علت تغییر رنگ خون در پریود چیست؟

علت تغییر رنگ خون در پریود

همه ما به عنوان کسانی که پریودی را تجربه می‌کنیم، با تغییراتی که در جسم و روح‌مان اتفاق می‎افتد، آشنا هستیم. زنان معمولا دوره قاعدگی 21 تا 35 روزه را تجربه می‌کنند. در پریود، بافت و رنگ خون پریود می تواند اطلاعات زیادی درباره سلامتی ما دهد.  اکثر رنگ های خون قاعدگی طبیعی هستند. اما در بعضی از مواقع ممکن است نیازمند مراجعه به پزشک باشند. خون قاعدگی می‌توانند رنگ های متفاوتی از طیف رنگ سیاه، قرمز و قهوه ای تا نارنجی داشته باشد. در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که علت تغییر رنگ خون در پریود چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید. جهت دسترسی به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علت تغییر رنگ خون در پریود

تغییر رنگ خون در زمان پریود از علائمی است که باید حتما به آن توجه داشته باشیم. تغییر رنگ خون در پریودی طبیعی است. اما در شرایط خاص باید این موضوع را جدی گرفت. عوامل مختلفی مانند فعالیت هورمون ها، عفونت و حتی مدت زمانی که خون در رحم باقی می‌ماند، بر تغییر رنگ خون در زمان پریودی تاثیر گذار هستند.

انواع رنگ خون پریودی

رنگ خون پریودی می‌تواند اطلاعاتی از سلامتی بدن به شما دهد. بهتر است قبل از هر چیز بدانیم که رنگ های خون قاعدگی هر کدام به چه دلیل هستند و نشانه چه هستند؟

خون قهوه ای در پریود

ممکن است روزهای اول و پایانی پریود، شاهد خارج شدن خون قهوه ای رنگ از رحم باشید. این رنگ خون طبیعی است و جای نگرانی ندارد. خون قهوه ای معمولا نشانه خون مانده در رحم است. خون در مدتی که در رحم می ماند، اکسید می‌شود و رنگ آن از رنگ قرمز به قهوه ای تغییر می‌کند.

خون قرمز تیره در پریود

مشاهده لخته خون قرمز تیره در روزهایی که خون‌ریزی بیشتری دارید، طبیعی است. اما اگر خروج این لخته‌ها با درد همراه باشد، لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید.

علت تغییر رنگ خون به قرمز تیره در پریود

خون قرمز روشن در پریود

خون قرمز روشن در قاعدگی به این معناست که خون تازه است و جریان خونریزی سریع است. این خون ممکن است در دوران پریودی به همین شکل باقی بماند و یا اینکه با کاهش جریان خونریزی تیره‌تر شود. خون قرمز روشن در موارد زیر بیشتر دیده می‌شود:

خون سیاه در پریود

خیلی از خانمها با دیدن خون سیاه پریودی وحشت زده می‌شوند، اما جای نگرانی نیست! علت سیاه بودن خون در عادت ماهیانه، بخاطر این است که خون مدت زمان زیادی در رحم بوده است.

در صورتی که رنگ خون قاعدگی شما غیر طبیعی است، بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید. پیشنهاد ما به شما این است که از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل جراح و متخصص زنان بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره تخصصی و رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

خون صورتی در پریود

گاهی اوقات رنگ خون پریودی شما صورتی است.  این رنگ روشن خون قاعدگی نشان دهنده مخلوط شدن خون با ترشحات بی رنگ واژن است که باعث رقیق شدن رنگ آن می‌شود. علت خون صورتی در پریودی معمولا یکی از موارد زیر است:

  • انجام ورزش های سنگین بدنسازی (فعالیت بدنی شدید و زیاد سطح استروژن و جریان خون را افزایش می‌دهد.)
  • کاهش وزن ناگهانی
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • نزدیک شدن به زمان یائسگی

بیشتر بخوانید: علائم یائسگی زودرس

خون خاکستری در پریود

وقتی رنگ خون قاعدگی شما خاکستری بود، لازم است که به پزشک مراجعه کنید. این رنگ خون ممکن است نشانه‌ای از عفونت باکتریایی باشد. خون خاکستری رنگ معمولا در موارد زیر دیده می‌شود:

  • عفونت
  • سقط جنین (ترشحات خاکستری رنگ می‌توانند نشانه سقط جنین باشند.)

خون نارنجی در پریود

دیدن خون نارنجی در لباس زیر شما، می‌تواند به دلیل عفونت یا ترشحات غیر طبیعی واژن باشد. اگر این ترشحات با لخته خون، لکه بینی و بوی بد همراه باشند، حتما باید با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

علت تغییر رنگ خون به نارنجی در پریود

آیا تغییر رنگ خون قاعدگی طبیعی است؟

بله. تغییر رنگ خون قاعدگی طبیعی است. خون شما ممکن است از ابتدا تا پایان دوره قاعدگی از لحاظ شدت و رنگ تغییر کند. همان طور که اشاره شد، عوامل مختلفی باعث تغییر رنگ خون قاعدگی خواهند شد. در اکثر موارد، تغییر رنگ خون به دلیل مدت زمانی است که خون در رحم باقی مانده است. اگر رنگ غیر طبیعی و یا خاکستری مشاهده کردید، بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید. چرا که ممکن است نشانه یک مشکل خاص باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر خونریزی های شدید دارید و دوران قاعدگی شما بیش از 7 روز است. بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید. در ادامه دلائلی آورده شده است که در صورت مشاهده، بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • چرخه های قاعدگی نامنظم
  • چرخه های قاعدگی کمتر از 24 روز یا بیشتر از 38 روز
  • پریود نشدن به مدت سه ماه یا مدت زمان طولانی تر
  • خونریزی بین دو دوره پریودی
  • مشاهده ترشحات و رنگ خون خاکستری
  • درد زیاد با علائم غیر معمول و خونریزی شدید

بیشتر بخوانید: تغذیه در قاعدگی

اگر شما نیز دچار دردهای شدید قاعدگی هستید، می توانید برای بررسی و درمان این عارضه به دکتر جوانمرد، متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا مشکلتان حل شود. دکتر جوانمرد با داشتن سالها سابقه در زمینه زنان و نازایی، می توانند به بهترین نحو بیماری شما را درمان کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 77714405-021 تماس بگیرید

سخن پایانی

همان طور که گفته شد، تغییر رنگ پریودی طبیعی است و معمولا جای نگرانی ندارد. تغییر رنگ پریود حتی در دخترانی جوانی که به تازگی پریود شده‌اند، دیده می‌شود. با اینکه این موضوع ممکن است کاملا طبیعی باشد، اما بهتر است به رنگ پریود خود دقت کنید و به محض دیدن کوچک‌ترین نشانه‌ غیرطبیعی، به پزشک مراجعه کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟ اگر سوالی دارید و یا مورد مبهمی وجود دارد در بخش نظرات زیر همین مقاله آن را با ما در میان بگذارید.

4.1/5 - (217 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *