40 نکته مهم درباره جلوگیری از بارداری با آی یودی

پیشگیری از بارداری با آیودی

یکی از روشهای بسیار موثر برای پیشگیری از بارداری، استفاده از دستگاه IUD است. آیودی انواع مختلفی مثل میرنا، پاراگارد، لیلتا، اسکیلا، مسی و کیلنا دارد. براساس اینکه چه نوع آیودی استفاده می کنید، این دستگاه ها می توانند 3 تا 12 سال در بدن مانده و از بارداری جلوگیری کنند.
در این مقاله خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی تهران به مهمترین نکاتی که هر خانمی باید در مورد آی یو دی بداند، اشاره کرده اند. حتما این مقاله را تا انتها بخوانید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

آی‌یودی چیست؟

آی یو دی یک دستگاه انعطاف پذیر از جنس فلز یا پلاستیک است که به شکل حرف T انگلیسی ساخته شده است. این وسیله داخل رحم کاشته می شود. این کار توسط متخصص زنان یا ماما انجام می شود. آیودی ها دو نوع هستند:

  • آی یودی هورمونی (IUD) که هورمون پروژستین ترشح می کند
  • آی یودی مسی (IUS) که یونهای مس را در دهانه رحم آزاد می کند

به گفته دکتر جوانمرد، متخصص زنان، پروژستین و یونهای مس از لقاح تخمک یا لانه گزینی تخمک لقاح یافته جلوگیری می کنند.

نکات طلایی گذاشتن دستگاه برای جلوگیری از بارداری

در این بخش خانم دکتر جوانمرد خوشدل به 40 نکته مهم و اساسی در مورد آیودی گذاری پرداخته اند که در ادامه آنها را می خوانیم:

دستگاه IUD و بارداری

IUD تا 99% از حاملگی ناخواسته جلوگیری می کند. تاثیر استفاده از این دستگاه برای باروری و پیشگیری از بارداری به صورت زیر است:

1- اگر سابقه بارداری خارج رحمی دارید نباید از آی یو دی هورمونی استفاده کنید. چون ریسک بارداری خارج رحمی را در شما بیشتر می کند.
2- این روش کاملا برگشت پذیر است و با برداشتن دستگاه می توانید به راحتی بارور شوید.
3- از آیودی پاراگارد می توانید به عنوان یک روش ضد بارداری اورژانسی استفاده کنید.
4- اگر 7 روز بعد از پریودی IUD را نصب کنید، بلافاصله تاثیر آن را می بینید. در غیر این صورت، 7 روز بعد از نصب دستگاه در هر زمانی از چرخه قاعدگی، تاثیر ضدباروری آن شروع می شود.
5- اگر با وجود IUD حاملگی تان مثبت شده، سریعا به پزشک مراجعه کنید. چون 50 درصد از این بارداری ها منجر به سقط جنین می شود.
6- احتمال بروز حاملگی خارج رحمی در زنانی که از IUD استفاده می کنند، پایین است.
7- در صورتی که با وجود التهاب لگن، آیودی کاشته اید، ریسک ناباروری تان در آینده به دلیل بروز چسبندگی یا مشکلات دیگر رحمی بالاست.

نحوه گذاشتن آی یو دی

نحوه گذاشتن آی یو دی

درباره نصب IUD می توان به موارد زیر اشاره کرد:

8- نصب آیودی درد ندارد و در مطب پزشک انجام می شود. اما اگر حساس باشید قبل از نصب برایتان بی حسی موضعی در دهانه رحم تزریق می شود. به گفته دکتر جوانمرد به جای بیحسی، می توانید قبل از آیودی گذاری یک کپسول مفنامیک اسید بخورید.
9- قبل از کار گذاشتن آیودی باید معاینات لگنی، آزمایش حاملگی و تست پاپ اسمیر انجام دهید. در صورت وجود التهاب یا عفونت رحمی یا واژینال باید آیودی گذاری را تا درمان کامل آنها به تعویق بیندازید.
10- بهترین زمان برای گذاشتن IUD، روزهای 2 تا 5 پریودی است که دهانه رحم باز است و نصب دستگاه راحتتر انجام می شود.
11- اگر زایمان طبیعی یا سزارین کرده اید، 6 تا 8 هفته بعد از زایمان می توانید آی یو دی بگذارید. بهترین زمان گذاشتن آی یو دی بعد از سقط جنین نیز 6 تا 8 هفته بعد از سقط جنین بالای 12 هفته است. اگر جنین زیر 12 هفته سقط شده، می توانید بلافاصله آیودی بگذارید.

مراقبتهای بعد از گذاشتن آی یو دی

رعایت نکات و مراقبتهای زیر بعد از گذاشتن IUD مهم هستند:

12- هر 6 ماه لازم است معاینات دوره ای انجام دهید تا پزشک از وضعیت آیودی مطلع شود.
13- تا چند روز بعد از کار گذاشتن آی یو دی، برای پیشگیری از خروج آن نباید کارهای سنگین انجام دهید.
14- در چند روز اول آیودی گذاری اگر درد دارید، هر 8 ساعت یک قرص مفنامیک اسید بخورید.
15- در صورت درد زیاد شکم، خونریزی شدید یا ترشحات بدبوی واژن بعد از کاشت دستگاه، سریعا به پزشکتان مراجعه کنید.

در صورتی که بعد از نصب آیودی با مشکلات قاعدگی یا عفونی روبرو شده اید، می توانید برای درمان آن به خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران مراجعه کنید. جهت دریافت مشاوره تخصصی و رزرو نوبت با شماره 77714405-021 و 09213343021 تماس بگیرید.

اولین پریود بعد از گذاشتن دستگاه ای یو دی

بعد از کار گذاشتن IUD ممکن است تغییراتی در پریودتان رخ دهد که عبارت است از:

16- اولین پریود شما بعد از نصب آیودی با تشدید علائم قاعدگی و خون ریزی سنگین همراه است.
17- طی سه تا شش ماه اول بعد از نصب IUD هورمونی، خونریزی قاعدگی کم شده و دچار قاعدگی نامنظم و لکه بینی بین سیکل قاعدگی می شوند. بعضی از خانمها بعد از نصب آیودی ممکن است سیکل قاعدگی شان طولانی تر شود.
18- آیودی پاراگارد اگر استفاده می کنید، سیکل قاعدگی تان طولانی تر و علائم پریودی تان شدیدتر می شود. آیودی های میرنا، لیلتا، اسکیلا نیز باعث بی نظمی قاعدگی می شوند.

تاثیر آی یو دی بر قاعدگی

رابطه بعد از آیودی

قبل از شروع رابطه زناشویی، آیودی به تنظیمات خاصی نیاز ندارند. نکاتی که بعد از کار گذاشتن دستگاه آیودی در مورد رابطه جنسی باید بدانند، عبارتند از:

19- شما یا شوهرتان طی نزدیکی نباید وجود IUD را موقع دخول حس کنید. اگر نخ آی یو دی بلند است و شما یا شوهرتان را آزار می دهد، می توانید از پزشک بخواهید نخ را کوتاهتر کند.
20- بعد از گذاشتن آیودی، هر وقت که با بودن این دستگاه احساس راحتی کردید، می توانید رابطه جنسی را شروع کنید.
21- کار گذاشتن آی‌یودی از انتقال و ابتلا به بیماری های مقاربتی جلوگیری نمی کند و باید از کاندوم استفاده شود.

علائم پایین آمدن IUD

ممکن است IUD بعد از کاشت، از محل خود پایین بیاید یا خارج شود. نکات زیر می تواند به شما در تشخیص علائم جابجایی دستگاه کمک کند:

22- کسانی که آی یو دی گذاشتند در چند ماه اول احتمال پایین آمدن یا خروج دستگاه زیاد است. طی این ماهها آیودی را چک کنید. برای این کار، دستها را با آب و صابون ضدعفونی کرده و انگشت تان را وارد واژن کنید. باید بتوانید انتهای نخ آیودی را در انتهای دهانه رحم حس کنید.
23- اگر نخ آیودی از حالت عادی کوتاهتر یا بلندتر است یا قسمت سفت IUD که جلوی دهانه رحم را می پوشاند، با انگشتتان حس می کنید، باید به پزشک مراجعه کنید. چون احتمال جابجایی آن وجود دارد.
24- موقع بررسی آیودی نباید نخ آن را بکشید یا آن را دستکاری کنید.

علائم جابجایی آی یو دی

عوارض دستگاه آی یو دی

به طور کلی این روش، سالم و کم عارضه است. از عوارض دستگاه آی یو دی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

25- در هر هزار نفر، یک تا سه نفر با مشکل سوراخ شدن دیواره رحم در اثر کاشت آیودی مواجه می شوند. حتی ممکن است آیودی از طریق سوراخ رحم وارد حفره شکم شود.
26- بروز آکنه، میگرن، اضافه وزن، افسردگی یا قاعدگی سنگین از عوارض جانبی  IUDهورمونی هستند.
27- IUD مسی ممکن است باعث قاعدگی دردناک و سنگین، عفونت واژینالی، کمردرد و لکه بینی بین سیکل قاعدگی شود.
28- در هفته اول، احتمال عفونت رحمی وجود دارد. پس اگر بعد از کاشت دستگاه، ترشحات واژن زیاد، بد بو و بد رنگ بود و باعث سوزش و خارش تان شد، سریعا به پزشک مراجعه کنید.
29- اگر قبل از کارگذاری  IUD دچار عفونت باشید یا نصب دستگاه در شرایط استریل نباشد، در 20 روز اول دچار التهاب لگن می شوید. به گفته خانم دکتر جوانمرد، متخصص زنان، این بیماری خطرناک بوده و عوارضی مثل ناباروری، عفونت خونی و حتی مرگ را به دنبال دارد.

خارج شدن آی‌یودی

به گفته خانم دکتر جوانمرد خوشدل، شایعترین عارضه ی گذاشتن آی یو دی، خروج آن است که اغلب در اولین ماه نصب اتفاق می افتد. در این مورد باید به نکات زیر توجه کنید:

30- اغلب خانمها متوجه خروج آی یو دی نمی شوند و این مهمترین علت بارداری بعد از گذاشتن آیودی است.
31- ممکن است آیودی موقع عادت ماهیانه خارج شود. پس حتما نوار بهداشتی را از این لحاظ چک کنید تا از خارج شدن آن مطلع شوید.

برداشتن آی یودی

به هر دلیلی که می خواهید آی یو دی را بردارید، برای این کار باید به پزشک یا ماما مراجعه کنید. برای برداشتن آی یودی به نکات زیر توجه کنید:

32- بهترین زمان برای برداشتن آن، موقع قاعدگی است.
33- احساس گرفتگی در شکم از عوارض برداشتن آی یودی است که تا یک دقیقه بعد از بیرون کشیدن آن طول می کشد. لکه بینی بعد از برداشتن آی یو دی نیز یکی از عوارض خارج کردن این دستگاه بوده و به زودی برطرف می شود.
34- خارج کردن آی یو دی بدون درد، سریع و راحت است و با یک پنس انجام می شود. به ندرت خارج کردن آن با مشکل مواجه شده یا به جراحی نیاز پیدا می کند.
35- قدرت باروری سریعا بعد از برداشتن IUD بر می گردد. اما یکی دو ماه طول می کشد تا التهاب ناشی از برداشتن دستگاه برطرف شود. بعد از این مدت می توانید برای بارداری اقدام کنید.
36- اگر نمی خواهید بچه دار شوید، بعد از خارج کردن آی یو دی باید از روش های دیگر جلوگیری استفاده کنید.

نحوه برداشتن آی یو دی

برای نصب آیودی یا مشاوره درباره بهترین روشهای ضدبارداری، می توانید از مشاوره و تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در این زمینه بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره تخصصی و رزرو نوبت با شماره 77714405-021 و 09213343021 تماس بگیرید.

نکات پایانی درباره کار گذاشتن IUD

برای نصب آی یودی علاوه بر موارد بالا، نکات زیر را هم باید در نظر بگیرید:

37- در دوران شیردهی نیز می توانید آی یو دی بکارید.
38- استفاده از آیودی لیلتا، اسکیلا و میرنا باعث کاهش دردهای قاعدگی، کوتاه شدن مدت پریودی و تسکین درد ناشی از آندومتریوز می شوند.
39- در صورتی که سرطان رحم یا دهانه رحم، التهاب لگنی، بیماریهای مقاربتی یا ناهنجاری های رحمی دارید، نباید از هیچ نوع آیودی استفاده کنید.
40- خانمهایی که سابقه بارداری ندارند یا در حال درمان حاملگی مولار (بچه خوره) هستند، نباید از آیودی برای پیشگیری استفاده کنند.

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم به سوالات شما درباره استفاده از آی یودی به عنوان یکی از موثرترین روشهای جلوگیری از بارداری پاسخ دهیم.

اگر شما هم سوالی درباره روشهای پیشگیری از بارداری با آی یو دی های مختلف را دارید، در قسمت نظرات این مقاله، سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

4.3/5 - (191 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *