پولیپ رحم و فیبروم چه تفاوتهایی با هم دارند؟

تفاوت پولیپ رحم و فیبروم

فیبروم و پولیپ رحم هر دو تورمورهای خوش خیمی هستند که در رحم ایجاد می شوند. این دو عارضه از شایع ترین مشکلات رحمی هستند که علائم مشترک زیادی دارند. به همین علت ممکن است این دو عارضه بدون روش های دقیق تشخیصی مثل سونوگرافی ترانس واژینال با هم اشتباه گرفته شوند.
بسیاری از بیماران تصور می کنند میوم همان پولیپ است. به همین علت ما در این مقاله سعی کرده ایم به تفاوت پولیپ رحم و فیبروم رحمی بپردازیم. پس شما با خواندن این مقاله می توانید به طور کامل با تفاوت این دو عارضه آشنا شوید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

9 تفاوت پولیپ رحم و فیبروم

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان، فیبروم و پولیپ رحم هر چند بیماری های رحمی هستند و مشکلات قاعدگی را به دنبال دارند، اما بین آنها تفاوت های اساسی اساسی وجود دارد. فرق پولیپ رحم و فیبروم در موارد زیر است:

1- محل بروز

اصلی ترین فرق پولیپ رحم و فیبروم محل بروز آنها و بافتی است که از آن نشأت می گیرند. منشأ و محل بروز پولیپ رحم، بافت مخاطی رحم یعنی آندومتر (لایه داخلی رحم) است. پولیپ ها بافت انعطاف پذیری دارند و به سمت حفره رحم یا به داخل دهانه رحم رشد می کنند.
اما فیبروم ها از بافت عضلانی و سفت رحم ایجاد می شوند و بر اساس اینکه به چه سمتی رشد کنند، انواع مختلفی دارند. بعضی از انواع فیبروم رحمی به سمت داخل حفره رحم، بعضی در داخل لایه عضلانی و میانی رحم و بعضی هم به سمت بیرون و روی لایه خارجی رحم رشد می کنند.

2- علائم فیبروم رحمی و پولیپ

پولیپ رحمی باعث قاعدگی نامنظم، طولانی یا خیلی سنگین می شود. هر چند این موارد از علائم فیبروم رحمی هم هستند اما فیبروم های بزرگ علائم دیگری هم ایجاد می کنند. به طور مثال بزرگ شدن فیبروئیدها با علائمی مثل بزرگ شدن شکم، اضافه وزن، فشار به مثانه و تکرر ادرار نیز همراه است.

در صورت بروز مشکلات قاعدگی و ناباروری می توانید برای تشخیص علت و درمان آن به مطب خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در شرق تهران مراجعه کنید. برای رزرو وقت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

3- علت بروز

هر چند تغییرات هورمونی و چاقی در بروز پولیپ و فیبروم رحم موثرند، اما در علت بروز این دو بیماری تفاوت هایی هم وجود دارد. مثلا عواملی مانند فشار خون بالا یا مصرف قرص تاموکسیفن می تواند علت پولیپ رحم باشد. در حالی که رژیم غذایی و سابقه خانوداگی از عوامل موثر در بروز میوم هستند.

4- بدخیمی

اغلب پولیپ ها خوش خیم هستند اما یک درصد ممکن است پولیپ رحم باعث سرطان شود. البته بدخیم و سرطانی شدن پولیپ ها معمولا در سنین بعد از یائسگی رخ می دهد. در حالی که فیبروم ها سرطانی نمی شوند و احتمال بدخیمی شان حدود صفر درصد است.

5- سن ابتلا

پولیپ های رحمی به ندرت در سنین باروری و بخصوص زیر 30 سال رخ می دهند و اغلب در حدود سن یائسگی بروز می کنند. ولی برخلاف آنها، اغلب فیبروم های رحم معمولا در سنین باروری و بین سنین 30 تا 40 سالگی ایجاد می شوند.

فرق فیبروم و پولیپ رحم

6- سایز

اندازه پولیپ رحم از چند میلیمتر تا 2 سانتیمتر و گاهی حتی بیشتر از 2 سانتی متر گزارش شده است. پولیپ ها چون در داخل حفره رحمی قرار می گیرند، خیلی بزرگ نمی شوند و رشد نمی کنند. برعکس، سایز میوم های رحمی از چند میلی متر تا به اندازه یک هندوانه بزرگ متغییر است. در واقع، سایز فیبروم بستگی به نوع آن دارد.
معمولا میوم هایی که روی دیواره خارجی رحم رشد می کنند، چون فضا دارند خیلی بزرگ و سنگین (چند کیلو) می شوند. تفاوت مهم دیگر بین سایز پولیپ و میوم این است که اندازه پولیپ های رحمی کوچک می تواند با دارو درمانی کاهش پیدا کند ولی فیبروم ها تا بعد از یائسگی اندازه شان کوچک نمی شود.

7- درمان فیبروم و پولیپ رحم

مصرف دارو برای درمان فیبروم و پولیپ رحم نمی تواند این تومورها را از بین ببرد. این داروها فقط برای کنترل علائم بیمار تجویز می شوند. برای درمان فیبروم رحمی معمولا از روش های جراحی هیسترکتومی (در آوردن رحم) و جراحی میومکتومی (خارج کردن فیبروم با حفظ رحم) استفاده می شود.
اما متخصص زنان برای درمان پولیپ رحم از روش جراحی کورتاژ و یا هیستروسکوپی استفاده می کند. برخلاف جراحی برداشتن فیبروم (میومکتومی با لاپاراسکوپی یا هیستروسکوپی)، حتما به جز برداشتن پولیپ از آن نمونه برداری (بیوپسی) هم انجام می شود. اگر بدخیمی در بیوپسی دیده شود، درمان های دیگری برای بیمار در نظر می گیرند.

8- درمان میوم و پولیپ کوچک

اگر اندازه فیبروم رحم کوچک باشد، علائمی ایجاد نمی کند و خودبخود و بدون درمان، میوم ها برطرف می شوند. پولیپ رحم هم اگر کوچک و بی علامت باشد، بدون نیاز به درمان دفع می شود. اما اگر همین پولیپ های ریز بدخیم باشند، برای جلوگیری از سرطان رحم باید حتما برای درمان پولیپ رحم اقدام کنید.

9- احتمال عود بعد از درمان

عود فیبرومها بعد از میومکتومی امکان دارد و به درمان دوباره نیاز است. در بعضی از موارد، اگر عمل فیبروم با عود همراه باشد، با صلاحدید پزشک عمل هیسترکتومی (خارج کردن رحم) انجام می شود. اما پولیپ رحم برخلاف میوم، بعد از جراحی عود نمی کند، مگر اینکه بدخیم باشد.

در صورت نیاز به جراحی میوم یا پولیپ های رحمی می توانید از تخصص و تجربه خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. برای رزرو وقت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

درمان فیبروم و پولیپ رحم

سوالات رایج درباره فیبروم و پولیپ رحم

در این بخش می توانید پاسخ خانم دکتر جوانمرد خوشدل را به سوالات رایج درباره فرق پولیپ رحم و فیبروم بخوانید:

تفاوت میوم و فیبروم چیست؟

فیبروئیدها یا فیبروم ها همان میوم های رحمی هستند و هیچ تفاوتی با هم ندارند. در واقع به خاطر اینکه فیبروم از لایه میومتر یا لایه عضلانی رحم ایجاد می شود به فیبروم ها، میوم هم گفته می شود.

خطر ناباروری با میوم بیشتر است یا پولیپ رحمی؟

ناباروری یکی از جدی ترین خطرات پولیپ رحم و میوم است. اما همه میوم ها و پولیپ ها منجر به نازایی نمی شوند، مگر اینکه خیلی بزرگ باشند، یا به سمت حفره رحمی یا نزدیک به محل لانه گزینی جنین رشد کنند.

پولیپ و میوم رحم همان کیست هستند؟

خیر، تفاوتهایی بین فیبروم و کیست تخمدان و پولیپ وجود دارد. میوم و پولیپ باعث پریود سنگین می شوند اما انواع کیست های تخمدانی منجر به پریود سنگین نمی شوند. کیست تخمدان خطر سرطانی شدن بیشتری نسبت به میوم و پولیپ رحم دارد.

اگر شما هم سوالی درباره تفاوت پولیپ رحم و فیبروم ها دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید آنها را بپرسید.

4/5 - (19 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *