پولیپ رحم در دختران مجرد چه عوارضی دارد؟

پولیپ رحم در دختر مجرد

نزدیک به 40 درصد از زنانی که مشکلات قاعدگی دارند و حدود 28 درصد از زنان یائسه ای که خونریزی بعد از یائسگی را تجربه می کنند، دچار پولیپ رحم هستند. این عارضه بیشتر در دوران پیش یائسگی و بعد از یائسگی رخ می دهد و به ندرت در سنین باروری و در دختران مجرد دیده می شود.
اما بعضی از دختران مجردی که مشکلات قاعدگی دارند، علت مشکل شان پولیپ رحم تشخیص داده می شود. این دختر خانم ها می ترسند پولیپ باعث بروز مشکلاتی در آینده شان شود. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که پولیپ رحم چیست و بروز انواع پولیپ رحم در دختر مجرد با چه خطراتی همراه است. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

پولیپ آندومتر چیست؟

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص و جراح زنان و زایمان، توده های گرد یا بیضوی که با یک ساقه (پایه) و یا بدون ساقه به دیواره داخلی رحم (آندومتر) چسبیده اند، پولیپ رحم یا آندومتر نامیده می شوند. پولیپ های رحم تکی یا چندتایی هستند و اندازه شان از چند میلی متر تا بیش از 2 سانتی متر است.

سایز پولیپ آندومتر هم مثل فیبروم رحمی تحت تاثیر هورمون استروژن تغییر می کند. پولیپ آندومتریال در 99% موارد خوش خیم است و سرطانی نمی شود. دختران مجرد هم مثل زنان دیگر ممکن است در دوران مجردی خود دچار پولیپ شوند که خوشبختانه این به ندرت اتفاق می افتد.

برای درمان عوارض و علائم پولیپ آندومتر در دختران مجردتان می توانید از تجربه خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. برای دریافت وقت ویزیت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

عوارض پولیپ رحم در دختران مجرد چیست؟

چاقی و اختلالات هورمونی ناشی از بیماری هایی مثل تنبلی تخمدان و یا درمان های هورمون تراپی شایع ترین علت پولیپ رحم در دختران هستند. پولیپ آندومتریال در دختران باکره با عوارض زیر همراه است:

مشکلات قاعدگی

مشکلات پریودی در 25 درصد موارد علتی به جز پولیپ رحمی ندارد. در دختران مجرد هم اگر اندازه پولیپ بزرگ باشد، یکی از بازرترین عوارضی که به دنبال دارد، اختلالات مربوط به قاعدگی است. این اختلالات عبارتند از:

  • قاعدگی نامنظم
  • منوراژی یا خونریزی سنگین قاعدگی
  • پریود طولانی (بیش از یک هفته)
  • خونریزی یا لکه بینی بین دو پریودی

این عوارض در بیش از 50% از دختران مبتلا به پولیپ رحمی دیده می شوند. در صورت بروز چنین علائمی، پزشک برای اطمینان از اینکه مشکل شما پولیپ است یا نه، سونوگرافی شکمی برایتان تجویز می کند.

آنمی

کم خونی شدید یا همان آنمی یکی از عوارض پولیپ رحمی است که در بیشتر دختران مجرد مبتلا به این عارضه دیده می شود. علت آنمی در دختران همان قاعدگی های سنگین و طولانی مدت است که باعث می شود بدن خون زیادی در هر ماه از دست بدهد. آنمی با عوارضی مثل ضعف، بی حالی و مشکلات حافظه همراه است.

عوارض شایع پولیپ رحم در دختران

سرطان رحم

آیا پولیپ رحم میتواند باعث سرطان شود؟ فقط 1 درصد از پولیپ های رحمی ممکن است بدخیم باشند. البته بیشتر این بدخیمی ها در زنان یائسه رخ می دهد. بنابراین احتمال سرطانی بودن پولیپ آندومتریال در دختران مجرد بسیار کم است. اما بهر حال می توان سرطان رحم را هم به عنوان یکی از عوارض نادر پولیپ رحمی در دختران به حساب آورد.

پولیپ رحم و بارداری

پولیپ رحم باعث نازایی می شود و این یکی از جدی ترین عوارض پولیپ آندومتر در دختران مجرد است. مثل فیبروم رحمی، بسته به اینکه پولیپ چه اندازه ای باشد و کجای رحم قرار بگیرد، مشکلات نازایی بروز می کند. به طور کلی آمارها نشان می دهند که پولیپ رحمی یکی از رایجترین علل ناباروری در خانمها است.

دختران جوانی که به تنبلی تخمدان مبتلا هستند و در اثر تغییرات هورمونی ناشی از آن پولیپ آندومتر هم دارند، احتمال اینکه پولیپ رحم شان در آینده باعث ناباروری و نازایی شان شود، بالا است. بنابراین درمان پولیپ رحم در دختران هم به اندازه زنان متأهل باید جدی گرفته شود.

سقط جنین

یکی از عوارض پولیپ آندومتر در دختران، افزایش ریسک سقط جنین در آینده و بعد از ازدواج است. چون اگر پولیپ رحم هم مثل میوم های رحمی در نزدیکی محل لانه گزینی جنین رشد کند، مانع از تغذیه و رشد جنین می شود. به همین دلیل، بارداری با سقط تمام می شود.

روشهای درمان پولیپ رحم در دختران باکره

به گفته خانم دکتر جوانمرد خوشدل، برداشتن پولیپ رحم از طریق جراحی کورتاژ و یا عمل هیستروسکوپی است. اما این روش های جراحی برای دختران مجرد قابل استفاده نیستند. چون ابزارهای انجام این جراحی ها باید از طریق واژن وارد رحم شود. این کار برای دختران مجرد به خاطر آسیب دیدن پرده بکارت ممکن نیست.

به همین دلیل برای جلوگیری از عوارض پولیپ رحمی، راهی به جز هورمون تراپی، درمان مشکلات هورمونی دختران و کاهش وزن آنها نیست. این روش های درمانی هر چند پولیپ را از بین نمی برند، اما باعث می شوند سایز آن کمتر شود و علائم پولیپ آندومتر نیز تسکین پیدا کند.

جراحی هیستروسکوپی پولیپ رحم در زنان

برای درمان پولیپ آندومتر در دختران مجرد با روشهای غیرجراحی، می توانید به مطب خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان و زایمان در شرق تهران مراجعه کنید. برای دریافت وقت ویزیت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

سوالات رایج درباره پولیپ آندومتر

در این بخش می توانید رایج ترین پرسش و پاسخ ها درباره پولیپ رحم در دختران مجرد و باکره را بخوانید:

آیا پولیپ رحم بیماری خطرناکی است؟

این بیماری به ندرت و فقط در اثر ایجاد عارضه ای مثل سرطان رحم می تواند منجر به مرگ شود که احتمال کمتر از 1% است. اما پولیپ رحمی با خطراتی مثل کم خونی، فقر آهن و نازایی بعد از ازدواج همراه است.

پولیپ رحم در دختران را چطور تشخیص می دهند؟

دقیق ترین روش، سونوگرافی ترانس واژینال است که برای دختران مجرد انجام نمی دهیم و فقط سونوگرافی شکمی می تواند به تشخیص این بیماری در دختران باکره کمک کند.

فرق فیبروم با پولیپ رحم چیست؟

مهمترین تفاوت پولیپ رحم با فیبروم بافتی است که از آن تشکیل می شوند. منشأ فیبروم رحمی، بافت عضلانی رحم و منشأ پولیپ، لایه مخاطی (دیواره داخلی) رحم است.

چه دخترانی بیشتر در معرض پولیپ رحمی هستند؟

ریسک پولیپ آندومتریال در دخترانی که اضافه وزن زیادی دارند، مبتلا به مشکلات هورمونی یا تنبلی تخمدان هستند، بیشتر از دختران دیگر است.

اگر شما هم سوالی درباره پولیپ رحم و درمان آن در دختران مجرد و باکره دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. 

3.8/5 - (30 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *