آیا فیبروم رحمی باعث یبوست و مشکلات گوارشی می شود؟

فیبروم و مشکلات گوارشی

انواع فیبروم های رحمی توده های سخت و سفت غیرسرطانی هستند که روی دیواره داخلی و خارجی یا در بخش عضلانی (دیواره میانی) رحم رشد می کنند. رشد فیبروم ها اغلب بدون علائم است و زمانی متوجه علائم میوم رحمی می شوید، که فیبروم شما از سایز نرمال فیبروم خیلی بزرگتر شده باشد.
میوم های خیلی بزرگ ممکن است به اندام های حفره لگن فشار آورده و باعث ایجاد عوارضی در زنان شوند. یکی از مواردی که مراجعین ما اغلب درباره آن سوال می کنند، این است که آیا فیبروم رحم علت یبوست و مشکلات گوارشی آنها هست یا نه. ما در این مقاله به طور مفصل به این سوال شما پاسخ داده ایم. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

فیبروم و مشکلات گوارشی

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان، یکی از علائم فیبروم رحمی بزرگ، بروز مشکلات گوارشی و معده است. فیبروم هایی که به معده فشار می آورند، مشکلات زیر را برای خانم ها ایجاد می کنند:

  • احساس سیری کاذب
  • تولید زیاد گاز، نفخ شکم و متورم شدن آن
  • احساس سنگینی، سفتی و فشار در معده
  • احساس درد مبهم در معده

بیشتر بخوانید:آيا فيبروم باعث عفونت رحم مي شود؟

در خانم هایی که میوم بزرگ دارند، بزرگ شدن شکم و رحم باعث می شود نتوانند براحتی دراز بکشند، خم شوند یا ورزش کنند. همچنین در شکم و نزدیک معده خود توده های سفتی را احساس می کنند.

آیا فیبروم رحمی باعث لاغری میشود؟

فیبروم می تواند با فشار آوردن به معده و کم شدن فضا برای هضم غذا باعث شود احساس گرسنگی نکرده و غذا نخورید. این سیری کاذب باعث می شود به طور ناسالمی بخش زیادی از وزن خود را از دست بدهید و لاغر شوید.

علائم فیبروئید اینترامورال

برای درمان فیبروم رحم و مشکلات گوارشی و دیگر عوارض ناشی از این بیماری، شما هم می توانید به مطب خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص و جراح زنان مراجعه و از تخصص ایشان در این زمینه بهره مند شوید. برای دریافت نوبت قبلی با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

فیبروم رحم و یبوست

میوم و یبوست به یکدیگر کاملا ربط دارند. وجود فیبروم های بزرگ در پشت رحم (میوم ساب سروزال) و یا کج شدن رحم به عقب در اثر رشد فیبرومها از علل یبوست مزمن در زنان مبتلا به میوم هستند. فیبروم ها با فشار به راست روده یا رکتوم باعث بروز مشکلات زیر می شوند:

  • اختلال در حرکت روده ها
  • حرکات دردناک روده
  • یبوست
  • تنسموس (نیاز به اجابت مزاج دارید، اما نمی توانید)
  • گاز و نفخ روده
  • انسداد کامل روده ها

هنگامی که فیبروم ها باعث یبوست و زور زدن موقع دفع مدفوع می شوند، می توانید از آب فراوان، غذاهای پرفیبر یا داروهای ملّین استفاده کنید. البته ممکن است یبوست شما به این درمانها جواب ندهند و نیاز به درمان های پزشکی پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: چه غذاهایی برای فیبروم مفید است

فیبروم رحم چگونه از بین میرود؟

فیبروم های ریز نیازی به درمان ندارند و خودبخود دفع می شوند. اما فیبروم های بزرگ باید درمان شوند. اگر فیبروم درمان نشود، دچار دردهای لگنی، کمردرد، درد سیاتیک، تکرر یا بی اختیاری ادرار، تکرر ادرار شبانه، کم خونی و رابطه جنسی دردناک می شوید. روشهای درمان فیبروم رحم با توجه به وضعیت فیبروم و بیمار عبارتند از:

  • آمبولیزاسیون فیبروم رحم (یک روش بدون جراحی و سرپایی برای قطع جریان خون به فیبروم)
  • هورمون تراپی
  • عمل برداشتن فیبروم یا میومکتومی
  • عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی

به گفته دکتر جوانمرد خوشدل، بعد از درمان میوم رحم، عوارض فیبروم رحمی برطرف و وزن و اندازه شکم کاهش پیدا می کند. زنانی که فیبروم های متعدد یا خیلی بزرگ و چند کیلویی داشته اند، تغییر وزن زیادی دارند.

درمان فیبروم رحمی

برای درمان فیبروم رحم دختران و زنان می توانید به مطب خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص و جراح زنان در شرق تهران مراجعه و از تخصص ایشان در این زمینه بهره مند شوید. برای دریافت نوبت قبلی با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

سوالات در مورد فیبروم رحم

در اینجا می توانید پرسش و پاسخ درباره فیبروم رحم را بخوانید:

ایا فیبروم باعث چاقی میشود؟

بعضی از فیبروم های روی دیواره رحم که فضای زیادی برای رشد دارند، در صورتی که خیلی بزرگ شوند باعث اضافه وزن و بزرگی شکم می شوند. پیشنهاد می کنیم مقاله «آیا فیبروم باعث بزرگی شکم می شود» که در پاسخ به سوالات شما عزیزان در این مورد است را بخوانید.

آیا فیبروم ساب سروزال باعث ناباروری میشود؟

معمولا این فیبروم ها چون روی دیواره خارجی هستند و کاری با حفره رحم ندارند، باعث نازایی و ناباروری نمی شوند.

آیا فیبروم باعث لکه بینی میشود؟

بله. بخصوص در زنان یائسه، یکی از علائم مهم فیبروم، لکه بینی یا خونریزی بعد از یائسگی است.

آیا فیبروم باعث نازایی میشود؟

تمام فیبروم ها این مشکل را ایجاد نمی کنند. اغلب نازایی ها مربوط به فیبروم های اینترامورال هستند که فضای رشد یا لانه گزینی جنین را در رحم گرفته اند.

من باردار هستم، آیا راهی برای درمان فیبروم بدون دارو و جراحی هست؟

تنها کاری که تا زمان زایمان تان می توانید انجام دهید این است که از غذاهای مضر برای فیبروم رحمی بپرهیزید. و اگر پزشک تان اجازه می دهد روشهای خانگی مثل پیاده روی سبک روزانه را داشته باشید.

آیا فیبروم باعث معده درد می شود؟

بله ممکن است. میوم های بسیار بزرگ می توانند باعث فشار به معده و بروز درد در نواحی معده، کمر و لگن شوند.

اگر شما هم سوالی درباره فیبروم و مشکلات گوارشی دارید، می توانید در بخش نظرات سوالات خود را مطرح کنید تا در اسرع وقت همین جا به آنها پاسخ دهیم.

3.9/5 - (37 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *