رابطه فیبروم و نازایی | فیبروم باعث ناباروری می شود؟

رابطه فیبروم و نازایی

فیبروم ها توده های خوش خیمی هستند که داخل دیواره رحم یا روی دیواره داخلی یا خارجی آن رشد می کنند. از آنجایی که این توده ها بیشتر در سنین باروری ظاهر می شوند، بسیاری از خانمها نگران نازایی در صورت داشتن فیبروم هستند.
ما در این مقاله به موضوع فیبروم رحم و ناباروری پرداخته ایم. با خواندن این مقاله می توانید متوجه رابطه فيبروم با نازايي شوید. برای دسترسی سریع به تیترهای مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

فیبروم چیست و چه علائمی دارد؟

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان، فیبروم رحمی یا میوم تومورهای غیرسرطانی هستند که براساس محل رشدشان به انواع مختلفی تقسیم می شوند. 5% از فیبروم ها ساب موکوزال هستند و روی دیواره داخلی رحم و به سمت حفره رشد می کنند. این نوع میوم باعث پریودهای سنگین در زنان می شود.
میوم ساب سروزال رایجترین میوم است (55%) که در دیواره بیرونی رحم ظاهر شده و تا اندازه یک هندوانه می تواند بزرگ شود. میوم اینترامورال هم یکی از انواع فیبروم رحمی است که نسبتا شایع بوده (40%) و داخل دیواره عضلانی رحم تشکیل می شود.

علائم فیبروم رحم

معمولا فیبروم ها بدون علامت اند و نیازی به درمان ندارند، مگر اینکه اندازه شان بزرگ شود که در این صورت علائم زیر را ایجاد می کنند:

  • پریود دردناک و طولانی
  • خونریزی سنگین قاعدگی
  • خونریزی بین سیکل ماهانه
  • کم خونی بدلیل فقر آهن شدید
  • درد پایین کمر، شکم و لگن
  • تکرر ادرار
  • درد موقع نزدیکی

همچنین بعضی از خانمها هم با مشکل ناباروری یا سقط مکرر روبرو می شوند که به علت وجود میوم های بزرگ رحمی است. پس در صورت بروز هر یک از این علائم باید سریعتر به متخصص زنان مراجعه کنید.

همه چیز درباره فیبروم رحمی

برای درمان فیبروم رحم قبل از باردار شدن تان می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص و جراح زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

آیا میوم باعث نازایی میشود؟

در مورد رابطه فيبروم با نازايي باید گفت که بجز 10% از زنانی که فیبروم رحمی دارند، بقیه با وجود میوم می توانند باردار شوند. در واقع فیبروم اختلالی در تخمک گذاری ایجاد نمی کند اما بسته به نوع و اندازه اش می تواند منجر به ناباروری شود. مثلا میوم در موارد زیر باعث نازایی در زنان می شود:

  • درون حفره رحم رشد کرده و اندازه حفره رحم را کوچکتر کنند
  • در بافت عضلانی یا داخل دیواره رحم ایجاد شوند و در لانه گزینی جنین اختلال ایجاد کنند
  • سایز آن بیشتر از 6 سانت باشند
  • باعث تغییر شکل دهانه رحم یا بسته شدن لوله های فالوپ شده و شانس لقاح اسپرم با تخمک را کاهش دهند

بعضی میوم ها هم خونرسانی به دیواره رحم را مختل کرده و ضخامت دیواره داخلی رحم را کاهش دهند. این نوع از فیبروم باعث سقط جنین (ناتوانی در حفظ بارداری) و یا مشکلات لانه گزینی می شود.

چه میوم هایی باعث نازایی می شوند؟

نوع فيبروم و نازايي به هم کاملا مرتبط هستند. مثلا بدترین نوع فیبروم برای ناباروری یا حفظ بارداری، میوم های ساب موکوزال هستند که مثل دستگاه آی یو دی عمل می کنند. این فیبروم ها باعث اختلال در لانه گزینی جنین و لقاح اسپرمها با تخمک می شوند.
در حالی که میوم ساب سروزال که بیرون از رحم تشکیل می شود، تاثیری روی قدرت باروری زنان ندارد و فقط با فشار به مثانه یا روده ها علائمی مثل تکرر ادرار یا یبوست را ایجاد می کند. به طورکلی، به جز فیبرم ساب موکوزال، به ندرت فیبروم های دیگر باعث نازایی در زنان می شوند.

خطرات حاملگی با فیبروم

هر چند بارداری با میوم امکانپذیر است ولی اگر میوم نزدیک حفره رحم قرار گرفته، باید در اولین سال ازدواج تان برای بارداری تلاش کنید. چون بعضی از روشهای جلوگیری از بارداری باعث بزرگتر شدن میوم تان شده و در آینده ممکن است با خطرات فیبروم در بارداری مواجه شوید که عبارتند از:

  • زايمان زودرس
  • جدا شدن جفت (دکولمان جفت)
  • پارگي كيسه آب جنینی و نشت مایع آمنیوتیک
  • سقط جنين
  • ناباروری

همچنین زایمان سزارین برای این مادران باردار خطرناک است. چون میوم ها پر خون هستند و ممکن است در محل برش سزارین باشند. بنابراین مادر دچار خونریزی شدید شده و حتی ممکن است همراه زایمان، پزشک مجبور شود عمل عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی را انجام دهد.

خطرات حاملگی با فیبروم

برای درمان فیبروم های بزرگ رحمی یا تجربه بارداری سالم با وجود میوم می توانید از تجربه دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص و جراح زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره میوم و نازایی

در زیر می توانید پاسخ خانم دکتر جوانمرد خوشدل به شایعترین سوالات درباره میوم و ناباروری را بخوانید:

برای درمان فیبروم رحم چه روشهایی هست؟

برای درمان فیبروم رحم می توانید از دارو درمانی و روشهای کم تهاجم استفاده کنید. اما در صورت نیاز ممکن است مجبور به روشهای تهاجمی مثل عمل میومکتومی به روش لاپاراسکوپی یا لاپاراتومی باشید.

زنانی که فیبروم دارند و حامله هستند، می توانند زایمان طبیعی کنند؟

بله. اگر شرایط زایمان طبیعی را داشته باشید این امن ترین روش زایمان است. چون فیبرومهای رحمی برای زایمان سزارین مشکل ایجاد می کنند.

اگر با وجود میوم اقدام به بارداری کنم، اندازه فیبروم طی بارداری کوچکتر می شود یا بزرگتر؟

بزرگ شدن اندازه فیبرومها را در طول بارداری نمی توان پیش بینی کرد. چون همه فیبروم ها در طول بارداری بزرگ نمی شوند. اما در بعضی افراد هم میومها در 12 هفته اول بارداری رشد می کنند. اما احتمال کوچک شدن سایز فیبروم در طول بارداری نیست.

با وجود فیبروم می توانم باردار شوم؟

بله بطور طبیعی امکان باروری دارید و حتی گاهی نیازی به درمان فیبروم رحم هم نیست. مگر اینکه فیبروم باعث تغییراتی در رحم شده و منجر به نازایی شود.

من قصد دارم باردار شوم آیا می توانم برای درمان فیبروم از هورمون تراپی کمک بگیرم؟

داروهای هورمونی فقط علائم فیبروم را کم می کنند ولی آنرا درمان نمی کنند. چون قصد بارداری دارید، این روش مناسب شما نیست. چون این داروها جلوی تخمک گذاری را می گیرند. درمانهای دیگر را توصیه می کنم.

کسی که قصد بارداری دارد و نمی تواند دارو درمانی یا جراحی کند، برای درمان قطعي فيبروم راه دیگری هست؟

بله. اگر کاندید مناسبی برای روش امبولیزاسیون فیبروم باشید، می توانیم از این روش کم تهاجم برای قطع جریان خون به فیبرومها و کوچک شدن سایزشان استفاده کنیم. البته در این مورد باید پزشکتان نظر قطعی را بدهند.

کساني که عمل فيبروم انجام دادند، می توانند باردار شوند؟

بستگی به نوع جراحی میومکتومی و عوارض احتمالی آن دارد. مثلا اگر برداشتن فیبروم منجر به زخم و چسبندگی در رحم شود، احتمال ناباروری هست. اما اگر جراحی چنین عوارضی ندهد، می توانید براحتی باردار شوید.

اگر سوالی درباره میوم و نازایی در زنان دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید سوالات خود را مطرح کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ دهیم.

3.3/5 - (9 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *