عمل برداشتن پولیپ رحم: روشها، عوارض و مراقبتهای بعد از عمل

عمل-برداشتن-پولیپ-رحم

پولیپ های رحمی توده‌های کوچک دایره ای یا بیضی شکلی هستند که با یک پایه یا بدون آن روی دیواره داخلی یا خارجی رحم و یا داخل بافت عضلانی رحم رشد می کنند. اکثر این توده‌ها خوش خیم و قابل درمان اند ولی گاهی هم ممکن است پولیپ رحمی تبدیل به توده سرطانی شود.
یکی از روشهای درمان این توده ها، عمل برداشتن پولیپ رحم یا جراحی پولیپ رحم است که در این مقاله قصد داریم شما را با این جراحی آشنا کنیم. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علائم پولیپ رحم

پولیپ های رحمی در اندازه های مختلف، از دانه کنجد تا یک توپ گلف، به صورت تکی یا چندتایی ظاهر می شوند. پولیپ های ریز معمولا علائمی ایجاد نمی کنند. اما اگر رشد کنند می توانند علامت دار شوند. مهمترین علائم پولیپ رحم عبارتند از:

  • قاعدگی نامنظم
  • خونریزی شدید پریودی
  • لکه بینی یا خونریزی بین دو سیکل قاعدگی یا بعد از رابطه جنسی

پولیپ-رحمی

ریسک فاکتورهای ایجاد پولیپ رحم

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان، پولیپ رحم می تواند در اثر عوامل زیر ایجاد شود:

  • افزایش سن
  • چاقی مفرط
  • یائسگی یا پیش یائسگی زنان
  • سابقه خانوادگی در پولیپ رحم
  • برخی بیماریها مثل فشار خون بالا، تنبلی تخمدان، …
  • مصرف داروهای هورمونی برای درمان سرطان پستان
  • رژیم غذایی ناسالم (نخوردن سبزیجات، مصرف زیاد ژامبون و گوشت قرمز، …)
  • اختلالات هورمونی که باعث افزایش استروژن و ضخیم شدن آندومتر (لایه داخلی رحم) می شوند.

پولیپ رحم بیشتر در زنان بالای 40 سال دیده می شود و کمتر در سنین باروری شاهد آن هستیم.

آیا پولیپ رحم خطرناک است؟

پولیپ رحمی معمولا خوش خیم است و به ندرت سرطانی می شود. اما ممکن است بعضی از این توده ها سرطانی شوند و یا بیمار را با مشکلاتی مثل کمر درد شدید، ناباروری و یا سقط جنین در بارداری مواجه کنند.

پولیپ رحمی چطور تشخیص داده می شود؟

متخصص زنان با توجه به علائم بیمار از روشهای زیر برای تشخیص پولیپ رحمی استفاده می کند:

  • کورتاژ تشخیصی
  • سونوگرافی واژینال
  • سونوهیستروگرافی
  • سونوگرافی شکمی (بیشتر برای دختران مجرد)
  • هیستروسکوپی تشخیصی (مشاهده داخل رحم با دستگاه)
  • بیوپسی رحم یا آندومتر (نمونه برداری برای تشخیص سرطانی بودن یا نبودن پولیپ)

در روشهای تشخیصی مثل کورتاژ و هیستروسکوپی، اگر وجود پولیپ تایید شود و نیاز به برداشتن داشته باشد، این روشهای تشخیصی تبدیل به عمل جراحی می شوند.

سونوگرافی-پولیپ-رحم

برای تشخیص و درمان پولیپ رحم در شرق تهران شما هم می توانید به مطب دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان در این زمینه مراجعه کنید. جهت رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

درمان قطعی پولیپ رحم در تهران

پولیپ های ریز معمولا خودبخود از بین می روند و پولیپ های خوش خیم بزرگتر را می توان با روشهای دارویی و هورمونی درمان کرد. اما در بعضی از خانم ها تنها درمان قطعی پولیپ رحم انجام جراحی پولیپکتومی رحم یا برداشتن پولیپ با جراحی است.

جراح زنان بسته به اندازه و محل پولیپ از یکی از روشها زیر برای برداشتن پولیپ استفاده می کند که در ادامه مقاله با آنها بیشتر آشنا می شوید.

چه زمانی لازم است عمل برداشتن پولیپ رحم را انجام دهیم؟

معمولا متخصص زنان زمانی عمل پولیپ رحم را توصیه می کنند که بیمار به خاطر پولیپ دچار یکی از مشکلات زیر شود:

  • ناباروری
  • سقط مکرر
  • زیاد بودن تعداد پولیپ ها
  • عود مکرر پولیپ بعد از درمان
  • آویزان شدن پولیپ رحم از دهانه رحم
  • کاهش کیفیت زندگی به دلیل علائم پولیپ های بزرگ (بیشتر از 5 سانت)

معمولا پزشکان برای پولیپ هایی که بعد از یائسگی ایجاد شده اند نیز عمل پولیپ رحم یا جراحی پولیپکتومی رحم را توصیه می کنند.

بهترین زمان انجام جراحی پولیپ رحم

بهترین زمانی که می توانید عمل پولیپ رحم را انجام دهید، چند روز بعد از پایان قاعدگی است. ولی زنان یائسه می توانند هر زمانی که بخواهند این جراحی را انجام دهند.

عمل جراحی پولیپ رحم چگونه است؟

درمان پولیپ رحمی با جراحی پولیپکتومی یک جراحی کم تهاجم و سرپایی است که بسته به تعداد پولیپ ها و پیچیدگی عمل حدود 30 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد. این جراحی با بیهوشی یا بیحسی موضعی در اتاق عمل انجام می شود.

بعد از برداشتن پولیپ رحم حتما از سلولهای آن نمونه برداری شده و نمونه ها به آزمایشگاه ارسال می شوند تا خوش خیمی یا بد خیمی پولیپ مشخص شود. در صورت بدخیمی باید دوباره بیمار تحت نظر پزشک باشد و درمان های لازم را انجام دهد.

روشهای برداشتن پولیپ رحمی

به گفته دکتر جوانمرد خوشدل، جراح زنان برای درمان پولیپ آندومتر با عمل پولیپکتومی رحم از یکی از روشهای زیر استفاده می کند:

عمل کورتاژ پولیپ رحم

عمل پولیپ رحم با کورتاژ معمولا برای درمان پولیپهایی است که از لایه آندومتر رحم آویزان هستند. در این روش با یک وسیله فلزی که در سر آن یک حلقه وجود دارد، پولیپ را از دیواره رحم جدا می کنند. البته خانم ها می توانند کورتاژ پولیپ را همراه هیستروسکوپی انجام دهند.

عمل هیستروسکوپی پولیپ رحم

اگر پولیپ رحم با کورتاژ حذف نشود یا پولیپ در بافت آندومتر رحم قرار گرفته باشد عمل هیستروسکوپی رحم انجام می شود. برای درمان پولیپ رحم با هیستروسکوپی، دستگاهی مجهز به دوربین و چراغ به نام هیستروسکوپ وارد واژن می شود.

هیستروسکوپ به یک صفحه نمایش وصل است و اجازه می دهد جراح دید دقیقی از داخل رحم و لگن که با گاز مخصوصی پر شده اند به دست آورد. در این جراح هم با قیچی، لیزر، حلقه، … پولیپ رحم برداشته می شود.

توجه: عمل هیستروسکوپی پولیپ رحم از طریق واژن انجام می شود. بنابراین در این روش نیازی به ایجاد برش در شکم یا واژن و بخیه زدن نیست.

عمل-هیستروسکوپی-پولیپ-رحم

عمل هیسترکتومی رحم

در صورت زیاد بودن پولیپ ها، عود پولیپ یا بدخیمی آن جراح تصمیم می گیرد عمل هیسترکتومی رحم (برداشتن رحم) را انجام دهد. این جراحی را می توان از طریق واژن (هیسترکتومی واژینال) و یا با ایجاد برش روی شکم (هیسترکتومی ابدومینال) انجام داد.

عمل هیسترکتومی کاملا تهاجمی است و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. پزشکان از این روش معمولا برای درمان پولیپ رحم در دوران یائسگی استفاده می کنند.

توجه: از روشهای جراحی نمی توانیم برای درمان پولیپ رحم در دختران استفاده کنیم چون این روشها باعث آسیب دیدگی پرده بکارت می شوند یا ریسک ناباروری بعد از ازدواج را بالا می برند.

مراقبت بعد از عمل پولیپ رحم

معمولا برای مراقبت بعد از عمل پولیپ رحم باید کارهای زیر را انجام دهید:

1- تا سه هفته نباید رابطه جنسی واژینال داشته باشید.
2- تا چند هفته نباید اجسام سنگین بلند کنید، چیزی را بکشید یا هل بدهید.
3- بهداشت واژن را رعایت کنید.
4- لباس های زیر خشک، نخی و تمیز بپوشید تا دچار عفونت نشوید.
5- داروهای مسکن و آنتی بیوتیک خود را به موقع مصرف کنید.
6- تا دو هفته بعد از عمل از تامپون استفاده نکنید و از شنا در استخر بپرهیزید.

البته به دلیل تهاجمی بودن عمل هیسترکتومی، دوره نقاهت و مراقبتهای بعد از هیسترکتومی بیشتر از دیگر روشهای عمل برداشتن پولیپ رحم است و باید طبق دستور پزشک مراقبت را انجام دهید.

دوره نقاهت بعد عمل برداشتن پولیپ رحم

دوره نقاهت بعد از جراحی پولیپ رحم به نوع جراحی بستگی دارد ولی معمولا یک تا دو هفته طول می کشد تا احساس بهبودی داشته باشید.

بعد از عمل برداشتن پولیپ رحم اکثر بانوان نیازی به بستری شدن ندارند و چند ساعت بعد از عمل می توانند به منزل برگردند. ولی باید یک روز در خانه استراحت کنند و از روز بعد می توانند کارهای روزمره خود را شروع کنند.

نکته مهم: دوره نقاهت بعد از عمل هیسترکتومی پولیپ رحم 4 تا 6 هفته است که طولانی تر از روشهای دیگر جراحی پولیپ رحم است.

برای برداشتن پولیپ رحم با انواع روشهای جراحی در تهران شما هم می توانید از تخصص دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

آیا عمل پولیپ رحم درد دارد؟

عمل برداشتن پولیپ رحم چون با بیهوشی یا بیحسی موضعی انجام می شود، هیچ دردی ندارد. اما بعد از عمل احساس درد خفیفی دارید که کاملا عادی است. دیگر عوارض بعد از عمل پولیپ رحم عبارتند از:

  • گرفتگی و ناراحتی خفیف
  • خونریزی خفیف واژن
  • احتمال عفونت

اگر بعد از این جراحی دچار درد و خونریزی شدیدی شده اید که تسکین پیدا نمی کند، ترشحات عفونی یا تب دارید، برای رفع آنها باید سریعتر به جراحتان مراجعه کنید.

احتمال عود بعد از جراحی پولیپ رحم

عمل برداشتن پولیپ رحم تنها راه درمان قطعی پولیپ است. چون در این جراحی پولیپ های رحمی کاملا از رحم جدا می شوند و احتمال عود آنها بسیار کم است. با این حال ممکن است به یکی از دلایل زیر پولیپ عود کند:

  • درست برداشته نشدن پولیپ حین جراحی
  • رشد پولیپ های قبلی
  • رویش پولیپ های جدید

عود-پولیپ-رحم-بعد-از-جراحی

هزینه عمل برداشتن پولیپ در تهران

هزینه عمل برداشتن پولیپ رحمی به موارد زیر بستگی دارد:

  • روش جراحی
  • نوع بیهوشی یا بیحسی
  • نیاز به بستری شدن
  • هزینه آزمایشگاه برای بررسی نمونه سلولهای پولیپ
  • نوع بیمارستان یا کلینیکی که در آن جراحی می شوید

بنابراین هزینه عمل جراحی پولیپ رحم مبلغ ثابتی ندارد. اما با مراجعه به پزشک می توانید از محدوده قیمت عمل پولیپ رحم خود مطلع شوید.

جمع بندی پایانی

جراحی پولیپ رحم یک روش قطعی برای درمان پولیپ های بزرگ و علامت دار است که به صورت سرپایی و تحت بیهوشی در بیمارستان انجام می شود. جراح زنان عمل برداشتن پولیپ رحم را با یکی  از روشهای کورتاژ یا هیسترسکوپی انجام می دهد.

درد و خونریزی خفیف از عوارض عمل پولیپ رحم هستند که طبیعی بوده و بعد از چند روز برطرف می شوند. دوره نقاهت بعد از این عمل حدود دو هفته است. البته زنانی که برای درمان پولیپ رحم باید عمل هیسترکتومی رحم را انجام دهند، دوره نقاهت طولانی تری دارند (4 تا 6 هفته).

پرسش و پاسخ عمل برداشتن پولیپ رحم

معمولا در مورد جراحی پولیپ رحم از متخصص زنان سوالات زیر پرسیده می شوند:

پولیپ رحم در دختران نیاز به جراحی دارد؟

پولیپ رحم در دختران جوانی که زیر ۲۵ سال دارند، به ندرت اتفاق می افتد. اما در صورت بروز آن، پولیپ های ریز نیازی به درمان ندارند و پولیپ های بزرگتر بهتر است جراحی نشوند و تحت نظارت و درمان دارویی قرار گیرند.

قبل از جراحی پولیپ رحم چه کارهایی باید انجام دهیم؟

قبل از عمل باید مصرف داروهای رقیق کننده خون و ویتامین E و برخی داروهای دیگر را زیر نظر پزشک قطع کنید. همچنین باید آزمایش های تجویز شده را انجام دهید. سیگار نکشید و برای این جراحی حتما ناشتا باشید.

راهی برای پیشگیری از پولیپ رحم وجود دارد؟

هیچ راه قطعی برای پیشگیری از پولیپ رحمی وجود ندارد. اما می توانید با ورزش منظم، کاهش وزن، تغذیه سالم، انجام به موقع معاینات لگنی و تست پاپ اسمیر تا حدی ریسک پولیپ رحمی را کاهش دهید.

اگر شما هم سوالی درباره عمل برداشتن پولیپ رحم در تهران دارید، در بخش نظرات می توانید آنها را بپرسید.

3.9/5 - (14 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *