درمان زخم دهانه رحم بدون فریز

درمان زخم دهانه رحم بدون فریز

زخم دهانه رحم نوعی التهاب است که در اکثر مواقع علامتی ندارد و بسیاری از خانمها متوجه آن نمی شوند. این عارضه اغلب هنگام معاینات دوره ای تشخیص داده می شود. معمولا یکی از روش هایی که برای درمان زخم دهانه رحم در نظر گرفته می شود فریز زخم دهانه رحم است. اما فریز کردن همیشه درمان قطعی این عارضه نیست! در این مقاله ما درباره زخم دهانه رحم، داروهای آن و درمان زخم دهانه رحم بدون فریز صحبت می کنیم. با ما همراه باشید. برای دسترسی سریعتر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

زخم دهانه رحم چیست؟

دهانه رحم محلی بین رحم و واژن است که در بالاترین نقطه واژن و پایین ترین نقطه رحم قرار دارد. زمانی که مخاط گردنه دهانه رحم که صورتی رنگ است به بافت مخملی و قرمز تغییر رنگ پیدا کند به آن زخم دهانه رحم یا اصطلاحاً سِرویسیت می گویند. زخم دهانه رحم زمانی اتفاق می افتد که لایه داخلی کانال رحم به سمت بیرون کشیده شود. این عارضه باعث عفونت لگن می‌شود و با عوارض و مشکلاتی مثل ناباروری، درد مزمن لگن و یا حتی سرطان دهانه رحم همراه است.

بیشتر بخوانید: سن ابتلا به سرطان دهانه رحم و علائم هشدار دهنده آن

علت زخم دهانه رحم

زخم دهانه رحم می تواند بر اثر موارد زیر ایجاد شود:

  • عفونت های ناشی از HPV (این مورد شایع ترین علت زخم دهانه رحم است که معمولا از طریق رابطه جنسی منتقل می شود)
  • باکتریهایی که مدت زیادی در واژن وجود دارند و درمان نشده اند!
  • استفاده از تامپون و حساسیت به مواد شیمیایی موجود در آن ها
  • حساسیت به پلاستیک کاندوم ها یا اسپرم کش ها
  • استفاده از وسائل پیشگیری از بارداری مثل آیو دی

بیشتر بخوانید: رابطه بین زگیل تناسلی و سرطان رحم

علت زخم دهانه رحم

علائم زخم دهانه رحم

بعضی از خانم هایی که به زخم دهانه رحم مبتلا هستند ممکن است علائمی نداشته باشند. اما گاهی علائم زیر در خانم هایی که زخم دهانه رحم دارند، دیده می شود:

  • احساس درد و ناراحتی در زمان ادرار کردن و خونریزی واژن هنگام رابطه جنسی
  • لکه بینی یا خونریزی های غیر طبیعی واژن
  • زیاد شدن ترشحات واژن که به رنگ سفید یا خاکستری هستند.
  • احساس درد در لگن و یا حتی کمر
  • مشاهده ترشحات چرکی (در صورت شدید بودن زخم دهانه رحم)

اگر علائم زخم دهانه رحم را دارید، باید حتما در اولین وقت به پزشک مراجعه کنید. ما به شما خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل را توصیه می کنیم. خانم دکتر جوانمرد با سالها تجربه یکی از بهترین جراحان و متخصصان زنان در تهران هستند. جهت کسب اطلاعات و رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

تشخیص زخم دهانه رحم چگونه است؟

در صورت مشاهده علائم زخم دهانه رحم باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک در معاینه لگنی از دستگاهی به نام اسپکولوم استفاده می کند و با کمک این دستگاه می تواند علائم زخم دهانه رحم را مشاهده کند. بعد از معاینه پزشک از طریق تست پاپ اسمیر از سلول های واژن و دهانه رحم نمونه برداری می کند و برای تشخیص دقیق تر به آزمایشگاه فرستاده می شود. در صورتی که از نحوه نتایج آزمایش پاپ اسمیر اطلاعاتی ندارید، می توانید مقاله تفسیر جواب آزمایش پاپ اسمیر را در سایت مطالعه کنید.

در صورتی که آزمایش پاپ اسمیر موارد غیرعادی را تایید کند بیوپسی (بافت برداری از دهانه رحم) برای بیمار تجویز می شود. در این روش پزشک از وسیله ای برای باز نگه داشتن دهانه رحم استفاده می کند، تا بتواند از دهانه رحم و ترشحات واژن نمونه برداری کند. علاوه بر این، در بعضی از موارد برای بررسی عفونت قارچی واژن مثل کاندیدیازیس و عفونت باکتریایی واژن مثل واژینوز از ترشحات دهانه رحم نمونه برداری می کند.

تشخیص زخم دهانه رحم

تشخیص به موقع و سریع زخم دهانه می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها و مشکلات پیشگیری کند.به همین دلیل ما به شما خانم دکتر جوانمرد خوشدل (متخصص زنان و زایمان) را پیشنهاد می کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت وقت ویزیت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

درمان زخم دهانه رحم بدون فریز

معمولا با توجه به شدت زخم، وضعیت عمومی بیمار، شدت علائم زخم دهانه رحم و سوابق پزشکی درمان های مختلفی برای خانم ها در نظر گرفته می شود. یک راه متداول برای درمان زخم دهانه رحم مصرف آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن عفونت است. در بعضی از موارد ممکن است زخم دهانه رحم به دلیل حساسیت به کاندوم ها یا محصول خاصی یا حتی به دلیل تامپونی باشد که به مدت طولانی در واژن قرار گرفته است. در چنین مواقعی اگر فرد باردار باشد بهتر است مدتی صبر کند و بعد از زایمان برای درمان اقدام کند.

فریز کردن تنها راه حل زخم دهانه رحم نیست و به دلیل عوارض زیادی که دارد تنها در موارد خاص تجویز می شود. فریز کردن در زنان باردار، زنانی که به بیماری التهاب لگن مبتلا هستند و همچنین در هنگام قاعدگی زمانی که خونریزی شدید باشد، به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

اگر زخم دهانه رحم باعث زیاد شدن ترشحات واژن و درد و خونریزی در هنگام رابطه جنسی شود برای تشخیص دقیق تر از کولپوسکوپی استفاده می شود. در این روش مخاط رحم قابل مشاهده هستند و پزشک با استفاده از محلول های خاصی مثل اسید استیک می تواند زخم را به راحتی تشخیص دهد.

1درمان زخم دهانه رحم بدون فریز

پیشگیری از زخم دهانه رحم

با انجام دادن موارد زیر می توانید از به وجود آمدن زخم دهانه رحم پیشگیری کنید:

  • رعایت اصول بهداشتی و استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی
  • عدم استفاده از محصولاتی که دارای مواد شیمیایی هستند. (محلول های شستشو و نوار بهداشتی های معطر باعث تحریک واژن و عفونت می شوند.)
  • استفاده درست از تامپون ها و رعایت دستور العمل به شکل صحیح برای خارج کردن و تمیز کردن آن ها
  • انجام تست پاپ اسمیر در فواصل زمانی منظم
  • محدود کردن شرکای جنسی

پاسخ به سوالات پرتکرار شما در مورد زخم دهانه رحم

در ادامه به سوالاتی پاسخ می دهیم که توسط بسیاری از بیماران در مورد زخم دهانه رحم پرسیده می شود:

آیا زخم دهانه رحم خطرناک است؟

بله. البته بستگی به علت زخم دارد. خیلی از خانم ها تا قبل از انجام دادن آزمایش ممکن است حتی متوجه علائم زخم نشوند. اما زخم دهانه رحم اگر درمان نشده باشد و در صورتیکه علت آن سرطانی باشد، میتواند باعث مشکلاتی مثل سرطان دهانه رحم و ناباروری می‌شود.

دارو برای درمان زخم رحم چیست؟

برای زخم دهانه رحم و از بین بردن عفونت، معمولا مصرف یک یا چند دوره آنتی بیوتیک ها تجویز می شود. با آنکه آنتی بیوتیک ها به کنترل عفونت کمک می کنند، اما برای درمان مستقیم زخم دهانه رحم کاربرد ندارند.

آیا زخم دهانه رحم باعث ناباروری می شود؟

اگر فردی دچار عفونت رحم باشد و با راهکارهای درمانی بهبود پیدا نکرده باشد، زخم دهانه رحم ممکن است باعث ناباروری او شود.

چه مدت بعد از درمان زخم دهانه رحم می توان برای بارداری اقدام کرد؟

اگر زخم دهانه رحم فریز شود، بهتر است یکی دو ماه زمان بدهید و توسط پزشک معاینه شوید. زخم شما باید به صورت کامل بهبود پیدا کند و بعد از آن می توانید برای بارداری اقدام کنید.

امیدواریم در این مقاله به سوالات شما در مورد درمان زخم دهانه پاسخ داده باشیم. با این حال اگر سوالی یا ابهامی دارید در بخش نظرات زیر همین مقاله سوالات خود را ارسال کنید.

4.1/5 - (51 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *