خواب آلودگی در بارداری نشانه چیست | خواب زیاد در بارداری

خواب آلودگی در بارداری

خواب زیاد در بارداری یکی از مشکلاتی است که مادران باردار از آن شکایت می کنند و نگرانند که این خواب آلودگی شان نشانه خوبی برای خودشان یا جنین نباشد. در این مقاله دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی به شما خواهند گفت که خواب زیاد در بارداری نشانه چیست و چه عوارضی برای شما و جنین تان به دنبال دارد. برای دسترسی سریع به مطالب می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

خواب زیاد در بارداری نشانه چیست؟

خواب آلودگی در اوایل بارداری مشکل رایجی بین مادران است. ممکن است خواب آلودگی در ماه هفتم بارداری کمتر شود اما این احتمال نیز وجود دارد که خواب زیاد تا اواخر بارداری همچنان ادامه پیدا کند. این حالت به خاطر تغییرات هورمونی در دوران بارداری ایجاد می شود.

برای رفع خواب آلودگی و بی حالی زیاد در بارداری می توانید از مشاوره با خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

علل بی حالی و خواب آلودگی در بارداری

خواب آلودگی در روزهای اول بارداری به دنبال تغییرات هورمونی و افزایش هورمون پروژسترون ایجاد می شود. معمولا موارد زیر علت خواب آلودگی در بارداری هستند:

تکرر ادرار شبانه

شبها مثانه شما بالش جنین تان است و فشار سر جنین به مثانه و حرکات او باعث تکرر ادرار در طول شب می شود. به همین خاطر نمی توانید خواب کافی و سالمی در طول شب داشته باشید که این مسئله بی حالی و عدم تمرکز در روز را به دنبال دارد.

آپنه

یکی از علل بیدار شدن زنان باردار در خواب شبانه، توقف کوتاه تنفسی یا آپنه است. به همین دلیل آنها خواب شبانه خوبی ندارند و در طول روز دچار احساس خستگی و خواب آلودگی می شوند. آپنه یا وقفه تنفسی در خواب به خاطر تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی بدن مادر رخ می دهد. وقفه تنفسی کوتاه بعد از زایمان برطرف می شود اما اگر آپنه شما بعد از زایمان ادامه داشت، باید به پزشک مراجعه کنید.

فشارهای روحی

فشارهای روانی مثل افسردگی، استرس و اضطراب به خصوص در سه ماهه آخر بارداری بیشتر می شود. با نزدیک شدن به زایمان این حالت در زنان بیشتر شده و با تخلیه انرژی شان، دچار خستگی دوران بارداری می شوند.

عوارض بارداری

حالت تهوع و استفراغ در بارداری و فشار وزن جنین به بدن از علل مهم خستگی بارداری هستند. در طو بارداری، متابولیسم بدن افزایش پیدا می کند و همین مسئله منجر به کاهش فشار و قند خون مادر می شود. بنابراین طبیعی است اگر حس کنید انرژی بدنتان کم شده و دچار خستگی حاملگی شده اید.

علل بی حالی و تهوع در بارداری

کم خونی

خواب زیاد در بارداری می تواند مربوط به کمبود آهن و اسیدفولیک خون شما باشد. برای این مورد، باید آزمایش خون بدهید و اصلا خوددرمانی نکنید. چون اگر آهن زیادی مصرف کنید، آهن بالای خون هم می تواند باعث بی خوابی در شب و خواب زیاد در طول روز شود.

رفلاکس معده

رفلاکس حالتی است که در آن غذا و مایعاتی که خورده اید، دوباره به گلویتان بر می گردد. برگشت اسید و محتویات معده در دوران حاملگی به خاطر فشار جنین به معده بیشتر می شود. به خصوص موقعی که دراز کشیده اید، این مشکل تشدید شده و خواب با کیفیتی نخواهید داشت. این مشکل در سه ماهه سوم بارداری بیشتر می شود.

بسیاری از موارد بالا به اضافه سندروم پای بیقرار (حرکت ناگهانی پا در خواب) و گرفتگی عضلات در شب هم باعث خواب بد شبانه و خواب زیاد در بارداری می شوند. با ورزش و تغذیه مناسب می توانید بعضی از این عوامل را کنترل کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین صبحانه برای زنان باردار

خستگی حاملگی چه عوارضی دارد؟

خواب زیاد در بارداری باعث احساس کسالت و خستگی مادر شده و اجازه نمی دهد شبها خوب بخوابد. خستگی بارداری با عوارض مختلفی همراه است. طبق گفته خانم دکتر جوانمرد، زنانی که خواب شبانه آنها در ماههای آخر بارداری کمتر از 6 ساعت باشد، زایمان طولانی تری دارند. همچنین خستگی حاملگی عواقب زیر را به همراه دارد:

  • عدم کنترل احساسات، استرس و افسردگی به خاطر مشکلات خواب
  • خروپف و آپنه خواب
  • ضعف عضلات مادر بدلیل کم تحرکی و خواب زیاد
  • افزایش فشار خون مادر و دیابت بارداری
  • زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم
  • افزایش ریسک ابتلا به مسمویت بارداری یا پره اکلامپسی

همچنین کاهش کیفیت خواب شبانه و خواب آلودگی زیاد در بارداری می تواند تا 5 برابر احتمال زایمان سزارین را در زنان افزایش دهد.

کی باید برای خواب آلودگی در بارداری به پزشک مراجعه کرد؟

برای اینکه مشکل خستگی بارداری را کاهش دهید، می توانید با پزشکی که مسئول مراقبتهای دوران بارداری شما است در این زمینه مشورت کنید. درصورتی که به آزمایش خون نیاز داشته باشید، برایتان تجویز خواهد شد. این موضوع چندان نگران کننده نیست.

اما در صورتی که خستگی دوران بارداری به حدی است که اغلب روز در رختخواب هستید و نمی توانید به کارهای روزانه خود برسید، سریعتر باید به پزشک زنان مراجعه کنید. خستگی شما می تواند به دلایل گفته شده در بالا و یا دلایل جدی دیگر پزشکی باشد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

برای رفع خواب زیاد در حاملگی و مراقبتهای دوران بارداری خود می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان در تهران بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

درمان خواب آلودگی در بارداری

سوالات متداول درباره بی حالی و خستگی زنان حامله

در این بخش به سوالاتی که اغلب از خانم دکتر جوانمرد، متخصص زنان و زایمان درباره خستگی بارداری و خواب زیاد می پرسید، پاسخ داده شده است:

خواب آلودگی در بارداری و جنسیت جنین بهم ربط دارند؟

خواب زیاد شما در طول بارداری اصلا نشان دهنده جنسیت جنین و یا به خاطر دختر یا پسر بودن آن نیست.

برای خستگی دائمی در بارداری چه کار کنم؟

شبها زودتر از همیشه بخوابید و در طول روز سعی کنید کمی چرت بزنید. در طول روز و نه شبها، به اندازه کافی آب بخورید. رژیم غذایی سالم و استراحت بیشتر در طول شبانه روز را هم به شما توصیه می کنم.

از کجا بفهمم زیاد می خوابم؟

7 تا 9 ساعت خواب خوب در طول شب برایتان کافی است. اگر شبها خواب خوبی دارید اما 9 تا 10 ساعت می خوابید و در طول روز احساس خستگی دارید، خواب شما زیاد است.

برای خواب آلودگی در ماه هفتم بارداری اگر ورزش کنیم بیشتر خسته نمی شویم؟

اگر پزشکتان تحرک را برای شما منع نکرده و مشکل بارداری ندارید، پیاده روی کوتاه و ورزش متوسط روزانه را توصیه می کنم. چون باعث افزایش گردش خون و هورمون اندروفین، کاهش استرس و خواب بهترتان می شود.

بیشتر بخوانید: چه میوه هایی برای دوران حاملگی مفید است؟

اگر شما هم سوالی درباره خستگی و بی حالی در بارداری دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله با ما در میان بگذارید.

3.8/5 - (62 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *