علت خروج باد از واژن در بارداری چیست + روشهای پیشگیری

خروج-باد-از-واژن-در-بارداری

یکی از علائم بارداری که باعث خجالت مادران باردار می شود، خروج باد از واژن است. آنها نمی توانند جلوی خروج باد و صدای آن را بگیرند. از طرفی چون در دوران بارداری هستند، نگران هستند که مشکلی برای خودشان یا جنین پیش نیامده باشد. با خواندن این مقاله با دلایل خارج شدن باد از واژن در بارداری بیشتر آشنا می شوید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

خارج شدن باد از واژن در بارداری

وقتی بی تحرک هستید یا در حالت نشسته یا خوابیده هستید، مقداری هوا داخل واژن تان جمع می شود. با جابجا شدن، حباب های هوا داخل واژن به آرامی یا به طور ناگهانی می ترکند و صدایی شبیه باد روده ایجاد می کنند. معمولا بانوان خروج باد از واژن را مواقع پریودی، رابطه جنسی و بارداری تجربه می کنند.

علت خروج باد از واژن در بارداری چیست؟

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص و جراح زنان و زایمان، عوامل زیر علت احساس خروج باد از واژن در بارداری هستند:

  • تغییرات هورمونی در بارداری (افزایش پروژسترون)
  • ضعف عضلات کف لگن
  • گشادی واژن
  • اضافه وزن زیاد
  • وارد شدن فشار زیاد به لگن طی بارداری
  • رابطه جنسی در بارداری در پوزیشن هایی که باسن خانم بالا است
  • ایجاد حباب در واژن بخاطر عفونت باکتریایی
  • انجام ورزش هایی مثل یوگا که باعث محبوس شدن هوا داخل واژن می شوند

همچنین، آناتومی کف لگن هر زنی منحصر بفرد است. در بعضی از زنان، آناتومی کف لگن به شکلی است که هوای بیشتری در واژن شان محبوس می شود.

علت خروج باد از واژن در اوایل بارداری

دلیل اصلی نفخ واژینال یا خارج شدن باد از واژن در اوایل بارداری تغییرات هورمونی در اوایل بارداری است. هر چند که ضعیف بودن عضلات کف لگن هم می تواند علت مهمی برای خروج باد از واژن در ماههای اول بارداری باشد.

برای تشخیص علت خروج باد واژن و درمان آن شما هم می توانید از تجربه خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان بهره مند شوید. جهت دریافت نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

خارج شدن باد از واژن در بارداری مضر است؟

خروج باد از واژن خطری برای مادر و جنین ندارد. ولی در موارد زیر باید برای خروج باد واژن به پزشک مراجعه کنید:

  • زمانی که بیشتر از یک هفته است درد شکم یا یبوست دارید
  • ترشحات واژینالی بد بو هم دارید

برای موارد بالا باید به پزشک سریعتر مراجعه کنید. چون اگر دچار عفونت واژن در بارداری شده باشید هم برای شما و هم برای جنین خطرناک است.

روشهای-کاهش-نفخ-و-باد-واژن-در-بارداری

چطور از خارج شدن باد از واژن پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری از خروج باد از واژن در حاملگی می توانید از روشهای خانگی زیر کمک بگیرید:

  • انجام تمرین کگل: انجام منظم و روزانه تمرینات کگل در بارداری به تقویت لگن و جلوگیری از نفخ واژینال کمک می کند. این تمرینات را از قبل از بارداری شروع و تا بعد از زایمان تان آنها را ادامه دهید.
  • داشتن تحرک کافی: بی تحرکی در دوران بارداری باعث تجمع بیشتر گاز در واژن می شود. پس اگر پزشکتان اجازه می دهد، با پیاده روی سبک و تحرک بیشتر روزانه می توانید از خروج باد واژن پیشگیری کنید.
  • تغییر پوزیشن جنسی: سعی کنید در مدت بارداری، در پوزیشن هایی نزدیکی کنید که هوای کمتری وارد واژن تان می شود.

برای درمان و پیشگیری از خارج شدن باد واژن در بارداری می توانید به خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان مراجعه کنید. جهت دریافت نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره نفخ واژن

در این بخش خانم دکتر جوانمرد خوشدل به سوالات شما در مورد خارج شدن باد واژن در بارداری پاسخ داده اند که آنها را در ادامه می خوانید.

خارج شدن باد از واژن نشانه بارداری است؟

خیر. باد واژن علامت بارداری نیست اما عوارض ناشی از تغییرات هورمونی در بارداری هست.

آیا باد واژن باعث نازایی میشود؟

خیر. خارج شدن باد از واژن مانع بارداری نمی شود. اگر برای بارداری تلاش می کنید و نتیجه نگرفته اید، برای بررسی علت آن باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

بهترین روش درمان خروج باد از واژن چیست؟

درمان با آراف واژن بهترین روش درمان گشادی واژن بعد از زایمان است که آن را در چند جلسه، بدون درد و خونریزی و بدون دوره نقاهت در مطب انجام می دهیم.

نفخ واژن می تواند علامت باز بودن دهانه رحم باشد؟

خیر نباید نگران این مسئله باشید. چون باز بودن دهانه رحم در بارداری های پرخطر دیده می شود و هیچ ربطی به خارج شدن باد از واژن ندارد.

باردار هستم و از واژنم باد خارج میشه، ممکنه به خاطر فیستول واژن باشه؟

راه داشتن واژن به روده ها (فیستول) دلیل نادری برای خروج باد واژن است. اما اگر ترشحات غیرمعمول واژینالی دارید یا باد واژن تان بوی بدی می دهد، احتمال فیستول واژن هست و باید به دقت معاینه شوید.

من بعد از زایمان طبیعی خیلی باد واژن داشتم. یعنی واژنم بعد از زایمان گشاد شده؟

بخاطر معاینه واژن با اسپوکولوم موقع زایمان طبیعی، باد وارد واژن تان شده است. پس بعد از زایمان خروج باد از واژن طبیعی است و به زودی برطرف می شود. نگران نباشید.

برای درمان خروج باد از واژن در بارداری کی باید جراحی کنم؟

بعد از زایمان می توانید جراحی کنید. البته فقط زمانی جراحی را توصیه می کنیم که دچار پرولاپس لگن یا گشادی شدید واژن باشید و به روشهای درمانی دیگر مثل آراف جواب ندهید.

چه عمل جراحی برای درمان خروج باد از واژن می توانم انجام دهم؟

بسته به وضعیت کانال واژن و دهانه واژن عمل تنگ کردن واژن به روشهای واژینوپلاستی یا پرینورافی را برای بانوان انجام می دهیم.

اگر شما هم سوالی درباره علت خروج باد از واژن در بارداری دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله آنها را بپرسید. در اسرع وقت به سوالات شما در همین صفحه پاسخ می دهیم.

4.3/5 - (26 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *