عمل برداشتن فیبروم حین سزارین چه خطراتی دارد؟

خطرات برداشتن میوم حین سزارین

میوم یا فیبروم شایع ترین توده های غیرسرطانی رحم در زنان هستند. این تومورها روی دیواره داخلی یا خارجی رحم و نیز در داخل دیواره عضلانی رحم تشکیل می شوند. فیبروم هایی که از اندازه نرمال فیبروم خیلی بزرگترند با عمل میومکتومی باید از رحم خارج شوند. البته عمل برداشتن فیبروم یا میومکتومی با عوارضی نیز همراه است.
بانوان بارداری که فیبروم دارند، فیبروم شان تحت تاثیر هرمون استروژن در بارداری بزرگتر می شود. آنها اغلب این سوال را از ما می پرسند که آیا برداشتن فیبروم همزمان با سزارین امکانپذیر هست یا نه و انجام همزمان این دو عمل چه خطراتی دارد. بنابراین ما در این مقاله سعی کرده ایم به این سوالات به طور کامل پاسخ دهیم. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

آیا انجام میومکتومی حین عمل سزارین ممکن است؟

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص و جراح زنان و زایمان، میومکتومی حین سزارین به خاطر بزرگ شدن میوم ها و پرخون شدن رحم در طول بارداری با خطر خونریزی همراه است. پزشک در صورتی جراحی میومکتومی را حین سزارین انجام می دهد که از بی خطر بودن آن مطمئن باشد. بهتر است این دو عمل به دلایل زیر همزمان انجام نشود:

  • احتمال خونریزی زیاد مادر
  • طولانی شدن عمل جراحی
  • کوچک شدن میوم با کاهش سطح استروژن و هورمون های جفت بعد از زایمان

اما اگر چاره ای جز جراحی نباشد، عمل فیبروم همزمان با سزارین انجام می شود. امروزه تکنیک های جدیدی برای برداشتن فیبروم رحمی علامت دار ابداع شده که با خونریزی کمتر همراه بوده و در زمان کمتری جراحی انجام می شود. با این حال همچنان انجام این دو عمل بطور همزمان با خطراتی همراه است.

در صورت نیاز به برداشتن فیبروم حین سزارین می توانید از تجربه و تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص و جراح زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. برای دریافت وقت ویزیت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

عمل فیبروم حین سزارین برای چه کسانی انجام می شود؟

اینکه جراح شما موقع زایمان تصمیم بگیرد که عمل میومکتومی برای شما انجام شود یا نه بستگی به موارد زیر دارد:

  • مقدار خونریزی در اثر برداشتن میوم
  • اندازه فیبروم
  • محل قرار گیری فیبروم

در صورتی که یکی از شرایط بالا را داشته باشید، عمل میوکتومی همزمان با سزارین برای شما انجام می شود.

عوارض میوم رحمی در بارداری

عوارض برداشتن فیبروم همزمان با سزارین

به گفته خانم دکتر جوانمرد خوشدل، پرخونی رحم بدلیل بارداری باعث می شود برداشتن فیبروم حین سزارین با عوارض زیر همراه باشد:

  • خونریزی شدید و کم خونی بعد از زایمان
  • احتمال نیاز به عمل هیسترکتومی (برداشتن رحم) به خاطر خونریزی شدید و تهدید جان مادر
  • افزایش خطر چسبندگی رحم بعد از زایمان

همچنین ممکن است در آینده با مشکل ناباروری بدلیل انجام عمل هیسترکتومی یا بروز چسبندگی رحمی مواجه شوید.

برای زایمان سزارین یا طبیعی با داشتن میوم رحمی می توانید از تجربه و مهارت خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص و جراح زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. برای دریافت وقت ویزیت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

سوالات رایج درباره عمل فیبروم حین سزارین

در این بخش می توانید پاسخ به رایجترین سوالات درباره عمل فیبروم حین سزارین را که اغلب اوقات از ما پرسیده می شوند را بخوانید:

کسانی که عمل فیبروم انجام دادند (در بارداری قبلی)، می توانند دوباره باردار شوند؟

اگر چسبندگی یا مشکل دیگری نداشته باشید، احتمال بارداری موفق بعد از میومکتومی هست. این مسئله قابل پیش بینی نیست و کاملا بستگی به عوارض و مراقبت بعد از عمل فیبروم رحم در بارداری قبلی تان دارد.

آیا حاملگی تاثیری روی فیبروم ها دارد؟

تاثیر بارداری روی رشد میوم ها قابل پیش بینی نیست. ممکن است اندازه آنها فرقی نکند یا ممکن است بعضی از آنها بخصوص در سه ماهه اول بارداری رشد کنند و بزرگ شوند. در هر خانمی این مسئله متفاوت است.

با وجود فیبروم میتوانم زایمان طبیعی کنم؟

بله اگر فیبروم از نظر اندازه و محل آن مشکلی ایجاد نمی کند یا زایمان تان بریچ نیست، می توانید طبیعی زایمان کنید. در نهایت در این مورد فقط جراح تان تصمیم گیرنده است.

بارداری با فیبروم آیا خطرناک است؟

در بعضی از زنانی که با وجود فیبروم باردار می شوند، احتمال زایمان زودرس، جفت سر راهی، خونریزی بعد از زایمان و یا سزارین اجباری هست. این بستگی به محل، اندازه و نوع فیبروم ها دارد.

فیبروم رحم در دوران بارداری چه علائمی ایجاد می کند؟

اگر اندازه آن بزرگ باشد ممکن است دچار خونریزی در سه ماه اول بارداری یا کنده شدن جفت شوید که خطرناک هستند. همچنین ریسک سزارین و زایمان بریچ در شما زیاد است.

میومکتومی مثل عمل سزارین است؟

اگر میومکتومی به روش شکمی یا لاپاراسکوپی باشد، این دو عمل مثل هم و با برش بزرگ روی شکم همراه هستند. تنها فرق آنها این است که در عمل سزارین رحم بزرگتر است و عروق بهتر از عمل لاپاراسکوپی قابل رویت هستند.

اگر شما هم سوالی درباره عمل فیبروم حین سزارین دارید، می توانید در بخش نظرات آنها را از ما بپرسید تا در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهیم.

4/5 - (4 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *