ترشحات سیاه رنگ واژن را جدی بگیرید

ترشحات-سیاه-رنگ-واژن

ترشحات واژن از زمان رسیدن به سن بلوغ برای روانکاری واژن ترشح می شوند. معمولا ترشحات واژینالی طبیعی شفاف و بدون بو هستند. در صورتی که ترشحات بدبو و رنگی واژن علامت انواع عفونت های واژینالی است.
در بین ترشحات غیرمعمول واژن، ترسناک ترین ترشحات، ترشحات سیاه واژن هستند. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت ترشحات سیاه واژن نشانه چیست و کی باید این نوع ترشحات را جدی بگیرید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

ترشحات سیاه رنگ واژن نشانه چیست؟

ترشحات سیاه یا قهوه ای علامت وجود خون در ترشحات است. هرچقدر خون قدیمی تر باشد، رنگ ترشحات سیاه تر می شود. گاهی علت ترشحات سیاه یا قهوه ای واژن مشکلات جدی هستند و گاهی هم نه. به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان، علت ترشحات سیاه رنگ واژن می تواند یکی از موارد زیر باشد:

سرطان دهانه رحم: هرچند سرطان دهانه رحم در اوایل علائم خاصی ایجاد نمی کند اما این بیماری در مراحل پیشرفته با علائمی همراه است. یکی از این علائم خروج ترشحات سیاه از واژن که معمولا با بوی بدی همراه است.

قاعدگی انباشته: قاعدگی انباشته یا به اصطلاح عقب افتادگی پریود حالتی است که در آن پرده بکارت نمی گذارد خون پریودی از واژن خارج شود. بنابراین خونریزی چند روز بعد از شروع قاعدگی خارج شده و به خاطر اکسید شدن آن، رنگ خون از قرمز به سیاه تغییر پیدا می کند.

خونریزی لانه گزینی: لانه گزینی یا کاشت تخمک بارور شده در رحم منجر به خونریزی لانه گزینی می شود که اولین علامت بارداری است. مقدار این خونریزی کم و به رنگ قرمز روشن است. هر چقدر خون لانه گزینی بیشتر در بدن بماند، تیره تر شده و به شکل ترشحات قهوه ای یا سیاه خارج می شود.

تامپون قاعدگی: تامپون های فراموش شده که مدت زیادی در واژن مانده اند، ترشحات قهوه ای و گاهی سیاه ایجاد می کنند که بوی بدی هم دارد. این تامپون ها معمولا لازم است توسط پزشک خارج شوند. به یاد داشته باشید که فراموش کردن تامپون باعث سندرم شوک سمی می شود که عارضه جدی است.

مشکلات هورمونی: ترشحات سیاه واژن بین دو سیکل قاعدگی می تواند بدلیل اختلالات هورمونی مثل کمبود استروژن رخ دهد. کاهش استروژن بین چرخه قاعدگی باعث تخریب لایه داخلی رحم و خونریزی می شود که اگر خروج آن مدتی طول بکشد، به صورت ترشحات سیاه خارج می شود.

PID یا التهاب لگن: عفونت مقاربتی، عفونت شدید قارچی یا باکتریایی واژن که درمان نشده با سرایت به قسمتهای بالای واژن منجر به التهاب لگن می شود. التهاب لگن یک عارضه خطرناک است که با علائمی مثل مقاربت دردناک، ترشحات بدبو و سیاه رنگ واژن، تب و ادرار دردناک همراه است.

علت-ترشحات-سیاه-واژن

اگر دچار ترشحات سیاه یا غیرطبیعی واژن هستید، برای تشخیص علت و درمان آن می توانید به مطب خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان مراجعه کنید. جهت دریافت نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

لکه بینی سیاه رنگ نشانه چیست؟

ممکن است قبل، بعد یا حین پریودی متوجه خونریزی یا لکه بینی قهوه ای یا سیاه رنگ شوید. این ترشحات سیاه به دلایل زیر رخ می دهند:

ترشحات قهوه ای رنگ واژن بعد از پریود

علت ترشحات قهوه ای واژن بعد از پریود، خون کهنه ای است که در پریودی خارج نشده و چند روز بعد از اتمام قاعدگی به صورت لکه بینی قهوه ای یا سیاه خارج می شود. نباید نگران این ترشحات باشید. ولی اگر چند روز لکه بینی داشتید و فاصله لکه بینی تا پریود قبلی زیاد است، ترشحات سیاه واژن می تواند نشانه یک مشکل جدی باشد.

ترشحات قهوه ای رنگ واژن قبل از پریود

ترشحات قهوه ای تیره یا سیاه واژن قبل از پریودی چندان رایج نیست. این ترشحات می تواند نشانه پاکسازی رحم از بافتهای قدیمی و یا علامت بارداری باشد. اگر قاعدگی نامنظم دارید، چند روز لکه بینی سیاه قبل از قاعدگی چیز غیرعادی نیست. اما در غیر این صورت لکه بینی نشانه عفونت های مقاربتی است و باید به پزشک مراجعه کنید.

خون سیاه در پریود

بعضی از بانوان به جای خونریزی قاعدگی، دچار لکه بینی قهوه ای یا خون سیاه می شوند. علت سیاه بودن رنگ خون در عادت ماهانه ممکن است بدلیل تنبلی تخمدان، کیست تخمدانی یا لانه گزینی جنین باشد. وگرنه شاید خون سیاه در پریود نشانه عفونت یا بیماریهای جنسی باشد که با علائم دیگری مثل بوی بد ترشحات و درد واژن همراه خواهد بود.

رنگ-خون-پریودی

ترشحات سیاه رنگ واژن در بارداری

ترشحات سیاه در بارداری به جز در اوایل بارداری که علامت لانه گزینی است، می تواند نشانه یکی از موارد زیر هم باشد:

سقط جنین طبیعی

در 10 -15% از بارداری ها، جنین خودبخود در اوایل بارداری سقط می شود. ترشح سیاه واژن یکی از علائم این نوع سقط جنین است. اگر خونریزی سقط سنگین و شدید نباشد، بخش هایی از جنین و جفت در رحم باقی می ماند و بعدا به صورت ترشحات سیاه از واژن خارج می شود.

بارداری خارج از رحم

یکی از علائم بارداری خارج از رحم، خروج ترشحات قهوه ای یا سیاه واژن است. با دیدن چنین ترشحاتی به همراه علائم دیگر بارداری نابجا مثل دردهای شدید لگنی، گردن درد و درد شانه ها باید سریع به پزشک زنان مراجعه کنید. خونریزی سیاه در این نوع بارداری علامت پارگی و خونریزی در اندام های تولیدمثلی است.

زَچِگی (Lochia)

4 تا ۶ هفته بعد از زایمان، خونریزی زیادی به رنگ سیاه و همراه لخته خون رخ می دهد که زچگی نام دارد. بعد از چند روز، خونریزی کمتر و رنگ ترشحات به قهوه ای و بعد صورتی تغییر می کند. در اواخر زچگی هم ترشحات زرد یا کرم رنگ شده و به تدریج این ترشحات از بین می روند.

در واقع زچگی باعث پاکسازی کامل رحم و کانال زایمانی شده و نگران کننده نیست. اما اگر ترشحات تان همراه بوی بد یا تب و لخته های بزرگ خون باشد، احتمال عفونت وجود دارد و باید به پزشک مراجعه کنید.

برای ترشحات سیاه واژن کی به پزشک مراجعه کنیم؟

در موارد زیر دیدن ترشحات سیاه/قهوه ای واژن نگران کننده است و باید سریعتر به پزشک زنان مراجعه کنید:

  • بروز تغییراتی در نوع، رنگ و بوی ترشحات واژن
  • زیاد بودن ترشحات سیاه و ادامه داشتن آن بیشتر از چند روز
  • تب
  • درد زیاد شکم و کمر
  • دیدن ترشحات سیاه بعد از یائسگی یا بین دو پریودی
  • احساس خارش و سوزش در واژن

درمان ترشحات سیاه رنگ واژن

به گفته خانم دکتر جوانمرد خوشدل، برای درمان ترشحات سیاه رنگ واژن، مهم است که اول علت آن به درستی تشخیص داده شود. بر اساس علت بروز ترشحات سیاه واژینالی و شرایط بیمار از روش های زیر برای درمان این عارضه استفاده می شود:

روش های خانگی: برای خارج شدن خون باقی مانده در رحم ممکن است روش های خانگی مثل خوردن موز، شیر یا انگور هندی یا تکنیک های کاهش استرس مثل یوگا و مدیتیشن به شما توصیه شود.

دارو درمانی: از این روش برای درمان تنبلی تخمدان، کیست تخمدانی و عفونت های واژینالی استفاده می شود. این داروها می تواند آنتی بیوتیک، مسکن، داروهای استروئیدی یا قرص های ضدبارداری باشند.

هورمون تراپی: در مواردی که مشکلات هورمونی در یائسگی، بیماری آندومتریوز یا کاهش استروژن علت ترشحات سیاه واژن هستند، از این روش برای درمان بیمار استفاده می شود.

شیمی درمانی/پرتو درمانی: از این روشهای تهاجمی معمولا برای درمان سرطان رحم و ترشحات سیاه ناشی از آن استفاده می شود.

روش های جراحی: در صورت نیاز مثلا برای برداشتن کیست های خیلی بزرگ تخمدان ممکن است عمل لاپاراسکوپی و لاپاراتومی برای بیمار انجام شود.

درمان-ترشحات-سیاه-واژن

برای درمان ترشحات سیاه واژن در بارداری یا در سیکل قاعدگی خود می توانید از تخصص و تجربه خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ درباره ترشحات واژن

در اینجا می توانید پاسخ به سوالات رایج درباره ترشحات سیاه واژن را بخوانید:

علت ترشحات قهوه ای واژن دختر چیست؟

ترشحات سیاه دختران اغلب خون باقی مانده از پریود قبلی است. اما اگر این ترشحات با علائمی مثل درد یا بوی بد همراه است، احتمال عفونت شدید واژن هست و باید به پزشک یا ماما مراجعه کنید.

دیدن ترشحات قهوه ای در دوران پیشگیری از بارداری طبیعی است؟

اگر از قرص های ضد بارداری استفاده می کنید، طبیعی است و معمولا چند ماه اول لکه بینی دارید. اما اگر ادامه پیدا کرد یا با علائم دیگری همراه بود، حتما به پزشک زنان مراجعه کنید.

علت ترشحات تیره بعد از رابطه جنسی چیست؟

موقع رابطه جنسی ترشحات طبیعی واژن با کمی خون ترکیب می شوند و غیرعادی هم نیست. این ترشحات در مقاربت های خشن بیشتر دیده می شوند. اگر علائم دیگری هم دارید بهتر است معاینه شوید.

آیا استرس می تواند باعث ترشحات قهوه ای یا سیاه واژن شود؟

بله. استرس شدید و طولانی می تواند علت ترشحات سیاه رنگ واژن باشد. در این موارد بیشتر از یکی دو روز خونریزی شما تیره خواهد بود.

ترشحات سیاه چقدر طول بکشد، عادی است؟

معمولا ترشحات سیاه رنگ واژن تا دو روز ادامه دارد. اما اگر بیشتر شد یا بیشتر از یک سیکل قاعدگی، خون سیاه یا قهوه ای داشتید، باید علت این ترشحات بررسی شود.

آیا خون سیاه بعد از سقط طبیعی است؟

بله. چون در چند روز اول بعد از سقط جنین، خونریزی ندارید اما بعد از 3 تا 5 روز قاعدگی سنگین با خون سیاه یا قهوه ای تیره خواهید داشت.

اگر سوالی درباره ترشحات سیاه رنگ واژن دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید آنها را با ما در میان بگذارید.

4.2/5 - (52 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *