سوالات رایج در مورد اولین قاعدگی دخترها

اولین قاعدگی دخترها

قاعدگی یکی از اتفاقاتی است که همه دختران در دوران بلوغ‌شان تجربه می‌کنند. پریود شدن شروع دوره جدیدی از زندگی یک دختر است و نشانه ورود به دنیای بزرگسالی است. در بعضی از مواقع قاعدگی ممکن است آنقدر سریع اتفاق بیفتد که باعث تعجب و یا حتی اضطراب دختران نوجوان شود، چرا که ممکن است اطلاعاتی در مورد قاعدگی نداشته باشند. خیلی از دخترها و یا والدین آن‌ها به دنبال جواب سوالاتی در مورد اولین پریود هستند. ما در این مقاله می‌خواهیم به طور کامل در مورد این موضوع صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید. جهت دسترسی سریع به بخشهای مختلف می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

چرا پریود می‌شویم؟

پریودی به دلیل تغییرات هورمونی در بدن اتفاق می‌افتد. با شروع چرخه قاعدگی، سطح پروژسترون و استروژن افزایش می‌یابد. زمانی که سطح هورمون زنانه بالا می‌رود، دیواره رحم ضخیم تر می‌شود تا محیط آن برای ورود و کاشت تخمک آماده شود. اگر تخمک بارور نشده باشد، دیواره رحم ریزش کرده و از راه واژن از بدن خارج شود. به این چرخه، “چرخه قاعدگی” گفته می‌شود که معمولا 21 تا 35 روزه هستند. چرخه پریود در دخترانی که اولین قاعدگی را زودتر تجربه می‌کنند، منظم‌تر از بقیه دختران است.

چه زمانی اولین پریود را تجربه می‌کنم؟

سوال اکثر دختران نوجوان این است که در چه سنی پریود می‎شویم؟ دختران  معمولا 10 تا 14 سالگی قاعدگی را تجربه می‌کنند. میانگین اولین پریود، حدود 12 سالگی است. هیچ راهی برای پیش بینی اولین زمان قاعدگی وجود نخواهد داشت. البته بعضی از دخترها زودتر و بعضی دیگر به دلائل مختلف، دیرتر پریود می‌شوند.
چند سال قبل از شروع اولین قاعدگی، پستان‌ها و موهای زائد بدن دختر رشد می‌کنند. اما یک سال قبل پریود، تغییرات زیادی در رشد اندام آن‌ها و موهای زائد به خصوص موهای زیر بغل مشاهده می‌شود.

در چه سنی پریود می شویم

عوامل مختلفی بر زمان اولین پریود دختر تاثیر گذار هستند:

  • نوع تغذیه
  • ورزش و فعالیت بدنی زیاد
  • ژنتیک یا سابقه خانوادگی
  • شرایط آب و هوایی
  • مصرف بعضی از داروهای خاص
  • استرس بیش از حد

علائم قبل از اولین پریود

رسیدن به سن بلوغ نشانه این است که شما به زودی پریودی را تجربه می‌کنید. بعضی از علائمی که باید در اولین پریودی منتظر آن‌ها باشید عبارتند از:

  • رشد سینه ها: معمولا دو سال بعد از شروع رشد سینه‌ها، شما پریود می‌شوید.
  • رشد موهای ناحیه تناسلی: بعد از شروع و رشد سینه‌ها، احتمالا موهای ناحیه تناسلی شروع به رشد می‌کنند و خبر از اولین پریودی شما می‌دهند.
  • ترشحات واژن: مشاهده ترشحات سفید یا زرد رنگ از واژن از نشانه های اصلی اولین پریودی دختران است. چند ماه پس از شروع ترشحات، اولین قاعدگی اتفاق می‌افتد.

اگر با مادرتان در مورد زمان شروع قاعدگی او صحبت کنید، آمادگی بیشتری برای شروع اولین پریودی‌تان خواهید داشت. احتمال دارد همان سن و سالی که مادر شما پریود شده است، شما هم پریودی را تجربه کنید.

مقدار خون اولین پریود

بسیاری از دخترانی که برای اولین بار پریود می‌شوند، خونریزی سبک دارند. مقدار خون اولین پریود، چیزی شبیه به لکه بینی یا خروج مقدار کمی خون از واژن است. بیشترین میزان خون در اولین پریودی در همان 2 روز اول است و بعد از آن کاهش پیدا می‌کند. اما با این حال میزان خونریزی اولین پریود در هر فرد متفاوت است. خونریزی در روزهای پنجم تا هفتم قاعدگی کم می‌شود. در روزهای اول قاعدگی، خونی که از واژن شما خارج می‌شود، ممکن است قرمز، قهوه ای و یا حتی سیاه باشد.

مقدار خون اولین پریود

تغذیه در اولین پریود

از دست خون در اولین قاعدگی، ویتامین ها و مواد معدنی را از بدن شما خارج می‌کند. تغذیه در اولین پریود اهمیت زیادی دارد و باعث کاهش درد و ناراحتی شما می‌شود. وقتی برای اولین بار پریود می‌شوید، بهتر است سبزیجات با فیبر بالا، غلات سبوس دار و غذاهای گیاهی مصرف کنید. علاوه بر این شما در این زمان با کمبود آهن مواجه هستید. لازم است غذاهایی که آهن و ویتامین cکافی دارند را در وعده‌های غذایی خود جای دهید. شما می‌توانید گوشت، مرغ، ماهی، حبوبات و غلات غنی شده مصرف کنید.

سوالات رایج در مورد اولین قاعدگی دخترها

بعضی از  مهمترین سوالاتی که توسط دختران نوجوان و حتی والدین آن‌ها در مورد اولین پریودی پرسیده شده است، عبارتند از:

آیا با شروع قاعدگی، هر ماه پریود به طور منظم اتفاق می‌افتد؟

بی نظمی قاعدگی در سال های اول پریودی طبیعی است. ممکن است چند سال اول دختران پریودی های منظمی نداشته باشند. استرس بیش از حد و یا ابتلا به بعضی از بیماری های خاص ممکن است باعث شود که یک دوره پریودی شما متوقف شود.

اولین پریودی چند روز طول می‌کشد؟

اولین پریودی حدود 5 تا 7 روز طول می‌کشد. بعضی دخترها دوره پریودی کوتاه‌تر و بعضی دیگر پریودی طولانی‌تری دارند.

شدت گرفتگی های در اولین پریود چقدر است؟

شدت گرفتگی عضلات در زمان پریودی در دختران متفاوت است. ماساژ شکم، استفاده از کیسه آب گرم و یا حتی پیاده روی آرام، باعث شل شدن عضلات و تسکین درد و ناراحتی شما می‌شوند.

در صورت داشتن علائم اولین قاعدگی و پریود نشدن باید نگران بود؟

دخترانی که فعالیت جسمی، استرس شدید، کمبود و یا اضافه ورن دارند، با تاخیر پریود می‌شوند. اگر نگرانی در این زمینه دارید بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.

علت تاخیر در اولین پریود

چطور بفهمم قاعدگی بعدی من چه زمانی است؟

اکثر دخترها، 28 روز بعد از اولین قاعدگی مجددا پریود می‌شوند. در سال اول قاعدگی‌تان، ممکن است پریود شدن شما نامنظم باشد. روز شروع قاعدگی، تعداد روزهای خونریزی و علائم خود را در یک تقویم وارد کنید تا بهتر بتوانید متوجه شوید که قاعدگی بعدی شما چه زمان است.

در زمان اولین پریود به چه چیزهایی نیاز دارم؟

وقتی برای اولین بار پریود شدید، می‌توانید از نوار بهداشتی، تامپون یا کاپ قاعدگی استفاده کنید. البته استفاده از نوار بهداشتی در ماه‌های اولیه پریودی برای دختران راحت‌تر است. هر 4 الی 6 ساعت یکبار بهتر است نوار بهداشتی خود را تعویض کنید.

برای کاهش درد اولین پریودی چیکار کنم؟

بعضی از دخترها در اولین پریودی درد و گرفتگی در قسمت تحتانی شکم و بعضی دیگر سردرد و سرگیجه دارند. برای کاهش دردهای پریودی، قرص های مسکن مانند ایبوپروفن و ناپروکسن بخورید، ورزش های سبک انجام دهید و حتی می‌توانید از کیسه آب گرم استفاده کنید.

میزان رشد قد پس از اولین پریود چقدر است؟

بعد از شروع اولین قاعدگی، میزان رشد قد در دختران کندتر می‌شود. معمولا قد دختران در این زمان بیش از 6 سانت متر افزایش نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: آیا قاعدگی نامنظم خطرناک است؟

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنم؟

اکثر دختران در دوران پریود هیچ مشکلی ندارند. اما اگر مشکلات زیر را داشتید بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

  • ۱۵ سالتان شده ولی هنوز پریود نشده‌اید.
  • حدود دو سال از پریودی شما می‌گذرد و پریودی‌تان نامنظم است.
  • خونریزی‌های شدید پریودی دارید.
  • درد شدیدی را در پریودی‌تان دارید که حتی با داروهای مسکن هم کاهش پیدا نمی‌کند.
  • پریودی شما بیش از یک هفته طول می‌کشد.
  • در چند سال اول پریودی، علائم شدید قاعدگی دارید. به طوری که حتی فعالیت های روزانه خود را نمی‌توانید انجام دهید.

زمان مراجعه به پزشک در دوران پریود

سخن پایانی

پریودی بخش طبیعی و سالم از زندگی دختران است. خیلی از دخترها قبل از شروع اولین قاعدگی، جسته و گریخته اطلاعاتی از معلمان، دوستان و یا حتی والدین خود در مورد قاعدگی به دست می‌آورند. اما بازهم وقتی برای اولین بار پریود می‌شوند،حس عجیب و متفاوتی دارند. والدین نقش مهمی در آماده کردن دخترشان برای اولین پریودی دارند. به عنوان مادر باید در مورد پریود شدن، اینکه قرار است چه اتفاقی در بدن‌ دختر شما بیفتد، مقدار خونریزی و مسائل دیگر با او صحبت کنید. هرچه فرزند شما اطلاعات و آمادگی بیشتری داشته باشد، راحت‌تر با این موضوع کنار خواهد آمد و از تجربه اولین عادت ماهانه وحشت زده نخواهد شد.

اولین قاعدگی تجربه عجیب و متفاوتی برای دختران نوجوان است. بسیاری از دختران در اولین پریود، دردهای شدیدی دارند. در صورتی که شما هم از این علائم رنج می برید، برای کاهش علائم خود می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل جراح و متخصص زنان بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره تخصصی و رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

در این مقاله به علائم و سوالات شما در مورد اولین پریود دختران پرداختیم. در صورتی که سوالی درباره این موضوع دارید، می توانید از بخش نظرات همین مقاله آنرا مطرح کنید.برای دریافت جواب به همین صفحه برگردید.

4.3/5 - (466 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *