جدیدترین درمان فیبروم رحمی

جدیدترین درمان فیبروم رحمی

فیبروم رحم یا فیبروئید، تومورهای خوش خیمی هستند که در عضلات رحم رشد می کنند. فیبروئیدها یا میوم ها در اکثر موارد سرطانی نیستند و یا باعث بروز سرطان در دستگاه تناسلی زنان نمی شوند. اما این بیماری شایع، حدود نیمی از زنان را درگیر می کند. در این مقاله قصد داریم به جدیدترین روش درمان فیبروم رحمی بپردازیم. برای دسترسی راحتتر به مطالب می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علائم فیبروم رحمی

اغلب میوم ها بدون علائم هستند و فرد متوجه وجود آنها نمی شود. اما بعضی از فیبروم ها با علائمی همراه هستند. بروز مشکلاتی مثل:

  • لکه بینی در بین سیکل قاعدگی
  • خونریزی سنگین قاعدگی
  • تکرر ادرار
  • درد هنگام نزدیکی
  • احساس پر بودن، نفخ در شکم
  • بزرگ شدن شکم
  • دردهای طولانی و شدید پریودی

از علائم فیبروم رحمی هستند. شایع ترین علائم فیبروم رحمی دردهای لگنی و اختلالات قاعدگی هستند.

علت ایجاد فیبروم رحمی چیست؟

علت اصلی ایجاد فیبروم رحمی بالا بودن هورمون استروژن است. دخترانی که سن بلوغ آنها پایین تر است به خاطر داشتن استروژن بیشتر، احتمال ایجاد میوم رحم در آنها بالاتر است. علت تشکیل فیبروم رحمی می تواند مربوط به موارد زیر باشد:

  • افزایش وزن
  • وراثت و سابقه خانوادگی
  • سن (این عارضه بیشتر در زنان 40 تا 44 ساله دیده می شود)
  • بیماری هایی که باعث افزایش استروژن در زنان می شود

تغذیه نیز می تواند علت بروز فیبروم رحمی باشد. زنانی که بیشتر غذاهای مضر برای فیبروم رحمی را مصرف می کنند، بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

بزرگ شدن فیبروم رحمی

معمولا رشد فیبروم ها چندان زیاد نیست اما بعضی از فیبروم ها رشد سریعی دارند. بزرگ شدن فیبروم رحمی ممکن است به خاطر سرطانی بودن آن باشد. به همین دلیل این نوع فیبروم برای پزشکان نگران کننده است.

بزرگ شدن فیبروم رحمی

علائم بزرگ شدن فیبروم رحمی

فیبروم های کوچک معمولا علائمی ایجاد نمی کنند و حتی ممکن است متوجه وجود آنها نشویم. اما فیبروم های بزرگ باعث مشکلات گوارشی می شوند و به اندام های لگنی فشار وارد می کنند که برای بیمار دردسر ایجاد می شود. بروز علائمی مثل:

  • فشار به اندام های لگنی مثل روده، مثانه و کلیه ها
  • دردهای شدید لگنی
  • احتباس ادرار یا یبوست
  • خونریزی های زیاد
  • بزرگ شدن شکم
  • احساس فشار و سنگینی در شکم و لگن

از علائم بزرگ شدن فیبروم رحمی هستند که باید آنها را جدی گرفت و برای درمان شان اقدام کرد.

در صورتی که متوجه علائم بزرگ شدن فیبروم رحم شده اید، برای درمان آن به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. ما به شما خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص و جراح زنان را پیشنهاد می کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

عوارض فیبروم رحمی

وجود میوم در رحم می تواند باعث اختلالات قاعدگی مثل دردهای لگنی، دردهای شدید پریودی و قاعدگی نامنظم شود. هرچند فیبروم رحم علت نازایی در زنان نیست اما بعضی از میوم ها ممکن است در جایی از رحم رشد کنند که باعث نازایی در سنین باروری شود. همچنین:

  • سرطانی شدن حدود 1 درصد از میوم ها
  • افزایش احتمال سقط جنین
  • زایمان زودرس
  • کم خونی
  • شب ادراری

از عوارض فیبروم رحمی در خانم ها است که برای پیشگیری از این عوارض باید برای درمان فیبروم اقدام کنید.

چگونگی تشخیص فیبروم رحمی

پزشکان برای تشخیص فیبروم رحمی سابقه بیماریها، سابقه خانوادگی و علائم بیمار را بررسی می کنند. همچنین برای تشخیص دقیق تر فیبروم رحمی، پزشکان از تصاویر سونوگرافی واژینالی یا شکمی، ام آر آی یا سی تی اسکن استفاده می کنند.

چه کسانی کمتر در معرض فیبروم رحم هستند؟

خانم هایی که مرتب ورزش می کنند و یا بارداری های متعددی را تجربه می کنند کمتر احتمال دارد به فیبروئید دچار شوند. زیرا سطح استروژن که عامل موثری در تشکیل فیبروم رحمی است، در این زنان کمتر است.

عامل ایجاد فیبروم رحمی

راههای درمان فیبروم رحمی

اغلب فیبروم ها به خصوص فیبروم های کوچک نیازی به درمان ندارند و خود بخود از بین می روند. اما بعضی از انواع فیبروم ها به خصوص آنهایی که بزرگ هستند به درمان نیاز دارند. برای درمان فیبروم رحم بدون جراحی ممکن است از روشهای زیر استفاده شود:

درمان دارویی

گاهی برای کاهش علائم فیبروم و درمان آن داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی برای بیمار تجویز می شود. قرص های ضد بارداری در درمان فیبروم رحم موثر هستند. پزشک، قرص های ضد بارداری پروژسترونی یا داروهایی که تنظیم کننده هورمون های زنانه هستند را نیز به بیمار توصیه می کند. همچنین داروهایی که یائسگی کاذب ایجاد می کنند و باعث کاهش اندازه فیبروم های بزرگ می شوند نیز داروی درمان فیبروم رحمی هستند.

در کنار دارو درمانی فیبروم رحمی، معمولا تغییر سبک زندگی مثل ورزش کردن و خوردن غذاهای مفید برای فیبروم رحمی به خانم ها توصیه می شود. این روش به خصوص برای درمان فیبروم رحمی دختران مناسب است.

آمبولیزاسیون

آمبولیزاسیون فیبروم رحمی یک درمان غیر‌تهاجمی برای فیبروم های رحم است. در این روش با مسدود کردن عروق خونی از رسیدن خون به فیبرومها جلوگیری می‌شود. در بعضی از موارد برای بستن عروق رحمی از لاپاراسکوپی برای بستن رگهایی که به فیبروم می رسند، استفاده می شود.

جراحی فیبروم رحمی

بعضی از فیبروم ها هستند که با دارودرمانی بر طرف نمی شوند و حتما باید برداشته شوند. برای درمان این نوع فیبروم ها از روش های جدید درمانی استفاده می شود. هدف این روشها برداشتن و حذف فیبروم از بافت رحم است. برای برداشتن فیبروم پزشکان از روشهای زیر استفاده می کنند:

لاپاراسکوپی

همه فیبروم ها را نمی توان با لاپاراسکوپی برداشت. این جراحی آنقدرها هم که تصور می شود راحت نیست و احتمال چسبندگی بعد از لاپاراسکوپی وجود دارد. فیبروم هایی که در دسترس هستند و بیرون از حفره رحمی رشد کردن را با عمل لاپاراسکوپی می توان خارج کرد. برای این کار برشهایی در نزدیکی ناف برای وارد کردن ابزرار جراحی و لاپاراسکوپ زده می شود.

جراحی فیبروم رحمی با لاپاراسکوپی

میومکتومی

راه های درمان فیبروم رحمی عمل میومکتومی است. پزشکان این روش برای حفظ رحم و برداشتن میوم ها استفاده می کنند. جراحی میومکتومی به روش های مختلفی انجام می شود. میومکتومی به روشهای مختلفی انجام می شود:

میومکتومی شکمی: به این روش لاپاراتومی هم می گویند که در آن سطح شکم برش خورده و فیبروم های رحم خارج می شوند.

میومکتومی لاپاروسکوپی: در این روش برش کوچکی نزدیک ناف ایجاد و با کمک لاپاراسکوپ و ابزارهی جراحی، فیبروم هایی که بیرون از حفره رحم رشد کرده اند، برداشته می شود.

میومکتومی هیستروسکوپی: با روش هیسترسکوپی، میوم های زیر مخاطی رحم برداشته می شود.

این جراحی برای دختران و زنانی که در سنین باروری هستند بسیار مناسب است.

هیسترکتومی

این روش آخرین روش درمان برای میوم هایی است که خیلی بزرگ هستند و با روشهای دیگر درمان نمی شوند. پزشکان از هیسترکتومی برای برداشتن فیبروم هایی استفاده می کنند که باعث خونریزی می شوند. در این جراحی رحم به طور کامل برداشته می شود. از این درمان برای زنانی استفاده می شود که دیگر قصد بارداری ندارند.

در صورتی که برای درمان فیبروم رحم خود به جراحی نیاز دارید، پیشنهاد می کنیم برای درمان با جراحی به خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، بهترین دکتر زنان برای درمان فیبروم رحم مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

امیدواریم در این مقاله به سوالات و ابهامات شما عزیزان پاسخ داده باشیم با اینحال اگر سوالی در این مورد دارید، می توانید آن را در بخش نظرات این مقاله ارسال کنید.

3.5/5 - (36 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *