آیا پولیپ رحم خطرناک است؟

خطرات-پولیپ-رحم

پولیپ رحم (Uterine polyps) توده ای است که با یک ساقه یا بدون ساقه به دیواره داخلی رحم (آندومتر) متصل می شود و با مشکلاتی مثل درد لگن و خونریزی واژینالی همراه است.
بسیاری از خانم ها نگران عوارض پولیپ رحم هستند. بنابراین ما در این مقاله شما را با خطرات پولیپ رحم آشنا کرده و به شما خواهیم گفت که پولیپ رحم چگونه درمان می شود. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

پولیپ رحم چیست؟

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان، پولیپ های رحم توده های دایره ای شکل یا بیضوی هستند. این توده ها به صورت تکی یا چند تایی در سایزهای مختلف (از دانه کجد تا بزرگتر از یک توپ گلف) ظاهر می شوند.

پولیپ رحم در دختر مجرد (زیر 20 سال) به ندرت دیده میشود و معمولا در سنین یائسگی بیشتر شایع است. هنوز به طور دقیق علت ایجاد پولیپ رحم مشخص نشده است، ولی تصور می شود تغییرات سطح هورمون استروژن نقش مهمی در تشکیل پولیپ آندومتر دارند.

علائم پولیپ رحم

پولیپ رحم اگر بزرگ نباشد معمولا بدون علامت است و اتفاقی کشف می شود. اما درصورت بروز علائم بیمار مشکلات زیر را تجربه می کند:

  • قاعدگی نامنظم
  • پریود سنگین (منوراژی)
  • مشکلات باروری و بارداری
  • لکه بینی یا خونریزی بین دو پریودی
  • دردهای مبهم شکم یا کمر (علامت پولیپ های بزرگ)
  • خونریزی واژن در یائسگی (علت خونریزی حدود 30 درصد از زنان یائسه پولیپ رحمی است)

هر چقدر پولیپها بزرگتر باشند علائم پولیپ رحم نیز شدیدتر است.

علائم-پولیپ-رحمی

برای درمان پولیپ رحم با روشهای مختلف جراحی و غیرجراحی در تهران شما هم می توانید از تخصص دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص و جراح زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره 02177714405 تماس بگیرید.

خطرات پولیپ رحم

معمولا پولیپ هایی که قبل از یائسگی ایجاد می شوند خطری ندارند و اغلب آنها خوش خیم هستند. اما بسته به اندازه و محل قرار گرفتن خود می توانند مشکلات زیر را ایجاد کنند:

نازایی

طبق آمارها از هر 7 زن مبتلا به پولیپ رحمی علت نازایی یک نفر مربوط به پولیپ آنها است. معمولا پولیپ های دهانه رحم و پولیپهای خیلی بزرگ رحمی چنین مشکلاتی را ایجاد می کنند.

سرطان

اغلب پولیپ های رحمی خوش خیم هستند ولی 1.5 تا 5 درصد از آنها نیز سرطانی اند. بعضی از پولیپ ها نیز پیش سرطانی اند و در آینده به تومورهای سرطانی تبدیل می شوند. بدخیمی پولیپ ها بیشتر در سنین یائسگی دیده می شود.

بیشتر بخوانید: آیا پولیپ رحم میتواند باعث سرطان شود؟

سقط جنین

یکی از عوارض پولیپ رحم در بارداری احتمال سقط جنین به خاطر بزرگی پولیپ یا محل قرار گرفتن آن در نزدیکی جفت و کیسه جنینی است. اما اگر پولیپ ها کوچک باشند خطری برای مادر یا جنین به دنبال ندارند.

انواع-پولیپ-رحم

آیا پولیپ رحم با دارو برطرف میشود؟

به گفته دکتر جوانمرد، پولیپ رحم به یکی از روشهای زیر درمان می شود:

1- درمان انتظاری (صبر کردن و زیر نظر داشتن پولیپ)
2- مصرف برخی از داروهای هورمونی برای کاهش علائم پولیپ رحم
3- جراحی پولیپکتومی برای درآوردن پولیپ ها
4- عمل هیستروسکوپی رحم برای خارج کردن پولیپ از رحم و نمونه برداری از آن
5- عمل هیسترکتومی رحم جهت برداشتن رحم بیمار در شرایطی که نمی توان با خارج کردن پولیپ عارضه را درمان کرد یا پولیپ ها خیلی بزرگ یا زیاد هستند.

معمولا برای زنانی که در سنین یائسگی هستند توصیه می شود پولیپ ها را بردارند چون خطر سرطانی شدن آنها در این سنین بیشتر است.

نکته مهم: پولیپ هایی که با روش جراحی برداشته می شوند، برای بررسی احتمال سرطانی بودن به آزمایشگاه فرستاده می شوند.

پولیپ-رحم-در-زنان

اگر پولیپ رحم سرطانی باشد چه باید کرد؟

بعضی از پولیپ های رحم سرطانی هستند یا بعدها علائم پولیپ سرطانی رحم را از خود نشان می دهند. این نوع پولیپ ها را می توان با روشهای درمان سرطان مثل شیمی درمانی معالجه کرد. اگر با این روشها سرطان رحم (سرطان اندومتر) درمان نشود، چاره ای جز عمل هیسترکتومی رحم نیست.

برای درمان پولیپ رحم با روشهای جراحی و غیرجراحی در تهران می توانید از تخصص دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص و جراح زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره 02177714405 تماس بگیرید.

جمع بندی نهایی

پولیپ رحم به توده های خوش خیمی گفته می شود که روی دیواره داخلی رحم یا دهانه رحم رشد می کنند. تنها درصد کمی از پولیپ ها سرطانی می شوند و بیشتر در سنین 40-50 سالگی رایج اند.

کم خونی شدید، ناباروری و سقط جنین نیز از دیگر عوارض پولیپ رحم هستند. اگر پولیپ های رحمی بدون علائم باشند، نیازی به درمان ندارند. ولی برای کاهش علائم و خطرات پولیپهای بزرگ یا سرطانی باید از روشهای مختلف دارویی، شیمی درمانی یا جراحی استفاده کرد.

سوالات رایج درباره خطرات پولیپ رحم

سوالات زیر متداول ترین سوالاتی هستند که درباره عوارض پولیپ رحم از متخصص زنان پرسیده می شوند:

پولیپ رحم چگونه تشخیص داده می شود؟

پولیپ رحم را می توان با روشهایی مثل سونوگرافی ترانس واژینال، سونوهیستروگرافی و هیستروسکوپی شناسایی کرد. همچنین برای تشخیص سرطانی بودن یا نبودن پولیپ رحم با روشهایی مثل بیوپسی آندومتر و کورتاژ از پولیپ ها نمونه برداری می شود.

چه کسانی به پولیپ رحم دچار می شوند؟

خطر ایجاد پولیپ رحم در زنان یائسه، خیلی چاق یا با فشار خون بالا و کسانی که تحت درمان با بعضی از داروهای سرطان سینه هستند بیشتر از دیگران است.

برداشتن پولیپ رحم چقدر دردناک است؟

روشهای جراحی کمی تهاجم اند با اینحال قبل از برداشتن پولیپ از بیهوشی استفاده می شود تا بیمار هیچ دردی احساس نکند. درد بعد از عمل نیز خفیف است و با داروهای مسکن برطرف می شود.

اگر شما هم سوالی درباره خطرات پولیپ رحمی دارید، در بخش نظرات می توانید آنها را بپرسید.

3.7/5 - (3 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *