احتمال عود فیبروم بعد از عمل میومکتومی چقدر است؟

عود فیبروم بعد از جراحی

تومورهای رحمی یا میوم، اندازه های مختلفی دارند. میوم های ریز نیازی به درمان ندارند. اما میوم های بزرگی که علائم ایجاد می کنند باید طبق نظر پرشک با روشهای غیرجراحی و یا در صورت لزوم با روش جراحی درمان شوند. به نظر بیشتر متخصصان اندازه فیبروم برای عمل باید چیزی حدود 9-10 سانتی متر باشد.
این سایز بزرگی برای میوما است و باید با میوکتومیِ لاپاراسکوپی آن را خارج کرد. این جراحی راحتی نیست و بسیاری از خانم ها نگران عود مجدد فیبروم هستند. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که احتمال عود فیبروم بعد از عمل میومکتومی چقدر است و کی باید نگران عود میوم باشید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

جراحی برداشتن میوم چیست؟

جراحی برداشتن میوم یا میومکتومی یک عمل جراحی برای برداشتن میوم های بزرگ رحم بدون درآوردن رحم است. این عمل برای زنانی انجام می شود که علائم میوم رحمی آنها شدید است اما با این حال مایل به فرزندآوری هستند. عمل میومکتومی با تکنیک های مختلفی انجام می شود که عبارتند از:

میومکتومی هیستروسکوپی: این جراحی برای برداشتن یک یا چند فیبروم کوچک داخل رحمی انجام می شود. فیبرومها با ابزاری به اسم هیسترسکوپ از رحم خارج شده و این جراحی را می توان در مطب نیز انجام داد.

میومکتومی لاپاروسکوپی: در این روش متخصص لاپاراسکوپی فیبروم از ابزاری به نام لاپاراسکوپ برای برداشتن فیبروم های بزرگی که بیرون رحم هستند، استفاده می شود. برای این جراحی لازم است چند برش کوچک روی سطح شکم ایجاد شود.

میومکتومی شکمی: برای این نوع میومکتومی باید روی شکم یک برش بزرگ ایجاد شود تا جراح بتواند میوم های خیلی بزرگی که روی دیواره خارجی یا داخل عضلات دیواره رحم هستند را خارج کند.

میومکتومی هیسترکتومی: در مواردی که فیبروم خیلی بزرگ است و بخاطر حفظ جان بیمار نمی توان رحم را حفظ کرد، پزشک مجبور است عمل هیسترکتومی یا برداشتن رحم را انجام دهد. در این صورت دیگر امکان باروری وجود ندارد.

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان، برای انتخاب نوع جراحی، فاکتورهایی مثل اندازه، نوع، محل رشد و تراکم فیبروئیدها را باید در نظر گرفت. هر چند جراحی برداشتن میوم به درمان فیبروم رحمی کمک می کند، اما انجام آن می تواند با عوارضی مثل عود فیبروم یا چسبندگی رحم همراه باشد.

برای درمان فیبروم های بزرگ رحم با جراحی میوکتومی شما هم می توانید از تجربه و تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

علائم عود فیبروم بعد از میومکتومی

عود میوم بعد از عمل میومکتومی

اگر عمل هیسترکتومی انجام شده، بدلیل فقدان رحم دیگر هیچ فیبرومی ایجاد نمی شود. اما جراحی برداشتن میوم (میومکتومی) در مواردی با احتمال عود همراه است. البته فیبرومی که کاملا خارج شده، عود ندارد و رشد مجدد فیبروم دیگر را عود می نامیم. از جمله عوامل موثر بر عود فیبروم بعد از عمل عبارتند از:

فیبروم سازی رحم

رحم شما ممکن است به دلایل ارثی یا اکتسابی پتانسیل ساخت فیبروم را داشته باشد و بعد از عمل دوباره در هر جایی از رحم فیبروم جدیدی رشد کند. همچنین تشکیل فیبروم جدید می تواند یکی از عوارض عمل میومکتومی در بعضی از بانوان باشد.

حذف ناقص میوم

به هر دلیلی مثل عدم تجربه جراح یا شرایط بیمار ممکن است میوم کاملا موقع عمل خارج نشود و بخشی از آن در رحم باقی بماند. بنابراین رشد بخش باقی مانده میوم بعد از جراحی می تواند علت عود فیبروم در زنان باشد.

فیبروم های ریز قبلی

ممکن است قبل از جراحی، در جاهای مختلف رحم، فیبروم های ریز دیگری علاوه بر فیبروم بزرگ تان داشته باشید که در سونوگرافی دیده نشده اند. رشد و بزرگ شدن این فیبروم ها بعد از عمل یکی از رایجترین علل عود میوم باشد.

اختلالات هورمونی

افزایش سطح استروژن در بارداری، شیردهی و یائسگی زودرس در زنانی که عمل برداشتن فیبروم را انجام داده اند، احتمالا علت عود فیبروم باشد. معمولا زنان جوانی که فیبروم زیادی دارند، بدلیل بالا بودن سطح استروژن در سنین 30-40 سالگی احتمال عود فیبروم شان بیشتر است. برعکس در زنان یائسه احتمال عود میوم کمتر است.

توصیه می کنیم برای جراحی برداشتن میوم و جلوگیری از علائم عود فیبروم به متخصصانی مراجعه کنید که در انجام عمل میومکتومی با تکنیک های مختلف مهارت و تجربه کافی و لازم را دارند. این کار باعث می شود احتمال عود میوم بعد از عمل کمتر شود.

چقدر طول می کشد تا فیبروم بعد از عمل دوباره رشد کند؟

طبق بعضی از پژوهش های انجام شده، تقریبا 90 زن از 100 زنی که عمل جراحی برداشت فیبروم را انجام داده اند، تا دو سال بعد از عمل از نتیجه آن راضی بوده و عود نداشته اند. در بین این خانمها، فقط 20 نفر در چند سال اول بعد از عمل، عود علائم فیبروم را گزارش کرده اند.

در صورت عود فیبروم بعد از عمل چکار کنیم؟

به گفته خانم دکتر جوانمرد خوشدل، اگر برای درمان انواع فیبروم رحم مجبور به جراحی شده اید و علائم عود فیبروم مثل درد و خونریزی شدید در قاعدگی یا نازایی را دارید، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک براساس شرایط شما، نوع و اندازه فیبروم روشهای درمانی لازم را پیشنهاد می کند.

در مواردی هم لازم است دوباره جراحی شوید. اگر خانواده تان تکمیل نشده یا فرزندی ندارید با روشهای غیرجراحی فیبروم را درمان می کنیم. اما در صورتی که نمی خواهید دوباره باردار شوید و خانواده تکمیل است، می توانیم عمل هیسترکتومی یا برداشتن کامل رحم را انجام دهیم.

در صورتی که برای درمان فیبروم رحم یا عود آن به جراحی میومکتومی نیاز دارید، می توانید از تجربه و تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

درمان عود فیبروم بعد از عمل

چگونه می توان از رشد مجدد فیبروم ها جلوگیری کرد؟

عوامل محیطی و سبک زندگی زنان در رشد و عود فیبروم ها بسیار موثر است. پس با بهبود سبک زندگی و مراجعه به بهترین دکتر زنان برای درمان فیبروم می توانید احتمال عود بعد از عمل جراحی برداشتن میوم را کاهش دهید. بعضی از روشهای پیشگیری از عود فیبروم عبارتند از:

1- مراقبت های بعد از عمل میومکتومی را به دقت رعایت کنید.

2- استرس و اضطراب نقش مهمی در عود و رشد فیبروم ها دارند، پس سعی کنید از استرس های محیطی و روحی بپرهیزید.

3- اضافه وزن زیاد و فشار خون بالا از عوامل موثر در ایجاد فیبروم هستند. با تغذیه مناسب و ورزش منظم می توانید فشار خون و وزن تان را کنترل کنید.

4- مصرف غذاهای نمکی، فرآوری شده یا بسته بندی شده را محدود یا حذف کنید.

5- میوه، سبزیجات، شیر کامل و تخم مرغ را که منبع ویتامین A هستند، حتما مصرف کنید. این ویتامین می توانند احتمال عود فیبروم رحمی را کاهش دهد.

6- نوشیدنی های الکلی و مصرف دخانیات را ترک کنید.

7- از خوردن غذاهای مضر برای فیبروم رحمی بپرهیزید. به جای آن میوه های مفیدی مثل گوجه فرنگی، سیب، انگور، انجیر، خربزه، هلو و گلابی را به رژیم غذایی تان اضافه کنید تا اندازه فیبروم تان کاهش یابد.

8- به طور منظم و روزانه ورزش های سبک انجام دهید.

این راهکارها هر چند 100 درصد نمی توانند جلوی عود فیبروم بعد از جراحی را بگیرند، اما می توانند از رشد فیبروم های کوچک جلوگیری کرده و ریسک عود فیبروم را کاهش دهند. امیدواریم با خواندن این مقاله توانسته باشید، آگاهی های لازم در مورد علل عود میوم بعد از عمل و راه های پیشگیری از آن را کسب کنید.

اگر سوالی درمورد احتمال عود میوم بعد از عمل میومکتومی دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله سوالات خود را بپرسید.

4.3/5 - (60 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *