درمان قطعی تنبلی تخمدان در تهران

درمان قطعی تنبلی تخمدان

درمان تنبلی تخمدان بدین صورت انجام می شود که معمولا علائم و مشکلات و عوارض ناشی از آن را درمان می کنند. بنا به علائم شما و مشکلات ناشی از این بیماری، پزشک شما تغییراتی را پیشنهاد می کند که باید در سبک زندگیتان ایجاد کنید، همچنین داروهایی را نیز برایتان تجویز می کند تا بتوانید این بیماری را کنترل کنید و سلامت خود را بازیابید. در این مقاله ما درباره درمان قطعی تنبلی تخمدان، درمان خانگی تنبلی تخمدان، درمان تنبلی تخمدان با ورزش، بهترین قرص ها برای تنبلی تخمدان و این مورد که درمان تنبلی تخمدان چقدر طول می کشد، صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

درمان خانگی تنبلی تخمدان

اولین قدم برای درمان انواع تنبلی تخمدان، اصلاح سبک زندگی است. این موضوع نه تنها باعث درمان مشکلات ناباروری ناشی از تنبلی تخمدان می شود، بلکه خطرات عوارض شایع این بیماری مانند سندرم متابولیک، دیابت نوع 2 و سکته را کاهش می دهد.

وزن متناسب

مهمترین روش درمان تنبلی تخمدان در صورت داشتن اضافه وزن، کاهش وزن است. با کاهش کالری و قندهای ساده، افزایش پروتئین و فیبر بدون چربی و انجام ورزش مناسب برای تنبلی تخمدان به طور منظم، می توانید به بدن خود کمک کنید تا پاسخ آن به انسولین افزایش یافته و تولید آندروژن کاهش یابد. این کار به کاهش علائم، بازگردانی چرخه طبیعی قاعدگی و بهبود باروری کمک می کند. اگرچه داروهایی وجود دارند که می توانند علائم بیماری را کم کنند، اما کاهش وزن بهترین روش برای کمک به درمان این بیماری است.
در حالی که کاهش وزن در بیماران مبتلا به تنبلی تخمدان چالش برانگیز است، اما کاهش تنها 5 درصد از وزن بدن می تواند وضعیت شما را بهبود ببخشد و کاهش 10 درصد از وزن بدن، شانس باردار شدن شما را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید: آیا با تنبلی تخمدان شدید میتوان باردار شد؟

رژیم غذایی سالم

در تنبلی تخمدان، داشتن رژیم غذایی سالم مهم است؛ حتی اگر وزن مناسبی داشته باشید. میوه و سبزیجات فراوان، دانه های با فیبر بالا و سبوس دار (جو دوسر، کینووا)، غذاهای سرشار از چربی های امگا 3 مانند ماهی (ماهی سالمون، ماهی تن، ماهی قزل آلا)، آجیل، غلات و آووکادو مصرف کنید. مقدار مصرف کربوهیدرات خود را در هر وعده غذایی متناسب با پروتئین تنظیم کنید تا سطح قند خون شما تثبیت شود. رعایت نکات مربوط به رژیم غذایی برای درمان تنبلی تخمدان بسار مهم است.

رژیم غذایی سالم

بیشتر بخوانید: مهمترین علائم تنبلی تخمدان را بشناسید

اگر شما هم مبتلا به بیماری تنبلی تخمدان هستید یا یکی از علائم بالا را در خود داریدريال ما به شما خانم دکتر جوانمرد را پیشنهاد می کنیم. دکتر جوانمرد با داشتن سالها سابقه در زمینه زنان و نازایی، می توانند به بهترین نحو بیماری شما را درمان کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

درمان دارویی تنبلی تخمدان

داروهای تجویزی متنوعی برای درمان علائم تنبلی تخمدان وجود دارند.

داروهای تنظیم کننده چرخه قاعدگی

برای زنانی که در حال حاضر قصد بچه دار شدن ندارند، معمولاً قرص های ضد بارداری اولین انتخاب پزشک است. این قرص ها حاوی ترکیبی از استروژن و پروژسترون هستند که به تنظیم هورمون های زنانه کمک می کنند. این داروها به طبیعی کردن چرخه قاعدگی و در نتیجه منظم تر شدن قاعدگی شما کمک می کنند. حتی اگر نبود قاعدگی به نظر عادی باشد، گذشت مدت زمان طولانی بدون قاعدگی، خطر ابتلا به سرطان آندومتر را افزایش می دهد.
اگر برای مدت طولانی قاعدگی نداشته باشید، ممکن است پزشک احساس کند که نیاز است دارویی به نام پرووِرا (مدروکسی پروژسترون) به شما بدهد که باعث خونریزی می شود. پروورا قرصی است که به مدت 5 تا 10 روز مصرف می شود و باعث قاعدگی می شود. قبل از استفاده از این دارو باید آزمایش خون بدهید تا مطمئن شوید باردار نیستید.

سرکوبگرهای آندروژن

یکی دیگر از راه هایی که ممکن است پزشک به شما ارائه کند، استفاده از داروهایی است که ترشح آندروژن را سرکوب می کنند. داروهای ضدبارداری خوراکی می توانند کمک کننده باشند، یا ممکن است پزشک داروهای ضد آندروژنی، مانند اسپیرونولاکتون (آلداکتون) تجویز کند. اسپیرونولاکتون، تستسترون ترشح شده در بدن را مهار می کند و همچنین با گیرنده های هورمون در فولیکول مو نیز رقابت می کند.
داروی دیگری که به همین روش کار می کند، فلوتامید است که به دلیل عوارضی که بر کبد دارد به طور معمول استفاده نمی شود. اگر از این دارو استفاده می کنید، لازم است به طور مرتب آزمایش های خون مناسبی انجام دهید تا به پزشک شما در تشخیص سریع مشکلات کبد کمک کند.

متفورمین

به دلیل ارتباط بین تنبلی تخمدان و مقاومت به انسولین، داروهایی مثل متفورمین که به طور معمول برای درمان دیابت استفاده می شوند، ممکن است برای افزایش حساسیت به انسولین مورد استفاده قرار گیرند.

داروی تنبلی تخمدان

تصور می شود که با افزایش پاسخ بدن به انسولین، ممکن است تخمدان ها دیگر مقدار زیادی آندروژن تولید نکنند که احتمال تخمک گذاری را افزایش می دهد. همچنین ممکن است متفورمین، میزان آندروژن را کاهش دهد که در نتیجه به داشتن چرخه قاعدگی منظم و حتی کاهش وزن کمک خواهد کرد.

درمان جراحی تنبلی تخمدان

گزینه عمل جراحی نیز برای کمک به درمان تنبلی تخمدان وجود دارد؛ اگرچه به ندرت اتفاق می افتد. نام این عمل حفاری تخمدان است؛ پزشک برش های کوچکی در شکم شما ایجاد می کند، با یک دوربین بسیار کوچک اندام های داخلی شما را بررسی کرده و در فولیکول های بزرگ شدۀ تخمدان سوختگی های کوچکی ایجاد می کند. انتظار می رود با این عمل ترشح LH و آندروژن کاهش یابد و در نتیجه چرخه قاعدگی برقرار شود.
برداشتن بخشی از تخمدان، درمانی است که کمتر از آن استفاده می شود. با توجه به خطر بالای ایجاد زخم و آسیب دائمی در تخمدان، اگر پزشک شما این روش را پیشنهاد کرد، حتماً روش دیگری را نیز از او بخواهید. این روش برای درمان تنبلی تخمدان توصیه نمی شود.

نکات کلی درباره درمان تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان در سنین مختلف ممکن است خود را نشان دهد. هر خانم مبتلا به تنبلی تخمدان، علائم متفاوتی دارد، بنابراین روند درمان هر بیمار نیز منحصر به فرد است. بعنوان مثال درمان تنبلی تخمدان در دختران مجرد با کمک ورزش، تغذیه و قرصهای ضدبارداری قابل درمان است اما با اینحال باید از پزشکتان مشورت بخواهید که چه روشی و چه دارویی برای درمان بیماری شما بهتر است. همچنین ممکن است در کنار متخصص زنان نیازمند مشورت با متخصص تغذیه و کارشناس ورزش نیز باشید.

درمان صحبح بیماری تنبلی تخمدان به پزشک شما و تجربه و تبحر ایشان بستگی دارد. بر همین اساس ما به شما خانم دکتر جوانمرد خوشدل (متخصص زنان و زایمان) را پیشنهاد می کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت وقت ویزیت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

4/5 - (40 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *