در پریودی چه بخوریم و چه نخوریم | تغذیه در قاعدگی

تغذیه در قاعدگی

بسیاری از خانمها در دوره پریودی احساسات متفاوتی مانند افسردگی، خستگی و حتی ناراحتی های جسمانی را تجربه می‌کنند. با ایجاد تغییرات کوچک در رژیم غذایی می‌توان تا حدودی این دردها را کم کرد. پس بهتر است در این دوران برنامه غذایی مناسب و اصولی داشته باشید و دقیقا بدانید که چه غذاهایی بخورید و از مصرف چه غذاهایی دوری کنید. بنابراین در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم که غذاهای مناسب در دوران قاعدگی کدام اند و بهتر است در این دوران از چه غذاهایی پرهیز کنید. در ادامه با ما همراه باشید. جهت دسترسی به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

در دوران قاعدگی چه بخوریم؟

اگر دوران قاعدگی سختی دارید، بهتر است در این دوران به تغذیه خود اهمیت زیادی دهید. مصرف برخی از غذاهای خاص می‌تواند به کاهش علائم دوره پریودی کمک کند. حدود 90 درصد از زنان در پریودی معمولا علائم زیر را تجربه می‌کنند:

  • خستگی
  • کمر درد
  • نوسانات خلقی
  • سردرد
  • حساسیت سینه
  • نفخ شکم

غذاهایی که توصیه می‌شود در دوران قاعدگی در رژیم غذایی خود جای دهید، عبارتند از:

میوه و سبزیجات

در حالی که میوه ها و سبزیجات سرشار از مواد مغذی و فیبر  هستند، لازم است که در دوران قاعدگی از آن‌ها استفاده کنید. افرادی که در این دوران بیشتر میوه و سبزیجات مصرف کنند، دردهای جسمانی کمتری دارند و دوره قاعدگی راحتری را پشت سر می‌گذارند.

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 به آرام شدن رحم و  کاهش دردهای عضلانی در این دوران کمک خواهد کرد. اسیدهای چرب امگا 3 در مواد غذایی زیر وجود دارد:

  • ماهی سالمون
  • روغن بذر کتان
  • گردو
  • روغن سویا
  • دانه چیا

غذاهای مفید در دوران قاعدگی

آهن

قاعدگی باعث از بین رفتن خون و در نهایت آهن بدن می‌شود. افرادی که کم خونی دارند، معمولا دوره پریودی های سنگینی را پشت سر می‌گذارند. پس باید مواد غذایی سرشار از آهن مصرف کنند تا بتوانند خون از دست رفته دوران قاعدگی را جبران کنند. برای تامین آهن بدنتان، بهتر است در پریودی غذاهای زیر را مصرف کنید.

  • اسفناج
  • شکلات تلخ
  • حبوبات
  • کلم بروکلی
  • تخم مرغ

کم شدن خون قاعدگی یکی از مشکلاتی است که خیلی از زنان درگیر آن هستند. خونریزی کم قاعدگی نشان می‌دهد که بدن شما به درستی کار نمی‌کند. این موضوع می‌تواند  نشانه مشکلاتی در رابطه با میزان هورمون ها یا دیگر مشکلات پزشکی باشد. اگر برایتان سوال است که چه چیزی خون قاعدگی را زیاد می‌کند؟ برای افزایش خون قاعدگی بهتر است مواد غذایی زیر را مصرف کنید:

  • چغندر
  • آب هویج
  • شکلات تلخ
  • نوشیدنی آلوئه ورا
  • تخم شنبلیله
  • زردچوبه

مصرف آب

نوشیدن آب می‌تواند به کاهش علائم پریودی در این دوران نیز کمک کند. پس بهتر است در این دوران آب بیشتری بنوشید. حتی می‌توانید مقداری دارچین یا چند قطره لیمو به آب اضافه کنید تا نوشیدن آب برایتان لذت بخش شود.

بیشتر بخوانید: آیا قاعدگی نامنظم خطرناک است؟

در زمان پریودی چه دمنوشی بخوریم؟

بابونه یکی از دمنوش هایی است که مصرف آن در قاعدگی نه تنها شما را آرام می‌کند، بلکه باعث آرام تر شدن رحم خواهد شد. دمنوش چای بابونه انقباضات دوران پریود و قاعدگی را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود که شما بتوانید راحتر بخوابید. استفاده از دم کرده زنجبیل، به دلیل داشتن طبع گرم برای کاهش دردهای دوران قاعدگی و هضم غذا بسیار موثر است.
علاوه بر این ها، نوشیدن دمنوش نعنا، به دلیل خاصیت آرام بخشی، باعث تسکین دردهای دوران قاعدگی می‌شود.

دمنوش مناسب در دوران قاعدگی

اگر با داشتن تغذیه مناسب، دردههای قاعدگی شما کاهش پیدا نکرد، بهتر است برای درمان اختلالات قاعدگی حتما به پزشک مراجعه کنید.  ما به شما خانم دکتر جوانمرد را پیشنهاد می کنیم. دکتر جوانمرد با داشتن سالها سابقه در زمینه زنان و نازایی، می توانند به بهترین نحو مشکل شما را درمان کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

در دوران قاعدگی چه نخوریم؟

در دوران قاعدگی، بدن شما خون زیادی را از دست می‌دهد و  دچار تغییرات هورمونی می شوید. غذاهایی با مواد مغذی کافی مانند ویتامین ها، مواد معدنی، آب، پروتئین، آهن و فیبر را انتخاب کنید. در عین حال، سعی کنید از مصرف غذاهای زیر پرهیز کنید:

غذاهای فرآوری شده

مصرف غذاهای فرآوری شده باعث می شود که خانمها در زمان قاعدگی احساس خوبی نداشته باشند. غذاهای کنسروی با مواد شیمیایی و نگهدارنده تهیه می‌شوند و دارای مقادیر زیادی سدیم هستند که باعث نفخ شکم می‌شود. به جای این غذاها، بهتر است در دوران قاعدگی غذاهای سالم و بی نمک مصرف کنید.

آب نبات و تنقلات

تنقلات فاقد مواد مغذی هستند و باعث نفخ و ناراحتی های شکمی در دوران پریودی می‌شوند. پس بهتر است مصرف تنقلات را در دوران پریودی به طور کلی فراموش کنید!

الکل

پریودی زمان مناسبی برای نوشیدنی های الکی نیست. نوشیدنی های الکی باعث می‌شود که شما خون زیادی از دست بدهید و  فشار خون شما را کاهش می دهد. همچنین خستگی را تشدید کرده و باعث خونریزی شدید قاعدگی خواهد شد.

غذاهای تند و شور

اگر در طول دوره پریودی، خستگی بیش از حد و یا خونریزی های شکمی دارید، بهتر است غذاهای تند را از رژیم غذایتان حذف کنید. ادویه‌های طبیعی مثل چیلی تازه دارای خاصیت ضدالتهابی، هستند. اگر این خوراکی‌ها موجب ناراحتی‌های شکمی و گوارشی برای شما نمی‌شوند، می‌توانید از آن‌ها در این دوران استفاده کنید.
مصرف غذاهایی شور در دوران پریودی باعث بروز نفخ و همچنین حساسیت در سینه ها خواهد شد. برای اینکه دوران پریودی راحتری داشته باشید، بهتر است قید غذاهای تند و شور را بزنید.

غذاهای مضر در دوران قاعدگی

سخن پایانی

برای کاهش دردهای قاعدگی، بهتر است در این دوران غذاهای سالم و طبیعی بخورید. به جای استفاده از غذاهای شور و تند، از میوه و سبزیجات بیشتری در این دوران استفاده کنید. علاوه بر تغذیه، توجه به بهداشت قاعدگی در این دوران هم اهمیت زیادی دارد. در کنار تمام سختی های دوران قاعدگی، تغییرات خلق و خو و دردهای شکمی را با داشتن یک رژیم غذایی مناسب می‌توان سپری کرد.

چنانچه شما هم از دردهای شدید قاعدگی رنج می برید، می توانید برای درمان آن به خانم دکتر منیژه جوانمرد مراجعه کنید. با مراجعه به خانم دکتر ذاکرین و انجام معاینات دقیق، می توانید درد های خود را بهبود ببخشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت وقت ویزیت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم به سوالات شما درباره بایدهای و نبایدهای تغذیه ای در پریودی پاسخ داد باشیم. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

4.3/5 - (829 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *