سرطان پستان در زنان: علائم، تشخیص و راههای درمان

سرطان پستان در زنان

رشد غیرطبیعی سلولهای بافت سینه و تخریب سلولهای سالم منجر به سرطان سینه در زنان و مردان می شود. شیوع این بیماری در زنان بسیار بیشتر از مردان است. در واقع سرطان سینه شایع ترین سرطان در بین زنان است به طوری که از هر 8 زن یک نفر به این بیماری مبتلا می شود.
هرچند در هر سنی ممکن است سرطان پستان ایجاد شود ولی اغلب این بیماری در زنان بالای 50 سال دیده می شود. به دلیل میزان بالای شیوع و اهمیت این بیماری، در این مقاله قصد داریم شما را با علائم سرطان پستان و روشهای تشخیص و درمان آن آشنا کنیم. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علائم سرطان سينه در زنان چه هستند؟

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان، تغییرات ظاهری در یک یا هر دو سینه از علائم اولیه سرطان سینه است. این تغییرات ممکن است به صورت تورم، قرمزی، تغییر اندازه و شکل پستان ها یا نوک پستان ها و یا لمس توده باشند. موارد زیر نیز از علائم سرطان پستان در زنان هستند:

  • تغییر رنگ سینه
  • ضخیم شدن پستان
  • پوسته پوسته شدن نوک پستان
  • ایجاد فرورفتگی های پوست پرتغال مانند در پوست
  • خارش، درد و سوزش سینه
  • تورفتگی نوک سینه یا چرخش آن به داخل
  • ترشحات یا خونریزی نوک پستان
  • ایجاد توده در غدد لنفاوی زیر بغل

سرطان پستان انواع مختلفی دارد و بر اساس نوع آن علائم خاصی ایجاد می شود. در ضمن بسیاری از علائم بالا می توانند فقط نشانه اگزما، تورم غدد لنفاوی و یا مورد دیگری به جز سرطان باشند. پس برای تشخیص علت دقیق بروز این علائم باید به پزشک مراجعه کنید.

علائم سرطان سينه خوش خیم

تومورهای خوش خیم سینه، تومورهایی هستند که رشد سلولهای سرطانی آنها تا در مرحله مشخصی متوقف می شود و به نقاط مجاور کمتر سرایت می کنند. علائم سرطان سینه خوش خیم، مشابه علائم اولیه سرطان پستان است که در بالا به آنها اشاره کردیم.

علائم سرطان سينه بدخيم

رشد سلولهای سرطانی و گسترش آنها به نقاط دور و نزدیک بدن در تومورهای بدخیم غیرقابل کنترل است. علائم سرطان سینه بدخیم همان علائم سرطان پستان متاستاتیک (پیشرفته) است که عبارتند از:

  • ایجاد توده یا تورم در غدد لنفاوی زیر بغل
  • دردهای شدید استخوانی و سردردهای شدید
  • نفس تنگی و سرفه های مداوم
  • از دست دادن اشتها و کاهش وزن ناگهانی

این علائم معمولا به همراه سایر علائم سرطان پستان در خانم ها دیده می شوند.

در صورت مشاهده علائم سرطان سینه می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر، می توانید با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

درجه بندی سرطان پستان

سرطان سینه دارای گریدها و مراحل پیشرفت متفاوتی است که دانستن گرید و مراحل پیشرفت آن می تواند به انتخاب بهترین روش درمان کمک کند. گرید صفر یعنی در مراحل اولیه بیماری هستید.

گریدهای 1 تا 4 هم مراحل پیشرفت سرطان را نشان می دهند. گرید 4 پیشرفته ترین حالت است که نشان می دهد سرطان به نواحی دیگر بدن نیز سرایت کرده است.

انواع سرطان سینه

مراحل سرطان سینه زنان

مراحل سرطان پستان عبارتند از:

مرحله 1: اندازه تومور کوچک و حدود 2 سانت بوده و تشخیص آن راحت نیست. در این مرحله تومور بافتهای مجاور را درگیر کرده ولی به غدد لنفاوی سرایت نکرده است.

مرحله 2: در این مرحله توده بیش از 2-5 سانت است و با معاینه خانگی سینه می توان آن را تشخیص داد. در این مرحله تومور به بافتهای مجاور سینه و غدد لنفاوی زیر بغل پخش شده و البته قابل درمان است.

مرحله 3: در مرحله 3، سرطان پستان پیشرفته است و تومور خیلی بزرگتر شده اند. در این فاز، تومور به غدد لنفاوی زیر بغل، قفسه سینه، بافت های مجاور پستان و پوست سینه ها گسترش پیدا می کند.

مرحله 4: این مرحله پیشرفته ترین مرحله است و به آن سرطان متاستاتیک می گویند. در این مرحله، تومور به قسمتهای دور و نزدیک سینه و به خصوص به استخوانها، ریه ها و کبد پخش می شود.

علت سرطان سينه در زنان را بشناسید

عوامل زیر به گفته خانم دکتر جوانمرد خوشدل، متخصص و جراح زنان، می توانند علل سرطان سینه در بانوان باشند:

  • بلوغ زودرس
  • جهش های ژنی
  • زیاد در معرض آفتاب بودن
  • تجربه اولین بارداری در سنین بالای 35 سال
  • نازایی
  • بالا بودن سطح هورمون استروژن
  • سابقه سرطان پستان یا بیماری های سینه در فرد یا یکی از نزدیکان درجه یک
  • سبک زندگی ناسالم مثل مصرف الکل و سیگار، چاقی، کم تحرکی، مصرف غذاهای چرب یا چربی های حیوانی به مقدار زیاد

همچنین، یائسگی دیررس، اضافه وزن زیاد و هورمون تراپی در دوران یائسگی هم از دلایل سرطان سینه در زنان بالای 50 سال هستند.

روشهای تشخیص سرطان پستان در بانوان

سرطان سینه را می توان با تست سرطان سينه در منزل و یا با معاینه فیزیکی توسط پزشک زنان یا ماما تشخیص داد. در صورت وجود توده یا مشکوک بودن بیمار به سرطان پستان، از روشهای زیر برای تشخیص دقیق استفاده می شود:

  • ماموگرافی غربالگری
  • ماموگرام (عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس)
  • تصویر برداری اولتراسوند
  • سونوگرافی
  • MRI

همچنین ممکن است برای تشخیص سرطان سینه، از روشهای تهاجمی مثل بیوپسی یا نمونه برداری از بافت سینه استفاده شود. البته وجود هر توده ای در پستان علامت سرطان نیست و ممکن است کیست های پر مایعی باشند که خطرناک نیستند و با مصرف بهترین تغذیه برای درمان کیست سینه می توانید این بیماری را درمان کنید.

تست سرطان سينه در منزل

برای تشخيص سرطان سينه در منزل ابتدا باید سینه ها را از نظر شکل ظاهری در آینه مورد بررسی قرار دهید. سپس با نوک انگشتان تمام پستان، جناغ سینه و زیر بغل ها را با حرکات دورانی، شعاعی و یا حرکات بالا به پایین و برعکس معاینه کنید.

در آخر، پستانها را مثل دوشیدن فشار دهید تا نوک سینه ها از نظر داشتن ترشحات بررسی شوند. اگر توده سفتی حس کردید یا علائم غیرعادی دیدید باید برای بررسی دقیق تر به متخصص زنان مراجعه کنید.

نحوه معاینه سینه ها در منزل

شانس درمان سرطان سینه خانم ها چقدر است؟

درمان سرطان سینه در مراحل اولیه بسیار راحتتر و قطعی تر است. بنابراین باید برای افزایش شانس درمان خود، غربالگری های سینه و معاینات سینه در منزل را به طور مرتب انجام دهید. پزشکان از روشهای زیر برای درمان قعطی سرطان سينه استفاده می کنند:

تارگت تراپی: در این روش از سیستم ایمنی بدن و هورمون ها برای هدفگیری و تخریب سلولهای سرطانی استفاده می شود.

هورمون تراپی: به کمک داروهای هورمونی، عملکرد هورمون استروژن مختل شده و از تغذیه بافتهای سرطانی جلوگیری می شود.

رادیوتراپی: در این روش نیز از تابش امواج رادیویی برای نابودی سلول های سرطانی پستان استفاده می شود.

شیمی درمانی: در کیمو تراپی با استفاده از داروهای قوی شیمیایی، سلول های سرطانی از بین می روند.

جراحی سینه: در صورت پیشرفته بودن مرحله سرطان، سینه بیمار با عمل جراحی برداشته می شود. در این جراحی ممکن است کل بافت پستان (عمل ماستکتومی) و یا فقط تومور به همراه بافت های اطراف آن (عمل لامپکتومی) برداشته شوند.

انتخاب روش درمان بستگی به نوع سرطان سینه، درجه و مرحله پیشرفت آن دارد. با توجه به این فاکتورها، پزشک بهترین روش را برای درمان بیمار به کار می گیرد. گاهی هم ممکن است از روشهای ترکیبی برای درمان استفاده شود.

برای درمان سرطان سینه با روشهای جراحی و غیر جراحی می توانید از سالها تجربه و مهارت خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر، می توانید با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ در مورد سرطان سينه خانم ها

در این بخش می توانید سوالات رایج درباره سرطان پستان را به همراه پاسخ خانم دکتر جوانمرد خوشدل به آنها بخوانید:

آیا استفاده از مام ها و ضد عرقهای زیر بغل می تواند علت سرطان پستان باشد؟

خیر. چنین مسئله ای به طور علمی هنوز اثبات نشده است.

اگر یک نفر از اعضای خانواده دچار سرطان سینه شود، آیا افراد دیگر خانواده هم دچار این عارضه می شوند؟

ابتلای آنها به سرطان حتمی نیست و فقط ریسک ابتلا به سرطان در آنها بالا می رود. پس باید تست های غربالگری را به طور منظم انجام دهید تا در صورت بروز سرطان، در همان مراحل اولیه درمان شود.

بعد از درمان سرطان پستان می توانم باردار شوم؟

بهتر است بارداری را به دو سال بعد از درمان سرطان سینه عقب بیندازید. چون تغییرات هورمونی بارداری در دو سال اول بعد از درمان می تواند باعث عود سرطان شود.

احتمال مرگ در سرطان سینه وجود دارد؟

این بیماری دومین سرطان کشنده در بین زنان است و در صورت بدخیمی و پیشرفته بودن مراحل آن احتمال مرگ بیمار بالا می رود. اما احتمال مرگ بیمار حتمی نیست.

تعداد جلسات شیمی درمانی در سرطان سینه چقدر است؟

این بستگی به گرید سرطان و مرحله پیشرفت آن دارد. هر چه سرطان سینه پیشرفته تر باشد، تعداد جلسات و دوره های شیمی درمانی هم بیشتر می شود.

از چه سنی باید معاینه سینه را خودمان انجام دهیم؟

از سن ۲۰ سالگی به بعد باید هر ماه در منزل خودتان را چه مجرد باشید و چه متاهل معاینه کنید.

بهترین زمان برای معاینه پستان ها کی است؟

روز پاک شدن از پریود و در حمام، بهترین زمان و مکان برای معاینه پستان ها است.

عوارض سرطان سینه چیست؟

پخش شدن تومور به قسمتهای دیگر بدن و کشنده بودن آن در مراحل پیشرفته از مهمترین خطرات سرطان سینه است.

اگر شما هم سوالی درباره سرطان پستان و روشهای درمان آن دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله بپرسید.

3.4/5 - (14 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *