عمل بستن لوله های رحم: عوارض و مراقبتهای بعد از عمل

عمل توبکتومی

یکی از روشهای خیلی امن برای جلوگیری از بارداری، عمل توبکتومی یا بستن لوله های رحم در زنان است. دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در این مقاله هر آنچه که باید درباره این جراحی، عوارض و مراقبتهای بعد از این عمل بدانید به شما خواهند گفت. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

عمل توبکتومی یا TL چیست؟

عمل توبکتومی یک جراحی ساده و بی خطر است که برای جلوگیری از انتقال اسپرم ها به تخمک انجام می شود. روشهای مختلفی برای بستن لوله های رحمی مثل عمل لاپاراسکوپی، مینی لاپاراتومی و لاپاراتومی وجود دارد. اما رایجترین آنها، عمل لاپاراسکوپی است. دکتر جوانمرد با توجه به شرایط هر شخص تصمیم می گیرند که چه روشی برای جراحی بهتر است.
به طور کلی در عمل TL، جراح مسیر لوله فالوپ را می برد، می سوزاند یا با گیره آنها را طوری مسدود می کند که اسپرم ها نتوانند از آن ناحیه عبور کنند. در بعضی موارد نیز لوله فالوپ یا لوله رحمی بریده و خارج می شود. یکی از مزایای عمل بستن لوله های رحم، بدون درد بودن آن است. چون این جراحی با بیهوشی موضعی یا عمومی در بیمارستان انجام می شود.

عمل بستن لوله های رحم با لاپاراسکوپی

برای توبکتومی با لاپاراسکوپی، برش کوچکی در زیر ناف برای ورود دوربین لاپاراسکوپ به شکم ایجاد می شود. در بالای ناحیه شرمگاهی برای ورود ابزارهای لازم برای بستن لوله ها نیز یک برش دیگر زده می شود. این جراحی حدود نیم ساعت طول می کشد.

چه زنانی می توانند عمل TL را انجام دهند؟

بانوانی که بالای 35 سال دارند، می توانند این جراحی را انجام دهند. دکتر جوانمرد خوشدل این جراحی را به خانم های زیر توصیه می کنند:

  • زنانی که بارداری برای آنها خطرناک است
  • با روشهای دیگر نمی توانند پیشگیری از بارداری را انجام دهند
  • به تعداد کافی فرزند دارند و اصلا قصد آوردن فرزند دیگری ندارند

زنانی که زیر 30 سال دارند، توصیه می کنم این جراحی را انجام ندهند و این کار را تا سنین بالای 35 سال به تعویق اندازند.

عوارض بستن لوله های رحمی

برخلاف تصور برخی از خانمها که تصور می کنند بستن لوله های فالوپ باعث چاقی، گرگرفتگی، پوکی استخوان و غیره می شود، این عمل چنین عوارضی ندارد. این جراحی اگر توسط جراح با تجربه و ماهر انجام شود کاملا بدون عوارض است.
اما یکی از مهمترین معایب عمل بستن لوله های رحم این است که این جراحی تقریبا غیرقابل برگشت است. یعنی احتمال اینکه عمل باز کردن لوله ها با شکست روبرو شود بسیار بالاست. پس زمانی باید اقدام به بستن لوله ها کنید که مطمئن باشید فرزند دیگری نمی خواهید.

شما هم می توانید برای بستن لوله های رحم و پیشگیری از بارداری به یکی از بهترین متخصصان لاپاراسکوپی زنان در تهران، خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

عوارض احتمالی عمل TL

به جز عوارض بیهوشی، درد و تورم در محل بخیه ها که کاملا عادی هستند، در بعضی موارد ممکن است عمل بستن لوله های رحم با عوارض دیگری هم همراه باشد. مثلا:

  • تب و عفونت
  • آسیب به اندامهای لگنی مثل مثانه یا روده ها حین جراحی
  • دردهای شکمی که شدید می شوند یا از بین نمی روند
  • اختلال در سیکل قاعدگی بعد از جراحی
  • پریودی های سنگین یا سبک بعد از عمل

به ندرت نیز در بعضی افراد دیده شده که بعد از جراحی توبکتومی دچار بارداری خارج رحمي یا کيست تخمدان شده اند.

عوارض عمل توبکتومی

آمادگی قبل از عمل بستن لوله های فالوپ

بانوانی که قصد انجام این جراحی را دارند، باید چند روز قبل از جراحی، مصرف داروهای رقیق کننده خون را قطع کنند. همچنین باید کارهای زیر را قبل از عمل انجام دهند:

  • انجام آزمایشهای لازم مثل آزمایش خون، معاینات لگنی، تست پاپ اسمیر، …
  • اگر بیماری خاصی دارید یا داروی خاصی مصرف می کنید باید به جراح تان اطلاع دهید.
  • در صورت بیهوشی عمومی نباید حداقل تا 8 ساعت قبل از جراحی چیزی بخورید.
  • استحمام یک شب قبل از عمل

همچنین در روز جراحی باید لباسهای تمیز و راحت بپوشید که به شکم و بخیه ها فشار وارد نشود.

بعد از بستن لوله رحم چه باید کرد؟

بعد از جراحی حتما باید داروهای مسکن، آنتی بیوتیک و داروهای دیگری را که پزشکتان تجویز کرده را سر موقع مصرف کنید. همچنین باید مراقبتهای بعد از عمل بستن لوله های رحم را به دقت رعایت کنید. مثلا:

  • محل بخیه ها را تمیز و خشک نگه دارید.
  • تا چند هفته نباید کارها یا ورزشهای سنگین انجام دهید یا چیزهای سنگین بلند کنید.
  • تا یک هفته بعد از توبکتومی نباید رابطه جنسی داشته باشید.
  • اگر درد دارید، رابطه جنسی را شروع نکنید و تا تمام شدن دردهای شکمی صبر کنید.
  • در صورت درد شدید، تب یا خونریزی زیاد به سرعت به پزشک تان مراجعه کنید.
  • می توانید هر روز حمام کنید ولی باید جای بخیه ها را کاملا خشک کنید.

به توصیه دکتر جوانمرد باید بعد از این جراحی باید آب، سبزیجات و غذاهای فیبردار زیادی مصرف کنید تا دچار یبوست نشوید. چون یبوست به شکم و بخیه ها فشار می آورد.

مدت نقاهت بعد از عمل TL

عمل TL یک عمل سرپایی است که اگر با لاپاراسکوپی انجام شود، چند ساعت بعد از جراحی می توانید ترخیص شوید. اما اگر بعد از زایمان سزارین این عمل را انجام دهید، باید یک روز در بیمارستان بمانید و استراحت کنید. بعد از عمل توبکتومی باید دو تا سه روز در منزل استراحت مطلق داشته باشید.

هزینه عمل بستن لوله در زنان در تهران

فاکتورهایی مثل محل جراحی (بیمارستان خصوصی یا دولتی)، روش جراحی، شهر، جراح، … بر هزینه عمل توبکتومی تاثیرگذار هستند. بنابراین هزینه این جراحی برای خانمی تا خانم دیگر متفاوت است. می توانید برای اطلاع از محدوده هزینه های این جراحی با مطب خانم دکتر منیژه جوانمرد تماس بگیرید. در ضمن، هزینه های این جراحی تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.

درصورتی که مایل به بستن لوله رحم با لاپاراسکوپی توسط خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص جراح لاپاراسکوپی در تهران هستید، جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه بستن لوله زنان با لاپاراسکوپی می توانید با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

هزینه عمل توبکتومی

سوالات رایج درباره جراحی توبکتومی در تهران

بانوانی که برای عمل بستن لوله های رحم به خانم دکتر جوانمرد مراجعه می کنند، اغلب سوالات زیر را از ایشان می پرسند:

تا حالا شخصی بعد از عمل بستن لوله های رحم باردار شده؟

در بعضی موارد که درست مسیر لوله مسدود نشده است ممکن است بارداری رخ دهد.

باز کردن لوله رحم بعد از بستن امکان پذیر است؟

امکان جراحی هست ولی در اکثر موارد این جراحی ها با شکست روبرو می شوند.

قاعدگی بعد از بستن لوله تغییر می کند؟

معمولا تغییری ایجاد نمی شود اما در بعضی افراد هم ممکن است سیکل قاعدگی بهم بخورد یا خونریزی سبک یا سنگین داشته باشید.

بعد از عمل توبکتومی دچار یائسگی زودرس می شویم؟

خیر. یائسگی در ارتباط با هورمونهایی است که از تخمدانها آزاد می شود. در این عمل ما با تخمدانها کاری نداریم و بستن لوله های فالوپ عوارض یائسگی به دنبال ندارد.

بهترین سن بستن لوله‌های رحمی چه سنی است؟

بهترین زمان برای عمل توبکتومی، بعد از 35 سالگی است که دیگر فرزندی نمی خواهید. این عمل برای زنان زیر 30 سال انجام نمی شود. چون احتمال طلاق و ازدواج مجدد هست.

بستن لوله فالوپ برای چه زنانی ممکن نیست؟

زنانی که در دوران بارداری یا بعد از زایمان شان مشکلاتی داشته اند و یا زنانی که سرطان یا التهاب لگنی یا بیماری های جنسی فعال دارند، نمی توانند این جراحی را انجام دهند.

توبکتومی باعث بروز مشکلات جنسی نمی شود؟

نه اصلا. این جراحی در فعالیتهای جنسی شما هیچ خللی وارد نمی کند. فقط بعد از عمل تا زمانی که درد دارید نباید نزدیکی کنید.

بستن لوله های زنان به تخمدانها آسیب نمی زند؟

این عمل روی لوله هایی انجام می شود که بین تخمدان و رحم قرار دارند. پس کاری با تخمدان نداریم. اتفاقا از مزایای عمل بستن لوله رحم، کاهش ریسک سرطان تخمدان هست.

چقدر طول می کشد تا این جراحی باعث جلوگیری از حاملگی شود؟

به سرعت بعد از انجام این جراحی می توانید نتیجه این روش پیشگیری از بارداری را ببینید.

توبکتومی بهتر است یا عمل وازکتومی در مردان؟

 عمل TL در زنان یک عمل پیچیده تر و سختتر است اما بستن لوله های مردان یا وازکتومی عمل ساده تری است و خیلی برگشت پذیرتر است. پس بهتر است آقایان این جراحی را انجام دهند.

اگر شما هم سوالی درباره جراحی بستن لوله های رحم، عوارض و مراقبتهای بعد از توبکتومی دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله بفرستید. در اسرع وقت دکتر منیژه جوانمرد به سوالات شما همین جا پاسخ می دهند.

4.2/5 - (58 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *