آیا بارداری بعد از سقط امکان پذیر است؟

بارداری بعد از سقط جنین

زمانی که پزشک تشخیص دهد ادامه بارداری برای مادر خطرناک است یا جنین نقص های ژنتیکی دارد، تصمیم به ختم بارداری یا سقط جنین گرفته می شود. این نوع سقط جنین، سقط جنین عمدی یا خود خواسته نامیده می شود. سقط جنین ناخواسته نوع دیگری از سقط است که در سه ماهه اول بارداری به دلیل مشکلات جنین و تخمک لقاح یافته رخ می دهد.
معمولا زنانی که سقط جنین ناخواسته یا عمدی به کمک دارو یا کورتاژ داشته اند، نگران بارداری بعدی شان هستند. با خواندن این مقاله می توانید به پاسخ سوالات خود در مورد بارداری مجدد بعد از سقط دست پیدا کنید. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

دلیل دیر باردار شدن بعد از سقط جنین

علائم بارداری بعد از سقط جنین در بعضی از خانمها دیرتر از حالت عادی دیده می شود. علت دیر باردار شدن این مادران بعد از سقط می تواند به یکی از دلایل زیر باشد:

  • ایجاد زخم یا چسبندگی در رحم یا لوله های رحمی
  • نارسایی دهانه رحم در اثر گشاد یا ضعیف شدن آن
  • سن بارداری مادر

اقدام برای نزدیکی در زمان نامناسب یعنی وقتی که احتمال تخمک گذاری پایین است و اضطراب مادر هم می توانند از علل دیر باردار شدن بعد از سقط باشند.

چه مدت بعد از سقط جنین می‌توان باردار شد؟

خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل (متخصص زنان، زایمان و نازایی) بارداری بلافاصله بعد از سقط جنین را توصیه نمی کنند. بلکه برای افزایش شانس بارداری باید چند ماه صبر کنید تا دوباره آندومتر یا لایه داخلی رحم ترمیم و تقویت شود. همچنین باید از نظر روانی دوباره آماده بارداری شوید.

بهترین زمان برای بارداری بعد از سقط جنین، از نظر پزشکی زمانی است که 2-3 سیکل قاعدگی منظم و عادی را پشت سر گذاشته اید. بعد از طی این مدت اگر تصمیم تان را گرفته اید، می توانید برای بارداری مجدد زیر نظر پزشک تان اقدام کنید.

برای بارداری بعد از سقط جنین، می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان، زایمان و نازایی تهران در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو وقت قبلی با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

احتمال سقط جنین در بارداری بعدی چقدر است؟

15 درصد از بارداری ها منجر به سقط ناخواسته می شود که به دلیل ناهنجاری ژنتیکی جنین است و ربطی به مادر ندارد. برای همین نباید تصور کنید که یک سقط جنین می تواند سقط های بعدی را به دنبال داشته باشد. فقط 1% از زنان دچار سقط مکرر می شوند.

البته اگر دو تا سه سقط مکرر رخ دهد، احتمال سقط بعدی بیشتر می شود. در چنین وضعیتی باید بارداری را به تعویق بیندازید تا علت سقط جنین معلوم شود. خوشبختانه آمار تکرار سقط جنین پایین است و اغلب خانمها براحتی بعد از سقط می توانند باردار شوند.

سقط جنین در بارداری بعدی

علت سقط مکرر جنین

معمولا زنانی با مشکل سقط مکرر روبرو می شوند که سن آنها در بارداری بالای 35 سال باشد. به جز مشکلات ژنتیکی جنین و سن بارداری، عوامل زیر هم باعث سقط مکرر می شوند:

  • وجود اختلالات هورمونی
  • بیماری های متابولیکی
  • مشکلات رحمی مثل رحم دوشاخ
  • بیماری های خود ایمنی

بعضی از مادران هم به طور ارثی مشکل لخته شدن خون دارند و این باعث سقط جنین آنها می شود. پزشک با تشخیص عوامل سقط مکرر می تواند آنها را کنترل یا درمان کند.

خیلی از موارد بالا را باید قبل از دوران بارداری هم چک کرد. اما با اینحال اگر شما به تازگی بعد از سقط قبلی دوباره باردار شده اید و نگران هستید، می توانید به دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، بهترین متخصص زنان در تهرانپارس مراجعه کنید. جهت رزرو وقت قبلی با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

شانس بارداری بعد از سقط جنین چقدر است؟

سقط جنین در ناباروری زنان هیچ تاثیری ندارد و زنان بسیاری بعد از سقط دوباره باردار شده اند. بنابراین اگر مشکل خاصی نداشته باشید، احتمال باروری شما بعد از سقط بالا است. در صورتی که سقط مکرر دارید، متخصص زنان شما را به متخصص دیگری در این حوزه ارجاع می دهد تا علت آن مشخص شود. در نهایت، تحت نظر ایشان دوباره می توانید باردار شوید.

افزایش شانس باروری بعد از سقط

راهکارهای زیر می توانند شانس بارداری بعد از سقط جنین را در مادران جوان بیشتر کنند:

اطلاع از سیکل قاعدگی

اطلاع از زمانهای طلایی تخمک گذاری بعد از سقط جنین تان کمک می کند زمان مناسبی را برای نزدیکی انتخاب کنید. وقتی برای باردار شدن اقدام کنید که بیشترین احتمال برای لقاح تخمک و اسپرم وجود دارد.

سبک زندگی سالم

ترک عاداتی مثل مصرف دخانیات و الکل می تواند احتمال بارداری مجدد بعد از سقط را بیشتر کند. کاهش وزن در صورت چاقی، تغذیه مناسب قبل از بارداری و استراحت کافی شانس باروری تان را بیشتر می کند.

پیشگیری از عفونت

بهداشت رابطه جنسی و ناحیه تناسلی می تواند جلوی عفونت های مقاربتی را بگیرد. این نوع عفونتها باعث التهاب لگن، چسبندگی رحم و ناباروری شده و احتمال سقط را بیشتر می کنند.

مصرف اسید فولیک

مصرف اسید فولیک چند ماه قبل از اقدام به بارداری بعد از سقط، شانس بارداری را بیشتر می کند. به علاوه مصرف اسید فولیک احتمال سقط جنین به خاطر نقص کانال عصبی را کاهش داده و از جنین تان محافظت می کند. مصرف این مکمل ها باید زیر نظر پزشک باشد.

به توصیه خانم دکتر جوانمرد خوشدل، متخصص زنان، زایمان و نازایی اگر یک سال است برای حامله شدن تلاش می کنید اما هنوز موفق نشده اید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. در صورت نیاز می توانید با لقاح خارجی (IVF) یا تلقیح اسپرم به داخل رحم (IUI) بارور شوید.

راههای بارداری بعد از سقط

نکات پایانی درباره بارداری مجدد بعد از سقط

بلافاصله بعد از سقط جنین می توانید باردار شوید. اما توصیه بر این است که 1 تا 3 ماه بعد از سقط، حامله شدن را عقب بیندازید. چون طی این مدت رحم می تواند کاملا بهبود پیدا کند. در نتیجه احتمال سقط جنین بعدی کمتر می شود. بهترین زمان برای بارداری مجدد زمانی است که از نظر جسمی و روحی آمادگی آن را داشته باشید.

در فاصله بین سقط و بارداری مجددتان می توانید با توجه به راهکارهایی که در این مقاله به آنها اشاره شد، شانس باروری را افزایش دهید. به علاوه، به کمک مراقبتهای بارداری میتوان خطر سقط جنین را کاهش داد. در آخر، فراموش نکنید که سقط جنین در بارداری قبلی هیچ تاثیری بر قدرت باروری شما یا سقط جنین بعدی ندارد.

اگر سوالی درباره بارداری مجدد بعد از سقط جنین دارید، می توانید در بخش نظرات بپرسید. خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان و زایمان در همین صفحه به سوالات شما در این مورد پاسخ می دهند.

3.8/5 - (101 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *