کدام سونوگرافی ها در بارداری لازم و ضروری هستند؟

سونوگرافیهای-دوران-بارداری

سونوگرافی یکی از تست های لازم برای برنامه های مراقبتهای دوران بارداری است که برای بررسی رشد جنین، وضعیت جفت و غربالگری نقص های مادرزادی و ژنتیکی جنین انجام می شود. ما در این مقاله قصد داریم شما را با سونوگرافی های لازم در دوران بارداری آشنا کنیم. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

انواع سونوگرافی در دوران بارداری

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان و زایمان، سونوگرافی در دوران بارداری انواع مختلفی دارد که به دو دسته کلی زیر تقسیم می شوند:

سونوگرافی های معمول

سونوگرافی های معمول، سونوگرافی هایی هستند که باید برای تمام مادران طی بارداری شان انجام شوند. آنها عبارتند از:

سونوگرافی شکمی: در این نوع سونوگرافی، سرِ دستگاه سونوگرافی روی ماده ژله ای لیزی که روی شکم مادر مالیده شده، حرکت داده می شود تا تصاویر جنین را نشان دهد.

سونوگرافی واژینال: سونوگرافی واژینال در بارداری در اوایل حاملگی و با ورود سر دستگاه سونوگرافی به واژن مادر گرفته می شود. تصاویر این نوع سونوگرافی دقیق تر از سونوگرافی شکمی است.

سونوگرافی های تشخیصی

سونوگرافی های تشخیصی در صورت لزوم و برای تشخیص مشکلات احتمالی جنین برای بعضی از مادران تجویز می شود. سونوگرافی های تشخیصی عبارتند از:

سونوگرافی داپلر: سونوگرافی رنگی در بارداری یا همان داپلر برای بررسی گردش خون جنین و جفت در سه ماهه دوم بارداری گرفته می شود. همچنین می توان سونوگرافی داپلر در بارداری را برای بررسی فشار خون بالا و پره اکلامپسی در غربالگری سه ماهه اول نیز انجام داد.

اکوکاردیوگرافی: در صورت احتمال وجود مشکلات قلبی در جنین، این نوع سونوگرافی در سه ماهه دوم بارداری تجویز می شود.

سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی: سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی حرکات جنین را به صورت فیلم متحرکی از تصاویر سه بعدی یا چهار بعدی جنین نشان می دهند.

سونوگرافی بیوفیزیکال: این نوع سونوگرافی همراه با نوار قلبی جنین در غربالگری سه ماهه سوم انجام می شود. سونوگرافی بیوفیزیکال می تواند سقط جنین یا احتمال مرگ نوزاد موقع زایمان و بعد از آن را تعیین کند.

سونوگرافی بیومتری: این نوع سونوگرافی هم در سه ماهه سوم حاملگی و برای بررسی رشد و سلامت جنین استفاده می شود.

سونوگرافی های تشخیصی برعکس سونوگرافی ساده به خاطر گرمای بالایی که ایجاد می کنند، می توانند برای جنین عوارض داشته باشند. اما در صورتی که پزشک آنها را تجویز کند، بدون شک باید آن را انجام دهید.

دلایل-انجام-سونوگرافی-در-طول-بارداری

برای مراقبتهای دوران بارداری خود شما هم می توانید از تجربه و تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص و جراح زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره و نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

مهمترین سونوگرافی ها در بارداری که باید انجام شوند

سونوگرافی های مهم در دوران بارداری که هر خانمی حتما باید آنها را انجام دهد، همان سونوگرافی های معمول هستند که عبارتند از:

سونوگرافی ساده

سونوگرافی ساده، اولین سونوگرافی ضروری در دوران بارداری است که در سه ماهه اول بارداری و بین هفته های 6 تا 8 حاملگی گرفته می شود. پزشکان برای تشخیص موارد زیر این سونوگرافی را تجویز می کنند:

  • تشخیص ساک حاملگی
  • تشخیص بارداری خارج از رحم
  • بررسی کیسه زرده و قطب جنین
  • تعیین تک قلویی، دو یا چند قلویی بارداری
  • اطمینان از تشکیل قلب جنین

این سونوگرافی را بهتر است در هفته هفتم یا هشتم بارداری انجام دهید که احتمال تشکیل قلب و ساک حاملگی بیشتر است.

سونوگرافی ان تی (NT-NB)

سونوگرافی nt دومین و یکی از مهمترین سونوگرافی های دوران بارداری است که غربالگری سندروم داون نیز نامیده می شود. بهترین زمان گرفتن این سونوگرافی هفته ۱۲-۱۳ بارداری است. البته در هفته 11 و 14 هم می توانید آن را انجام دهید. این سونوگرافی برای تشخیص موارد زیر است:

  • غربالگری سندروم داون و اختلالات کروموزومی
  • بررسی وضعیت اندام های گوارشی، کلیه ها و کبد جنین
  • تعیین سن بارداری
  • بررسی ضربان قلب جنین

اگر با این سونوگرافی مشکوک به سندروم داون باشید، برای تشخیص دقیق تر باید تست آمنیوسنتز را انجام دهید.

سونوگرافی آنومالی

سونوگرافی آنومالی یکی از سونوگرافی های لازم در بارداری است که در سه ماهه دوم بارداری و بین هفته 18 تا 22 حاملگی باید آن را انجام دهید. این سونوگرافی برای تشخیص موارد زیر انجام می شود:

  • بررسی تمام اندام های داخلی، قلب و سر جنین
  • بررسی رشد و نمو جنین و وضعیت جفت
  • مشاهده اعضای اصلی بدن (دستها و پاها)
  • بررسی سطح مایع آمنیوتیک کیسه جنینی

همچنین در این سونوگرافی می توان به وضوح جنسیت جنین را هم تعیین کرد.

آخرین سونوگرافی بارداری

سونوگرافی هفته 31 تا 34 بارداری، چهارمین سونوگرافی ضروری در دوران بارداری است که می توانید آن را بین هفته 28 تا 35 بارداری هم انجام دهید. نتایج این سونوگرافی به تعیین موارد زیر کمک می کند:

  • تعیین حدود وزن جنین
  • نرمال بودن یا نبودن اندازه جنین نسبت به سن بارداری
  • وضعیت مغز جنین
  • موقعیت جنین و جفت در رحم
  • بررسی اندازه طول دهانه رحم

اگر گزارش این سونوگرافی به پزشک کمک نکند که در مورد نوع زایمان (سزارین یا طبیعی) تصمیم بگیرد، در هفته های آخر بارداری ضروری است دوباره این سونوگرافی را تکرار کنید.

تعداد سونوگرافی ها در بارداری

در طول دوران بارداری باید 4 سونوگرافی ضروری که در بالا گفتیم را انجام دهید. در طول بارداری تان دو سونوگرافی برای غربالگری جنین از نظر وضعیت سلامتی و سندروم داون انجام می شود. انجام دو سونوگرافی دیگر هم برای مشاهده اندام های داخلی، اعضای اصلی بدن، وزن و اندازه جنین ضروری است.

ممکن است بخاطر شرایط بارداری و نتیجه سونوگرافی های قبلی مجبور شوید به تجویز پزشک زنان سونوگرافی های دیگری هم انجام دهید. نوع و تعداد این سونوگرافی ها از بارداری به بارداری دیگر متفاوت است.

تعداد-سونوگرافی-ها-در-بارداری

در صورتیکه باردار هستید، برای انجام مراقبتهای دوران بارداری و تست های لازم در بارداری به مطب خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص و جراح زنان و زایمان مراجعه کنید. جهت دریافت مشاوره و نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

سوال های مهم درباره سونوگرافی در در دوران حاملگی

در این بخش می توانید جواب مهمترین سوالات درباره سونوگرافی های ضروری در بارداری را بخوانید:

سونوگرافی در دوران بارداری ضرر دارد؟

خیر. سونوگرافی های معمول چون با امواج مافوق صوت انجام می شوند هیچ عوارضی ندارند.

سونوگرافی تعیین جنسیت کی انجام می شود؟

از هفته شانزدهم (در سه ماهه دوم بارداری) می توانید سونوگرافی تعیین جنسیت را انجام دهید. چون انجام این سونوگرافی ضرورتی ندارد بهتر است تا هفته 18 که نوبت سومین سونوگرافی تان می رسد، صبر کنید.

سونوگرافی های بارداری چندتاست؟

سونوگرافی های لازم در بارداری معمولا 4 تا هستند. اما اگر مشکلی در سونوگرافی حاملگی دیده شود یا مبتلا به بیماری های دوران بارداری مثل دیابت و فشار خون باشید، سونوگرافی های بیشتری باید انجام دهید.

هیچ مشکلی در سونوگرافی یا بارداری من نیست، چرا بیشتر از 4 سونوگرافی باید انجام دهم؟

ممکن است جنین تان کوچک بوده یا بارداری چندقلویی داشته باشید که سونوگرافی بیشتری برایتان تجویز شده است. نگران نباشید.

سونوگرافی بارداری در ماه اول می تواند به تشخیص بارداری کمک کند؟

سونوگرافی بارداری در ماه اول گرفته نمی شود. برای تشخیص بارداری تان باید بعد از به تعویق افتادن یک هفته ای پریودتان آزمایش خون بارداری بدهید.

از چه زمانی بارداری در سونوگرافی معلوم می شود؟

در اوایل ماه دوم بارداری (هفته 7-8 حاملگی) و در اولین سونوگرافی غربالگری می توان بارداری را با سونوگرافی تایید کرد.

چرا باید سونوگرافی های دوران بارداری را انجام دهیم؟

سونوگرافی حاملگی برای تشخیص حاملگی خارج از رحم، بارداری مولار (پوچ)، بررسی رشد و سلامت جنین یا تشخیص نقص های مادرزادی جنین انجام می شود. به همین دلیل است که انجام آنها ضرورت دارد.

اگر شما هم سوالی درباره سونوگرافی های دوران بارداری دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله از ما بپرسید.

3.7/5 - (9 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *