با بهترین جایگزین های هیسترکتومی آشنا شوید

جایگزین های عمل هیسترکتومی

یکی از رایج ترین عمل های زنانه در دنیا، عمل هیسترکتومی یا برداشتن رحم است. این جراحی برای درمان خونریزی زیاد، قاعدگی دردناک، فیبروم بزرگ، اندومتریوز، التهاب لگنی، پارگی رحم موقع زایمان و … انجام می شود. عمل برداشتن رحم با عوارضی مثل نازایی، یائسگی زودرس و افسردگی برای از دست دادن رحم همراه است.
به همین دلیل پزشکان ترجیح می دهند، آخرین گزینه درمان بیماران، خارج کردن رحم و اندامهای تولید مثلی زنانه باشد. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که چه زمانی به هیسترکتومی نیاز دارید و روشهای جایگزین آن چیست. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

عمل هیسترکتومی چگونه انجام می شود؟

عمل هیسترکتومی با ایجاد یک برش بزرگ برش روی شکم انجام می شود و جراح قسمتی و یا کل رحم را خارج می کند. گاهی لازم است همراه خارج کردن رحم، تخمدانها و لوله های فالوپ هم برداشته شوند. این جراحی با استفاده از بیهوشی در بیمارستان انجام می شود. انواع عمل هیسترکتومی عبارت است از:

  • عمل هیسترکتومی شکمی یا آبدومینال
  • عمل هیسترکتومی واژینال
  • عمل هیسترکتومی با لاپاراسکوپی
  • عمل هیسترکتومی ساب توتال (برداشتن بخشی از رحم)
  • عمل هیسترکتومی توتال (برداشتن کامل رحم)

بسته به روش جراحی و وضعیت بیمار، بعد از عمل باید یک تا چند روز بستری شوید و بعد از آن در منزل استراحت کنید. به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان، برای امکان بچه دار شدن در آینده و جلوگیری از عوارض و خطرات عمل هیسترکتومی، پزشکان سعی می کنند تا حد ممکن از روشهای جایگزین استفاده کنند.

در صورت نیاز به عمل هیسترکتومی رحم، شما هم می توانید از سالها تجربه خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت معاینه با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

جایگزین های عمل هیسترکتومی چیست؟

جراحی برداشتن رحم یک روش پر تهاجم و با عوارض جدی است. به همین دلیل پزشکان سعی می کنند از گزینه های درمانی کم تهاجم زیر به عنوان جایگزین جراحی برداشتن رحم استفاده کنند:

آمبولیزاسیون فیبروم رحمی (UFE)

آمبولیزاسیون فیبروم رحم یک روش کم تهاجم است که در آن رگهای خونی تغذیه کننده ی فیبروم‌ های رحمی مسدود می شوند. این کار باعث کوچک شدن و مرگ فیبروم ها می شود. بانوانی که با این روش درمان می شوند، 12 تا 24 ساعت بعد از آمبولیزاسیون احساس درد دارند.
این دردها شبیه دردهای زایمانی گزارش شده است ولی بیماران از نتیجه درمان راضی هستند. با استفاده از این روش، 85% تا 90% از بیماران تا حد قابل توجهی علائم شان بهبود می یابد.

بارداری بعد از عمل هیسترکتومی

عمل میومکتومی

عمل میومکتومی یک روش سرپایی و کم تهاجم برای برداشتن فیبروم و پولیپ رحمی و دست نخورده ماندن رحم است. با انجام این جراحی، علائم بیماران در 80 تا 90 درصد موارد کاهش می یابد. این جراحی به سه روش انجام می شود:

میومکتومی هیستروسکوپی
عمل هیستروسکوپی برای برداشتن فیبروم های داخل حفره رحمی و درمان خونریزی شدید قاعدگی بسیار مناسب است. در این روش، جراح با وارد کردن دستگاه هیستروسکوپ به واژن، فیبروم ها را از رحم خارج می کند.

میومکتومی لاپاراتومی
لاپاراتومی یک روش میومکتومی باز شکمی است که در آن بدون برداشتن رحم، فیبروم ها با ایجاد برشهای کوچکی روی شکم برداشته می شوند.

برشهای روی شکم و رحم در این جراحی به کمک بخیه بسته می شود. بهبودی بیمار بعد از عمل لاپاراتومی طولانی تر از بقیه روشهای میومکتومی است و بعد از 6 هفته بیمار بهبود می یابد.

لاپاراسکوپی
عمل میومکتومی لاپاراسکوپی یک عمل کم تهاجم و سرپایی است که با استفاده از برشهای ریز نزدیک ناف و وارد کردن دوربین لاپاراسکوپ و ابزار جراحی انجام می شود. بعد از عمل لاپاروسکوپی نیازی به بستری شدن ندارید و ظرف 7-10 روز بعد از عمل می توانید به زندگی عادی تان برگردید.

به گفته دکتر جوانمرد خوشدل، جراحی با روشهای میومکتومی کم تهاجم است و به حفظ توانایی باروری بیمار کمک می کند. جراحان بسته به وضعیت بیمار و فیبرومها تصمیم می گیرند که چه روشی برای میومکتومی بهتر است. اما اگر عمل میوکتومی جواب ندهد، راه به جز عمل برداشتن رحم نیست.

ابلیشن یا برداشتن آندومتر (ERA)

ابلیشن آندومتر یک روش جایگزین هیسترکتومی برای درمان خونریزی غیرطبیعی ناشی از میوم یا پولیپ رحم است. در این روش پوشش اضافی رحم در لایه آندومتر با استفاده از از تکنیک های زیر برداشته می شود:

  • بالون درمانی
  • تزریق آب نمک داغ
  • کرایوآبلیشن
  • فرسایش مایکروویو
  • الکتروکوتر
  • ابلیشن با فرکانس رادیویی لاپاروسکوپی

گاهی ممکن است همزمان با ابلیشن، نیاز باشد عمل میومکتومی لاپاراسکوپی هم انجام شود. البته آبلیشن آندومتر برای زنانی که فیبروم های زیادی دارند، روش مناسبی نیست و باید روش های دیگر را امتحان کنند.

میولیز

میولیز اولین روش لاپاراسکوپیک و جایگزین عمل خارج کردن رحم بوده است. از این روش برای کوچک کردن میوم ها استفاده می شود. در این روش، برای کوچک کردن فیبرومها، جراح به طور مکرر یک فیبر لیزر یا یک سوزن کوتر دوقطبی را وارد جاهای مختلف فیبروم می کند.

چند هفته بعد از میولیز، فیبرومها کوچکتر می شوند. در حال حاضر و با پیشرفت روشهای جراحی، پزشکان بیشتر از روش میومکتومی لاپاراسکوپی که جدیدترین روش درمان فیبروم است، به جای میولیز استفاده می کنند.

سوناتا (SONATA)

درمان با روش SONATA یک روش جدید و کم تهاجم است که با فرسایش فرکانس رادیویی میوم و بدون نیاز به لاپاراسکوپی و برش زدن شکم انجام می شود. برای کوچک کردن سایز فیبروم ها با این روش، از یک پروب سونوگرافی برای دیدن داخل رحم و وارد کردن یک سوزن به داخل فیبروم استفاده می شود.

این روش برای درمان فیبرومهای خیلی بزرگ یا فیبروم ساب سروزال (بیرون دیواره رحم) مناسب نیست. در بعضی موارد هم پزشکان از SONATA همراه عمل میومکتومی لاپاروسکوپی یا هیستروسکوپی استفاده می کنند.

اگر درمان های کم تهاجمی که در بالا گفته شد، نتوانند میوم شما و علائم آن را درمان کنند، گزینه ای به جز عمل جراحی برداشتن رحم نیست.

درمانهای جایگزین هیسترکتومی

در صورت نیاز به عمل های جراحی کم تهاجم و جایگزین هیسترکتومی رحم، شما هم می توانید از سالها تجربه خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در زمینه جراحی میومکتومی، کورتاژ و غیره بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت معاینه با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

گزینه های غیر تهاجمی جایگزین عمل برداشتن رحم

روشهای زیر درمان های غیرتهاجمی و جایگزین عمل هیسترکتومی رحم هستند و اولین خط درمان به حساب می آیند:

درمان های دارویی: در این روش برای کنترل علائم درد و خونریزی، داروهایی مثل قرص ضد بارداری، مسکن، NSAID ها و داروهای ضد التهاب تجویز می شوند.

هورمون تراپی: در این روش، از داروهای هورمونی مثل پروژستین ها برای کاهش درد و خونریزی قاعدگی و مسدود کردن استروژن و هورمون های دیگر تخمدانها استفاده می شود.

گذاشتن آی یو دی: در این روش از آیودی های هورمونی برای کاهش مشکلات قاعدگی بیمار مثل خونریزی زیاد، دردهای قاعدگی، … استفاده می کنند.

به علاوه در کنار این روشهای درمانی اغلب به بیماران توصیه می شود ورزش کنند، کاهش وزن بدهند و از خوردن غذاهای مضر برای فیبروم رحمی بپرهیزند. با قطع مصرف هورمون و داروهای دیگر دوباره علائم بیمار عود می کنند. بنابراین، پزشکان مجبورند برای درمان بیمار از روشهای کم تهاجم یا تهاجمی استفاده کنند.

پاسخ به سوالات رایج درباره هیسترکتومی رحم

معممولا بیماران قبل از عمل هیسترکتومی رحم سوالات زیر را می پرسند که در ادامه آنها را به همراه پاسخ شان می خوانید:

هزینه عمل برداشتن رحم چقدر است؟

هزینه عمل هیسترکتومی برای هر شخصی متغیر است و بستگی به نوع بیمارستان یا کلنیک، شهر و نوع عمل هیسترکتومی دارد.

هزینه عمل های جایگزین هیسترکتومی چقدر است؟

بستگی به بیمارستان و نوع روش جایگزین دارد. در ضمن بعضی از درمان های کم تهاجم که جایگزین عمل برداشتن رحم هستند، مثل ابلیشن با فرکانس رادیویی لاپاروسکوپی و SONATA ممکن است تحت پوشش بیمه نباشند.

عمل هیسترکتومی روی رابطه زناشویی تاثیر دارد؟

موقع جراحی، جراح شما سعی می کند عملکرد واژن را مثل قبل نگه دارد. بنابراین خودتان یا همسرتان تفاوتی قبل و بعد از عمل هیسترکتومی در میزان میل جنسی و ارگاسم نمی بینید.

آیا طول عمر زنانی که عمل هیسترکتومی می کنند، کوتاهتر می شود؟

خیر. این جراحی روی طول عمر بیمار تاثیر منفی ندارد و حتی با درمان سرطان یا بیماریهای دیگر کیفیت و طول زندگی بیمار را بهبود می دهد.

آیا همیشه برای برداشتن فیبروم به هیسترکتومی نیاز است؟

بیشتر فیبروم های بزرگ با عمل میومکتومی برطرف می شوند. در مورد سرطان های رحم و میوم های خیلی بزرگ هم با نظر پزشک معمولا عمل هیسترکتومی انجام می شود.

بهترین جایگزین عمل هیسترکتومی برای درمان قاعدگی شدید چه روشی است؟

برای رفع مشکلات خونریزی واژن، روشهایی مثل کورتاژ یا روش ابلیشن آندومتر، جایگزین های ثابتی برای عمل برداشتن رحم هستند.

عمل هیسترکتومی بهتر است یا ابلیشن آندومتر؟

نتیجه عمل هیسترکتومی از نظر بالینی بهتر از ابلیشن آندومتر است و هر دو عوارض مشابهی دارند. اما زمان عمل برداشتن رحم نسبت به ابلیشن اندومتر بیشتر است و دوره نقاهت بیمار هم طولانی تر است.

اگر شما هم سوالی درباره عمل هیسترکتومی دارید، در بخش نظرات می توانید سوالات خود را بپرسید.

3.6/5 - (10 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *