علت و درمان قطعی واژینیسموس (دخول دردناک)

واژینیسموس

آیا در رابطه جنسی، واژۀ خیلی تنگ معنایی دارد؟ تنگ بودن واژن در حدی که نتوانید رابطه داشت باشید یک بیماری است و مورد عادی به شمار نمی رود. اگر رابطه جنسی برای شما دردناک است، ممکن است واژینیسموس داشته باشید. از آنجا که ویژگی اصلی واژینیسموس، اسپاسم مداوم یا مکرر در یک سوم بیرونی واژن است، ممکن است انجام رابطه جنسی و معاینات لگنی را برای شما سخت یا غیر ممکن کند. در این مقاله به علت دخول دردناک می پردازیم و در انتها درمانهای آن را توضیح می دهیم. برای دسترسی به بخشهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس زمانی اتفاق می افتد که ماهیچه های اطراف ورودی واژن به طور غیر ارادی منقبض شوند. این یک عمل غیر ارادی است و زن تمایلی برای منقبض کردن این ماهیچه ها ندارد. غالباً این مشکل از ابتدای زندگی جنسی خانمها شروع می شود، اما برای برخی حتی پس از داشتن تجربه های جنسی موفق هم ممکن است این انقباضات اتفاق بیفتد. در بیشتر موارد، زنی که واژینیسموس دارد قادر به استفاده از تامپون یا تحمل آزمایش پاپ اسمیر نیز نیست.

علائم واژینیسموس

علایم واژینیسموس از نظر شدت، متفاوت هستند. بعضی از زنان می توانند رابطه جنسی را به صورت دردناک برقرار کنند، درحالی که برخی دیگر تنها قادر به استفاده از تامپون هستند اما نمی توانند رابطه جنسی کامل برقرار کنند. برخی دیگر نمی توانند هیچ چیزی را وارد واژن خود کنند. توجه به این نکته ضروری است که این بیماری، یک مشکل جسمی است و هیچ ربطی به تمایل جنسی زنان ندارد.

مهمترین علائم واژینیسموس عبارتند از:

  • عدم ورود آلت مردانه: مثل ضربه زدن به دیوار آجری
  • تنگ  بودن بسیار شدید واژن
  • دردهای شدید در واژن

دردهای شدید واژن

  • احساس سوزش در دهانه واژن
  • احساس فشار بسیار زیاد در درون واژن
  • درد و سوزش به مدت چند ساعت یا چند روز بعد از رابطه
  • درد در قسمت پایین شکم مشابه احساس سوزن زدن یا چاقو خوردن

آشنایی با علتهای واژینیسموس

به طور کامل مشخص نیست که چرا واژینیسموس اتفاق می افتد، اما عوامل جسمی و روانی زیادی هستند که می توانند در این بیماری نقش داشته باشند؛ عواملی مانند:

  • فکر کردن به اینکه رابطه جنسی دردناک است
  • رابطه های جنسی اول دردناک باشند
  • داشتن سابقه سوءاستفاده جنسی
  • تصور ذهنی اینکه واژن شما بیش از حد کوچک است
  • مشکلات در رابطه احساسی
  • ترس از بارداری
  • آسیبهای قبلی به واژن؛ مثلاً در اثر زایمان
  • بیماری های دردناک واژن و ناحیه اطراف آن که باعث انقباضات عضلانی این ناحیه می شود.

انواع واژینیسموس

انواع مختلفی از واژینیسموس وجود دارند. در ادامه به بررسی انواع واژینیسموس از نظر زمانی می پردازیم:

واژینیسموس اولیه

اگر زن از اولین رابطه خود با این مشکل مواجه باشد به آن واژینیسموس اولیه می گویند. در این حالت زن احساس اضطراب و ترس، ناکافی بودن و عذاب وجدان واهد داشت. همسر این زنان نیز مانند آنها رنج می برند و احساس خستگی، درماندگی، پس زده شدن و ناکافی بودن دارند.

اطلاعات جنسی نادرست و عدم درک درست از بدن زن، شرایط را بدتر می کند و ممکن است منجر به بیزاری طرفین از رابطه جنسی شود. حتی در بسیاری از موارد یک بیماری ساده قابل درمان باعث جدایی زوجین می شود.

واژینیسموس ثانویه

زمانی که زن در گذشته رابطه جنسی داشته است اما در حال حاضر توانایی خود را برای برقراری رابطه جنسی کامل از دست داده است. علت این واژینیسموس معمولا جراحی زنان در ناحیه تناسلی، یائسگی، پرتونگاری، بحران عاطفی، عفونت های مکرر و بیماری های جنسی است. اگرچه این زنان قبلاً رابطه های جنسی کاملا موفقی داشته اند، اما اکنون رابطه جنسی کامل برای آنها دردناک یا غیرممکن است و به آنها همان حس درماندگی و ناامیدی افراد مبتلا به واژینیسموس اولیه را می دهد. به طور معمول، درمان این مشکل ساده است و فقط چند جلسه درمانی به طول می انجامد.

واژینیسموس خفیف و واژینیسموس شدید

این بیماری از لحاظ شدت هم می تواند بسیار متفاوت باشد. به این معنی در واژینیسموس شدید ورود هر چیزی به واژن، ایجاد درد می کند. در حالیکه در واژینیسموس خفیف، درد فقط در شرایط خاصی پیش می آید: به عنوان مثال فقط در زمان رابطه جنسی درد به وجود می آید و هنگام آزمایش لگنی اتفاق نمی افتد.

واژینیسموس چگونه بر زندگی شما تأثیر می گذارد؟

اغلب زنان مبتلا به واژینیسموس، زندگی جنسی از هم گسیخته ای دارند که می تواند منجر به پریشانی، کمبود اعتماد به نفس و مشکل در روابطشان شود. در برخی خانم ها، این موضوع باعث خودداری آنها از بارداری می شود که مشکلاتشان را چند برابر می کند.

برای این زنان انجام آزمایشات لگنی و زایمان نیز سخت یا غیر ممکن است که این مسئله می تواند مشکلاتی در  سلامت جنسی فرد به وجود آورد و در آینده باعث لطمه های جبران ناپذیری شود.

رابطه-جنسی-دردناک

آیا من واژینیسموس دارم؟

اولاً هر کس که هنگام رابطه جنسی دردی احساس می کند، باید با پزشک خود در این خصوص صحبت کند. اما برای اینکه بدانید واقعا مبتلا به این بیماری هستید یا نه بهتر است سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا انجام آزمایش لگنی یا پاپ اسمیر برای من دردناک است؟
  • آیا رابطه جنسی کامل یا هرگونه رابطه که همراه با وارد شدن چیزی به واژن باشد، دردناک است؟
  • در رابطه جنسی چه زمانی احساس درد می کنم؟ آیا با شروع وارد شدن یا فشار عمیق تر به داخل یا هردو؟
  • آیا در گذشته دچار هرگونه سوءاستفاده فیزیکی، روانی یا جنسی شده ام؟
  • آیا قاعدگی های سخت و دردناک هم دارم؟
  • آیا سابقه عفونت های قارچی مکرر یا بیماری های جنسی داشته ام؟
  • آیا از رابطه جنسی می ترسم؟
  • آیا تاکنون از قرص ها یا داروهای ضد بارداری هورمونی استفاده کرده ام؟
  • آیا تاکنون جواب آزمایشم برای بیماری یا عفونت های جنسی مثبت بوده است؟

تشخیص واژینیسموس توسط پزشک

همانطور که در بالا گفته شد، به طور معمول برای درک واژینیسموس، هم عوامل جسمی و هم عوامل روانی در نظر گرفته می شود. پزشک در مرکز تخصصی واژینیسموس در شرق تهران برای تشخیص اینکه بیمار از واژینیسموس رنج می برد یا علت درد چیز دیگری است، ابتدا سابقه بیماری فرد را بررسی می‌ کند و سپس معاینه بدنی انجام می دهد. دانستن سابقه دقیق او و نیز معاینه بدنی در تشخیص بیماری بسیار مهم است. معاینه دقیق بافت های تناسلی، ماهیچه ها و بافت های همبند لگن، غالباً علت درد را مشخص می کند.

به علاوه، اگر پزشک احتمال واژینیسموس بدهد، ممکن است آزمایشات هورمونی را نیز تجویز کند. کمبود هورمون ممکن است منجر به واژینیسموس شود زیرا روی سلامت برخی از بافت های تناسلی تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، در زمان یائسگی تغییرات هورمونی اجتناب ناپذیر هستند که گاهی اوقات منجر به واژینیسموس می شود.

تشخیص واژینیسموس

زمانی که تغییرات ناشی از هورمون ها در بافت تناسلی ایجاد می شود، ممکن است باعث التهاب یا تحریک مزمن در آن ناحیه شده و در نهایت منجر به انقباض غیرارادی ماهیچه ها شود که با واژینیسموس مرتبط است. این موضوع به ویژه در افراد مبتلا به واژینیسموس ثانویه صادق است.

اگر شما هم به واژینیسموس مبتلا هستید و در روابط جنسی خود مشکل دارید می توانید برای درمان قطعی این بیماری به دکتر منیژه جوانمرد خوشدل مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

روشهای درمان واژینیسموس

اگرچه ممکن است برای درمان این مشکل مردد باشید، اما روش هایی وجود دارند که می توانند کمک کننده باشند. خوشبختانه بیشتر زنانی که با این روش ها درمان می شوند، بهبود یافته و زندگی جنسی آنها به حالت عادی بر می گردد. در اصل این بیماری علیرغم آنچه شما فکر می کنید قابل درمان بوده و می توانید با انتخاب درمان صحیح از آن رها شوید.

تمرینات واژینیسموس توسط دیلاتور

دیلاتورها دستگاه های مخروطی شکلی هستند که برای آرام کردن ماهیچه های اطراف واژن و کشش آرام این ناحیه مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاهها در سایزهای چند مرحله ای وجود دارد تا روند درمان آهسته و بدون درد باشد. با گذشت زمان، دیلاتورها می توانند به کم کردن حساسیت ناحیه و احساس راحتی بیشتر شما با لمس شدن کمک کنند. این درمان برای کسانی که ترس بیمارگونه (فوبیا) از رابطه جنسی دارند ایده آل است.

تمرینات واژینیسموس

کگل ها تمرینات عضلات کف لگن هستند که باعث تقویت ماهیچه های شرمگاهی می شوند. تمرینات کگل با سفت کردن و آزاد کردن عضلاتی که موجب نگه داشتن ادرار می شوند، انجام می شود. روزی پنج  بار و در هر بار 20 تکرار عضلات کف لگن خود را به مدت 15 ثانیه سفت کنید و سپس رها کنید. حالت سفت کردن و انقباض باید مشابه حالتی باشد که ادرار خود را حبس می کنید.

تمرین های کگل نه تنها به درمان واژینیسموس و بالا بردن لذت جنسی کمک می کنند، بلکه برای جلوگیری از بی اختیاری ادرار در اثر افزایش سن نیز مفیدند. دانستن این نکته جالب است که تمرینات کگل در دوران بارداری و پس از زایمان نیز مفید است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله انجام تمرینات کگل در بارداری و مزایای آن را مطالعه کنید.

تمرینات کگل

دو روش بالا در کنار مشاوره های روانشناسی برای درمان واژینیسموس های خفیف موفق عمل می کنند. اما باید به این نکته توجه کنید که این روشها بسیار زمانبر بوده و ممکن است در نهایت نتیجه مطلوبی هم نداشته باشند. این روزها برای درمان قطعی واژینیسموس، روشهای جدیدتری وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

درمان قطعی واژینیسموس با تزریق بوتاکس

این روزها برای درمان قطعی واژینیسموس از روش جدیدتری استفاده می کنیم. در تمام دنیا تزریق بوتاکس به عنوان یکی از بهترین روشهای درمان واژینیسموس مطرح است. در این روش متخصص زنان با استفاده از تزریق بوتاکس در عضلاتی که انقباض شدیدی دارند، جلوی سفت شدن آنها را می گیرد. در واژینیسموسهای شدید، تزریق بوتاکس نیازمند این است که این کار تحت بی حسی قوی انجام شود.

درمان واژینیسموس با تزریق بوتاکس شما را آماده پذیرای یک زندگی جنسی جدید خواهد کرد. این کار معمولا طی چند جلسه انجام می شود و نتایج شگفت انگیزی دارد.

اگر شما هم به واژینیسموس مبتلا هستید و در روابط جنسی خود مشکل دارید می توانید برای درمان قطعی این بیماری به دکتر منیژه جوانمرد خوشدل مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

نکات مهم در مورد واژینیسموس

در انتها چند نکته در مورد واژینیسموس است که بهتر است به خاطر بسپاریم:

  • رابطه جنسی دردناک، شایع اما قابل درمان است.
  • یکی از علل شایع رابطه جنسی دردناک، واژینیسموس است. این مشکل می تواند مادام العمر باشد یا به دلایل مختلف در هر سنی اتفاق بیفتد.
  • واژینیسموس معمولاً یک بیماری جسمی و روانی است و درمان آن اغلب به بررسی و شناخت عوامل هم جسمی و هم روانی بستگی دارد.
  • واژینیسموس می تواند یک بیماری همیشگی نباشد. اگر فکر می کنید مبتلا به واژینیسموس هستید، به دنبال درمان بروید. درمان های واقعی وجود دارند که به کمک آنها می توانید درد خود را کاهش داده و دوباره فعالیت جنسی لذت بخشی را تجربه کنید.
3.5/5 - (4 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *