آیا بارداری با رحم دو شاخ خطرناک است؟

خطرات بارداری با رحم دو شاخ

حدود ۳ درصد از زنان با ناهنجاری ساختاری در رحم متولد می شوند که شایع ترین آنها، رحم دوشاخ است. این اختلال ژنتیکی بوده و در دوران جنینی ایجاد می شود. در این عارضه، دیواره داخلی رحم به شکلی رشد می کند که فضای رحم به دو قسمت تقسیم شده و ظاهری قلب مانند پیدا می کند.
دو شاخ بودن رحم هیچ تاثیری بر قاعدگی ندارد و ممکن است فرد اصلا متوجه این عارضه نشود. اما رحم دوشاخ در زمان بارداری اغلب مشکلاتی را ایجاد می کند.  با خواندن این مقاله متوجه خواهید شد که آیا بارداری با رحم دوشاخه خطرناک است یا نه و آیا می توان با داشتن چنین رحمی صاحب فرزند شد یا خیر. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

آیا با رحم دوشاخ می توان باردار شد؟

برخی تصور می کنند دوشاخ بودن رحم باعث نازایی در زنان می شود. اما رحم دو شاخه یا قلبی شکل هیچ تاثیری بر باروری زنان و لانه گزینی جنین در دیواره رحم ندارد. بسیاری از زنانی که رحم دوشاخ دارند، می توانند بارور شده و فرزند خود را به دنیا بیاورند.

لانه گزینی جنین در این خانم ها در یک طرف از رحم صورت می گیرد. حتی در مواردی ممکن است بارداری دوقلویی هم در این زنان رخ دهد. در عین حال سقط جنین در بین زنان دارای رحم دوشاخ شایع است.

بیشتر بخوانید: مراقبت‌های لازم در بارداری دوقلویی 

بارداری با رحم دو شاخ

در صورتی که قصد دارید با رحم دوشاخ باردار شوید، می توانید برای مراقبت های دوران بارداری خود از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

بارداری با رحم دو شاخه چه خطرات و عوارضی دارد؟

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در تهران، زنانی که رحم قلبی شکل دارند 4 برابر زنان دیگر ممکن است جنین شان دچار نقص های جنینی و مادرزادی شود. بارداری با رحم دو شاخ عوارض دیگری هم دارد که عبارتند از:

سقط جنین

یکی از عوارض مهم بارداری با رحم دوشاخه، سقط جنین های مکرر است. طبق آمارها حدود 20 تا 40 درصد از بارداری ها با رحم دوشاخ منجر به سقط جنین می شوند. چون جنین در رحم در موقعیت نامناسبی قرار می گیرد. نگران نباشید! بارداری بعد از سقط امکان پذیر است اما بهتر است چند ماهی بارداری را عقب بیندازید تا بافت رحم ترمیم شود. علاوه بر آن بایستی اقدامات لازم برای افزایش شانس بارداری را جدی بگیرید.

چون این بانوان بارداری پرخطری را تجربه می کنند، نیاز به مراقبت های دوران بارداری و چکاپ های بیشتری دارند. با مراقب های لازم، شانس موفقیت در به پایان رساندن دوران بارداری و زایمان در آنها بالا است.

کنده شدن زودرس جفت

 به دلیل اینکه جفت نمی تواند جای مناسبی در دیواره رحم پیدا کند و رحم فضای کافی ندارد، احتمال کنده شدن جفت وجود دارد. این عارضه باعث زایمان زودرس شده و اگر جنین به اندازه کافی رشد نکرده باشد، منجر به سقط جنین می شود.

زایمان زودرس

کنده شدن زودرس جفت، نداشتن فضای کافی برای رشد جنین و قرار گرفتن او به حالت بریچ از عواملی هستند که منجر به زایمان زودرس در بارداری با رحم قلبی شکل می شوند. طبق آمارها، از هر 4 بارداری با رحم قلبی شکل، یک بارداری منجر به زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس خواهد شد.

زایمان پرخطر

به دلیل قلبی شکل بودن رحم، جنین به احتمال زیاد در وضعیت بریچ قرار می گیرد. یعنی پاهای جنین به سمت پایین است و زودتر از زمان عادی، جنین به سمت پایین رحم کشیده می شود.

به همین دلیل زایمان طبیعی پر خطر بوده و با مشکلات زیادی همراه است. به همین دلیل برای حفظ سلامت مادر و نوزاد، زایمان سزارین برای این خانم ها انجام می شود.

تأخیر در رشد جنین

در بارداری هایی که با رحم دو شاخ صورت می گیرد، جنین به دلیل مناسب نبودن فضای کافی و موقعیت مناسب در رحم با مشکل تاخیر در رشد مواجه می شود. 90 درصد از این نوزادان در مقایسه با نوزادان دیگر که از رحم طبیعی متولد شده اند، کم وزن هستند.

عوارض بارداری با رحم دو شاخ

برای انجام مراقبت های دوران بارداری با رحم دوشاخ می توانید به مطب خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

سوالات مربوط به تجربه بارداری با رحم دوشاخ

در این بخش، خانم دکتر جوانمرد به سوالات شما درباره تجربه بارداری با رحم دوشاخ پاسخ داده اند که در ادامه آنها را می خوانید:

آیا رحم دو شاخ باعث بارداری دوقلویی می شود؟

احتمال آن خیلی کم و نادر است اما غیرممکن هم نیست. تا کنون حدود 100 مورد زایمان دوقلویی با رحم دوشاخ در جهان گزارش شده است.

کسانی که رحم قلبی شکل دارند، می توانند طبیعی زایمان کنند؟

اگر نوزاد در وضعیت بریچ باشد زایمان طبیعی خطرناک است. برای همین توصیه می کنم حتما سزارین کنید.

آیا رحم دوشاخ در سونوگرافی مشخص می شود؟

سونوگرافی های عادی در این مورد خیلی دقیق نیستند. اما با سونوگرافی سه بعدی، لاپاراسکوپی یا MRI می توان رحم دو شاخ را به طور قطعی تشخیص داد.

با رحم دو شاخ، امکان نزدیکی در بارداری هست یا خطرناک است؟

بهتر است از رابطه جنسی در بارداری خودداری کنید. چون ریسک سقط جنین و زایمان زودرس در شما بالا است. یا صبر کنید تا وضعیت بارداری تان مشخص شود، بعد اقدام به نزدیکی کنید.

در سه ماهه اول بارداری هستم و رحم قلبی شکل دارم، می توانم پیاده روی کنم؟

اگر وضعیت بارداری در شما طوری است که اجازه راه رفتن و فعالیت دارید، می توانید روزانه نیم ساعت پیاده روی داشته باشید. در این مورد حتما با پزشک خودتان که شما را معاینه کرده اند، مشورت کنید.

بارداری بعد از عمل رحم دوشاخ ممکن است؟

اگر بعد از عمل دچار چسبندگی و آسیب نشوید، بله می توانید باردار شوید.

چه زمانی برای بارداری با رحم قلبی شکل باید جراحی کرد؟

همه افراد نیاز به جراحی ندارند و بدون جراحی می توانند صاحب فرزند شوند. فقط برای زنانی جراحی باید حتما انجام شود که بیش از دو یا سه سقط مکرر در سه ماهه دوم بارداری داشته اند.

اگر در سه ماهه اول بارداری سقط مکرر داشته باشیم باید رحم دوشاخ را جراحی کنیم؟

خیر. چون سقط در سه ماه اول به دلیل مشکلات ژنتیکی و نقص های جنینی است و ربطی به مشکلات آناتومی و ساختاری رحم شما ندارد.

اگر شما هم سوالی درباره رحم دو شاخ و بارداری با آن دارید، سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله بپرسید. در اسرع وقت در همین صفحه به سوال شما پاسخ داده می شود.

3.4/5 - (51 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *