خطرات مصرف زیاد ویتامین A در دوران حاملگی

خطرات مصرف ویتامین آ در بارداری

همانطور که کمبود ویتامین ها برای رشد و سلامتی جنین مضر است، زیاد بودن این ویتامین ها نیز می تواند مضراتی برای جنین به دنبال داشته باشد. یکی از ویتامین هایی که مصرف زیاد آن در حاملگی با خطرات زیادی همراه است ویتامین آ یا A است. به دلیل اهمیت دوز این ویتامین در بدن مادر باردار در این مقاله به خطرات مصرف زیاد ویتامین آ در دوران حاملگی خواهیم پرداخت. برای دسترسی سریع به مطالب مقاله می توانید از فهرست زیر کمک بگیرید.

مصرف ویتامین ها در بارداری

برای رشد جنین و تامین سلامتی او، ویتامینها و مکملهای ضروری در دوران بارداری باید به اندازه کافی وجود داشته باشند. مادر باردار می تواند اکثرا این ویتامین ها را می توان از یک رژیم غذایی سالم تامین کند. گاهی نیز مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی برای تامین سلامت مادر و جنین ضروری است. مصرف ویتامین ها در بارداری شامل مصرف ویتامین دی و آ است که در برنامه مراقبتهای دوران بارداری به آن توجه می شود. همچنین مصرف مواد معدنی مثل کلسیم و آهن و نیز اسیدفولیک در دوران بارداری از اهمیت خاصی برخوردار است.

انواع ویتامین A در بارداری

به طور کلی دو نوع ویتامین A وجود دارد که منابع آنها با یکدیگر متفاوت هستند. این تقسیم بندی به صورت زیر است:

  • بتاکاروتن: این نوع ویتامین آ منشأ گیاهی دارد و مصرف این نوع از ویتامین A در دوران حاملگی هیچ مشکلی ندارد.
  • رتینوئید: این ویتامین در زرده تخم مرغ، جگر و انواع مواد لبنیاتی وجود دارد. مصرف زیاد این نوع ویتامین آ می تواند به جنین صدمه بزند.

 ویتامین A در بارداری

ویتامین A در بارداری یک ویتامین بسیار مهم است. این ویتامین به صورت محلول در چربی است. محل ذخیره ویتامین آ در جگر است. وجود این ویتامین برای رشد دستگاه های زیر اهمیت دارد:

  • چشم ها
  • سیستم اعصاب مرکزی
  • ریه ها
  • استخوان های بدن

همچنین ویتامین آ نقش مهمی در مقاومت بدن در برابر بسیاری از عفونت ها بر عهده دارد.

ویتامین آ در بارداری1

برای جلوگیری از مشکلات ناشی از بالا بودن حد مجاز ویتامین آ در بارداری برای مادر و جنین، پیشنهاد می کنیم از برنامه مراقبتهای دوران بارداری خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان بهره مند شوید. جهت رزرو وقت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

منابع ویتامین آ در بارداری

ویتامین آ موجود در بدن مادر اگر به اندازه کافی وجود داشته باشد، پاسخگوی نیازهای جنین برای رشد دستگاه های بدنش خواهد بود. مادران باردار برای تامین میزان مجاز مصرف ویتامین آ در بارداری می توانند این ویتامین را از منابع حیوانی به دست آورند. مثلا در رژیم غذایی خود از مواد زیر استفاده کنند:

  • تخم مرغ
  • شیر
  • جگر

همچنین مادران می توانند پیش سازهای ویتامین آ را از میوه ها و سبزیجات تامین کنند.

حد مجاز ویتامین آ در بارداری

توجه به تاثیر ویتامین آ بر جنین بسیار مهم است. زیرا کمبود این ویتامین می تواند باعث اختلال در رشد دستگاه های در حال رشد جنین شود. کمبود ویتامین آ می تواند باعث:

  • اختلال در رشد مغز جنین
  • مستعد شدن جنین به آلزایمر در سالمندی
  • کاهش سیستم ایمنی بدن مادر
  • کم خونی در مادر
  • مشکلات بینایی در مادران به خصوص در هنگام شب

البته این به معنای مصرف زیاد ویتامین آ در بارداری نیست. زیرا مصرف زیاد ویتامین آ در بارداری می تواند خطرات زیادی را برای جنین به دنبال داشته باشد که در ادامه همین مطلب به آنها اشاره خواهیم کرد. برای پیشگیری از بروز مشکلات جدی برای جنین، به مادران توصیه می شود میزان مجاز مصرف ویتامین آ در بارداری را جدی بگیرند.

حد مجاز ویتامین آ در بارداری

میزان مجاز مصرف ویتامین آ در بارداری

حد مجاز ویتامین آ در بارداری بستگی به سن بارداری مادران دارد. زنان باردار 19 تا 50 سال روزانه 770 میکروگرم است که همین میزان برای زنان غیر باردار نیز توصیه می شود. مادران 14 تا 18 سال نیز باید 750 میکروگرم ویتامین آ در روز مصرف کنند. میزان مجاز مصرف ویتامین آ در بارداری نباید بیش از 8000 واحد بین المللی باشد. مصرف بیشتر ویتامین A در بارداری (بیش از 10000 واحد بین المللی) می تواند به خصوص در ماه های اولیه بارداری به جنین صدمات جبران ناپذیری بزند. به همین دلیل مادران باردار باید به حد مجاز ویتامین آ در بارداری توجه کنند. مصرف زیاد ویتامین آ در بارداری با عوارض جدی همراه است.

عوارض ویتامین آ در بارداری

در صورتی که مصرف ویتامین آ در بارداری زیاد باشد سلامت جنین در خطر خواهد بود. از جمله عوارض مصرف زیاد ویتامین آ برای جنین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نقص جدی در قلب جنین
  • نقص در نخاع جنین
  • بروز نقص های مادرزادی در جنین
  • جلوگیری از توسعه رگهای خونی در جنین به دلیل تاثیر ویتامین آ بر جنین

برای اینکه از عوارض ویتامین آ در بارداری در امان باشید، باید حتما مقدار ویتامین آ مصنوعی که روی بسته بندی مواد غذایی است را بخوانید. در بارداری دوقلویی یا چندقلویی برای اینکه که کمتر یا بیشتر از حد مجاز از این ویتامین استفاده نشود، حتما باید در مورد میزان مصرف ویتامین آ با پزشک خود مشورت کنید.

خطر ویتامین آ در بارداری برای مادران

نه تنها بالا بودن میزان ویتامین آ در بارداری به جنین صدمه می زند، بلکه مادر باردار را نیز دچار نوعی مسمومیت بارداری به نام هیپربیتامینوز A می کند. عوارض بالا بودن میزان مصرف ویتامین آ در بارداری در زنانی که دچار این مسمومیت می شوند، عبارت است از:

  • تهوع
  • استفراغ
  • سرگیجه
  • سر درد شدید
  • گرفتگی عضلات
  • تار شدن دید

همچنین این زنان در زمان مسمومیت هیپربیتامینوز  A احساس خستگی شدید خواهند داشت. این مادران طی بارداری به جای افزایش وزن، دچار کاهش وزن خواهند شد.

خطر ویتامین آ در بارداری

برای پیشگیری از عوارض و خطرات مصرف زیاد ویتامین آ در بارداری، شما نیز می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص و جراح زنان در دوران بارداری خود بهره مند شوید. جهت رزرو وقت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

ویتامین آ و سقط جنین

وجود بیش از حد مجاز ویتامین آ در بارداری می تواند باعث سقط جنین شود. این ویتامین محلول در چربی است و تا چند ماه در بدن باقی می ماند. بنابراین حتما باید حداقل یک ماه قبل از باردار شدن مصرف این ویتامین یا هر نوع مشتقاتی از آن را قطع کنید تا منجر به سقط جنین در طی بارداری نشود.

مکمل‌های ویتامین آ

مصرف مکمل‌های ویتامین  A نیز می تواند احتمال خطر ابتلا جنین به نواقص مادرزادی را افزایش دهد. نباید در 3 ماهه اول بارداری از این مکمل ها استفاده کنید. به جای مصرف آنها می توانید از منابع طبیعی ویتامین A که گفته شد، بهره مند شوید. همچنین به میزان مصرف سایر ویتامین‌های دیگری که محلول در چربی هستند مثلD ،E  و K نیز توجه کنید. برای اطمینان از مقدار مجاز ویتامین های مورد نیاز در طول بارداری حتما دوزهایی را که پزشک برای مراقبتهای دوران بارداری برایتان تجویز کرده است را رعایت کنید.

سخن پایانی

مادران باردار برای حفظ سلامت خود و جنین باید مقدار مجاز مصرف ویتامین ها را در برنامه مراقبتهای دوران بارداری مورد توجه قرار دهند. یکی از این ویتامین های مهم، ویتامین آ است. کمبود و یا مصرف زیاد این ویتامین می تواند تاثیرات منفی روی مادر و جنین داشته باشد. مثلا کمبود ویتامین آ می تواند باعث اختلال در مغز جنین شود. مصرف زیاد ویتامین آ در بارداری می تواند باعث بروز مسمومیت در مادر شود. همچنین مصرف زیاد ویتامین آ در بارداری عوارض منفی برای جنین داشته و باعث بروز اختلالات قلبی یا نخاعی خواهد شد. حد مجاز ویتامین آ در بارداری معمولا 770 میکروگرم در واحد بین المللی است. مادر باردار می تواند این مقدار ویتامین را از منابع طبیعی غذایی مثل میوه، سبزی، شیر، تخم مرغ و لبنیات دریافت کند.

در صورتی که سوال دیگری در مورد خطرات مصرف زیاد ویتامین A در بارداری دارید، می توانید در بخش نظرات همین مقاله برای ما کامنت ارسال کنید. به سوالات شما در اسرع وقت پاسخ خواهیم داد.

3.2/5 - (21 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *