بیماری آندومتریوز در زنان چیست؟

بیماری آندومتریوز در زنان

آندومتریوز نوعی اختلال است که در آن بافتی که به طور معمول در رحم وجود دارد، در خارج از رحم شروع به رشد می‌کند. هیچ کس به طور دقیق نمی‌داند چرا این اتفاق رخ می‌دهد، گرچه در این زمینه نظریه‌های زیادی وجود دارد. برخی از آمارهای جهانی حاکی از این است که میلیون‌ها نفر دیگر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند. اما ممکن است برای بسیاری از مبتلایان سوالاتی از جمله آیا آندومتریوز سرطان است؟ آیا اندومتریوز منجر به سرطان می شود؟ و مواردی از این قبیل پیش آید. در ادامه این مطلب با علائم این بیماری، تشخیص و همچنین روش‌های درمان آندومتریوز ما همراه باشید. برای دسترسی به بخش‌های مختلف مقاله می‌توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علائم بیماری آندومتریوز در زنان چیست؟

کیست آندومتریوز  تخمدان می‌تواند به صورت‌های مختلفی بروز کند. از آنجا که محل ضایعات آندومتریوز ارتباط زیادی با علائم دارد، ممکن است هر زن علائم متفاوتی از این بیماری داشته باشد.

اما به طور کلی برخی از علائم بارز بیماری آندومتریوز در زنان به شرح زیر است:

• درد لگن
  • درد قبل یا بعد از قاعدگی
  • درد شدید قاعدگی (در حدی که نیاز به درمانی بیشتر از چند آسپیرین دارد.)
  • رابطه جنسی دردناک
  • خونریزی شدید یا قاعدگی نامنظم
  • ناباروری
  • ناراحتی روده ( نفخ، حالت تهوع، استفراغ )
  • درد مثانه و یا تکرر ادرار

برخی از زنان مبتلا به آندومتریوز هیچ علامتی ندارند و تا زمانی که مشکلی مانند ناباروری نداشته باشند، متوجه ابتلای خود به آندومتریوز نمی‌شوند. همچنین جالب است بدانید که شدت ابتلای شما به آندومتریوز با میزان دردی که دارید، ارتباط کمی دارد.

علائم بیماری آندومتریوز

اگر به بیماری آندومتریوز مبتلا شده اید و نگران ابتلا به سرطان هستید، پیشنهاد ما به شما این است که حتما به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. خانم دکتر منیژه جوانمرد با سال‌ها تجربه در این زمینه، می‌تواند مشاور و درمانگر مناسبی برای شما باشد. جهت دریافت مشاوره تخصصی و رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

تشخیص بیماری آندومتریوز

در حال حاضر، تنها راه تشخیص قطعی آندومتریوز از طریق لاپاروسکوپی است ( عمل جراحی که در آن اسکوپی نازک و سبک، از طریق برش‌های کوچک وارد شکم می‌شود). از آنجا که تشخیص چشمی مشکل است، اغلب از موارد مشکوک به آندومتریوز نمونه برداری شده و برای تأیید بافت به پاتولوژی (آسیب شناسی) فرستاده می‌شود.

پزشکانی که به طور مکرر آندومتریوز را معالجه می‌کنند، شاید بتوانند با معاینه لگن گره‌های آندومتریوز را حس کنند و با توجه به سابقه علائم در زن و یافته‌های خود، تشخیص اولیه آندومتریوز را انجام دهند.

با این حال لاپاروسکوپی به همراه بیوپسی، تشخیص قطعی ابتلا به آندومتریوز و میزان آن (که اغلب اوقات درمان در همان زمان می‌تواند انجام شود) را مشخص می‌کند.

بیشتر بخوانید: سن ابتلا به سرطان دهانه رحم و علائم آن

درمان  آندومتریوز

اگرچه تلاش‌های بسیاری برای تجدید نظر در مرحله بندی فعلی آندومتریوز صورت گرفته است، بسیاری از پزشکان از مرحله بندی اصلاح شده آندومتریوز بر اساس محل و عمق ضایعات آندومتریوز استفاده می‌کنند. معمولا 4 روش درمانی برای این بیماری وجود دارد، اما با انتخاب هر روش باید مزایا و خطرات احتمالی را در نظر بگیرید.

درمان‌های هورمونی

برای درمان بیماری آندومتریوز در برخی از مواقع، داروهای هورمونی تجویز خواهد شد، داروهایی که با متوقف کردن تخمک گذاری، ضایعات آندومتریوز را کوچک می‌کنند. مانند: قرص‌های ضد بارداری، قرص‌ها یا آمپول‌های پروژستروژن.

ممکن است عوارض جانبی استفاده از این داروها قابل توجه باشد و حتی در برخی از موارد باعث عود بیماری خواهد شد.

بیشتر بخوانید: دکتر خوب برای درمان آندومتریوز

استفاده از برخی از مسکن‌ها

در برخی از مواقع ممکن است این بیماری علائم و عوارض کمی را به همراه داشته باشد، معمولا در چنین مواقعی طبق نظر پزشک معالج، مصرف برخی از قرص‌های مسکن‌ به بیماران توصیه خواهد شد.

روش‌های غیر دارویی

روش‌های دیگر کنترل درد، مانند بلوک‌های عصبی و طب سوزنی، نیز می توانند برای درمان استفاده شوند. از آنجا که برخی از علائم آندومتریوز حتی پس از درمان نیز باقی می‌مانند، برخی از خانم‌ها از روش‌های غیر مرسوم، مانند: درمان‌های گیاهی، آروماتراپی، اصلاح رژیم غذایی، مکمل‌ و ویتامین‌ها، تکنیک‌های آرامش بخش، مدیریت آلرژی و ایمونو تراپی (ایمن درمانی)، برای کاهش علائم  این بیماری استفاده می‌کنند.

ماساژ آروماتراپی

عمل جراحی بیماری آندومتریوز

عمل جراحی محافظه کارانه، یکی دیگر از گزینه‌های درمان این بیماری است. هدف از جراحی، خروج یا از بین بردن ضایعات آندومتریوز و ترمیم کالبد آسیب دیده است. زمانی که آندومتریوز برداشته می‌شود، ممکن است درد کاهش یابد. اگر آندومتریوز منجر به ناباروری شود، جراحی می‌تواند باعث رفع این مشکل شود. امروزه  جراحی آندومتریوز در اکثر موارد با استفاده از دستگاه لاپاروسکوپ انجام می شود.

در عمل آندومتریوز، در برخی از مواقع لازم است در کنار برداشتن همه ضایعات آندومتریوز، پزشک معالج نسبت به جراحی رادیکال از جمله برداشتن رحم و تخمدان‌ها، اقدام کند. شاید این سخت‌ترین تصمیمی باشد که زنان مبتلا به آندومتریوز با آن روبرو هستند. در گذشته استفاده از روش هیسترکتومی ( عمل برداشتن رحم) برای درمان آندومتریوز، بسیار رایج‌تر از امروز بوده است. با این حال اگر سایر روش‌های درمان ناموفق باشند، ممکن است نیاز به هیسترکتومی باشد. در بیشتر مواقع، پزشک هنگام عمل هیسترکتومی، برداشتن هر دو تخمدان ( اوفورکتومی دو طرفه ) را نیز توصیه می‌کند؛ زیرا مطالعات نشان می‌دهد که با این روش تسکین درد، برای مدت طولانی‌تری ادامه دارد. شما می توانید در مقاله آندومتریوز چگونه درمان می شود اطلاعات کاملتری در این زمینه بدست آورید.

اما این سوال وجود دارد که آیا هیسترکتومی برای همه افراد جواب گو است؟ برخی از زنان حتی پس از انجام هیستروکتومی و اوفورکتومی دو طرفه، از علایم آندومتریوز رنج می‌برند و همچنان اثرات بیماری در آن‌ها وجود دارد.

عارضه آندومتریوز و ناباروری

زمانی که آندومتریوز بر اندام‌های تولیدمثل تأثیر می‌گذارد، باروری فرد به خطر می افتد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که آندومتریوز با کمترین شدت یا در مرحله خفیف نیز می‌تواند بر باروری فرد تأثیر بگذارد.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که زنان مبتلا به آندومتریوز در معرض خطر افزایش سطح APA (آنتی بادی‌های ضد فسفولیپید) هستند که با سقط مکرر، عقب ماندگی رشد جنین و پره اکلامپسی (مسمومیت حاملگی) مرتبط است.

با این حال این موضوع برای همه زنان مبتلا به آندومتریوز صدق نمی‎کند و از میان آن‌هایی که تحت تأثیر این بیماری قرار می‌گیرند، بسیاری هنوز توانایی باردار شدن دارند.

آندومتریوز و ناباروری

برای درمان ناباروری ناشی از آندومتریوز ، می‌توانید از تخصص خانم دکتر جوانمرد، متخصص و جراح زنان بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره تخصصی و وقت قبلی با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

سخن پایانی

اگرچه بیماری آندومتریوز، علائم و عوارضی را به همراه خواهد داشت و زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما سرطان نیست. البته افزایش خطر ابتلا به سرطان در برخی از بیمارانی که به آندومتریوز مبتلا شده‌اند، وجود داشته است. با این حال در صورت مشاهده هریک از  علائم این بیماری، به پزشک مراجعه کنید. پزشکان متخصص در این زمینه می‌توانند با تشخیص کامل، یک برنامه درمانی برای کنترل درد و حتی درمان این بیماری به شما ارائه دهند.

شما هم اگر سوال یا ابهامی در مورد بیماری آندومتریوز دارید می‌توانید زیر همین مقاله در قسمت کامنت‌ها مطرح کنید و پاسخ سوالات خود را از خانم دکتر جوانمرد دریافت نمایید.

3.4/5 - (13 امتیاز)