چسبندگی بعد از عمل هیسترکتومی چه عوارضی دارد؟

عوارض چسبندگی بعد از هیسترکتومی

عمل هیسترکتومی یا خارج کردن رحم یکی از جراحی های بزرگ زنانه است. ایجاد چسبندگی یکی از عوارض بعد از عمل برداشتن رحم است که مشکلات متعددی را برای بانوان ایجاد می کند. در این مقاله به موضوع عوارض و علائم چسبندگی بعد از عمل هیسترکتومی رحم پرداخته شده است. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

چسبندگی بعد از عمل چیست؟

به گفته خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان و زایمان، چسبندگی یک واکنش طبیعی بدن بعد از عمل و دستکاری اندام های شکمی و لگنی است. این عارضه باعث می شود اندام های داخلی به هم نزدیک شوند و دیواره خارجی شان با بافت نازکی به هم بچسبد.

اگر هیسترکتومی کامل نباشد یعنی تخمدان ها و لوله های رحمی دست نخورده باشند، چسبندگی در ناحیه لگنی می تواند روی تخمدان ها، لوله های رحمی و یا مثانه ایجاد شود. البته این عارضه چندان شایع نیست و در بعضی از افراد اتفاق می افتد.

علائم چسبندگی بعد از عمل هیسترکتومی

بیشتر چسبندگی های شکمی و لگنی علامتی ندارند اما گاهی هم علامت دار می شوند و به تشخیص این عارضه کمک می کنند. علائم چسبندگی بعد از عمل هیسترکتومی عبارت است از:

  • درد ناشی از کرامپ گاز روده (اولین علامت)
  • نفخ
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • یبوست

این علائم به خصوص زمانی ایجاد می شود که چسبندگی به صورت حلقه ای دور روده کوچک ایجاد شده باشد. در این صورت باید سریع به پزشک مراجعه کنید.

در صورت مشاهده علائم چسبندگی لگن و انسداد روده پیشنهاد می کنیم در اسرع وقت به مطب خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان در شرق تهران مراجعه کنید. برای رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

علت چسبندگی بعد از عمل هیسترکتومی چیست؟

یکی از عوارض بعد از عمل برداشتن رحم، بروز چسبندگی لگنی است. البته عفونت و التهاب لگن هم می توانند باعث بروز چسبندگی شوند. معمولا یکی از موارد زیر علت چسبندگی بعد از عمل هیسترکتومی هستند:

  • ایجاد زخم یا برش روی اندام های لگنی
  • التهاب در سطح اندام های شکمی یا پرده صفاق (روده بند) در حفره شکم
  • خونی که روی اندام های لگنی ریخته و حین عمل شسته نشده است
  • خشک شدن احشای لگنی در اثر جراحی

همچنین تماس روده، تخمدان، لوله های رحمی و … با مواد خارجی  مثل دستکش جراحی، وسایل جراحی و گاز وارد شده به شکم برای داشتن دید بهتر توسط جراح هم می تواند باعث ایجاد چسبندگی در لگن شود.

انواع عمل هیسترکتومی

خطرات چسبندگی لگن

چسبندگی بعد از عمل باعث می شود مدت طولانی تری در بیمارستان بستری بمانید. همچنین از عوارض چسبندگی بعد از عمل هیسترکتومی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دردهای مزمن لگنی

چسبندگی می تواند باعث درد مزمن لگن و تشکیل بافت اسکار روی اندام های داخلی شود. ممکن است درد در یک ناحیه از لگن باشد. اغلب، بیماران درد لگن را یک درد کلی، مبهم وغیرقابل توصیف می دانند که با کرامپ شکم همراه می شود.

انسداد روده کوچک

چسبندگی علت 60 درصد از موارد ابتلا به انسداد روده کوچک در بزرگسالان است. چسبندگی ناشی از عمل هیسترکتومی هرچند به ندرت اتفاق می افتد اما در صورت بروز، علائم زیر را ایجاد می کند:

  • درد شدید شکم
  • کرامپ متناوب روده
  • تهوع و استفراغ
  • نفخ
  • آسیب طولانی مدت یا دائمی به روده

حتی عدم درمان به موقع انسداد روده می تواند کشنده باشد و باعث مرگ بیمار شود.

تکرر ادرار

چسبندگی های متراکم در لگن با محدود کردن ظرفیت مثانه می توانند باعث تکرر ادرار شوند. با این حال چون دلایل متعددی برای تکرر ادرار وجود دارد، شاید چسبندگی در این بیماران تشخیص داده نشود.

دردهای نوروپاتیکی یا عصبی

دردهای عصبی به خاطر فشرده شدن عصبها بعد از جراحی های لگنی مثل هیسترکتومی ایجاد می شوند. فشردگی اعصاب می تواند به خاطر اسکار به جای مانده از چسبندگی هایی باشد که بخاطر بریدگی یا آسیب دیدگی رشته های عصبی حین جراحی ایجاد شده اند.

برای انجام جراحی هیسترکتومی رحم در تهران شما هم می توانید از مهارت و تجربه خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات و رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

درمان چسبندگی لگن با جراحی

جراح و متخصص زنان برای درمان چسبندگی لگنی بعد از عمل هیسترکتومی بسته به وضعیت بیمار از روشهای زیر برای جراحی استفاده می کنند:

هر دو روش جراحی در بیمارستان و با بیهوشی یا بیحسی موضعی انجام می شود. جراحی چسبندگی لگن برای کاهش چسبندگی و بخیه زخم های لگن انجام می شود.

دوره نقاهت در جراحی چسبندگی لگن

بعد از این جراحی باید یک تا دو روز بستری شوید. اما هر چقدر چسبندگی ها بیشتر بوده و اندامهای بیشتری را درگیر کرده باشد، باید مدت بیشتری در بیمارستان بمانید.

چسبندگی-بعد-از-عمل-هیسترکتومی

پرسش و پاسخ در مورد هیسترکتومی رحم

در این قسمت می توانید پاسخ سوالات رایجی که درباره خطرات عمل هیسترکتومی از خانم دکتر جوانمرد خوشدل پرسیده می شود را بخوانید:

آیا چسبندگی در سی تی اسکن نشان داده می شود؟

سی تی اسکن به ندرت چسبندگی شکمی یا لگنی را نشان می دهد. اما عوارض ناشی از چسبندگی بعد از عمل هیسترکتومی مثل انسداد روده ها را می توان به خوبی با سی تی اسکن تشخیص داد.

آیا روشی برای تشخیص چسبندگی لگنی هست؟

معمولا چسبندگی را از روی علائمی که ایجاد می کند، تشخیص می دهیم. در بعضی موارد تصاویر MRI نیز می توانند به تشخیص بهتر کمک کنند.

آیا چسبندگی می تواند سالها بعد از جراحی هیسترکتومی ایجاد شود؟

خیر. چسبندگی در همان روزهای اولیه بعد از انجام عمل هیسترکتومی ایجاد می شود. اما ممکن است تا سالها علامت ندهد و متوجه آن نشوید.

چسبندگی بعد از عمل جراحی برداشتن رحم با چه سرعتی ایجاد می شود؟

معمولا چسبندگی ظرف چند ساعت تا چند روز اول بعد از جراحی ایجاد می شود.

درد چسبندگی چطور احساس می شود؟

برخلاف دردهای بیماری آندومتریوز که ضربه ای و مستمر هستند، یک درد تیز مثل چاقو است. حرکات روده موقع هضم غذا درد را تحریک کرده و احساس می کنید چیزی درون شما کشیده می شود.

بهترین روش برای تسکین درد چسبندگی شکم چیست؟

بعضی از تحقیقات نشان داده اند که قرص ضد صرع Pregabalin می تواند دردهای شکمی و خواب زنانی را که دچار چسبندگی هستند، بهبود بخشد.

اگر شما هم سوالی درباره عوارض چسبندگی بعد از عمل برداشتن رحم دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید سوالات خود را از خانم دکتر جوانمرد خوشدل بپرسید.

3.7/5 - (33 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *