مقایسه لاپاراسکوپی و جراحی باز (مزایا و معایب هر کدام)

فرق-لاپاراسکوپی-و-جراحی-باز

برای درمان بیماریهای زنان مثل میوم رحمی بزرگ یا درآوردن کیست تخمدان گاهی لازم است عمل جراحی انجام شود این جراحی ها قبلا به صورت باز انجام می شدند.
اما امروزه روش دیگری به نام عمل بسته وجود دارد که با تکنیک های مختلف اجرا می شود. یکی از رایجترین این تکنیک ها، جراحی لاپاراسکوپی است. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که تفاوت لاپاراسکوپی با جراحی باز چیست و چه معایب یا مزایایی دارند. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

جراحی باز چیست؟

جراحی های زنانه عمل باز یک روش سنتی است که در آن با چاقوی جراحی برشهای بزرگی در حدود 8 تا 10 سانتی متر به صورت عمودی یا افقی روی شکم ایجاد می شود.

در پایان نیز جای برشها با بخیه های جذبی یا کشیدنی دوخته می شوند. پس عمل باز یا لاپاراتومی یک جراحی بزرگ و تهاجمی است که باید با بیهوشی عمومی انجام شود.

جراحی-باز

جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی های پزشکی و برای جلوگیری از عوارض عمل باز، امروزه از روشهای دیگری به جای جراحی های باز استفاده می شود. این جراحی ها با استفاده از 3 تا 4 برش کوچک (کمتر از یک سانتی‌متر) در اطراف ناف و دو طرف شکم و ورود دوربین برای مشاهده داخل بدن و نیز ابزارهای جراحی انجام می شوند.

جراحان از این ابزارها برای دستکاری، برش و بخیه زدن یا منگنه کردن بافتها استفاده می کنند. این نوع جراحی، عمل بسته نامیده می شود که یکی از رایجترین آنها، عمل لاپاراسکوپی است که با دوربین لاپاراسکوپ انجام می شود.

لاپاراسکوپی یک عمل کم تهاجم تر از عمل باز است که با بیهوشی عمومی یا بیحسی موضعی انجام می شود. در این روش، برای دید بهتر جراح، شکم بیمار قبل از جراحی با گاز پر می شود و بعد از عمل این گازها از شکم تخلیه و جای برشها بخیه می شود.

عمل-لاپاراسکوپی

شما هم می توانید برای انجام عمل لاپاراسکوپی در تهران و برخورداری از مزایای این نوع جراحی، از تخصص و تجربه دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات و رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

تفاوت لاپاراسکوپی و جراحی باز

به گفته دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان، عمل لاپاراسکوپی و عمل باز هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند و در موارد زیر با هم متفاوتند:

مدت زمان عمل

مدت زمان عمل لاپاراسکوپی طولانی تر از عمل لاپاراتومی است و این یکی از معایب عمل لاپاراسکوپی به حساب می آید. چون به دلیل طولانی شدن عمل، ریسک ایجاد لخته های خونی و عفونت کردن زخم اندامهای داخلی بیشتر از عمل لاپاراتومی است.

پس زمانی که جراحی پیچیده شده و بیمار نیاز به نجات فوری داشته باشد، عمل لاپاراسکوپی باید به عمل لاپاراتومی تبدیل شود. چون جراحی باز سریعتر از عمل بسته انجام می شود.

بستری شدن و دوره نقاهت

در جراحی باز باید بیمار بعد از عمل به مدت 2 روز در بیمارستان بستری شود و دوره نقاهت بعد از جراحی نیز 6 هفته طول می کشد.

اما برای عمل لاپاراسکوپی، یک یا دو روز  بیمار بستری شده و به دلیل بهبودی سریعتر زخمها در این روش، دوره نقاهت نیز کوتاهتر و حدود 2 هفته است.

کاربردها

یک فرق لاپاراسکوپی با عمل باز در این است که از لاپاراسکوپی می توان به عنوان یک روش تشخیصی هم استفاده کرد. مثلا برای تشخیص علت دردهای شکمی، خونریزی های غیرعادی و بدخیمی اندامهای لگنی.

به علاوه لاپاراسکوپی در جراحی های لگن و شکم نیز کاربردهای زیادی دارد. مثل عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان یا عمل لاپاراسکوپی رحم و تخمدان. یا جراحی های اضطراری اغلب از جراحی باز استفاده می کنند.

اما جراح زنان برای درمان سرطانهای ناحیه لگن و خارج کردن تومور، ترمیم یا پیوند یک عضو یا بافت و یا خارج کردن ضایعات بزرگ مثل میوم های خیلی بزرگ ناچار به استفاده از عمل لاپاراتومی هستند.

ریسک جراحی

ریسک عمل لاپاراسکوپی معمولا به دلیل کمتر برش خوردن بافتهای بدن، کمتر در معرض هوا قرار نگرفتن اندامهای داخلی و خونریزی کمتر حین جراحی نسبت به عمل باز ریسک پایین تری دارند.

همچنین امکان بارداری بعد از عمل لاپاراسکوپی یا دیگر عوارض جدی بعد از از لاپاراسکوپی خیلی کمتر از لاپاراتومی است.

ولی هر چند عمل لاپاراسکوپی ایمن تر از عمل باز است، با اینحال ریسک عفونت اندامهای داخلی دیگر طی جراحی باز کمتر از جراحی بسته بوده و جراحی باز تمیزتر از جراحی بسته انجام می شود.

طول برش

در عمل های باز چون جراح نیاز به دید بهتری از داخل بدن دارد، برشها بزرگ هستند. بر خلاف لاپاراسکوپی که برشها کمتر از یک سانتی متر هستند و صرفا برای ورود ابزارهای پزشکی ایجاد می شوند. این بزرگترین فرق لاپاراسکوپی با عمل باز است.

انواع-برش-در-عمل-باز-(کلاسیک)-و-عمل-لاپاراسکوپی

درد بعد از جراحی

در عمل لاپاراتومی برخلاف لاپاراسکوپی، به دلیل بزرگتر بودن جای برش، بیمار بعد از جراحی درد بیشتری حس کرده و مدت بیشتری درگیر دردهای بعد از جراحی است.

بخیه و جای زخم

یکی از مزایای لاپاراسکوپی، کم بودن تعداد بخیه ها است که به حفظ زیبایی ظاهر شکم خانم ها به خصوص دختران مجرد کمک می کند.

اما در عمل باز، طول برشها زیاد است و برای بستن زخم باید بخیه بیشتری زده شود. بنابراین بعد از جراحی، جای اسکار بیشتری باقی می ماند.

چسبندگی بعد از عمل

به گفته خانم دکتر جوانمرد خوشدل، میزان احتمال چسبندگی بعد از عمل لاپاراسکوپی کمتر است و زنانی که هنوز می خواهند بچه دار شوند، در صورت امکان بهتر است با این روش جراحی شوند.

چون در عمل لاپاراتومی اندامهای داخلی مدت زیادی در معرض هوا بوده و خطر چسبندگی های لگنی و مشکلات ناباروری در آنها بیشتر است.

عفونت بعد از عمل

به دلیل بزرگتر بودن جای زخم و طولانی تر بودن دوره نقاهت احتمال بروز عفونت در محل بخیه های عمل باز زیاد است. در حالیکه که ریسک عفونت بعد از عمل لاپاراسکوپی بسیار کمتر است.

همچنین چون تماس بین جراح و بیمار در عمل لاپاراسکوپی کمتر است، احتمال انتقال عفونت و بیماری بین آنها نیز کمتر بوده و از این لحاظ، لاپاراسکوپی یک جراحی ایمن است.

تکنیک جراحی

یکی از مزایای جراحی های باز این است که به خاطر بزرگ بودن برشها، دسترسی جراح به اندامها بیشتر و نتیجه عمل تمیزتر است. اما دسترسی بیشتر به معنی دید بهتر جراح نیست و دوربین لاپاراسکوپی خیلی دقیق تر می تواند داخل شکم را به جراح نشان دهد.

اگر جراح لاپاراسکوپ در این زمینه مهارت زیادی داشته باشد، پیچیدگی جراحی با عمل بسته خیلی کمتر از عمل باز بوده و تا حد ممکن بهتر است این نوع جراحی بسته جایگزین جراحی های باز شود.

هزینه جراحی

نه تنها عمل لاپاراسکوپی ایمن تر از لاپاراتومی است، بلکه هزینه عمل لاپاروسکوپی ارزان تر از عمل باز بوده و از این لحاظ هم انجام لاپاراسکوپی مقرون به صرفه تر از عمل باز است.

خطرات-لاپاراسکوپی

شما هم می توانید برای انجام عمل لاپاراسکوپی یا عمل های باز زنانه در تهران، از تخصص و تجربه دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان در این زمینه ها بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات و رزرو نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

جراحی باز بهتر است یا لاپاراسکوپی؟

با توجه به آنچه که در مورد مزایا و معایب لاپاراسکوپی و عمل باز گفته شد، هر دو روش جراحی موثر هستند، اما برای کاهش عوارض و هزینه ها، در جایی که می توان عمل لاپاراسکوپی کرد، جراحی باز توصیه نمی شود.

ولی در مواردی نمی توان به دلیل شرایط جراحی، وضعیت بیمار و نوع عارضه از عمل باز اجتناب کرد. در مورد اینکه چه روشی برای جراحی شما بهتر است، باید پزشک جراح تان تصمیم بگیرد.

سوالات متداول جراحی باز یا لاپاراسکوپی

کسانی که می خواهند جراحی باز یا لاپاراسکوپی انجام دهند، اغلب سوالات زیر را از خانم دکتر طباطبایی می پرسند:

چه زمانی جراحی باز بهتر از لاپاراسکوپی است؟

زمانی که بیماری مزمن بوده و آسیب زیادی به بافت یا عضلات بیمار وارد کرده، ترمیم این آسیب دیدگی ها با یک جراحی باز بهتر از لاپاروسکوپی است.

همه خانمها می توانند عمل لاپاراسکوپی را انجام دهند؟

خیر. گاهی ممکن است به دلیل اضافه وزن زیاد، سن بالا، مشکلات قلبی یا ریوی، آپنه (قطع تنفسی) شدید یا جراحی های قبلی شکمی مثل عمل سزارین از روشهای جایگزین برای درمان بیمار استفاده شود.

آیا عمل لاپاراسکوپی هم می تواند خطرناک باشد؟

در هر جراحی امکان خطر هست. برخی از خطرات لاپاراسکوپی عبارتند از خطر آسیب به اندامهای داخلی دیگر حین جراحی، فتق، لخته شدن خون، التهاب یا عفونت شکم و غیره که ممکن است در بعضی افراد برخی از این عوارض بروز کند.

برای برداشتن رحم عمل لاپاراسکوپی بهتر است یا جراحی باز؟

طبق نظر  کنگره متخصصان زنان و زایمان آمریکا ایمن ترین، کم تهاجمی ترین و مقرون به صرفه ترین راه برای برداشتن رحم به دلایل غیر سرطانی، هیسترکتومی واژینال است، نه جراحی لاپاراسکوپی یا باز.

اگر شما هم سوالی درباره فرق عمل لاپاراسکوپی و جراحی باز دارید، در بخش نظرات مقاله می توانید آنها را بنویسید.

4.7/5 - (4 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *