از کجا بفهمیم بارداری خارج از رحم است؟

بارداری خارج از رحم

به یقین می‌توان گفت که بهترین لحظه زندگی یک زن، تجربه مادر شدن است. خانم‌ها با قدم گذاشتن به دنیای زیبای مادرانه، احساس شگفت انگیزی را تجربه می‌کنند. اما ممکن است در این راه نگرانی‌هایی برای آنان وجود داشته باشد که شیرینی کام زوج‌ها را تلخ کند. بارداری غیر طبیعی یا بارداری خارج از رحم یکی از اتفاقاتی است که معمولا برای زوج‌ها خوشایند نیست! اما مهمترین سوال مطرح شده این است که از کجا بفهمیم بارداری خارج از رحم است؟ پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

حاملگی خارج از رحم چگونه اتفاق می‌افتد؟

در زایمان طبیعی، یک تخمک توسط اسپرم در یکی از لوله‌های فالوپ که وظیفه متصل کردن تخمدان‌ها به یکدیگر را دارد، لقاح می‌یابد. تخمک لقاح یافته به سمت رحم حرکت می‌کند و در دیواره داخلی رحم لانه گزینی می‌کند و در آنجا باقی مانده و رشد می‌کند.
اما اگر لانه گذاری سلول تخم شده در هر جایی به غیر از دیواره داخلی رحم، به عنوان مثال (در گردن رحم، لوله‌های فالوپ یا دیگر قسمت‌های اندام تناسلی زن) اتفاق بیافتد، در نهایت منجر به بارداری خارج رحمی خواهد شد.

نشانه‌های بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم ممکن است علائم خاصی داشته باشد و باعث شود که فرد احساس نگرانی کند. اما برخی از مهمترین علائم بارداری خارج از رحم چیست؟

نشانه‌های بارداری خارج از رحم

چه عواملی باعث ایجاد حاملگی خارج رحمی می‌شود؟

علت بارداری خارج رحمی همیشه روشن نیست. در برخی موارد، شرایط زیر با بارداری خارج رحمی مرتبط بوده است. اما معمولا برخی از مهمترین علت‌های این عارضه می‌تواند موارد زیر باشد:

• التهاب و زخم لوله های فالوپ از وضعیت پزشکی قبلی( بیماری های مقاربتی، عفونت با کلامیدیا و بیماری سوزاک می‌تواند باعث درگیری لوله‌ها شود.)
  • انجام هر نوع عمل جراحی در ناحیه لگن (جراحی کیست تخمدان و فیبروم، سزارین و حتی برداشتن آپاندیس احتمال ابتلا به این عارضه را افزایش می‌دهد.)
  • عوامل هورمونی
  • ناهنجاری‌های ژنتیکی
  • نقائص هنگام تولد جنین
  • شرایط پزشکی که بر شکل و وضعیت لوله های فالوپ و اندام تولید مثل تأثیر می‌گذارد.
  • احتمال بروز حاملگی خارج  از رحم در افراد مسن بیشتر است.

در صورتی که هر کدام از علائم بارداری خارج از رحم را دارید،  برای اطمینان از سقط نشدن جنین حتما به پزشک مراجعه کنید. ما به شما خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان و زایمان را پیشنهاد می کنیم. برای دریافت مشاوره یا رزرو وقت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

اما چطور بفهمم که حاملگی خارج از رحم است یا خیر؟

حاملگی خارج از رحم را پزشک با انجام چند آزمایش تشخیص می‌دهد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که تخمک بارور شده در جای اشتباه قرار می‌گیرد، به جای اینکه به دیواره رحم متصل شود، در لوله‌های رحم رشد می‌کند. این موضوع اغلب در زنان رایج نیست، اما اگر به موقع تشخیص داده نشود، می‌تواند عوارض زیادی برای فرد به همراه داشته باشد.
اگر در بارداری‌های قبلی، تجربه حاملگی خارج از رحم، جراحی لوله‌های رحم و یا حتی بیماری التهاب لگن داشته باشید، بهتر است نسبت به علائم حاملگی خارج رحمی هوشیار باشید و بعد از مشاهده هر کدام از علایم گفته شده، سریعا به پزشک مراجعه  کنید. تشخیص به موقع علایم و درمان سریع خطر عوارض ناشی از حاملگی خارج رحمی را کاهش می دهد و شانس شما برای بارداری سالم بعدی افزایش می‌دهد.

چطور بفهمم که حاملگی خارج از رحم است

تشخیص حاملگی خارج از رحم

بارداری خارج رحمی را نمی توان از معاینه فیزیکی تشخیص داد. معمولا اولین گام برای تشخیص، سونوگرافی خارج واژینال است. پزشک شما همچنین ممکن است از آزمایش خون برای تعیین میزان هورمون خون و پروژسترون استفاده کند.
ممکن است برای برخی از افراد سوال مطرح شود که آیا مطلع شدن از بارداری خارج از رحمی با بیبی چک امکان پذیر است؟ باید بگوییم که موارد مثبت و منفی کاذب در استفاده از بی بی چک شایع است و بهتر است اگر هر کدام از علائم را دارید حتما به پزشک مراجعه کنید و آزمایش انجام دهید.

عوامل خطر بارداری خارج رحمی چیست؟

معمولا همه زنان فعال جنسی ممکن است در معرض خطر حاملگی خارج رحمی باشند. از جمله عوامل خطری که شانس فرد را برای ابتلا به بارداری خارج از رحم افزایش می‌دهد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• سن مادر (معمولا زنان بالای 35 سال بیشتر در خطر ابتلا هستند.)
  • تاریخچه جراحی لگن، جراحی شکم یا سقط های متعدد
  • سابقه بیماری التهابی لگن (PID)
  • سابقه آندومتریوز (که درمان نشده است.)
  • زمانی که بارداری قبلی با وجود بستن لوله های رحم یا دستگاه داخل رحمی (IUD) رخ داده است.
  • تاریخچه حاملگی خارج رحمی
  • سابقه بیماری‌های مقاربتی (STD) مانند سوزاک یا کلامیدیا
  • ناهنجاری‌های ساختاری در لوله های فالوپ که حرکت تخمک را دشوار می‌کند.

اگر هر یک از عوامل خطر فوق را دارید، حتما در اولین فرصت با پزشک خود مشورت کنید تا خطرات ناشی از بارداری خارج رحمی در آینده به حداقل برسد.

بیشتر بخوانید: چه مدت بعد از زایمان می‌توان رابطه جنسی انجام داد؟

تشخیص بارداری خارج از رحم با آزمایش خون

معمولا بارداری خارج از رحم با آزمایش خون قابل تشخیص است. پزشک از شما می‌‌خواهد که آزمایش خون انجام دهید تا در آن سطح هورمون بارداری (اچ سی جی) را بسنجد و هر هفته تغییرات آن را برای شناسایی علائم بررسی کند. همچنین در برخی از موارد انجام آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون پروژسترون است.
به یاد داشته باشید که برای تشخیص بارداری نیز آزمایش خون گرفته می شود. بهترین زمان برای دادن آزمایش خون بارداری بعد از گذشت چند روز از زمان پریودی است و شما هیچ خونریزی ای ندارید.

تشخیص بارداری خارج از رحم با آزمایش خون

درمان حاملگی خارج از رحم

حاملگی خارج رحمی برای مادر بی خطر نیست. کسی که دچار بارداری خارج رحمی شده است، باید سریعا تحت درمان قرار گیرد. معمولا گزینه های درمانی بسته به محل حاملگی خارج رحمی و پیشرفت آن متفاوت است:

درمان دارویی

پزشک شما می‌تواند چندین دارو تجویز کند که می‌توانند باعث جلوگیری از پارگی توده خارج رحمی شوند. معمولا متداول‌ترین دارو در این زمینه، متوترکسات (روماتکس) است. متوترکسات دارویی است که رشد سلولهای سریع تقسیم شده مانند سلولهای توده خارج رحمی را متوقف می‌کند. این دارو خطرات صدمه به لوله فالوپی را که با جراحی همراه است، ندارد. با این حال شما نمی توانید ‌چندین ماه پس از مصرف این دارو باردار شوید.

عمل جراحی

در صورتی که درمان‌های دارویی موثر نباشد، بسیاری از جراحان پیشنهاد می‌کنند جنین را برداشته و هرگونه آسیب داخلی را ترمیم کند. این روش جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان نامیده می‌شود. در این عمل یک برش کوچک در شکم، داخل یا در نزدیکی ناف ایجاد می شود. سپس پزشک برای بررسی بیشتر از یک لوله باریک که دوربین به آن متصل شده است، استفاده می‌کند.

سوالات متداول در مورد بارداری خارج از رحم

برخی از مهمترین سوالاتی که ممکن است برای اکثر افرادی که بارداری خارج رحم را تجربه کرده‌اند، مطرح شود، عبارتند از:

چگونه می‌توان از حاملگی خارج رحمی پیشگیری کرد؟

پیش بینی و پیشگیری در هر حالت ممکن نیست. ممکن است بتوانید با حفظ سلامت بهداشت باروری، خطر این عارضه را کاهش دهید. در حین رابطه جنسی کاندوم استفاده کنید، این باعث کاهش خطر ابتلا به STD می‌شود. علاوه بر این موارد از هر گونه شرایطی که منجر به زخم و آسیب لوله های فالوپ می شود، پرهیز کنید و در نهایت به هیچ وجه  در دوران بارداری سیگار نکشید.

پیشگیری از حاملگی خارج رحمی

آیا بعد از بارداری خارج رحمی می‌توان یک بارداری سالم را تجربه کرد؟

بله. بیشتر افرادی که حاملگی خارج رحمی دارند، پس از مدتی بارداری سالم و طبیعی را تجربه می‌کنند. اگر هر دو لوله فالوپ هنوز دست نخورده باشند، یا حتی فقط یک مورد داشته باشند، تخمک می‌تواند به طور طبیعی بارور شود.

بالافاصله بعد از حاملگی خارج رحمی می‌توان باردار شد؟

خیر! گر به بارداری خارج رحمی مبتلا شده‌اید و جنین خود را از دست داده‌اید، باید مدتی صبر کنید و بعد از چند ماه نسبت به بارداری اقدام کنید.

آیا بارداری رحمی می‌تواند منجر به سقط جنین شود؟

بله. در بسیاری از مواقع این موضوع به ختم بارداری و سقط جنین می‌انجامد تا اتفاقی برای مادر نیفتد! در مواقعی که دیر تشخیص داده شود حتی خطر مرگ هم وجود دارد!

در صورتی که تجربه بارداری خارج از رحم دارید و تنها گزینه باقی مانده برای شما جراحی لاپاراسکوپی است، برای کاهش عوارض بعد از عمل، این کار را نزد پزشکان متخصص انجام دهید. پیشنهاد ما به شما خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل متخصص زنان و زایمان است. شما می توانید برای دریافت مشاوره یا رزرو وقت با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

چنانچه سوالی در مورد بارداری خارج از رحم دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله مطرح کنید.

3.7/5 - (26 امتیاز)