تفسیر جواب آزمایش پاپ اسمیر

نتایج پاپ اسمیر

یکی از مهمترین تستهایی که برای سلامتی زنان بعد از ازدواج توصیه می شود انجام تست پاپ اسمیر است. تست پاپ اسمیر می تواند شما را از سلامت دهانه رحم مطلع کند. همچنین علت خونریزی واژن در هنگام یا بعد از رابطه جنسی با کمک تست پاپ اسمیر انجام می شود تا مشخص شود خانم به سرطان دهانه رحم مبتلا هستند یا خیر و یکی از بهترین روشها برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم محسوب می شود. در این مقاله به تفسیر نتایج تست پاپ اسمیر می پردازیم. سعی می کنیم به شما خواندن جواب پاپ اسمیر و تفسیر نتایج مشکوک پاپ اسمیر را یاد می دهیم. شما می توانید برای دسترسی به بخشهای مختلف مقاله از فهرست زیر استفاده کنید.

پاپ اسمیر چیست؟

 پاپ اسمیر تستی است که در آن متخصص زنان با استفاده از یک وسیله به نام اسپکولوم دهانه واژن را باز کرده و با استفاده از یک برس کوچک و منعطف از دهانه رحم شما نمونه برداری می کند.

نتایج کلی پاپ اسمیر

پاپ اسمیر بطور کلی دارای دو جواب طبیعی و غیرطبیعی است. در صورتیکه جواب پاپ اسمیر شما طبیعی باشد، مشکلی وجود ندارد و شما می توانید طبق برنامه زمان بندی پاپ اسمیر را سالیانه یا چند سال یکبار انجام دهید. اگر در مورد پاپ اسمیر و دوره های انجام آن سوالی دارید بهتر است مقاله زیر را حتما مطالعه کنید:

پیشنهاد ویژه: همه چیز درباره تست پاپ اسمیر

اگر شما هم قصد انجام پاپ اسمیر را دارید می توانید به خانم دکتر منیژه جوانمرد مراجعه کنید. با انجام تست پاپ اسمیر نه تنها از سلامت دهانه رحم خود مطلع می شوید بلکه در صورت ابتلا به ویروس HPV می توانید از پیشرفت این بیماری جلوگیری کنید. جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

در صورتیکه نتیجه پاپ اسمیر شما مثبت (غیرطبیعی) باشد، معمولا دو حالت پیش روی شماست:

1- ممکن است نتیجه غیرطبیعی تست پاپ اسمیر ناشی از وجود عفونت در دهانه رحم باشد. عفونت قارچی، تریکوموناس، کلامیدیا یا سوزاک می توانند باعث التهاب سلولهای دهانه رحم شوند. در این حالت پس از درمان عفونت، نتیجه پاپ اسمیر معمولاً به حالت عادی برمی گردد. اگر نتیجه پاپ اسمیر به دلیل عفونت مثبت باشد، باید علت اصلی آن درمان شود. سپس آزمون باید در طی دو الی سه ماه بعد تکرار شود، زیرا وجود عفونت می تواند سرطان دهانه رحم را پنهان کند.

عفونت دهانه رحم

2- اگر نتیجه پاپ اسمیر نشان دهنده وجود سلولهای غیرطبیعی در دهانه رحم شما باشد، این موضوع یک مساله جدی محسوب می شود. در این حالت باید بررسی های دقیقتری صورت بگیرد که در انتهای این مقاله به آنها اشاره می کنیم. اما اول بهتر است بدانیم سلولهای غیرطبیعی یعنی چه؟

سلولهای غیرطبیعی در نتیجه پاپ اسمیر

نمونه های دارای سلول های غیر طبیعی به صورت زیر دسته بندی می شوند:

ASC (سلول های سنگفرشی غیرعادی)

سلولهای سنگفرشی، سلولهای نازک و مسطحی هستند که سطح دهانه رحم را تشکیل می دهند. این گروه به دو دسته زیر تقسیم می کند:

  • ASC-US: سلولهای سنگفرشی به طور کامل طبیعی به نظر نمی رسند، اما پزشکان علت این تغییرات سلولی را نمی دانند. بعضی اوقات تغییرات مربوط به ویروس HPV  (پاپیلومای انسانی) است. ACSUS به عنوان یک ناهنجاری خفیف در نظر گرفته می شود.
  • ASC-H: در این حالت سلول ها طبیعی به نظر نمی رسند، اما پزشکان علت این تغییرات سلولی را نمی دانند. احتمال پیش سرطانی بودن نمونه بسیار بالاست.

بیشتر بخوانید: سن و علائم ابتلا به سرطان دهانه رحم

AGC

سلولهای غده ای، سلولهای تولید کننده مخاط هستند که در مرکز دهانه رحم یا در بافت رحم یافت می شوند. در این گروه، سلولهای غده ای طبیعی به نظر نمی رسند، اما پزشکان علت تغییرات سلولی را نمی دانند.

AIS

سلولهای پیش سرطانی در بافت غده ای وجود دارند.

LSIL (ضايعات داخلی با درجه پایين)

در این حالت لایه ای از سلولهایی که سطح دهانه رحم را تشکیل می دهند دستخوش تغییرات اولیه ای در اندازه و شکل شده اند. در این حالت با یک بافت غیرطبیعی سروکار داریم. گروه LSIL به عنوان ناهنجاری های خفیف ناشی از ویروس HPV در نظر گرفته می شود.

HSIL (ضايعات داخلی با درجه بالا)

درجه بالا به معنای تغییرات قابل توجه در اندازه و شکل سلول های غیر طبیعی (پیش سرطانی) است، یعنی این سلول ها بسیار متفاوت از سلول های طبیعی هستند. گروه HSIL به ناهنجاری های شدیدتری اشاره دارد که احتمال تبدیل آن به سرطان دهانه رحم بسیار زیاد است.

تغییرات پیش سرطانی

اگر شما هم قصد انجام پاپ اسمیر را دارید ما به شما خانم دکتر جوانمرد را پیشنهاد می کنیم. یک پاپ اسمیر دقیق می تواند شما را در تشخیص بیماریهای دهانه رحم در مراحل اولیه بسیار کمک کند. دقت پزشک در نمونه گیری دقیق و اصولی یکی از مهمترین ملاکهای تشخیص بموقع بیماریها و عفونتهای دهانه رحم است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

بعد از تفسیر پاپ اسمیر چکار کنیم؟

اگر نتیجه تست پاپ اسمیر شما طبیعی باشد، باید غربالگری عادی را طبق برنامه زمان بندی ادامه دهید. اما اگر نتیجه تست پاپ اسمیر غیر طبیعی است، پزشک بسته به نوع دقیق ناهنجاری و وجود هرگونه عفونت، تکرار آزمایش یا پیگیری مکرر را توصیه خواهد کرد. پزشک ممکن است روشی به نام کولپوسکوپی را به شما پیشنهاد دهد.

  • در آزمایش پاپ اسمیر، پزشک به کمک ابزاری به نام کولپوسکوپ (میکروسکوپ نوری) به دهانه رحم نگاه می کند تا توضیحی برای ناهنجاری های موجود در تست پاپ اسمیر بیابد. کولپوسکوپی در مطب و به روشی مشابه پاپ اسمیر انجام می شود، اما پزشک از یک ابزار مخصوص مشاهده برای بزرگ کردن شکل سطح دهانه رحم و بررسی ناهنجاری ها در آن ناحیه استفاده می کند.
  • این آزمایش دردناک نیست و عوارض جانبی ندارد. می توانید این آزمایش را در دوران بارداری نیز می توانید انجام دهید.
  • پس از بررسی دقیق دهانه رحم توسط کولپوسکوپ، نمونه برداری از دهانه رحم توسط پزشک انجام می شود.
  • در نمونه برداری با کولپوسکوپ، پزشک نمونه کوچکی از بافت دهانه رحم را خارج می کند تا مشخص شود که آیا سلول های سرطانی وجود دارند یا خیر. نمونه برداری بیوپسی تنها آزمایشی است که می تواند مشخص کند که آیا فرد به پیش سرطان یا سرطان دهانه رحم مبتلا شده است یا خیر.

کولپوسکوپی

در این مقاله سعی کردیم مهمترین نکاتی که در مورد جواب پاپ اسمیر مورد نیاز است را به شما ارائه کنیم. با این حال اگر سوالی در این مورد دارید که جواب آن را در این مقاله نگرفتید در بخش نظرات زیر همین مقاله با ما درمیان بگذارید. سوالات شما توسط خانم دکتر منیژه جوانمرد پاسخ داده می شود. برای دریافت پاسخ سوال خود به همین صفحه مراجعه کنید.

3.4/5 - (22 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *