خطرات و عوارض اپیدورال در زایمان

عوارض-اپیدورال-در-زایمان

درد زایمان یکی از مشکلاتی است که باعث ترس خانم ها از زایمان طبیعی و روی آوردن به زایمان سزارین انتخابی می شود. اما از آنجایی که خیلی از خانم ها مایل به زایمان طبیعی هستند، با تکنیک های جدید، می توانند بدون درد، زایمان واژینال را تجربه کنند.
یکی از این تکنیک ها، زایمان طبیعی با بیحسی اپیدورال است. دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در این مقاله به شما خواهند گفت که تزریق اپیدورال چقدر ممکن است با عوارض یا خطراتی همراه باشد. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

زایمان اپیدورال چیست؟

زایمان اپیدورال، یک زایمان طبیعی بدون درد و بخیه است. در این روش، ماده بی حسی به نام اپیدورال به ستون فقراتِ پایین کمر تزریق می شود تا یک بیحسی موضعی (از کمر به پایین) ایجاد کند.

با تزریق اپیدورال، اعصاب نخاع بیحس شده و نمی توانند پیام درد را به مغز منتقل کنند. بنابراین می توانید موقع زایمان کاملاً هوشیار باشید و در مراحل تولد نوزادتان مشارکت کنید.

زایمان-طبیعی-بدون-درد-با-اپیدورال

برای زایمان طبیعی با اپیدورال در تهران شما هم می توانید از تخصص دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

عوارض بی حسی اپیدورال در زایمان طبیعی

هر نوع دارویی که در طول زایمان یا قبل از آن برای مادر استفاده شود، از راه خون و بند ناف به جنین منتقل می شود و می تواند بر او تاثیر بگذارد. البته زایمان اپیدورال عوارض بلند مدت ندارد و تاثیر آن بر جنین خیلی کم است. عوارض زایمان طبیعی بدون درد عبارتند از:

زایمان طولانی تر: تولد نوزادان با این روش، بیشتر از زایمان طبیعی بدون بیحسی طول می کشد. چون فشارهای مادر برای هل دادن نوزاد به دلیل بیحسی موضعی که دارند، کمتر از حالت عادی است. ولی به کمک این روش می توانید در زایمان های طولانی کمی استراحت کنید.

از بین رفتن حس مثانه: به دلیل بیحسی، برای مدت کوتاهی ممکن است مادر دچار مشکلات ادراری شده و متوجه پری مثانه نشود. برای همین بعد از زایمان برای تخلیه مثانه سوند گذاری انجام می شود که البته موقتی است.

افت فشار خون: حین زایمان اپیدورال ممکن است فشار خون مادر به سرعت افت کرده و برای همین ضربان قلب جنین هم کند شود. البته جراح شما حین زایمان این مسئله را مرتب چک می کند.

آسیب عصبی: ممکن است ورود سوزن یا کاتتر باعث آسیب دیدگی اعصاب نخاعی در محل تزریق شود. هر چقدر متخصص بیهوشی مجرب تر باشد، احتمال بروز این مشکلات کمتر است. به ندرت ممکن است این صدمات دائمی بوده و منجر به فلج یا مشکلات جدی عصبی شوند.

فشار دادن ضعیف: برای زایمان طبیعی باید بتوانید فشار بیاورید تا به خروج نوزاد کمک کنید. اما ممکن است اپیدورال اعصابی را که باید برای این کار به شما کمک کنند، بیحس کرده باشد.

عوارض داروی بیحسی: بروز مشکلاتی مثل سرگیجه، حالت تهوع و خارش بدن بعد از زایمان از عوارض ماده بیحسی هستند. این عوارض با درجات خفیف تا شدید در بین مادران رایج است.

نشت مایع نخاعی: در یک درصد از زایمان های طبیعی بدون درد، ورود سوزن یا کاتتر به نخاع ممکن است باعث نشت مایع نخاعی شود. بروز مشکلاتی مثل تب، لرز، احساس درد در محل ورود سوزن، سردرد شدید و وزوز گوش از عوارض موقت نشت مایع هستند.

عوارض تزریق اپیدورال در کمر: تزریق بیحسی به کمر به طور موقت باعث بیحسی، سنگینی و ضعف پاها بعد از زایمان می شود. ممکن است به دلیل تزریق به کمر، تا چند هفته یا بیشتر دچار کمردرد شوید.

عفونت: ورود باکتری به داخل بدن از محل تزریق و ایجاد عفونت یکی از عوارض نادر زایمان ایپدورال است که با مصرف آنتی بیوتیک برطرف می شود.

مشکلات تنفسی: در بعضی موارد ممکن است اپیدورال عضلات تنفسی مادر را بیحس کند. در نتیجه حین زایمان، مادر دچار مشکلات تفسی مثل کندی تنفس می شود.

تاثیرات منفی بر جنین: بیحسی اپیدورال می تواند فشار خون و ضربان قلب جنین را کاهش دهد. البته این مشکل با تزریق سرم و چک کردن ضربان قلب نوزاد حین زایمان برطرف می شود.

تاثیر منفی بر تغذیه نوزاد: به نظر برخی از متخصصان، زایمان اپیدورال باعث می شود نوزاد سخت تر پستان مادر را بگیرد. اما هنوز نتیجه علمی و قطعی در این مورد وجود ندارد.

جابجایی کاتتر: زنانی که بیحسی ایپدورال را به جای سوزن، از طریق کاتتر دریافت می کنند، ممکن است حین زایمان کاتتر آنها جابجا شود. پس اگر موقع زایمان احساس درد دارید، حتما آن را اطلاع دهید تا کاتترتان چک شود.

ترزیق-اپیدورال-با-کاتتر-برای-زایمان-بی-درد

خونریزی و آبسه در محل تزریق اپیدورال به دلیل پارگی لوله یا کاتتر و تشنج مادر در اثر ورود تصادفی اپیدورال به خون نیز از عوارض نادر زایمان های بدون درد هستند. اما با وجود این عوارض زایمان بدون درد، در اغلب موارد، زایمان اپیدورال یک زایمان کاملا ایمن و کم عارضه برای خانم ها است.

برای زایمان طبیعی بدون درد در تهران شما هم می توانید از مشاوره و تخصص دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

بی حسی ایپدورال برای چه کسانی خطرناک است؟

برای زنانی که مشکل خاصی ندارند، عوارض اپیدورال جدی نیست اما تزریق این ماده برای بعضی از خانم ها خطرناک است. زایمان طبیعی بدون درد با اپیدورال در موارد زیر ممنوع است:

  • حساسیت به داروی بیهوشی
  • اختلالات عصبی یا مشکلات نخاعی
  • بالا بودن فشار مایع مغزی نخاعی و یا تومور مغزی که فشار داخل جمجمه را بالا می برد.
  • پایین بودن یا بالا بودن فشارخون مادر
  • پایین بودن پلاکت خون مادر که خطر لختگی خون و ترومبوز را افزایش می دهد.
  • مصرف داروهای رقیق کننده خون قبل از جراحی
  • وجود عفونت خونی یا سابقه خونریزی
  • عفونت پوستی در ناحیه کمر که احتمال انتقال آن به خون هست.

در زنانی که مراحل زایمان آنها سریع پیش می رود و فرصتی برای بیهوشی نیست هم نمی توان زایمان بدون درد با اپیدورال را انجام داد.

مزایای-زایمان-طبیعی-بدون-درد

پرسش و پاسخ زایمان اپیدورال و عوارض آن

مادرانی که قصد زایمان دارند، معمولا سوالات زیر را از خانم دکتر جوانمرد خوشدل، در مورد زایمان اپیدورال می پرسند:

بی حسی اپیدورال در زایمان طبیعی چیست؟

اپیدورال (epidural) در واقع ترکیبی از مخدرهای مسکن (فنتانیل یا مورفین، …) و مواد بیهوشی برای کاهش درد زایمان طبیعی است. در مواردی که دوز بیهوشی کمتری باید استفاده شود، متخصص بیهوشی از شبه مخدرهایی مثل بوپیواکائین، کلروفیکاین یا لیدوکایین استفاده می کند.

زایمان طبیعی بدون درد چه مزایایی دارد؟

بیحسی موضعی با اپیدروال نسبت به بیهوشی کامل خطر و عوارض کمتری دارد و سریعتر و راحتتر است. همچنین چون هوشیار هستید، می توانید در زایمان مشارکت فعال کنید.

به غیر از بیحسی اپیدورال روش دیگری برای زایمان طبیعی بدون درد هست؟

بله می توانید از روشهای بیهوشی مثل بلوک پودندال، بلوک خاجی و بلوک نخاعی تحتانی استفاده کنید. ولی بیحسی اپیدورال نسبت به این روشها تاثیر بهتری دارد.

هزینه زایمان طبیعی بدون درد چقدر است؟

هزینه شما بستگی به نوع بیمارستان، نوع ترکیب داروی بیحسی، نوع اتاق و امکانات درخواستی دارد. برای اطلاع از حدود هزینه ها می توانید از جراح تان سوال کنید.

شما هم اگر سوالی درباره خطرات و عوارض اپیدورال در زایمان دارید، حتما سوال خود را در بخش نظرات این مقاله از ما بپرسید.

3.8/5 - (6 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *