بارداری بعد از سقط جنین ناخواسته چه شرایطی دارد؟

شرایط بارداری بعد از سقط

از هر 4 زن باردار، یک نفر دچار مشکل سقط ناخواسته می شود. کسانی که یک سقط جنین ناخواسته را پشت سر گذاشته اند، می توانند دوباره باردار شوند و نباید نگران سقط جنین برای بارداری بعدی خود باشند. فقط حدود 5 درصد از زنان دو بار پشت سرهم سقط جنین را تجربه می کنند.
ولی به دلیل شرایط بدنی و روحی مادر بعد از سقط ناخواسته، باید برای موفقیت در بارداری بعدی نکاتی را در نظر بگیرد. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت بارداری بعد از سقط جنین چه شرایطی دارد و چطور می توانید بارداری موفقی را بعد از سقط تان داشته باشید. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

بعد از سقط چگونه باردار شوم؟

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان و زایمان، شرایط بارداری بعد از سقط جنین کمی با شرایط بارداری های معمولی متفاوت است. در صورتی که قبلا سقط کرده اید و دوباره می خواهید باردار شوید، باید قبل از بارداری مجدد شرایط زیر را در نظر بگیرید:

آزمایش قبل از بارداری مجدد

 برای یک یا دو سقط ناخواسته لازم نیست آزمایش خاصی انجام دهید. اما اگر سه سقط پشت سر هم داشته اید باید قبل از بارداری با تجویز پزشکتان بعضی از آزمایش های زیر را انجام دهید:

  • تست خون و هورمون
  • آزمایش کروموزوم
  • سونوگرافی ترانس واژینال رحم
  • هیستروسکوپی رحم
  • سونوهیستروگرافی برای بررسی لوله های رحمی و دیواره بیرونی رحم
  • ام آر آی از رحم

این آزمایش ها به تشخیص علت سقط های مکرر کمک می کنند.

سریع باردار نشدن بعد از سقط

هر چند در کمتر از یک ماه بعد از سقط می توانید باردار شوید ولی بهتر است برای کاهش خطر سقط بعدی 3 تا 6 ماه صبر کنید. فاصله بین سقط جنین و بارداری مجدد با مزایای زیر همراه است:

  • آمادگی بدن برای پذیرش بارداری
  • تقویت رحم
  • بهبود آسیب های احتمالی ناشی از سقط قبلی
  • بازسازی آندومتر رحم

در صورت تمایل به بارداری بعد از سقط، شما هم می توانید مراقبتهای دوران بارداری خود را زیر نظر خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان انجام دهید. برای دریافت وقت ویزیت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

تقویت روحی مادر

برای بارداری مجدد باید از هر لحاظ آمادگی روحی لازم را داشته باشید. چون سقط جنین ناخواسته با افسردگی، استرس، ترس و احساس گناه در مادران همراه است. پس باید:

  • قبل از بارداری باید خودتان و همسرتان آمادگی لازم را پیدا کنید
  • از روانشناس کمک بخواهید
  • تا وارد ماه چهارم بارداری نشده اید، دیگران را باخبر نکنید

فراموش نکنید که این تصمیم دو نفره است و در این مورد باید با شوهرتان صحبت کنید.

اهمیت سن برای بارداری بعدی

هرچه قدر سن بارداری در زمان سقط جنین کمتر باشد، هورمون های بارداری سریعتر کاهش پیدا می کنند. در نتیجه سریعتر هم می توانید باردار شوید. اما برای بارداری باید شرایط روحی و جسمی خود بعد از سقط را هم در نظر داشته باشید.

به تعویق افتادن پریودی بعد از سقط

بعد از سقط ممکن است هفته ها بگذرد اما خونریزی قاعدگی نداشته باشید و علائم بارداری را در خود حس کنید. در این شرایط باید آزمایش خون بارداری یا تست ادرار بدهید. نتیجه این تست نشان می دهد که شما بلافاصله بعد از سقط باردار شده اید یا نه.
اگر باردار نیستید، این علائم نشان دهنده بالا بودن هورمون های بارداری در شما است. هر چه قدر سن شما بالاتر باشد احتمال دارد دیرتر سطح هورمون های بارداری در شما پایین بیاید.

علائم رایج بارداری

اقدام به بارداری بعد از سقط جنین

خانم دکتر جوانمرد بارداری سریع بعد از سقط را توصیه نمی کنند. به نظر ایشان بهترین زمان بارداری بعد از سقط جنین زمانی است که دو یا سه قاعدگی منظم و طبیعی را سپری کرده باشید. حتی بهتر است بارداری را تا 6 ماه عقب بیندازید. چون رحم شما بعد از سقط نیاز دارد تقویت و بازسازی شود.
این فاصله ی چند ماهه بین سقط تا بارداری مجدد باعث می شود توانایی ذهنی، روحی و جسمی لازم را برای باردار شدن داشته باشید. اگر بدنتان آماده بارداری نباشد احتمال دارد دوباره سقط جنین اتفاق بیفتد.

برای داشتن بارداری سالم بعد از سقط شما هم می توانید از تجربه و تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. برای رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ درباره سقط جنین و بارداری مجدد

در این بخش خانم دکتر جوانمرد خوشدل به سوالات رایج شما درباره سقط جنین و بارداری مجدد پاسخ داده اند:

احتمال بارداری بعد از سقط جنین کم می شود؟

نه شانس باروری شما کم نمی شود. معمولا کسانی که سقط در سه ماهه اول بارداری داشته اند، براحتی در دفعات بعدی بارداری موفقی داشته اند. سقط در سه ماهه اول بدلیل مشکلات و نقص های جنینی رخ می دهد و مادر مشکلی ندارد.

احتمال سقط مکرر در چه بارداری هایی بیشتر است؟

کسانی که مشکل باروری داشته اند، سن بالای 35 سال دارند، سقط قبلی داشته اند و یا مادر دیابت یا فشار خون دارد، باید تحت نظر پزشک بارداری را طی کنند چون خطر سقط مجدد آنها بالا است.

بعد از سقط جنین چقدر طول می کشد تا دوباره بتوانم باردار شوم؟

چند هفته بعد از سقط و با اولین تخمک گذاری در سیکل قاعدگی تان می توانید باردار شوید. ولی بهتر است چند ماه فاصله بین سقط و بارداری مجدد بیندازید.

من حاملگی مولار داشتم، کی میتوانم دوباره برای بارداری اقدام کنم؟

برای سقط ناشی از حاملگی خارج رحمی بهتر است 6 تا 12 ماه صبر کنید و بعد برای بارداری اقدام کنید و حتما باید زیر نظر متخصص زنان زایمان باشید.

چه کار کنم که بعد از سقط، بارداری بعدی سالم باشد؟

رژیم غذایی سالم داشته باشید و مصرف کافئین را کم کنید. از استرس، الکل، سیگار و اضافه وزن دوری کنید.

شانس بارداری موفق بعد از سقط چقدر است؟

زنانی که یک بار سقط جنین ناخواسته دارند تا 85 درصد بارداری بعدی شان موفق است. حتی 75% از زنانی که بیش از یک سقط داشته اند، بارداری بعدی خود را با سلامتی به پایان رسانده اند.

اگر شما هم سوالی در مورد شرایط بارداری بعد از سقط دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله برای ما ارسال کنید.

4.2/5 - (6 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *