آیا پولیپ رحم میتواند باعث سرطان شود؟

پولیپ رحم و سرطان

سرطان رحم انواع مختلفی دارد که شایعترین آن سرطان آندومتر است. اولین علامت این نوع سرطان، خونریزی های غیرعادی واژن است که در ابتدا خفیف و به صورت ترشحات است که با گذشت زمان شدیدتر می شود. با این وجود، خونریزی های غیر طبیعی واژن دلایل متعددی دارند و همیشه علامت سرطان نیستند.
یکی از علائم پولیپ رحم همین خونریزی های غیرعادی است که خانم ها را نگران می کند که در اثر پولیپ به سرطان رحم دچار نشده باشند. در ادامه خواهید دید که آیا پولیپ و سرطان رحم با هم در ارتباط هستند یا نه و چقدر ممکن است دچار پولیپ سرطانی رحم شوید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

آیا پولیپ رحم سرطان است؟

پولیپ رحم در اثر رشد غیرعادی سلولهای دیواره داخلی رحم (آندومتر) ایجاد می شود. علت پولیپ رحم هر چند هنوز مشخص نشده اما عوامل هورمونی در ایجاد آن نقش مهمی دارند. پولیپ اغلب در زنان نزدیک به سن یائسگی و کمتر در زنان جوان دیده می شود. پولیپ ها توده های خوش خیم و غیر سرطانی هستند.

اما به ندرت ممکن است پولیپ های رحمی سرطانی شوند. علائم پولیپ های سرطانی رحم هم مثل پولیپ های خوش خیم است. به همین علت با مشاهده خونریزی غیرعادی واژن باید برای تشخیص علت و درمان آن اقدام کنید. از پولیپ حتما نمونه برداری می شود تا بدخیمی یا خوش خیمی آن در آزمایشگاه پاتولوژی تایید شود.

احتمال پولیپ سرطانی رحم چقدر است؟

احتمال سرطانی بودن پولیپ رحم بسیار کم است. خطر بدخیمی پولیپ آندومتر در زنان قبل از یائسگی حدود 1-2 درصد است. اما زنانی که یائسگی را پشت سر گذاشته اند، ریسک پولیپ سرطانی آندومتر در آنها بیشتر بوده و حدود 5-6 درصد است.

با این حال باید پولیپ رحم را جدی بگیرید. چون ممکن است اختلال هیپرپلازی آندومتر که یکی از علل مهم سرطان رحم است، در ابتدا به صورت پولیپ آندومتریال خودش را نشان بدهد. به همین علت است که باید بیوپسی (نمونه برداری) از پولیپ برای تشخیص سلول های سرطانی یا پیش سرطانی انجام شود.

در صورت بروز علائم پولیپ، برای تشخیص قطعی و درمان آن می توانید به مطب خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص و جراح زنان و زایمان در شرق تهران مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

علائم سرطان رحم

علل سرطانی شدن پولیپ اندومتریال

ریسک سرطانی شدن پولیپ اندومتریال در یائسگی و در زنان بالای 50 سال بیشتر از بانوان دیگر است. همچنین عوامل زیر می توانند در سرطانی شدن پولیپ اندمتریال خطر ساز باشند:

  • سابقه پولیپ های خوش خیم رحمی (پولیپ غیر سرطانی)
  • هورمون تراپی یا مصرف بعضی داروها مثل تاموکسیفن
  • چاقی مفرط
  • ابتلا به بیماری هایی مثل تنبلی تخمدان، فشار خون بالا و دیابت
  • شروع قاعدگی در سنین پایین
  • به تاخیر افتادن یائسگی
  • سابقه ابتلا به سرطان روده بزرگ، سینه یا تخمدان
  • سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان رحم

عوامل بالا باعث می شوند بیشتر در معرض هورمون زنانه استروژن باشید و ریسک ابتلا به سرطان رحم و بدخیمی پولیپ ها بیشتر شود.

برای درمان پولیپ های سرطانی رحم می توانید شما هم می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص و جراح زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ در مورد پولیپ و سرطان رحم

در ادامه پرسش و پاسخ در مورد پولیپ رحم و احتمال سرطانی شدن پولیپ ها را می خوانید:

آیا پولیپ رحم خطرناک است؟

در اکثر موارد پولیپ رحم خطری ندارد و خوش خیم است. اما در صورت عدم تشخیص و درمان مناسب منجر به سرطان رحم می شود. بنابراین برای پیشگیری از خطرات پولیپ رحم باید به صورت منظم به پزشک مراجعه کرده و آزمایشات لازم را انجام داد.

آیا پولیپ رحم با دارو برطرف میشود؟

تنها روش درمان پولیپ رحم، خارج کردن پولیپ با عمل هیستروسکوپی یا کورتاژ است. مصرف دارو فقط برای کوچک کردن پولیپ و کاهش علائمی مانند خونریزی شدید است و با قطع داروها دوباره پولیپ عود می کند.

بعد از برداشتن پولیپ رحم باید چه کار کنم؟

برداشتن پولیپ، خونریزی های غیرطبیعی را برطرف می کند و اکثر زنان نیازی به درمان بیشتر ندارند. مگر اینکه پولیپ آندومتریال عود کند یا سرطانی تشخیص داده شود که در این صورت باید درمان تان را ادامه دهید.

پولیپ رحم دردناک است؟

اگر اندازه پولیپ آندومتر بزرگ بوده و باعث خونریزی شدید شود، می تواند منجر به دردهای شکمی و لگنی شود.

اگر پولیپ اندومتریال سرطانی باشد، قابل درمان است؟

بله. برای درمان پولیپ سرطانی رحم و سرطان آندومتر از روشهایی مثل عمل هیسترکتومی (برداشتن رحم)، شیمی درمانی، هورمون تراپی و یا درمان های ترکیبی استفاده می کنیم که کاملا موثر هستند.

پولیپ رحم در دختر مجرد هم می تواند سرطانی شود؟

اکثر زنان مبتلا به سرطان رحم در دوران یائسگی هستند. با این حال احتمال خیلی کمی هم برای سرطانی شدن پولیپ رحم در دختران مجرد و زنان جوان (در سنین باروری) هست.

آیا پولیپ رحمی باعث اضافه وزن یا بزرگی شکم می شود؟

خیر. اضافه وزن و بزرگی شکم علامت بعضی از انواع فیبروم های رحمی است که به اندازه یک هندوانه بزرگ می شوند. ولی پولیپ در نهایت به اندازه یک توپ گلف خواهد شد و چنین علائمی نمی دهد.

اگر شما هم سوالی در مورد پولیپ های سرطانی رحم و درمان آن دارید، در بخش نظرات این مقاله سوالات خود را بپرسید.

4/5 - (30 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *