معرفی بهترین رژیم غذایی برای دوقلوزایی

رژیم غذایی برای دوقلوزایی

به دلایل مختلفی بعضی از خانم ها مایل به داشتن دوقلو هستند و جهت مشاوره برای دوقلوزایی به مطب متخصص زنان مراجعه می کنند. بعضی از روشها مثل نزدیکی در پوزیشن های خاص، زمان تخمک گذاری یا لقاح، تغذیه و … می توانند احتمال دوقلوزایی را بیشتر کنند.
البته این روشها صد در صد قطعی نیستند. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که برای دوقلو باردار شدن چه باید کرد و غذاهای مفید برای دوقلوزایی را به شما معرفی می کنیم. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

غذاهایی که باعث دوقلوزایی می شوند!

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، مصرف غذاهای مناسب برای دوقلو زایی می تواند روی بارداری دوقلویی تاثیر مثبت داشته باشد. این غذاها را باید خودتان یا همسرتان بخورید تا صاحب فرزندان دوقلو شوید. غذاهای مفید برای دوقلوزایی عبارتند از:

سبزیجات برگ سبز

یک رژیم غذایی برای دوقلو باردار شدن، خوردن سبزیجاتی که برگهای سبز تیره دارند. این دسته از خوراکی ها سرشار از زینک بوده و محرک تولید اسپرم هستند. بنابراین باید سبزی های که برگ سبز دارند را به رژیم غذایی همسرتان اضافه کنید.
این کار باعث می شود احتمال باروری همزمان بیش از یک تخمک موقع نزدیکی بیشتر شود. خودتان هم باسد از این سبزیجات بخورید. چون سرشار از کربوهیدرات های پیچیده ای هستند که به تقویت دوقلوزایی کمک می کنند.

ریشه ماکارو

ریشه ماکارو یکی از غذاهای مفید برای دوقلوزایی است که می توانید آن را به صورت خام، خشک شده و یا پودری استفاده کنید. خوردن این ریشه علاوه بر رفع مشکلات نازایی می تواند احتمال دوقلوزایی در زنان را بیشتر کند.

لبنیات

از جمله غذاهایی که باعث دوقلوزایی می شوند، مواد لبنی مثل شیر، ماست، پنیر، … هستند که شانس دوقلوزایی را تا 5 برابر افزایش می دهند. چون لبنیات هورمون های رشدی دارند که به دوقلوزایی کمک می کند. این هورمون ها در شیر گاوهای پرواری بیشتر وجود دارند.

دانه های خوراکی

خوردن دانه های سرشار از پروتئین مثل غلات کامل، گندم سبوس دار، سویا از جمله غذاهای مناسب برای دوقلو زایی است. مصرف این خوراکی ها باعث می شود تعداد تخمک هایی که در زمان تخمک گذاری سیکل ماهانه تان آزاد می کنید، بیشتر شود. پس برای داشتن دوقلوهای ناهمسان خوردن انین دانه ها را به شما توصیه می کنم.
اما اگر دنبال رژیم غذایی برای دوقلوزایی پسر یا دختر هستید، بهتر است خوراکی هایی را امتحان کنید که احتمال تولد دوقلوهای همسان را بیشتر می کنند. این نوع خوراکی ها آزاد شدن تخمک های بیشتر را تحریک نمی کنند ولی شانس تبدیل یک تخمک بارور به دو جنین همسان را افزایش می دهند.

سیب زمینی شیرین

 سیب زمینی شیرین یا سیب زمینی هندی یکی از دیگر خوراکی های موثر برای رژیم غذایی دوقلوزایی است. مصرف این ماده در آفریقا رایج بوده و باعث می شود آمار دوقلوزایی در زنان آفریقایی 4 برابر زنان دیگر باشد. سیب زمینی شیرین کمک می کند در چرخه قاعدگی تان همزمان بیشتر از یک تخمک از تخمدانها آزاد شود.
اگر سیب زمینی شیرین در دسترس تان نیست و یا آن را دوست ندارید، می توانید از میوه ها و سبزیجات جایگزین مثل هویج، مارچوبه، کلم بروکلی و کیوی هم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: چه میوه هایی برای دوران حاملگی مفید است؟

مغز آناناس

برای رژیم غذایی دوقلوزایی می توانید مغز آناناس را امتحان کنید. مغز این میوه دارای پروتئین هایی است که به تخمک گذاری و لقاح کمک کرده و شانس دوقلوزایی را بیشتر می کند.

گوشت

هر چند کاملا اثبات نشده ولی مصرف گوشت می تواند احتمالاً دوقلوزایی را بیشتر کند. تحقیقات نشان می دهد که بارداری دوقلویی در زنانی که گیاه خواری می کنند کمتر از زنان دیگر رخ می دهد.

شما هم می توانید برای مشاوره دوقلوزایی از تخصص و تجربه خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره و نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

تغذیه مناسب برای دوقلوزایی

کربوهیدرات های پیچیده

یکی از غذاهای مفید برای دوقلوزایی، خوردن غذاهای سرشار از کربوهیدرات های پیچیده مثل لوبیا، دانه های غلات مثل گندم و برنج و حتی سبزیجات مختلف است. این نوع رژیم غذایی به افزایش شانس دوقلوزایی کمک کرده و به خاطر فولات زیادی که دارند، ریسک نقص های مادرزادی در جنین را کاهش می دهند.

ویتامین دوقلوزایی

ویتامین های موجود در غذاها و یا مکمل های دارویی مثل زینک یا روی و اسیدفولیک هم می توانند شانس بارداری دوقلویی را در شما بیشتر کنند. مثلا با مصرف اسید فولیک زیر نظر پزشک، شانس دوقلوزایی شما تا 40 درصد بیشتر خواهد شد.
مصرف ویتامین های دوقلوزایی حتما باید زیر نظر متخصص زنان باشد. چون مصرف زیاد این مکمل ها می تواند جنین را دچار ناهنجاری های مادرزادی و مشکلات دیگر کند.

نشاسته تاپیوکا

مصرف نشاسته تاپیوکا در رژیم غذایی برای دوقلوزایی دختر و پسر بسیار موثر است. تایپوکا از ریشه گیاهی به نام کاساوا به دست می آید و برای پختن فرنی، بیسکویت و پختن غذاهای مختلف به کار می رود. این نشاسته در ایران هم در دسترس بوده و در بعضی فروشگاه ها عرضه می شود.
اغلب زنان یک تخمک در ماه آزاد می کنند. اما با مصرف این نشاسته می توانید شانس آزاد شدن دو تخمک در زمان لقاح و دوقلوزایی ناهمسان را داشته باشید.
بنابراین خانم هایی که می پرسند چگونه صاحب فرزند دوقلو پسر شویم و یا به دنبال رژیم غذایی برای دوقلوزایی دختر هستند، می توانند در وعده های غذایی روزانه خود و زیر نظر پزشک شان خوراکی های بالا را مصرف کنند.

برای دوقلو باردار شدن چه باید کرد؟

طبق تجربه خانم دکتر جوانمرد خوشدل، به کمک توصیه های زیر می توانید شانس بارداری دوقلویی را بیشتر کنید:

  • خوردن غذاهایی که باعث دوقلوزایی می شوند.
  • اگر کمبود وزن دارید، وزن تان را بیشتر کنید. چون احتمال دوقلوزایی در زنانی که اضافه وزن دارند بیشتر از زنان دیگر است.
  • بعد از قطع مصرف قرصهای پیشگیری از بارداری چون بدنتان هورمون بیشتری ترشح می کند، بهترین زمان برای اقدام به بارداری دوقلویی است.
  • اگر در دوران شیردهی تان حامله شوید، به خاطر بالا بودن هورمون پرولاکتین در زمان شیردهی احتمال دوقلوزایی تان بیشتر می شود.
  • اگر بین بارداری های خود فاصله کافی بیندازید و سریع حامله نشوید هم می توانید شانس دوقلوزایی تان را افزایش دهید.

شما هم برای مراقبتهای بارداری دوقلویی و یا مشاوره برای دوقلوزایی می توانید به مطب خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در شرق تهران مراجعه کنید. جهت دریافت مشاوره و نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

نکاتی برای بارداری دوقلویی

پرسش و پاسخ در مورد بارداری دوقلویی

در زیر می توانید پاسخ سوالات رایج درباره بارداری دوقلویی را بخوانید:

چه فاکتورهایی روی بارداری دوقلویی تاثیر دارند؟

عواملی مثل قد بلندی، سابقه بیش از 4 بارداری داشتن، سابقه خانوادگی، بالا بودن سن بارداری بیش از 35 سال، سابقه چند قلوزایی و … می تواند احتمال دوقلوزایی را بیشتر کند.

درست است که لقاح مصنوعی باعث دوقلوزایی می شود؟

همیشه این طور نیست. بارداری با روش IVFمی تواند 20 تا 40 درصد بارداری دوقلوهای همسان را افزایش دهد.

چه پوزیشنی به بارداری دوقلویی کمک می کند؟

پوزیشن هایی مثل پهلو به پهلو و ایستاده از عقب شانس دوقلوزایی را بیشتر می کند. البته نتیجه این روشها 100% نیست.

آیا با مصرف داروهای هورمونی هم می توانیم دوقلو باردار شویم؟

بله. گونادوتروپین و پروژسترون هورمون هایی هستند که باعث دوقلوزایی می شود. اما توجه داشته باشید که هورمون تراپی با عوارض زیادی همراه است و حتما باید زیر نظر متخصص زنان مصرف شود.

چطور بفهمیم دوقلو باردار هستیم؟

بارداری بیش از تک قلویی علائم خاصی ندارد. فقط با سونوگرافی در دوران بارداری که از هفته بیستم به بعد توسط پزشک تجویز می شود، می توان بارداری دوقلویی را با اطمینان تشخیص داد.

اگر شما هم سوالی درباره بارداری دوقلویی دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله سوالات خود را با ما مطرح کنید.

4.1/5 - (130 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *