رابطه بین زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم

رابطه بین زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم

زگیل تناسلی یکی از شایع‌ترین عفونت‌های ویروسی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. عامل این عفونت، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است که می‌تواند از طریق تماس پوستی انتقال یابد. تاکنون بیش از صد گونه از این ویروس شناسایی شده که از این میان تنها 40 گونه آن منجر به بیماری در ناحیه تناسلی می‌شوند. طی تحقیقات انجام گرفته رابطه‌ی مستقیمی بین بیماری زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم وجود دارد. درواقع این بیماری یکی از دلایل اصلی بروز سرطان دهانه رحم در خانم‌ها است. در این مقاله رابطه بین زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم مورد بررسی قرار خواهد گرفت. برای دسترسی به پاسخ سوالات خود می‌توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

آیا زگیل تناسلی عامل سرطان دهانه رحم است؟

به گفته‌ی محققین تقریباً ٩٩,٩ درصد سرطان‌های دهانه‌رحم از طریق ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود و درواقع اصلی‌ترین عامل بروز این سرطان، بیماری زگیل تناسلی است. برخی از انواع ویروس HPVتنها باعث ایجاد زگیل تناسلی شده و ازنظر ظاهری مشکلاتی را برای فرد بیمار ایجاد می‌کنند. برخی از انواع پرخطر این ویروس مانند ویروس 16 و 18 باعث بروز سرطان دهانه رحم در خانم‌ها و سرطان پروستات، مقعد و آلت تناسلی در آقایان می‌شوند. تقریبا تمام افرادی که در دوره‌های مختلف زندگی خود رابطه جنسی محافظت نشده را تجربه می‌کنند در معرض آلودگی به ویروس HPV هستند. در بسیاری از موارد این ویروس هیچ‌گونه علائمی ندارد و فرد مبتلا ممکن است تا آخر عمر متوجه وجود آن در خود نمی‌شود.

در اغلب خانم‌ها نیز این ویروس توسط سیستم دفاعی بدن پاک‌سازی‌شده و هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند اما در برخی از موارد ممکن است ویروس HPV در بدن فرد مبتلا ماندگار شده و در بافت‌های گردن رحم مشکلاتی ایجاد نماید. ویروس پاپیلومای انسانی می‌تواند سلول‌های گردن رحم غیرطبیعی ایجاد کند که به این ضایعات پیش سرطان گفته می‌شود. اگر این ضایعات پیش سرطان در مرحله‌ی مناسب با تست پاپ اسمیر شناخته نشود، در طول زمان تبدیل به سرطان دهانه رحم می‌گردد. فاصله بین ابتلا فرد به زگیل تناسلی تا تبدیل آن به سرطان دهانه رحم ممکن است سال‌ها طول بکشد. دقیق‌ترین و درعین‌حال ساده‌ترین راه برای تشخیص و پیشگیری از سرطان دهانه رحم انجام سالیانه تست پاپ اسمیر است. آزمایش پاپ اسمیر می‌تواند تغییرات سلول‌های رحم را تشخیص دهد.

آیا واکسن HPV از سرطان دهانه رحم جلوگیری می‌کند؟

واکسیناسیون یکی از بهترین اقدامات پیشگیرانه در برابر ویروس HPV است. محققان معتقدند استفاده از واکسن‌های تولیدشده برای ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می‌تواند از بروز ضایعات دهانه رحم در خانم‌های جوان (به‌ویژه افرادی که در سن 15 تا 26 سالگی واکسینه شده‌اند) پیشگیری نماید. با توجه به اینکه واکسن این ویروس تنها تا قبل از آلوده شدن فرد به ویروس مؤثر است توصیه می‌شود واکسن ویروس HPV در سنین پایین و تا قبل از اینکه فرد از نظر جنسی فعال باشد، تزریق شود. بهترین سن برای تزریق واکسن HPV در خانم‌ها بین سنین 9 تا 26 سال است.

واکسن «گارداسیل» یا سرواریکس یکی از انواع واکسن‌های ویروس HPV است که فرد را در برابر دو نوع پرخطر HPV، نوع 16 و 18(که عامل درصد زیادی از سرطان‌های دهانه رحم هستند) و همچنین دو نوع 6 و 1 (که 90 درصد زگیل‌های تناسلی را ایجاد می‌کنند) محافظت می‌کند. اخیراً یک شرکت داروسازی آلمانی نوع جدیدی از واکسن زگیل تناسلی را ساخته است که در بدن فرد علیه ۹ نوع ویروس زگیل تناسلی (HPV) یعنی ویروس های ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲، ۵۸ مصونیت ایجاد می‌کند. برای اثربخشی بهتر لازم است این واکسن‌ها در سه دوز کامل به فرد تزریق شوند به این صورت که ابتدا یک دوز تزریق‌ شده سپس دو ماه بعد دوز دوم و 6 ماه بعد دوز سوم تزریق می‌شود.

نکته مهم درباره واکسن ویروس HPV این است که با وجود اینکه استفاده از واکسن پاپیلومای انسانی میزان سرطان دهانه رحم را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد، اما نمی‌تواند مانع تمام سرطان‌های گردن رحم شود. به همین جهت متخصصان توصیه می‌کنند حتی اگر واکسینه شده‌اید باز هم حتماً هر ساله تست پاپ اسمیر را به‌صورت منظم انجام دهید.

واکسن HPV

برای انجام منظم تست پاپ اسمیر می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل جراح و متخصص زنان بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره تخصصی و رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

راه‌های انتقال زگیل تناسلی چیست؟

انتقال زگیل تناسلی از طریق بغل کردن، بوسیدن، توالت فرنگی، استفاده از ظروف مشترک و استخر تقریباً غیرممکن است. انتقال زگیل تناسلی به روش های زیر امکانپذیر است:

  • رابطه جنسی با افراد آلوده: بیماری زگیل تناسلی در دسته بیماری‌های مقاربتی قرار می‌گیرد و مهم‌ترین راه انتقال آن برقراری رابطه جنسی با افراد آلوده است. این بیماری به‌شدت مسری است و به همین دلیل با اولین تماس جنسی به‌سرعت به فرد مقابل منتقل می‌شود.
  • وسایل شخصی: در موارد نادر ممکن است این بیماری از طریق لباس‌زیر، حوله یا تیغ آلوده منتقل شود.
  • انجام لیزر یا اپیلاسیون: انجام غیراصولی و عدم رعایت بهداشت در مراکز لیزر یا اپیلاسیون می‌تواند باعث انتقال ویروس HPV شود.
  • انتقال از مادر باردار: در مادران بارداری که مبتلا به زگیل تناسلی هستند این احتمال وجود دارد که پاپیلومای انسانی در هنگام زایمان به نوزاد سرایت کند.

راههای انتقال زگیل تناسلی

بیشتر بخوانید: مشاوره و معاینات قبل از بارداری

بهترین راه تشخیص زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم

بدون شک تشخیص و درمان به‌موقع زگیل تناسلی بهترین راه پیشگیری از سرطان دهانه رحم است. در بسیاری از موارد بیماری زگیل تناسلی با علائم و نشانه‌های واضحی همراه است و پزشک از طریق معاینه می‌تواند این بیماری را تشخیص دهد. در برخی موارد ممکن است زائده‌های ناشی از این بیماری در قسمت های داخلی دستگاه تناسلی به وجود آیند. در چنین مواردی اغلب، فرد بیمار عوارض و علائم خاصی ندارد، برای همین تشخیص بیماری کار راحتی نیست و به انجام برخی از آزمایش‌های پزشکی نیاز دارد.

یکی از دقیق‌ترین آزمایش‌های تشخیص ویروس HPV تست پاپ اسمیر است. به‌جرئت می‌توان گفت تست پاپ اسمیر، یکی از قابل‌اعتمادترین آزمایش‌های تشخیص سرطان دهانه رحم می‌باشد. از طریق این آزمایش می‌توان سلول‌های غیرطبیعی و زائده‌های پیش سرطانی را در رحم تشخیص داد و قبل از تبدیل آن‌ها به سلول‌های سرطانی پروسه درمان را شروع کرد. این آزمایش شامل برداشت بافت مخاطی سلول‌های دهانه رحم و آزمایش آن‌ها است.

راه درمان زگیل تناسلی

برای زگیل تناسلی و ویروس HPV هنوز هیچ درمان قطعی پیدا نشده است. روش هایی برای درمان زگیل تناسلی و ویروس HPV وجود دارد. تمام این درمان‌ها متأسفانه برگشت‌پذیر هستند و ممکن است بیماری پس از مدتی دوباره عود کند. انتخاب نوع درمان زگیل تناسلی بستگی به عوامل متعددی ازجمله محل زگیل تناسلی، تعداد، اندازه و … دارد. در شرایطی که این بیماری خیلی آزاردهنده نباشد و تعداد زگیل ها کم باشد، پزشک از درمان‌های دارویی ‌استفاده می کند. در مواردی که زگیل‌ها به دارو جواب ندهند یا شکل، اندازه و محل قرارگیری آن‌ها به‌گونه‌ای باشد که با دارو قابل‌درمان نباشند از روش های دیگری استفاده می‌شود. در برخی از این شیوه‌های درمان زگیل تناسلی عبارتند از:

  • کرایوتراپی یا فریز: در این روش از نیتروژن برای انجماد زگیل استفاده می‌شود. یک برآمدگی در اطراف زگیل ایجاد می شود و به‌مرور زمان و با بهبود پوست ضایعه از بین می‌رود و پوست جدید تشکیل می‌شود.
  • الکتروکوتر: در این روش از یک جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل‌ها استفاده می‌شود.
  • جراحی برداشت: اندازه برخی از زگیل‌ها ممکن است طوری باشد که پزشک مجبور باشد برای جدا کردن آن‌ها از ابزار خاصی استفاده کند. در این روش درمانی اغلب از بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود.
  • لیزر: درمان زگیل تناسلی با لیزر نسبت به روش‌های دیگر پرهزینه تر است. این روش اغلب برای محل‌هایی مانند دهانه واژن، اطراف مقعد و ابتدای سوراخ مجرای ادراری که از حساسیت بیشتری برخوردار هستند به کار می‌رود.

درمان-زگیل-تناسلی

در صورتی که زگیل تناسلی مشاهده کردید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. جهت درمان زگیل تناسلی خود می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل جراح و متخصص زنان بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره تخصصی و رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم

استفاده از کاندوم

یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال ویروس HPV تماس جنسی است. استفاده از کاندوم حین رابطه جنسی، می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم را کاهش دهد. البته کاندوم توانایی پوشش تمام سطح آلت تناسلی را ندارد و به همین علت ممکن است قسمت‌هایی از آلت تناسلی که با کاندوم پوشانده نشده به HPV آلوده شود.

اجتناب از رفتارهای پرخطر

پایبندی و وفاداری به همسر یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV است.

واکسیناسیون علیه HPV

بهترین راه پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم واکسیناسیون است. امروزه واکسن ویروس HPV به‌راحتی در ایران یافت می‌شود. بهتر است این واکسن در سنین پایین تزریق گردد تا اثربخشی بیشتری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: زگیل تناسلی: روشهای انتقال و پیشگیری

تزریق واکسن گارداسیل

سخن پایانی

تمام انواع زگیل‌های تناسلی خطرناک نیستند و در بسیاری از موارد به‌راحتی درمان می‌شوند. اما در برخی موارد، انواعی از زگیل ها پرخطر هستند و ممکن است منجر به سرطان در بخش هایی از دستگه تناسلی شوند. به همین علت اگر متوجه ضایعه مشکوکی در اطراف ناحیه تناسلی خود شدید در اولین فرصت به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. رابطه‌ی مستقیمی بین زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم وجود دارد. اقدام به‌موقع برای تشخیص زگیل تناسلی و درمان آن می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان دهانه‌ی رحم را کاهش دهد. در این مقاله توضیحاتی درمورد زگیل تناسلی و علائم آن، فرق زگیل با تبخال تناسلی و راههای پیشگیری و درمان این بیماری گفتیم.

امیدواریم نکات گفته شده در شناخت شما با این بیماری موثر بوده باشد. با این حال اگر سوال یا ابهامی داشتید، در بخش نظزات زیر همین مقاله با ما در میان بگذارید.

3.5/5 - (24 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *