مراقبتهاي بعد از هيسترکتومی | نقاهت بعد از عمل هيسترکتومی

مراقبت بعد از هيسترکتومي

عمل هیسترکتومی یک جراحی زنانه است که بنابر تشخیص پزشک، رحم و یک یا هر دو تخمدان بیمار برداشته می شود. در این مقاله به نکات مهمی در مورد مراقبتهای بعد از عمل هیسترکتومی و نیز دوره نقاهتی که خانمها بعد از این عمل طی می کنند، پرداخته شده است. برای دسترسی سریع به مطالب می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

انواع عمل هیسترکتومی

بسته به نوع بیماری و شدت آن ممکن است فقط رحم بیمار برداشته شود اما تخمدانها باقی بمانند. در این جراحی علائم یائسگی بروز نمی کند. در این صورت هورمون های زنانه مثل قبل ترشح شده و زن دچار بی میلی جنسی و علائم یائسگی نمی شود. اما گاهی لازم است عمل هیسترکتومی کامل انجام شود. در این روش علاوه بر رحم، تخمدانها و لوله های فالوپ (لوله های رحمی) نیز از بدن زن برداشته می شوند.

روشهای انجام عمل هیسترکتومی

عمل هیسترکتومی به هر روشی که انجام شود، به دلیل برداشتن رحم منجر به ناباروری در زنان می شود. این جراحی به تشخیص پزشکان ممکن است به صورتهای زیر انجام شود:

عمل هیسترکتومی با جراحی باز

در این روش برای برداشتن رحم و تخمدانها سطح شکم برای جراحی برش داده می شود. محل برش بعد از جراحی بخیه زده می شود. پزشکان کمتر از این روش تهاجمی برای درمان استفاده می کنند و بیشتر از روشهای کمتر تهاجمی استفاده می کنند.

عمل هیسترکتومی با لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی یک عمل جراحی کمتر تهاجمی است. در این روش، جراحی بدون برش و باز کردن شکم انجام شود. برای جراحی از لاپاراسکوپ استفاده می شود. برش های جزئی برای وارد کردن دوربین لاپاراسکوپ و ابزار جراحی جهت انجام عمل هیسترکتومی ایجاد می شود.

روشهای عمل هیسترکتومی

دلیل هیسترکتومی چیست؟

عمل هیسترکتومی در صورتی انجام می شود که مشکلات بیمار با مصرف دارو یا روشهای دیگر درمان به جز هیسترکتومی قابل درمان نباشد. پزشکان این جراحی را در موارد زیر انجام می دهند:

همچنین مشکلاتی مثل ضایعات پیش سرطانی در رحم نیز می تواند دلیلی برای عمل هیسترکتومی باشد.

در صورت که به عمل هیسترکتومی نیاز دارید، شما نیز می توانید برای انجام آن به روش لاپاراسکوپی از تجربه و مهارت خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان و زایمان بهره مند شوید. برای دریافت مشاوره یا رزرو وقت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

درد بعد از عمل هيسترکتومي

تا چند روز بعد از عمل هیسترکتومی به طور طبیعی دردهای شکمی در زنان وجود دارد. اما زنانی که جراحی هیسترکتومی باز انجام می دهند معمولا درد بیشتری نسبت به جراحی لاپاراسکوپی تحمل می کنند. درد بعد از عمل هیسترکتومی به کمک داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشکان قابل کنترل است.

دوره نقاهت بعد از عمل هيسترکتومي

مدت دوره نقاهت بعد از عمل هيسترکتومي، بسته به نوع عمل ممکن است 2 تا 8 هفته طول بکشد. زنانی که هیسترکتومی با لاپاراسکوپی را انجام می دهند سریعتر از هیسترکتومی باز بهبود یافته و به زندگی عادی خود باز می گردند. بعد از هیسترکتومی لازم است بیمار یک شب بستری شود. در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد بیمار مرخص می شود.
خانم هایی که هیسترکتومی شکمی (باز) انجام می دهند 2 الی 3 شب بعد از جراحی باید در بیمارستان بستری و تحت نظر قرار بگیرند. اگر مشکلی وجود نداشته باشد بعد از این مدت می توانند مرخص شده و در منزل استراحت کنند. ممکن است بیمار در طول دوره نقاهت بعد از هیسترکتومی احساس خستگی زودرس داشته باشد.

دوره نقاهت بعد از عمل هيسترکتومي

مراقبتهای بعد از عمل هيسترکتومي

بعد از عمل جراحی برای جلوگیری از عوارض و خطرات جراحی هیسترکتومی و بهبود سریع تر بیمار، باید مراقبتهای بعد از عمل هيسترکتومي به درستی انجام شود:

  • از بلند کردن اشیای سنگین خودداری کنید.
  • تا شش هفته بعد از هیسترکتومی اجسام سنگین بلند نکنید.
  • داروهای ضد درد و آنتی بیوتیک های تجویز شده را طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  • بعد از جراحی در منزل سعی کنید کمی راه بروید.
  • 2 تا 3 روز بعد از عمل می توانید به تنهایی و بدون کمک راه بروید.
  • تا 6 هفته بعد از عمل انجام ورزش و فعالیت های سنگین برای بیمار ممنوع است.
  • ترشحات واژن بعد از هيسترکتومي اگر غیرمعمول بوده و خونریزی و یا علائمی مثل تب و لرز و یا التهاب و قرمزی در محل جراحی داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

فراموش نکنید که به طور طبیعی تا یک هفته بعد از عمل هیسترکتومی تخلیه ترشحات خونی از واژن طبیعی است. اگر این ترشحات بیش از یک هفته ادامه داشت و با علائم دیگر همراه بود، ترشحات شما غیر طبیعی است و به معاینه پزشک نیاز دارد.

رابطه جنسی بعد از عمل هیسترکتومی

6 تا 8 هفته بعد از عمل هیسترکتومی باید از رابطه جنسی بپرهیزید. زمانی می توانید رابطه جنسی را شروع کنید که پزشک شما را معاینه کرده و از بهبودی شما اطمینان حاصل شود. نزدیکی زودتر از این موعد دردناک است و می تواند باعث بروز عفونت بعد از هيسترکتومي شود.

تاثیر هيسترکتومي بر روابط زناشویی

زنانی که هیسترکتومی کامل انجام می دهند، به دلیل برداشتن تخمدانها دچار یائسگی زودرس می شوند. به همین دلیل ممکن است بعد از بهبودی دچار مقاربت دردناک و یا خشکی واژن شوید. در این صورت لازم است قبل از رابطه جنسی از روان کننده ها استفاده کنید یا از روشهای جدید و دائمی درمان خشکی واژن مثل درمان با آر اف و لیزر بهره مند شوید.

تاثیر هيسترکتومي بر روابط زناشویی

میل جنسی و ارگاسم در زنان بعد از عمل هیسترکتومی کاهش می یابد. بهتر است در این باره با همسر خود صحبت کنید و به او بگویید چه چیزی برای شما خوب است یا به شما آسیب می زند. ممکن است مشکل عدم ارگاسم مربوط به قطع اعصاب مربوطه طی جراحی باشد. بهتر است برای جراحی به یک دکتر خوب برای عمل هیسترکتومی مراجعه کنید تا از چنین مواردی جلوگیری شود. به علاوه متخصص زنان می تواند مشکلات شما از قبیل درد هنگام نزدیکی، بی میلی جنسی و یا کاهش ارگاسم را درمان کند. حتما از متخصص زنان و مشاوران برای بهبود زندگی زناشویی خود کمک بگیرید.

در صورتی که عمل هیسترکتومی انجام داده اید و با عوارض بعد از عمل هیسترکتومی و یا مشکلات زناشویی بعد از برداشتن رحم و تخمدانها مواجه شده اید، شما می توانید برای درمان این مشکلات به مطب خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. برای دریافت مشاوره یا رزرو وقت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

سخن پایانی

ممکن است پزشکان به دلیل بیماری هایی مثل آندومتریوز، سرطان رحم و غیره مجبور به انجام عمل هیسترکتومی باشند. در این جراحی ممکن است رحم، تخمدان، گردن رحم و غیره برداشته شود. اما در هیسترکتومی کامل، کل رحم اعم از اجزای رحم، تخمدانها و لوله های رحمی برداشته می شود. برداشتن تخمدانها باعث یائسگی زودرس در زنان و مشکلاتی مثل خشکی واژن، مقاربت دردناک، بی میلی جنسی و غیره را به همراه دارد که همگی قابل درمان هستند.
برای جلوگیری از عوارض و عفونتهای بعد از عمل هیسترکتومی، زنان باید تمام نکات مربوط به مراقبتهای بعد از عمل هیسترکتومی را رعایت کنند. مهمترین مراقبتها شامل 6 تا 8 هفته خودداری از بلند کردن اجسام سنگین، فعالیتهای سنگین و رابطه جنسی است. دوره نقاهت به نوع عمل هیسترکتومی و وضعیت فرد بستگی دارد. اما معمولا بیماران طی 2 الی 8 هفته بعد از جراحی هیسترکتومی بهبود می یابند.

در صورتی که سوالی در مورد مراقبتهای بعد از عمل هیسترکتومی و یا دوره نقاهت بعد از عمل دارید، از بخش نظرات زیر این مقاله می توانید سوالات خود را بپرسید.

4.1/5 - (62 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *