کورتاژ تشخیصی چیست و چه عوارضی دارد؟

کورتاژ تشخیصی

حتما شما هم از اطرافیان خود درباره کورتاژ چیزهایی شنیده اید یا پزشک برای شما آنرا تجویز کرده است. بسیاری از زنان جوان به خاطر چیزهایی که از اطرافیان شنیده اند، می ترسند با عمل کورتاژ نازا شوند. به همین دلیل این عمل را به تاخیر می اندازند و تشخیص و درمان بیماری آنها طولانی تر می شود. این طولانی شدن و وخیم شدن بیماری درمان آنرا نیز با مشکلاتی مواجه می کند. اما به راستی عمل کورتاژ تشخیصی رحم چیست؟ چرا این عمل انجام می شود و با چه عوارضی همراه است؟ ما در این مقاله به تمام این مسائل خواهیم پرداخت. برای آگاهی از عمل کورتاژ تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

کورتاژ تشخیصی رحم چیست؟

کورتاژ تشخیصی یا نمونه برداری رحم، یک عمل جراحی است که جنبه درمانی یا تشخیصی دارد. عمل کورتاژ تشخیصی رحم در واقع روشی برای نمونه برداری از واژن است. همانطور که اسم آن نیز مشخص است، این عمل برای بررسی مشکلات رحم، تشخیص بیماریهای رحم یا سقط جنین مورد استفاده قرار می گیرد.  برای تشخیص بیماریهای رحم به وسیله‌ی کورتاژ، از بافت دیواره رحم نمونه برداری انجام می شود. این نمونه ها زیر میکروسکوپ بررسی  و آزمایش شده و به این ترتیب غیر طبیعی بودن سلول ها و ناهنجاری های رحم تشخیص داده می شود. پزشک ممکن است کورتاژ تشخیصی را حین انجام عمل لاپاراسکوپی یا عمل هیسترکتومی انجام دهد.

نمونه برداری از واژن

بیشتر بخوانید: عوارض و خطرات عمل هیسترکتومی

چرا عمل کورتاژ انجام می شود؟

علت عمل کورتاژ تشخیصی ممکن است تشخیص یا درمان بیماریها و مشکلات رحم باشد. موارد استفاده از عمل کورتاژ تشخیصی عبارت است از:

  • در خونریزیهای غیرطبیعی رحم مثل خونریزی در یائسگی، خونریزی شدید در عادت ماهیانه، لکه بینی و خونریزی در وسط سیکل ماهیانه، خونریزی های غیر طبیعی از رحم، قاعدگی نامنظم از این روش برای تشخیص علت ناهنجاری و مشکل استفاده می شود.
  • در موارد لازم از این عمل برای سقط جنین استفاده می شود. در چنین مواردی کورتاژ جنبه درمانی دارد.
  • ممکن است پس از سقط جنین یا زایمان، لازم باشد بقایای بارداری از داخل رحم خارج شود. در چنین مواردی عمل کورتاژ توسط پزشک توصیه می شود. در واقع کورتاژ در چنین مواردی جنبه درمانی دارد نه جنبه تشخیصی.
  • بررسی اختلالات رحم مثل پولیپ، انواع فیبروم رحمی یا سرطان دهانه رحم

بیشتر بخوانید: چه غذاهایی برای فیبروم مفید است

  • در آوردن پولیپ های کوچک از رحم: در چنین مواردی کورتاژ جنبه درمانی دارد.
  • تشخیص بافت هایی که به خاطر بیماریهای مقاربتی ایجاد شده اند، مثل زگیل تناسلی
  • در صورتی که به هر دلیلی بیوپسی یا همان نمونه برداری از بافتها امکانپذیر نباشد، پزشک از کورتاژ برای نمونه برداری از رحم استفاده می کند.

عمل کورتاژ تشخیصی چگونه انجام می شود؟

این جراحی در محیط استریل و در بیمارستان یا مطب پزشک متخصص انجام می شود. مدت زمان عمل کورتاژ تشخیصی رحم 20-30 دقیقه است. برای این جراحی با توجه به وضعیت بیمار و نوع بیماری ممکن است از بیهوشی عمومی یا بیهوشی نخاعی (اسپاینال) یا حتی گاهی بی حسی موضعی برای دهانه رحم استفاده شود. پس از بیهوشی، میله هایی با قطرهای متفاوت وارد رحم می شوند تا دهانه رحم را باز کنند.

بعد از باز شدن دهانه رحم، پزشک متخصص با استفاده از ابزاری به نام کورت، دیواره رحم را می تراشد و نمونه برداری از رحم را انجام می دهد. نمونه های بدست آمده از این طریق، برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می شوند. بیمار چند ساعت بعد از عمل تحت نظر قرار می گیرد. اگر مشکلی وجود نداشته باشد، پزشک او را مرخص می کند. همچنین، پزشک متخصص برای جلوگیری از بروز عفونت بعد از عمل کورتاژ ، آنتی بیوتیکهایی را برایتان تجویز خواهد کرد که حتما طبق دستور باید آنها را مورد استفاده قرار دهید.

دهانه رحم

اگر به دنبال یک دکتر خوب زنان برای کورتاژ تشخیصی رحم خود هستید ما به شما خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان را توصیه می کنیم. شما می توانید جهت دریافت مشاوره تخصصی و رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

دوره نقاهت عمل کورتاژ تشخیصی چقدر طول می کشد؟

دوره نقاهت فرد پس از عمل کورتاژ 2 الی 3 روز است. بعد از طی این مدت می توانید به راحتی سر کارهای عادی خود برگردید. برای مراقبت های عمل کورتاژ تشخیصی در دوره نقاهت باید نکات زیر را حتما رعایت کنید:

  • مصرف منظم داروهای تجویز شده را از یاد نبرید. این داروها برای جلوگیری از بروز عفونت و یا کاهش درد شما تجویز شده اند.
  • تا پایان دوره نقاهت نباید رانندگی کنید.
  • به مدت یک هفته نباید کارهای سنگین یا فعالیت های ورزشی شدید انجام دهید.
  • نباید دوچرخه سواری کنید. زیرا به رحم شما فشار زیادی وارد می کند.
  • از تامپون یا دوش واژینال نباید استفاده کنید. به طور کلی، تا خوب شدن رحم هیچ چیزی نباید وارد آن شود زیرا ورود تامپون یا هر چیز دیگری به رحم باعث بروز عفونت واژن می شود.
  • در صورتی که حالت تهوع دارید از غذاهای کم چرب استفاده کنید.
  • تا پایان دوران نقاهت نباید دوش بگیرید، به استخر بروید یا در وان بمانید.
  • تا زمانی که کاملا بهبود نیافته اید از برقراری رابطه جنسی بپرهیزید. زیرا عمل کورتاژ، رحم را مستعد عفونت می کند. بنابراین تا بهبودی رحم نباید هیچ چیزی وارد رحم شود. حداقل تا یک هفته بعد از عمل نباید رابطه جنسی داشته باشید.

چه کسانی نباید کورتاژ تشخیصی انجام دهند؟

همه خانمها نمی توانند عمل کورتاژ را انجام دهند. موارد منع انجام عمل کورتاژ تشخیصی شامل افراد زیر است:

  • زنان باردار به هیچ وجه اجازه انجام کورتاژ تشخیصی ندارند. زیرا این عمل به جنین آنها آسیب جدی وارد می کند.
  • در صورتی که پزشک نتواند سوراخ دهانه رحم را ببیند، نباید کورتاژ انجام شود.
  • در صورت مسدود بودن دهانه واژن نمی توانید عمل کورتاژ را انجام دهید. مسدود بودن دهانه رحم ممکن است به خاطر وجود ضایعه مسدود کننده ای در دهانه رحم اتفاق بیفتد.
  • وجود عفونت واژن و لگن: در چنین مواردی ابتدا باید عفونت را درمان کنید، سپس پزشک به شما اجازه کورتاژ خواهد داد.
  • تنگ بودن بیش از حد دهانه رحم یا آندومتر (پوشش داخلی دیواره رحم)
  • افراد مبتلا به آتروز مفصلی شدید یا بیماری های خاص
  • اگر ناهنجاریهایی در رحم یا دهانه رحم وجود داشته باشد، نمی توانید کورتاژ کنید زیرا این ناهنجاریها عمل کورتاژ را پیچیده خواهند کرد.

منع کورتاژ تشخیصی در بارداری

عمل کروتاژ تشخیصی رحم چه عوارضی دارد؟

عمل کورتاژ تشخیصی نیز مثل هر عمل دیگری با بعضی از عوارض احتمالی همراه است. عوارض بعد از عمل کورتاژ تشخیصی رحم شامل موارد زیر است:

  • لکه بینی یا خونریزی خفیف: تا چند روز بعد از عمل ممکن است لکه بینی یا خونریزی خفیفی داشته باشید که طبیعی است.
  • درد و دل پیچه: بعد از کورتاژ، بیشتر افراد درد خفیفی احساس می کنند یا دل پیچه دارند که این موارد طبیعی است. می توانید برای از بین بردن این عوارض از قرص های مسکن که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده کنید.
  • پریود نشدن: بعد از عمل کورتاژ، مدتی طول می کشد تا لایه مخاطی در دیواره‌ی داخلی رحم تشکیل شود. به همین دلیل زمان می برد تا دوباره پریود شوید. پس اگر بعد از عمل کورتاژ پریود نشده اید و به تاخیر افتاده است، نگران نباشید.
  • عفونت: بعد از عمل کورتاژ تشخیصی رحم، احتمال بروز عفونت وجود دارد. اگر علائمی مانند تب، ترشحات چرکی واژن، ترشحات بد بو از واژن یا درد شدید شکم را مشاهده کردید، هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.
  • قاعدگی نامنظم: اگر به جز اولین پریود بعد از عمل، در پریودهای بعدی نیز سیکل ماهانه شما نامنظم بود و قاعدگی نامنظم داشتید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • سندرم آشرمن یا چسبندگی داخلی رحم: این سندرم به ندرت بعد از عمل کورتاژ تشخیصی در افراد دیده می شود. به خاطر نمونه برداری و دستکاری که در رحم انجام گرفته، ممکن است چسبندگی هایی در داخل رحم ایجاد شود. به این چسبندگی های داخلی، سندرم آشرمن می گویند. این سندرم می تواند باعث نازایی شود.
  • حال بد: وجود حالت تهوع، استفراغ، ضعف و یا احساس خواب آلودگی، همگی از عوارض بیهوشی عمومی هستند. در افرادی که بیهوشی نخاعی انجام می دهند این حالتها بروز نمی کند یا کمتر بروز می کند.
  • سوراخ شدن رحم یا پارگی دهانه رحم: در بعضی از موارد ممکن است بعد از عمل کورتاژ  ممکن است سوراخ یا پارگی ایجاد شود. برای جلوگیری از بروز چنین عوارضی بهتر است برای کورتاژ تشخیصی رحم خود به یک متخصص زنان خوب مراجعه کنید.
  • مشکلات ادراری: اگر با این مورد مواجه شده اید باید سریعتر به پزشک متخصص خود اطلاع دهید.
  • خونریزی شدید از واژن: در این صورت باید فوری به پزشک خود مراجعه کنید.

عوارض کورتاژ تشخیصی

اگر به دنبال یک دکتر خوب زنان برای کورتاژ تشخیصی رحم خود هستید ما به شما خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان را توصیه می کنیم. شما می توانید جهت دریافت مشاوره تخصصی و رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

سخن پایانی

کورتاژ تشخیصی عملی است که در آن از بافت رحم نمونه برداری می شود. کورتاژ رحم ممکن است جنبه تشخیصی برای بیماری ها و ناهنجاری های رحم داشته باشد. همچنین ممکن است این عمل جنبه درمان نیز داشته باشد. دوره نقاهت بعد از عمل کورتاژ تشخیصی رحم کوتاه است و به سرعت می توانید به زندگی عادی برگردید. کسانی که عمل کورتاژ انجام می دهند باید مراقبت های بعد از عمل را حتما جدی بگیرند. زیرا بعد از این عمل، رحم مستعد عفونت می شود. بروز عفونت می تواند مشکلات جدی برای بیمار به همراه داشته باشد.

امیدواریم در این مقاله به سوالات شما در مورد عمل کورتاژ تشخیصی و عوارض آن پاسخ داده باشیم. در صورتی که درباره این موضوع سوال دارید، می توانید آنرا در بخش نظرات زیر این مقاله مطرح نمایید.

4.2/5 - (126 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *