درد سینه در بارداری نشانه چیست + درمان

درد سینه در بارداری

درد سینه نشانه بارداری است. این درد و مجموعه ای از تغییرات، در پستان ها در اوایل بارداری در زنان دیده می شود. با بروز درد شدید در سینه ها و سفتی آن شاید نگران وضعیت سلامتی سینه های خود شوید یا با عقب افتادن قاعدگی تان از خود بپرسید که آیا درد سینه نشانه بارداری است یا نه؟ در این مقاله به این موضوع می پردازیم که درد سینه در بارداری نشانه چیست و چگونه می توانید درد سینه ها را کمتر و بارداری راحت تری را تجربه کنید. به کمک فهرست زیر می توانید به مطالب مقاله به سرعت دسترسی پیدا کنید.

درد سینه در اوایل بارداری چگونه است؟

زنانی که دچار درد سینه در بارداری می شوند، به جز درد علائم درد علائم دیگری را نیز تجربه می کنند. به طور مثال، تغییرات سینه در بارداری در اغلب زنان باردار همراه با علائم زیر است:

  • تورم پستان ها بطوری که حجم آن هر هفته بیشتر از قبل می شوند
  • به تدریج بزرگ شدن اندازه سینه ها و رسوب لایه های چربی در پستان ها (افزایش سایز سینه)
  • گزگز شدن اطراف نوک پستان ها
  • سفت شدن پستان ها
  • احساس سوزش در سینه یا نوک سینه
  • تیره تر شدن نوک پستان ها
  • حساس شدن سینه و نوک سینه به لمس

را تجربه می کنند. این نوع تغییرات پستان ها در اوایل بارداری کاملا طبیعی و جزء علائم اولیه بارداری هستند که هیچ جای نگرانی ندارند.

تفاوت درد سینه در پریودی و بارداری

قبل از پریودی معمولا زنان دچار درد سینه و حساس شدن به لمس را تجربه می کنند. این حالت به دلیل تغییرات هورمونی قبل از پریودی اتفاق می افتد. برای بسیاری از زنان باردار، درد سینه در اوایل بارداری شبیه درد سینه پریودی است با این تفاوت که درد سینه در بارداری بسیار بیشتر از پریودی است. همچنین سینه درد پریودی با شروع خونریزی بسیار کم و یا برطرف می شود اما درد سینه در بارداری حداقل تا پایان سه ماهه اول بارداری ادامه دارد.

تفاوت درد سینه در پریودی و بارداری

علت درد سینه در بارداری

افزایش بیش از حد هورمون های زنانه استروژن و پروژسترون دلیل درد سینه در بارداری است. بالا بودن سطح این دو هورمون در بارداری باعث افزایش جریان خون در بافت پستان ها می شود. با افزایش جریان خون، پستانها دچار تورم و حساس شدن به لمس شده و درد شدیدی در پستان ها ایجاد می شود. همچنین:

  • ایجاد کیست های کوچک پر آب در بافت سینه که رفته رفته متورم می شوند
  • عدم تعادل در سطح استروژن
  • تحریک سینه ها برای تشکیل غدد شیری در اثر افزایش هورمون پرولاکتین
  • افزایش مجاری شیر در بافت سینه

نیز از دیگر دلایل ایجاد درد سینه در بارداری هستند که تمام زنان باردار آن را تجربه می کنند. ترشح سینه در اوایل بارداری نیز که در سه ماهه دوم و سوم بیشتر شده و در ماه آخر بارداری به حداکثر می رسد و باعث ایجاد درد زیادی در سینه ها می شود. چک کردن منظم سینه ها اهمیت دارد. اگر با چیز مشکوکی مواجه شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که درد سینه در بارداری شما را آزار می دهد یا با مورد مشکوکی موقع چکاپ سینه مواجه شدید، می توانید برای تشخیص علت آن از مشاوره های دوران بارداری خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص و جراح زنان بهره مند شوید. جهت کسی اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

درد سینه در بارداری از کی شروع می شود؟

معمولا درد سینه ها از هفته پنجم و یا ششم بارداری شروع می شود. هر چند در بعضی از خانم ها ممکن است سه هفته بعد از لقاح تخمک و اسپرم احساس درد در پستان ها شروع شود.

زمان شروع درد سینه در بارداری

درد سینه در بارداری تا کی ادامه دارد؟

زمان از بین رفتن درد سینه در بارداری در بین زنان مختلف متفاوت است. معمولا درد سینه ها تا پایان سه ماهه اول بارداری ادامه دارد. اما در ماه های دوم و سوم بارداری انتظار می رود درد سینه ها کمتر شود یا کاملا برطرف شود. برخی از مادران تا پایان سه ماهه سوم بارداری نیز دچار درد پستان ها هستند.

درمان درد سینه در بارداری

درد سینه ها در بارداری هر چند امر طبیعی است ولی برای بسیاری از مادران آزار دهنده است. شما با به کارگیری نکات زیر می توانید درد سینه در بارداری را کاهش دهید:

  • سوتین های پارچه ای که نخی و نرم هستند، بپوشید. سعی کنید سوتینی انتخاب کنید که خط دوخت نزدیک نوک سینه ها نداشته باشد.
  • در طول روز از سوتین هایی استفاده کنید که به خوبی سینه ها را نگه می دارند.
  • به دلیل سنگین شدن سینه ها (یک و نیم برابر بیشتر شدن وزن آن در بارداری) باید موقع ورزش از سوتینی استفاده کنید که کاملا اندازه است و سینه ها را به خوبی نگه می دارد.
  • موقع خرید سوتین در بارداری حتما سایز آن یک یا دو سایز بزرگتر باشد. چون سینه ها در حال رشد و بزرگتر شدن هستند.
  • موقع خواب از سوتین های مخصوص شب در بارداری که نرم و نخی هستند بپوشید.
  • شبها بدون سوتین نخوابید. چون باز بودن سینه ها در طول شب باعث ترک خوردن نوک سینه ها می شود.
  • نوک سینه ها را با صابون تمیز نکنید. این کار باعث خشکی پوست، ترک، سوزش و درد بیشتر در نوک سینه ها می شود.
  • از ماه پنجم بارداری پوسته هایی در اطراف نوک پستان ایجاد می شود که طبیعی است. بنابراین روزانه با آب گرم سینه ها را بشویید.

بیشتر بخوانید: درمان شقاق سینه در دوران شیردهی

درمان درد سینه در بارداری

  • نمک کمتری مصرف کنید چون نمک آب را در سینه نگه می دارد و باعث درد بیشتر سینه ها می شود. این به این معنا نیست که آب کمتری مصرف کنید. زیرا مصرف آب زیاد در دوران بارداری مایعات زائد را حذف و به شما احساس طراوت می دهد.
  • برای اینکه ترشحات سینه شما را آزار ندهد می توانید از پدهای مخصوص در سوتین خود استفاده کنید. این پدها جاذب خوبی برای مایعات ترشح شده از سینه ها هستند.
  • نوک سینه ها را طوری بشویید که با ناخن زخمی نشوند. برای این کار می توانید از انگشت اشاره و شست برای شستن آنها استفاده کنید.

با رعایت نکات مربوط به مراقبت از پستان ها در بارداری می توانید تا حد زیادی مشکل درد سینه ها و علائم دیگر در پستان را برطرف کنید.

سخن پایانی

درد سینه در بارداری نشانه تغییرات هورمونی و آماده شدن سینه ها برای شیردهی بعد از زایمان است. سینه ها در هفته سوم به بعد رشد کرده و احساس درد، سوزش و یا سنگینی در سینه ها ایجاد می شود. این موارد طبیعی هستند و نباید نگران آنها باشید. معمولا درد سینه ها از هفته پنجم بارداری شروع می شود و تا پایان سه ماهه اول ادامه دارد. ممکن است بعضی از خانم ها تا سه ماهه دوم و سوم بارداری نیز احساس درد در سینه داشته باشند.
برای کاهش درد و حساسیت سینه ها نمک کمتر و آب بیشتری مصرف کنید. همچنین سوتین شما باید به اندازه کافی راحت، قابل تغییر سایز و نرم باشد. بهترین سوتین ها، سوتین های نخی هستند که جلوی آنها دوخت ندارد. روزانه سینه و نوک آن را با آب گرم بشویید. برای جلوگیری از ترک نوک پستان باید شب ها هم از سوتین های مخصوص شب در بارداری استفاده کنید.

درصورتی که سوالی درباره درد سینه در بارداری دارید می توانید سوالات خود را در بخش نظرات مقاله برای ما ارسال کنید.

3.9/5 - (148 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *