دفع شدن فیبروم در پریودی ممکن است؟

دفع-شدن-فیبروم-در-پریودی

فیبروم ها معمولا تومورهای خوش خیمی هستند که به دلایل ارثی یا عدم تعادل هورمونی ایجاد می شوند. این تورموها از جنس بافت عضلانی رحم هستند که سایز آنها می تواند کمتر یا بیشتر شود.
روشهای مختلفی برای کاهش سایز یا پاکسازی رحم از فیبروم با روشهای جراحی مثل جراحی میومکتومی وجود دارد. اما آیا نابودی فیبروم ها با پریودی امکان پذیر است؟ ما در این مقاله قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم. برای دسترسی سریع به تیترهای مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

فیبروم رحم و قاعدگی

قاعدگی بخشی از سیکل ماهانه است که در آن پوشش داخلی دیواره رحم فرو می ریزد و خون ناشی آن به همراه بافتهای تخریب شده از راه واژن خارج می شود.

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان، فیبروم های رحمی که سایز بزرگی دارند در طول قاعدگی مشکلات زیر را ایجاد می کنند:

  • خونریزی سنگین
  • خونریزی طولانی (بیش از 7 روز)
  • دردهای شدید قاعدگی
  • دفع لخته های بزرگ با خون پریودی

همچنین فیبروم های بزرگ باعث خونریزی بین دو قاعدگی می شوند. این علائم منجر به بروز آنمی یا کم خونی شدید در بیمار می شود. به همین علت باید با درمان های لازم سایز فیبروم های بزرگ کمتر شود یا کاملا از بین بروند.

انواع-فیبروم-رحم

برای درمان اختلالات قاعدگی ناشی از فیبروم در تهران شما هم می توانید از تخصص دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

آیا دفع فیبروم در پریودی امکانپذیر است؟

دفع فیبروم های داخل عضلات دیواره رحم (فیبروم انترومورال) و فیبروم های زیر لایه داخلی رحم (فیبروم ساب موکوزال) با قاعدگی غیرممکن نیست ولی بسیار نادر است.

چون معمولا فیبروم ها در جای خود می مانند و با فروریختن دیواره رحم در طول پریودی از رحم دفع نمی شوند؛ تا زمانی که درمانهای لازم برای کوچک شدن یا نابودی فیبروم را دریافت کنند. بعد از انجام برخی از این روشهای درمانی، فیبروم همراه خون پریودی دفع می شود.

چگونه فیبروم های رحمی با پریود شدن دفع می‌شوند؟

به گفته دکتر جوانمرد خوشدل، برخی از روشهای درمان فیبروم بدون جراحی باعث مرگ بافت فیبروم (نکروز فیبروم) می شوند. در نتیجه توده فیبروم نکروز شده با قاعدگی دفع می شود. این روشها عبارتند از:

آمبولیزاسیون فیبروم رحم (UAE)

برای آمبولیزاسیون فیبروم رحمی، عروقی که به فیبروم خونرسانی می کنند، مسدود می شوند. قطع جریان خون باعث نکروز فیبروم یا کوچکتر شدن آن می شود.

در ۱ تا ۱۰ درصد بیمارانی که با این روش تحت درمان قرار می گیرند، طی 6 ماهه اول بعد از آمبولیزاسیون با پریود شدن این فیبروم ها دفع می شوند.

آمبولیزاسیون-فیبروم-رحم

تخریب فرکانس رادیوئی (RFA)

 در این روش الکترودهایی که به کمک دستگاه لاپاراسکوپ یا سونوگراف وارد رحم شده اند، داخل فیبروم قرار می گیرند. گرمای ناشی از فرکانس رادیویی الکترودها باعث تخریب بافت فیبروم می شود. در این روش نیز فیبروم نکروز شده ممکن است با پریودی دفع شود.

توجه داشته باشید که دفع فیبروم در پریودی با روشهای بالا برای فیبروم هایی نیست که روی دیواره خارجی رحم رشد می کنند. این فیبروم ها نمی توانند با قاعدگی دفع شوند.

چطور بفهمیم فیبروم دفع شده است؟

در صورتی که فیبروم شما با خون پریودی از رحم دفع شده باشد، علائم دفع فیبروم در پریودی به صورت زیر بروز می کند:

  • دفع لخته خون شبیه جگر در پریودی
  • بو و رنگ نامطبوع ترشحات
  • درد شکم
  • تب
  • حالت تهوع

اگر در زمان قاعدگی هم نباشید نیز فیبروم دفع شده با خونریزی واژینال در بین سیکل قاعدگی رخ می دهد.

آیا دفع فیبروم در پریودی خطرناک است؟

فیبروم دفع شده در پریودی هیچ خطری ایجاد نمی کند. بلکه بعد از دفع آنها علائم فیبروم مثل خونریزی های سنگین قاعدگی و دردهای شدید پریودی بهبود می یابند.

برای درمان فیبروم رحمی در تهران شما هم می توانید از تخصص دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 77714405-021تماس بگیرید.

جمع بندی نهایی

فیبروم های رحم به ندرت ممکن است فقط با قاعدگی دفع شوند. معمولا آنها بدون درمان کوچک نمی شود یا از بین نمی رود. دفع فیبروم در پریودی بیشتر در زنانی رخ می دهد که روشهای درمان فیبروم مثل آمبولیزاسیون و یا تخریب فرکانس رادیویی را انجام داده اند.

بعد از درمان با این روشها، فیبروم دچار نکروز یا مرگ بافت شده و در چند ماهه اول بعد از درمان با خون قاعدگی از واژن خارج می شوند، بدون اینکه عمل جراحی انجام شود.

سوالات متداول درباره دفع فیبروم

درباره دفع فیبروم ها معمولا سوالات زیر از متخصص زنان پرسیده می شوند:

آیا برای فیبروم دفع شده در پریودی باید به پزشک مراجعه کنم؟

دفع فیبروم با پریودی خطری ندارد و نیازی به مراجعه به پزشک نیست. اما اگر فیبروم های دیگری هم دارید باید چکاپ های دوره ای تان را ادامه دهید. ولی اگر علائمی مثل ترشحات عفونی، خونریزی یا درد شدید بعد از دفع فیبروم تجربه می کنید باید فوری به پزشکتان مراجعه کنید.

راه کوچک شدن فیبروم چیست؟

روشهای مختلفی برای کوچک شدن فیبروم وجود دارد که انتخاب آنها بستگی به نوع و سایز فیبروم ها دارد. پزشک با در نظر گرفتن این موارد و اینکه می خواهید باردار شوید یا نه از روشهای هورمون تراپی، جراحی یا روشهای غیرجراحی مثل آمبولیزاسیون فیبروم رحم استفاده می کند.

اگر شما هم سوالی درباره فیبروم یا روشهای درمان آن دارید، در بخش نظرات می توانید آنها را از ما بپرسید.

4.2/5 - (64 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *