اگر زنان باردار در دوران بارداری خود مبتلا به فیبروم رحمی شوند خطراتی برایشان به همراه دارد البته در مواردی فیبرومها برای مادر و جنین خطرآفرین نیستند اما اگر درمان نشوند سلامتی مادر و جنین به خطر می افتد. شما با خواندن مقاله آیا فیبروم رحم در بارداری خطرناک است اطلاعات کاملی در این زمینه بدست خواهید آورد.

بیشتر بخوانید: غذاهای مضر برای فیبروم رحمی

چسبندگی  رحم

هنگامی که در دیواره‌های رحم، بافت اسکار یا زخم به وجود آید و شروع به رشد کند، چسبندگی رحم یا سندرم آشرمن رخ می دهد. این بیماری معمولا در خانم‌هایی به وجود می‌آید که به دلیل سقط جنین و از بین بردن نطفه داخل رحم از عمل‌هایی مانند کورتاژ استفاده کرده اند. گاهی کورتاژ موجب ایجاد زخم در داخل رحم می‌شود. این سندرم ممکن است علائمی نداشته باشد یا گاهی منجر به قاعدگی نامنظم و نداشتن پریودی شود. از جمله مهم‌ترین عوارض سندرم آشرمن می‌توان به سقط جنین بیش از یک بار و عدم باروری اشاره نمود. از این رو با استفاده از عمل جراحی هیستروسکوپی رحم می‌توان این چسبندگی‌ها و اسکارها را پیدا کرده و آن‌ها را تخریب کرد.

تشخیص سپتوم رحم یا رحم دوشاخ

این بیماری از جمله مشکلات مادرزادی است که از همان ابتدا، به هنگام رشد جنین و شکل‌گیر اندام‌های جنسی در فرد به وجود می‌آید. در سپتوم رحم که به رحم دو شاخ نیز معروف است، یک غشا فضای داخل رحم را به دو بخش تفسیم می‌کند. بخش بیرونی، ظاهری طبیعی دارد. رحم دوشاخ در همه‌ی موارد موجب عدم بارداری نمی‌شود اما باتوجه به عوارض بارداری با رحم دو شاخ، خطر از دست رفتن جنین به صورت مکرر در اینگونه افراد بالا است. اگر فرد علائمی مانند سقط جنین به دفعات زیاد داشته باشد، پزشک هیستروسکوپی رحم دوشاخ را تجویز می‌کند تا از وضعیت این ناحیه مطلع شود.

تخریب آندومتر

یکی دیگر از کاربردهای عمل جراحی هیستروسکوپی رحم، تخریب آندومتر است. آندومتر لایه‌ی داخلی رحم است که در دوران قاعدگی شروع به بازسازی می‌کند. گاهی بنا به دلایل مختلفی این لایه ضخیم شده و موجب ایجاد درد و خون ریزی‌های مکرر و زیاد در خانم‌ها می‌شود. از این رو باید ضخامت آندومتر رحم کاهش یابد و به اندازه‌ی نرمال برسد تا مشکلات حاصل از آن از بین بروند. پزشکان با استفاده از هیستروسکوپ و ابزارهای مورد نیاز اقدام به تخریب آندومتر می‌کنند تا ضخامت این لایه به حد نرمال برسد.

تخریب آندومتر

اگر قصد انجام عمل هیستروسکوپی رحم را دارید، ما به شما خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل را توصیه می کنیم. خانم دکتر جوانمرد با سالها تجربه یکی از بهترین جراحان و متخصصان زنان در تهران هستند. جهت کسب اطلاعات و رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

مزایای عمل هیستروسکوپی

از جمله مزیتهای کاربرد عمل هیستروسکوپی برای نمونه برداری از رحم عبارت است از:

  • دقیق بودن تشخیص بیماری در این روش و استفاده از هیستروسکوپی درمانی به صورت همزمان در حین عمل.
  • کوتاه بودن دوران نقاهت و بهبودی نسبت به سایر روش‌ها
  • عدم نیاز به ایجاد برش و زخم بر روی بدن
  • عدم ایجاد عفونت
  • کاهش درد
  • با استفاده از این عمل در بسیاری از موارد دیگر نیازی به برداشتن رحم یا عمل هیسترکتومی نیست.
  • احتیاج کمتر به دارو و مسکن‌

مراقبت‌های بعد از عمل هیستروسکوپی

بعد از انجام عمل هیسترسکوپی رحم حتما باید نکات زیر را رعایت کنید:

1- روز پس از عمل جراحی می‌توانید دوش بگیرید. اما تا حد امکان از شنا در استخر و یا استفاده از وان خودداری نمایید.

2- به دلیل آنکه این عمل واژینال است پزشکان توصیه می‌کنند فرد از داشتن رابطه‌ی جنسی تا ۲ الی ۳ هفته خودداری کند. زیرا انجام این کار احتمال آسیب و بروز عفونت را در بیمار افزایش خواهد داد.

3- اگر قصد بارداری دارید بهتر است در رابطه با آن با پزشک معالج خود مشورت کنید. زیرا ممکن است رحم تا مدتی آمادگی لازم جهت باروری را نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: مشاوره و معاینات قبل از بارداری

4- برای بهبودی سریع‌تر و کمک به درمان خود بهتر است از رژیم غذایی سالمی استفاده کنید. ۱ تا ۲ هفته از غذاهای سنگین و پرخوری کردن بپرهیزید تا به رحم و اندام‌های مربوط به آن فشار وارد نشود.

5- اگر پس از عمل دچار یبوست شده اید، نگران نباشید. در بسیاری از موارد پس از انجام عمل ممکن است این مورد برای بیماران به وجود آید. برای حل این مشکل سعی کنید از مایعات سالم و مواد غذایی فیبردار بیشتر استفاده کنید.

مراقبتهای بعد از عمل

عوارض هیستروسکوپی رحم

عوارض بعد از عمل هیستروسکوپی رحم و خطرات آن شامل موارد زیر است:

1- در این عمل جراحی گاهی به دلیل باز شدن بیش از حد دهانه رحم ممکن است این قسمت پاره شود و مشکلات دیگری را برای بیمار به وجود آورد. البته توجه داشته باشید که رخ دادن چنین اتفاقی بسیار نادر بوده و جای نگرانی نیست.

2- هنگامی که دهانه رحم برای ورود هیستروسکوپ باز می‌شود هوای بیرون به داخل رحم نفوذ کرده و در برخی موارد تجمع این هوا در رحم مشکل ساز می‌شود.

3- در صورتی که پزشک جراح از تجربه‌ی کافی در اینباره برخوردار نباشد، ممکن است ناخواسته در حین عمل به سایر اندام‌های مجاور مانند تخمدان‌ها و مثانه آسیب وارد نماید.

4- استفاده از ابزارهای نامناسب در عمل هیستروسکوپی رحم ممکن است باعث ایجاد زخم در رحم شود.

5- اگر پس از انجام عمل مذکور علائمی مانند خون ریزی‌های شدید، تب، ترشح و درد در ناحیه لگن و شکم داشتید حتما به پزشک خود مراجعه کنید. عدم توجه به علائم غیر طبیعی ممکن است مشکلات جدی‌تر را برای بیمار به وجود آورد که گاهی غیرقابل جبران هستند.

اگر قصد انجام عمل هیستروسکوپی رحم و تخمدان را دارید، برای جلوگیری از عوارض احتمالی این جراحی بهتر است از پزشکان متبحر در این زمینه بهره مند شوید.  ما به شما خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل را برای انجام عمل هیستروسکوپی توصیه می کنیم. ایشان با سالها تجربه یکی از بهترین جراحان و متخصصان زنان در تهران هستند. جهت کسب اطلاعات و رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

هزینه‌ی عمل هیستروسکوپی رحم چقدر است؟

در تعیین هزینه‌ی عمل جراحی هیستروسکوپی رحم عوامل بسیاری دخیل هستند. به طور مثال:

پزشک

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین این عوامل پزشک جراحی است که شما برای انجام این عمل او را انتخاب می‌کنید. میزان دستمزد پزشکان در شهر‌ها و منطقه‌های مختلف، متفاوت بوده و نمی‌توان مبلغ مشخصی را برای آن تعیین نمود. برخی از افراد برای کاهش هزینه‌های خود به پزشکان ناکاربلد مراجعه می‌کنند و این امر باعث می‌شود مشکلات جدی‌تری برای آن‌ها به وجود آید.

متخصص زنان

محل درمان

توجه داشته باشید که عمل خود را در بیمارستان انجام می‌دهید. در صورت بستری شدن در بیمارستان هزینه‌های مربوط به آن نیز اضافه خواهند شد.

نوع عمل

همچنین اینکه این عمل برای تشخیص بیماری استفاده شود و یا درمان و تشخیص به صورت همزمان انجام شوند نیز در تعیین هزینه‌ی عمل موثر خواهد بود. اگر مشکل بیمار پیچیده بوده و نیازمند به بررسی و درمان برای مدت بیشتری باشد طبیعی است که هزینه‌ی بیشتری باید پرداخت شود.

برای اطلاع از هزینه عمل هیستروسکوپی رحم در تهران، می توانید به مطب خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات و رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

امیدواریم در این مقاله به سوالات شما در مورد عمل هیسترسکوپی رحم پاسخ داده باشیم. در صورتی که سوال بیشتری در این مورد دارید، می توانید آنرا در بخش نظرات زیر این مقاله مطرح نمایید.

3.9/5 - (29 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *