ماستالژی (درد و سوزش سینه) در زنان؛ علائم، علت و راههای درمان

ماستالژی در زنان

درد سینه مشکل شایعی بین خانمهاست و تقریبا از هر 10 زن 7 نفر از آن ها در طول زندگی، این درد را تجربه می کنند. دردی در سینه ها غالبا دردی شدید، تیر کشنده و گاهی همراه با سوزش است که در خود پستان یا اطراف آن احساس می شود. در علم پزشکی به این بیماری ماستالژی گفته می شود. در ادامه به طور کامل در مورد علائم ماستالژی، علت های آن و حتی روش های درمانی این عارضه صحبت می کنیم. برای دسترسی سریعتر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

منظور از ماستالژی یا درد سینه چیست؟

سینه زنان در زمان بلوغ به دلیل افزایش هورمون استروژن رشد می کند. در طول چرخه قاعدگی هورمون های مختلف باعث تغییر بافت سینه و در نهایت منجر به درد و ناراحتی می شود. درد سینه در زنان به دو دسته دوره ای (مربوط به دوران پریود) و غیر دوره ای تقسیم می شود. درد غیر دوره ای در سینه یا قسمتی مانند عضلات و مفاصل سینه احساس می شود. درد سینه با اینکه نگران کننده است، اما غالبا خطرناک نیست و در بین زنان 30 تا 50 سال دیده می شود.

درد سینه نشانه چیست؟

به طور دقیق نمی توان علت ماستالژی را مشخص کرد. اما بعضی از عوامل موثر در ایجاد سینه درد در زنان عبارتند از:

• اختلال هورمون ها: از هر سه نفری که به درد سینه مبتلا هستند، درد دو نفر از آن ها مرتبط با چرخه قاعدگی یا بلوغ است و ناشی از سرطان سینه نیست.
  • تغییرات فیبروکیستیکی یا تغییرات بافت سینه: تغییر بافت سینه در همه زنان و در هر زمانی رخ می دهد اما معمولا در دوره پریودی بیشتر قابل تشخیص است. این تغییرات باعث ایجاد کیست در سینه ها می شوند و می توانند موجب برآمدگی هایی شوند.
  • پس از زایمان و شروع شیردهی
  • مصرف بعضی از داروهای خاص مثل قرص ناباروری یا قرص های پیشگیری از بارداری
  • سابقه جراحی سینه
  • اندازه سینه: زنانی که نسبت به بقیه سینه های بزرگتری دارند، درد بیشتری در سینه های خود احساس می کنند.
  • رژیم غذایی نامناسب و غذاهایی با چربی بالا و کربوهیدرات های تصفیه شده
  • دوران بارداری به خصوص سه ماه اول بارداری

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره مراقبت های دوران بارداری

علت درد سینه

علائم ماستالژی

همان طور که گفته شد درد سینه به دو قسمت دوره ای و غیر دوره ای تقسیم می شود و هر کدام از دردها علائم ویژه ای دارند. اگر درد شما به صورت دوره ای باشد کاملا مربوط به دوره قاعدگی است و شما علائم زیر را دارید:

• احساس درد، بی حسی و یا حتی سنگینی در سینه ها
  • تورم و برجستگی سینه ها
  • احساس درد و ناراحتی در سینه و زیر بغل
  • درد سینه که ادامه دار باشد و در عرض دو هفته شدید شود.
  • پس از تمام شدن پریودی تان درد شما بهتر شود.

اما دردهای غیر دوره ای ارتباطی با سیکل قاعدگی ندارند و با علائم زیر همراه هستند:

• احساس سوزش، سفتی و درد در سینه ها
  • درد متناوب و گاها مداوم
  • درد در یک سینه ایجاد شده و به قسمت های مختلف سینه گسترش پیدا می کند.
  • معمولا پس از یائسگی ایجاد می شود. (برای اینکه در این زمینه اطلاعات بیشتری داشته باشید، می توانید مقاله اولین علامت یائسگی زودرس را در سایت بخوانید.)

در صورت مشاهده علائم ماستالژی می توانید با خانم دکتر منیژه جوانمرد مشورت کنید. خانم دکتر جوانمرد با سالها تجربه در این زمینه می توانند در تشخیص این عارضه به شما کمک کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت می توانید با شماره 77714405-021 در تماس باشید.

بیشتر بخوانید: علائم سرطان سینه در دختران

آمادگی برای ملاقات با پزشک

اگر به طور مداوم در قسمتی از سینه خود درد دارید یا درد شما به صورتی است که حتی فعالیت های روزمره خود را به سختی انجام می دهید، باید حتما به پزشک مراجعه کنید. در اولین گام، پزشک از شما در مورد علائم و سوابق پزشکی تان سوال می‌پرسد. سعی کنید قبل از مراجعه به پزشک به طور دقیق تمام علائم خود را یادداشت کنید.

علائم درد سینه

علاوه بر این حتی لازم است شدت دردتان را هم بنویسید و به پزشکتان اطلاع دهید. لیستی از تمام مکمل ها، ویتامین ها و داروهایی که مصرف می کنید، تهیه کنید و در زمان مراجعه به دکتر، حتما در مورد این ها با او صحبت کنید. بهتر است از دکترتان این سوالها را بپرسید:

• چه آزمایش هایی لازم است انجام دهم؟
  • کدام روش درمانی برای من بهتر است؟
  • آیا روش های درمانی خانگی هم وجود دارد که من برای بهبود وضعیتم انجام دهم؟

بعد از توصیف علائم و سابقه پزشکی تان، معمولا پزشک از شما سوال هایی در مورد محل درد، شدت درد، مدت زمانی که شما سینه درد دارید و یا اینکه در یک سینه درد دارید یا خیر، سوال می پرسد. به غیر از این موارد اگر اخیرا تجربه زایمان، بارداری ناموفق یا سقط جنین داشته اید و یا حتی قبلا ماموگرافی انجام داده اید، باید کامل برای پزشک توضیح دهید.

بعد از بررسی همه این موارد پزشک با توجه به سن ، سابقه خانوادگی و سابقه پزشکی شما، برای ارزیابی دقیق تر آزمایش هایی برایتان در نظر می گیرد.

تشخیص ماستالژی

آزمایش هایی که برای بررسی ماستالژی توسط پزشک تجویز می شود، عبارتند از:

معاینه بالینی

در این روش پزشک با دقت سینه و نواحی زیر بغل را برای مشاهده و بررسی توده یا هر مورد غیر طبیعی معاینه می کند. احتمال خطا در این روش وجود دارد و حتی شاید نیاز باشد که آزمایش های بیشتری برای فرد در نظر گرفته شود. شما حتی می توانید با روش های خود آزمایی سینه در منزل متوجه علائم و توده های غیر طبیعی و مشکوک شوید.

ماموگرافی

ماموگرافی رایج ترین روش غربالگری است. اگر پزشک احساس کند که توده متمرکز یا برآمدگی هایی در بافت سینه وجود دارد، باید از سینه عکس ماموگرافی تهیه کند تا بهتر بتواند علت درد سینه را تشخیص دهد. در این روش با استفاده از اشعه ایکس از سینه ها تصویر برداری می شود و توده هایی بسیار کوچک و غیر قابل لمس شناسایی می شوند.

تشخیص ماستالژی با ماموگرافی

اولتراسوند

در اولتراسوند از امواج صوتی برای شناسایی توده ی متمرکز یا موارد غیر طبیعی در سینه ها استفاده می شود.

بیوپسی یا نمونه برداری از سینه

اگر در آزمایشات قبلی برآمدگی یا موارد غیر طبیعی مشاهده شود، باید نمونه کوچکی از بافت سینه برداشته شود و برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه فرستاده شود.

جهت انجام معاینات لازم برای تشخیص درد سینه و مراقبت‌‌های حین درمان می‌توانید با ما از طریق شماره‌  77714405-021 تماس بگیرید و جهت رزرو نوبت اقدام کنید.

درمان درد سینه

در بسیاری از مواقع درد سینه خود به خود از بین می رود و جای نگرانی ندارد. در بعضی از موارد درمان های خانگی برای کاهش علائم و درد سینه تاثیر گذارند که شامل موارد زیر هستند:

• استفاده از سوتین راحت و مناسب
  • استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID)
  • حمام آب گرم و ماساژ دادن سینه ها
  • داشتن یک رژیم غذایی مناسب و کاهش مصرف نمک و کافئین
  • استفاده از کیسه آب گرم
  • استفاده از یک لباس زیر مناسب در زمان انجام فعالیت های ورزشی
  • مصرف ویتامین ها و مکمل های غذایی مثل ویتامین E
  • داروهای هورمونی مانند قرص های ضد بارداری یا مکمل های حاوی پروژسترون باعث کاهش درد سینه می شوند که البته باید با تجویز پزشک استفاده شوند.

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده موارد زیر حتما در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید:

• درد سینه به حدی شدید باشد که در فعالیت های روزمره شما اختلال ایجاد کند.
  • دردی که به مدت دو هفته ادامه داشته باشد.
  • درد در قسمت مشخصی از سینه باشد.
  • درد که همراه با توده باشد.

بیشتر بخوانید: آیا درد سینه نشانه سرطان پستان است

علائم شدید ماستالژی

سخن پایانی

درد سینه می تواند همیشگی باشد و یا اینکه فقط گاهی اوقات ایجاد شود. خوشبختانه در بیشتر موارد این عارضه مشکل جدی و نگران کننده ای نیست و به راحتی درمان می شود و با راهکارهای خانگی از بین می رود. اما در بعضی مواقع به حدی کلافه کننده و شدید است که لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر دردی در سینه دارید که جدید است یا به طور مداوم در بخش هایی از سینه احساس می شود و یا اینکه حتی بر کیفیت زندگی تان تاثیر می گذارد ملاقات با پزشک اولین کاری است که باید انجام دهید.

اگر در مورد این مقاله سوال یا ابهامی دارید در بخش نظرات زیر همین مقاله با ما در میان بگذارید.

4.2/5 - (37 امتیاز)