علائم سرطان سینه در دخترها

علائم سرطان سینه در دخترها

سرطان سینه یکی از شایع ترین سرطان هایی است که درصد زیادی از زنان به آن مبتلا می شوند. سرطان سینه در زنان زمانی ایجاد می‌شود که سلول های پستان به طور غیرقابل کنترلی رشد کرده و باعث تشکیل تومور شوند. در این بیماری اغلب اولین چیزی که زنان متوجه آن می‌شوند پیدا کردن یک توده در سینه است. با افزایش سن خطر ابتلا به سرطان سینه افزیش پیدا می کند، اما بهتر است بدانید که این بیماری نیز در دختران نوجوان هم دیده می شود. در این مقاله می خواهیم به علائم سرطان سینه در دخترها بپردازیم و به شما خواهیم گفت که در صورت مشاهده این علائم چه کاری باید انجام دهید. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

سن ابتلا به سرطان سینه

به طور کلی احتمال ابتلا به این بیماری در زنان 50 سال به بالا بیشتر است. بالا رفتن سن باعث ایجاد تغییرات غیرطبیعی سلول‌ها می شود. پزشکان معمولا سرطان سینه را در زنان بین 55 تا 64 سال تشخیص می دهند. اما این بیماری مختص این افراد نیست! با پا گذاشتن دختران به دوران بلوغ و افزایش و کاهش هورمون های استروژن و پروژسترون ممکن است سینه‌های دختران حساس و درناک باشد. احتمال ابتلا به سرطان سینه در دختران 14 سال و یا حتی در سنین پایین تر هم وجود دارد. اما باید در نظر گرفت که احتمال ابتلا به سرطان سینه در نوجوانی و سنین پایین بسیار نادر است و از هر یک میلیون جمعیت ممکن است یک دختر نوجوان در سن کم به این بیماری مبتلا شود.

سن ابتلا به سرطان سینه

علائم سرطان سینه در دختران

توده های سرطانی که زنان با سنین بالا در سینه های خود احساس می کنند، با توده هایی که دختران نوجوان مشاهده کنند، متفاوت است. ممکن است سرطان سینه در مراحل ابتدایی علائمی نداشته باشند، اما در برخی از موارد با نشانه های زیر همراه است:

  • مشاهده توده سفت و سخت در بافت پستان
  • توده هایی که دردناک هستند و اندازه آن ها تقریبا به اندازه عرض یک انگشت است.
  • ایجاد جوش و چروکیدگی در روی سینه یا اطراف آن
  • ایجاد برآمدگی یا ضخیم شدن زیر بغل یا بافت سینه
  • تغییر سایز پستان و خارج شدن ترشحات از آن
  • تغییر رنگ بافت سینه، نوک یا هاله های اطراف نوک پستان

علاوه بر موارد بالا درد سینه هم یکی از نشانه های سرطان سینه است که در هر ناحیه ای از سینه بروز می دهد. درد سینه معمولا در مرحله پیشرفته این بیماری وجود دارد. شما می توانید اطلاعات کاملتری از این بیماری در مقاله آیا درد سینه نشانه سرطان پستان است بدست آورید.

عوامل موثر در ابتلا به سرطان سینه

عوامل مختلفی باعث ایجاد سرطان سینه می شوند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

1- تغییر سلول ها و DNA در بعضی از دختران نوجوان که در همان سالهای اولیه زندگی رخ می دهد.

2- سابقه خانوادگی سرطان پستان: داشتن سابقه خانوادگی خطر ابتلا به سرطان سینه را در دختران نوجوان و حتی زنان افزایش می دهد. اگر یکی از خویشاوندان درجه یک فرد، مبتلا به سرطان پستان باشد، احتمال اینکه فرد به این بیماری مبتلا شود، بالاست.

3- تراکم پستان ها: پستان ها حاوی بافت های چربی و بافت های همبند هستند. به پستان هایی که بافت همبند آن ها از بافت چربی شان بیشتر باشد، پستان متراکم گفته می شود. دخترانی که پستان متراکم دارند، احتمال ابتلا به سرطان سینه در آن ها نسبت به همسالان‌شان بیشتر است.

4- عدم تحرک ،نوشیدن الکل و رژیم غذایی ناسالم از مواردی هستند که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند. اگر این رفتارهای ناسالم در همان سالهای ابتدای دختران نوجوان وجود داشته باشد خطر ابتلا به سرطان سینه در سنین بالا زیاد می شود.

5- بیماری و وجود ناهنجاری های خاص در پستان مانند نوع خاصی از فیبروآدنوم

6- قرار گرفتن در معرض پرتو درمانی و اشعه برای درمان بیماری هایی مانند لوسمی در همان سال هایی نوجوانی که سینه‌ها در مراحل رشد هستند.

علل ابتلا به سرطان سینه

با توجه به این موارد نمی توان به طور دقیق علت ابتلا به سرطان سینه در دختران را تشخیص داد. تنها نکته مهم این است که با وجود اینکه احتمال ابتلا به سرطان سینه در دختران نوجوان کم است اما لازم است از همان سنین بلوغ، خود آزمایی سرطان سینه را در منزل انجام دهند. روش های معاینه در منزل به دختران کمک می کنند که در همان مراحل ابتدایی بتوانند این بیماری را تشخیص دهند و برای درمان آن اقدام کنند.

تشخیص سرطان سینه در دختران

اگر در سنین پایین هستید و  احساس درد در سینه های خود دارید و یا اینکه توده هایی هرچند کوچک در سینه هایتان احساس می کنید باید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید. در مراحل اولیه پزشک از شما در مورد سابقه خانوادگی تان، اینکه دقیقا چه زمانی متوجه وجود توده شده اید و اینکه ترشحات نوک پستان دارید یا نه سوال می پرسد. بهتر است علائم تان را به طور کامل برای پزشک توصیف کنید.

بعد از آن معاینه بالینی پستان ها انجام می شود، به این صورت که پزشک با استفاده از دست های خود سینه های شما را معاینه می کند، تا از وجود توده و هر گونه تغییر در سینه ها مطلع شود. اگر چیزی احساس شود و مشکوک به نظر برسد، پزشک برای شما سونوگرافی تجویز خواهد کرد. در این آزمایش با استفاده از امواج صوتی می توان به جامد یا مایع بودن توده‌ها پی برد. تشخیص توده های جامد نشانه ابتلا به سرطان سینه است اما توده هایی که مایع هستند معمولا نشان دهنده کیست است.

به خاطر داشته باشید که برای تشخص سرطان سینه در دختران نوجوان به هیچ وجه ماموگرافی تجویز نمی شود. سینه های دختران در سنین پایین متراکم هستند و تشخیص توده ها با ماموگرافی کار نسبتا راحتی نیست! علاوه بر این، از آنجایی که ماموگرافی سینه ها را در معرض اشعه قرار می دهد، احتمال آسیب دیدن سلول ها به خصوص در پستان های کوچک و در حال رشد وجود دارد.

بیشتر بخوانبد: بهترین تغذیه برای درمان کیست سینه چیست

تشخیص سرطان سینه در دختران

در صورت مشاهده علائم سرطان سینه می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر، می توانید با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

درمان سرطان سینه در دختران

برای درمان دخترانی که در سنین پایین دچار سرطان سینه می شوند شیمی درمانی و پرتو درمانی در نظر گرفته می شود. این روش درمانی برای نوجوانانی که بدن آن ها در حال رشد است، خطرات زیادی دارد. همچنین بسته به نوع درمان و حتی مدت زمان آن، ممکن است تاثیرات منفی روی قدرت باروری دختران در آینده داشته باشد و احتمال ابتلا به سایر سرطان ها را افزایش دهد.
اگر توده ها از نوع خوش خیم باشند، خود به خود از بین می روند و حتی در صورت خارج شدن عود نمی کنند و به بافت ها مجاور و دیگر اعضای بدن انتشار پیدا نمی کنند.

پیشگیری از سرطان سینه

همان طور که اشاره شد احتمال سرطان سینه در دختران و در سن نوجوانی خیلی کم است اما لازم است هر گونه درد یا احساس درد غیر طبیعی جدی گرفته شود. معمولا افراد هیچ کنترلی بر روی مسائلی مانند سابقه خانوادگی و ژنتیک ندارند. اما با تغییر در عوامل مربوط به سبک زندگی تا حد زیادی می توانند علائم و احتمال این بیماری را کاهش دهند. برای پیشگیری از سرطان سینه در آینده اقدامات زیر را انجام دهید:

  • یک رژیم غذایی سالم و سرشارژ از فیبر داشته باشید.
  • از همان سن بلوغ مرتب تحرک داشته باشید و ورزش کنید.
  • وزن متناسب داشته باشید.
  • از استعمال دخانیات و مصرف نوشیدنی های الکی پرهیز کنید.

پیشگیری از سرطان سینه

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

خیلی از سینه دردهایی که دختران نوجوان احساس می کنند، به دلیل بالا و پایین شدن هورمون های زمان سیکل های قاعدگی است. اما اگر درد در یک نقطه خاص سینه متمرکز باشد، می تواند علت دیگری داشته باشد و باید حتما به پزشک مراجعه کنید. این نوع دردها معمولا ناگهانی شروع می شوند که باید حتما جدی گرفته شوند. علاوه بر این، دیدن هرگونه ترشح از سینه را حتما به پزشک اطلاع دهید. ترشحات سینه ناشی از سرطان سینه از نوع خوش خیم است اما ممکن است در موارد نادر و کمتر از یک درصد ترشحات سینه در دختران کم سن، ناشی از سرطان سینه بدخیم باشد.

سرطان سینه در دختران و در سنین پایین در صورت درمان نشدن، عوارض زیادی بر قدرت باروری و آینده فرد دارد. بنابراین بهتر است علائم این بیماری در همان مراحل اولیه جدی گرفته شود. بهتر است از خدمات خانم دکتر منیژه جوانمرد جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو وقت قبلی می توانید با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

سخن پایانی

تصور غلط بسیاری از افراد این است که سرطان سینه فقط در سنین بالا اتفاق می افتد. در حالی که همان طور گفته شد، این بیماری حتی در دختران نوجوان 14 ساله هم دیده شده است. برای پیشگیری از سرطان سینه، دختران باید هر ماه سه روز بعد از پریودی معاینه سینه را در منزل انجام دهد. انجام روش های معاینه کمک می کنند که شما بتوانید تغییرات اولیه را متوجه شوید و در صورت مشاهده هر تغییر غیرعادی در همان مراحل اولیه بیماری برای درمان اقدام کنید.

اگر در مورد این مقاله سوالی دارید در بخش نظرات زیر همین مقاله آن را با ما در میان بگذارید.

3.9/5 - (22 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *