بهترین تغذیه برای درمان کیست سینه چیست؟

درمان-کیست-سینه-با-تغذیه

اگر شما هم توده های کوچکی در سینه تان دارید و نگران رشد آنها هستید و یا می خواهید تا حد ممکن جلوی ایجاد این توده ها را بگیرید، این مقاله برای شما است.
از آنجایی که رژیم غذایی مناسب در درمان کیست سینه نقش موثری دارد، در این مقاله، دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان، شما را با انواع مواد غذایی مضر و مفید در پستان های فیبروکیستیک آشنا می کنند. برای دسترسی سریع به تیترهای مقاله روی فهرست زیر کلیک کنید.

کیست سینه چیست؟

کیست سینه توده های خوش خیمی هستند که در سنین 30 تا 50 سالگی بسیار شایع اند. این کیستها ممکن است به صورت تغییرات فیبروکیستیک سینه باشند که به صورت کیسه های آبکی و پر مایعی است. برخی از کیستهای سینه نیز فیبروآدنوم نام دارند و به جای مایع با بافت فیبری که جامد است پر می شوند.

این کیست ها از علائم سرطان سینه نیستند و خطر ابتلا به این بیماری را افزایش نمی دهند. کیست سینه معمولا نیازی به درمان ندارد مگر اینکه خیلی بزرگ و علامت دار باشد که در این صورت فقط به تخلیه کیست نیاز دارند.

علت کیست سینه چیست؟

بالا بودن سطح هورمون استروژن مهمترین عاملی است که تولید کیست سینه را تحریک می کند. اما عوامل زیر هم می توانند در ایجاد کیست سینه در زنان موثر باشند:

  • نوسانات هورمونی در طول چرخه قاعدگی
  • وراثت
  • رژیم غذایی نامناسب
  • مصرف داروهای حاوی استروژن

در شکل زیر می توانید با علائم کیست سینه در زنان آشنا شوید.

علائم-کیست-سینه-در-زنان

برای تشخیص و درمان کیست سینه در تهران شما هم می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر، می توانید با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

برای كیست سینه چه بخوریم؟

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، زنانی که دچار کیست سینه هستند، برای جلوگیری از بزرگ  شدن و علائم دار شدن کیست توصیه می شود رژیم غذایی مناسبی را در پیش بگیرند. خوراکی های مفید برای درمان کیست سینه عبارتند از:

ویتامین D3 یا “ویتامین آفتاب”

به خانم ها خوردن غذاهای غنی از ویتامین D مثل قارچ، ماهی روغنی، تخم مرغ و شیر غنی شده توصیه می شود. اما می توانید از مکمل های روزانه نیز استفاده کنید. اکثر افراد بین پاییز تا بهار به حداقل 2000 واحد بین المللی ویتامین D3 نیاز دارند.

لبنیات حاوی پروبیوتیک

پروبیوتیکها میکروبهای سالمی هستند که در بافت سینه هم وجود دارند. مصرف غذاهای حاوی این ماده باعث کاهش التهاب سینه، بهبود متابولیسم بدن و خلاص شدن از شر استروژن و سموم بافت سینه می شود.

محصولات پروبیوتیک دار مخصوصا به زنانی که مشکلات گوارشی یا عفونت های قارچی دارند یا اخیراً آنتی بیوتیک مصرف کرده اند، بیشتر توصیه می شود.

مصرف برخی سبزیجات

خوردن کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل و کلم پیچ باعث ایجاد ماده ای به نام سولفورافان در بدن می شود. این ماده تاثیر مواد سرطان زا را در بدن کاهش می دهد. توصیه می کنیم هفته ای 5 وعده از این سبزیها استفاده کنید.

چربی های امگا 3

مصرف اسیدچرب امگا 3 با کاهش التهاب و تورم در سینه به کاهش کیست سینه کمک می کند. این ماده در روغن ماهی، ماهی های چرب (ساردین و ماهی آزاد صید شده)، تخم مرغ، گردو و دانه کتان آسیاب شده وجود دارد.

مصرف آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدانها در بدن به کاهش کیست پستان کمک می کنند. گلوتاتیون نوعی آنتی اکسیدان سم زدا است که با مصرف پروتئین به اندازه کافی سطح تولید آن در بدن افزایش می یابد و به درمان کیست سینه کمک می کند.

برخی ویتامین ها نیز خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارند مثل ویتامین E و A. برای افزایش سطح ویتامین E می توانید بادام، روغن زیتون، فندق، بادام زمینی، کیوی، فلفل دلمه‌ ای، آووکادو، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، تخمه آفتابگردان و دانه‌های کنجد بخورید.

ویتامین A را نیز با مصرف هویج، اسفناج، خربزه، کلم پیچ، زردآلو، طالبی، فلفل دلمه‌ای قرمز و تخم مرغ می توانید در بدنتان افزایش دهید.

توجه توجه: قبل از خوردن هر گونه ویتامین، مکمل گیاهی یا مواد معدنی حتما با پزشک خود در این مورد صحبت کنید به خصوص اگر دچار کیست سینه هستید.

خوراکی های پرفیبر

مصرف غذاهای پر فیبر باعث کاهش خطر یبوست و افزایش دفع استروژن اضافی از راه مدفوع می شود. بنابراین مصرف غذاهای فیبردار مثل توت،گلابی، جو دو سر، دانه کتان، غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و حبوبات بهترین تغذیه برای درمان کیست سینه هستند.

سایر خوراکی های مفید برای کیست سینه

مصرف غذاهای کم چرب، کم قند، کم نمک، آب فراوان، سینه مرغ یا بوقلمون بدون پوست و غذاهای آب پز و یا بخار پز می تواند برای درمان کیست سینه یا پیشگیری از آن مفید باشد.

به گفته منابع معتبر، هنوز تحقیقات کافی درباره ارتباط رژیم غذایی کیست سینه با بهبود یا بدتر شدن کیست سینه انجام نشده است. ولی برخی تحقیقات نشان می دهند که مصرف غذاهای مفید برای کیست سینه می توانند روی علائم کیست سینه تاثیر بگذارند.

کیست-سینه

برای تشخیص و درمان کیست سینه در تهران شما هم می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر، می توانید با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

خوراکی های مضر برای کیست سینه

اجتناب از مصرف برخی غذاها می تواند به کاهش علائم کیست سینه کمک کند. چون این غذاها باعث افزایش التهاب در بدن یا ایجاد اختلال در تعادل هورمون ها می شوند. بنابراین برای درمان کیست سینه توصیه می کنیم از خوراکی های زیر بپرهیزید:

  • غذاها و نوشیدنی های کافئینی مثل قهوه، چای، کولا و شکلات
  • نوشیدنی های الکلی یا گازدار
  • غذاهای نمکی
  • چربی های اشباع شده و ترانس در غذاهای فرآوری شده، فست فود و سرخ کرده
  • مصرف زیاد گوشت قرمز، گوشت چرب و گوشتهای فراوری شده
  • قندهای تصفیه شده، کربوهیدراتهای ساده، خوراکی های با قند بالا

جمع بندی نهایی

کیست سینه یک بیماری شایع و غیرسرطانی است که نمی تواند خطر سرطان پستان را در زنان افزایش دهد. معمولا این عارضه به درمان نیاز ندارد. مصرف آب، ریز مغذی ها، ویتامین ها، میوه، سبزیجات و چربی های سالم نمونه ای از بهترین تغذیه برای درمان کیست سینه هستند.

به افراد مبتلا به کیست و حتی افراد سالم توصیه می شود برای کاهش علائم خود یا پیشگیری از کیست پستان از خوردن نوشیدنی‌ های الکلی، گازدار و کافئینی، غذاهای نمکی یا شیرین، خوراکی های فراوری شده و غذاهای ناسالم بپرهیزند.

سوالات متداول

معمولا در مورد کیست سینه و درمان آن سوالات زیر زیاد پرسیده می شوند:

روغن گل مغربی برای کیست سینه خوب است؟

روغن گل مغربی حاوی اسید چرب لینولئیک اسید است. هر چند تحقیقاتی زیادی در مورد آن انجام نشده ولی مصرف آن می تواند درد و سوزش سینه را در زمان نوسانات هورمونی قاعدگی کاهش دهد. چون کیست سینه به تغییرات هورمونی قاعدگی حساس است.

برای کیست سینه به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای تشخیص نوع کیست سینه و درمان آن (در صورت نیاز) باید به متخصص زنان مراجعه کنید.

آیا تغییر سبک زندگی به درمان کیست سینه کمک می کند؟

بله. رعایت رژیم غذایی کیست سینه، قرار گرفتن موقتی در نور آفتاب (منبع اصلی ویتامین D)، ورزش منظم، کاهش استرس روحی و جسمی و پوشیدن سوتین مناسب موقع کار یا ورزش می تواند به درمان کیست سینه یا جلوگیری از آن کمک کند.

اگر شما هم سوالی درباره کیست سینه یا درمان آن دارید در بخش نظرات می توانید آنها را از خانم دکتر جوانمرد خوشدل بپرسید.

3/5 - (5 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *