بهترین زمان برای دادن آزمایش خون بارداری

بهترین زمان برای دادن آزمایش خون بارداری

اغلب زنان برای اطلاع از بارداری خود به دنبال روش های مطمئنی هستند. اگر مشکوک به بارداری باشید، علاقمند هستید که هر چه زودتر جواب بارداری شما مثبت باشد، تا بتوانید برنامه ریزی درستی برای این دوران داشته باشید. بسیاری از زنان با به تاخیر افتادن دوره قاعدگی و دیدن علائم اولیه بارداری، از تست های بارداری بی بی چک استفاده می‌کنند. در حالی که در بعضی از موارد پزشک پیشنهاد می کند که آزمایش خون بارداری انجام دهید. اما سوال خیلی از خانمها این است که بهترین زمان برای دادن آزمایش خون بارداری چه موقعی است؟ برای توضیحات بیشتر در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. جهت دسترسی به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

انواع تست های بارداری

 به طور کلی تست‌های ادرار و آزمایش خون، دو روش کلی برای تشخیص بارداری هستند:

تست ادرار

تست ادراری یکی از روش هایی است که به راحتی می‌توانید با انجام دادن آن در منزل، از باردار شدن خود مطلع شوید. شما می‌توانید با عقب افتادن دوره پریودیتان تست ادرار بدهید و نتیجه آن را به پزشک خود ارائه دهید.
آزمایش بیبی چک به این صورت است که شما بر روی یک نوار ادرار می کنید. حدود 1 یا 2 دقیقه بعد نتیجه آن مشخص می شود. البته می توانید در یک ظرف ادرار کنید و تست بارداری را در آن ظرف فرو ببرید. هر مارک بیبی چک شیوه نتیجه گیری خاص خودش را دارد. برای اینکه نتیجه تست بارداری را متوجه شوید، بهتر است دستورالعمل داخل جعبه بیبی چک را با دقت بخوانید.

تست خونی

آزمایش خون بارداری نسبت به تست ادرار دقیق تر عمل می کند. در اصل، آزمایش خون بارداری یکی از قطعی ترین و سریع ترین روش های تشخیص بارداری است که توسط پزشک تجویز می‌شود. تست خونی برای بارداری باید در آزمایشگاه انجام شود. دو روش برای تشخیص آزمایش خون بارداری وجود دارد که عبارتند از:

  • آزمایش اچ سی جی کمی (مقدار دقیق اچ سی جی موجود در خون را اندازه گیری می‌کند.)
  • آزمایش اچ سی جی کیفی (مشخص می‌کند که آیا اچ سی جی وجود دارد یا خیر؟)

بیشتر بخوانید: قبل از بارداری چه کنیم؟ (معاینات و آزمایش های پیش از بارداری)

انواع تست های بارداری

روش تشخیص حاملگی با آزمایش خون بارداری

همان طور که می‌دانید تست خون بارداری به منظور تشخیص بارداری یا عدم بارداری استفاده می‌شود. پس از برقرای رابطه جنسی، تخمک آزاد شده توسط اسپرم بارور شده و لقاح انجام می‌شود. بعد از آن، تخمک لقاح یافته به طرف رحم رفته و در دیواره رحم لانه گزینی می کند. سپس در مرجله بعدی، جفت تشکیل می شود. بعد از تشکیل جفت هورمون بارداری به نام بتا اچ سی جی (beta hcg) توسط جفت در بدن ترشح می شود.
بعد از گذشت چند روز، میزان ترشح این هورمون به بالاترین حد ممکن می‌رسد. در چنین موقعیتی، می توان با انجام دادن آزمایش بتا به باردار بودن فرد پی برد. عدد بتا در بارداری در هفته های مختلف، متغیر است.

بهترین زمان برای دادن آزمایش خون بارداری

ممکن است برای خیلی از افراد سوال باشد که از چه وقت آزمایش خون، بارداری را نشان می‌دهد؟ آزمایش خون قادر است وضعیت بارداری شما را زودتر از آزمایش ادرار مشخص کند. اگرچه در این روش، زمان بیشتری لازم است تا جواب آزمایش شما حاضر شود. آزمایش خون بارداری بهترین و مطمئن ترین تشخیص است که حدود 10 روز بعد از لقاح می‌تواند بارداری را نشان دهد. البته به خانمها توصیه می شود که دو هفته صبر کنند، بعد آزمایش خون بدهند. اگر خانمی زودتر از این موعد برای تست خون بارداری مراجعه کند، امکان دارد که جواب آزمایش خون بارداری او منفی کاذب باشد.
بهترین راهکار این است که منتظر شروع پریودی خود باشید. اگر خونریزی ماهانه را مشاهده نکردید، چند روز بعد آزمایش خون دهید. در این زمان، بهترین و دقیق ترین نتیجه را دریافت خواهید کرد.

بهترین زمان دادن آزمایش خون بارداری

میزان دقت آزمایش خون بارداری چقدر است؟

ممکن است فکر کنید که با انجام دادن آزمایش خون، بلافاصله متوجه بارداری تان خواهید شد. اما این مسئله همیشه درست نیست! شما می‌توانید در خانه تست ادرار دهید و نتیجه مثبت دریافت کنید و یک آزمایش خون در همان روز انجام دهید و آزمایش شما منفی باشد!در حالی که باردار هستید!
دلائل زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث تاخیر در قاعدگی شوند. بنابراین عقب افتادن پریود شما حتما به معنای بارداری نیست! اگر نتیجه آزمایش خون مثبت باشد باید حتما به پزشک متخصص زنان و بارداری مراجعه کنید. اگر جواب آزمایش خون  بارداری منفی باشد، اما زن علائم اولیه بارداری را داشته باشد و پریود هم نشده باشد، باید بعد از یک هفته مجددا آزمایش را انجام دهد.
جواب آزمایش خون بارداری در 99 درصد موارد دقیق و درست است. این موضوع به این دلیل است که در این آزمایش میزان دقیق hcg در بدن تشخیص داده می‌شود. بنابراین می‌توان به نتایج آزمایش خون بارداری اطمینان زیادی داشت.

شما می‌توانید تست و معاینات قبل از بارداری را تحت نظر خانم دکتر منیژه جوانمرد انجام دهید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 77714405-021 تماس حاصل فرمایید.

تفسیر آزمایش خون بارداری

لازم نیست برای انجام آزمایش خون بارداری ناشتا باشید. چون که در این آزمایش مقدار هورمون βhCG اندازه گیری می‌شود که ارتباطی به ناشتا بودن و یا نبودن شما ندارد. این هورمون، حدود 9 روز بعد از لقاح وارد خون مادر می‌شود و در روز 12 تا 14 بعد از لقاح می‌توان مقدار آن را اندازه گیری کرد. مقدار هورمون βhCG در هفته 8 تا 11 بارداری به حداکثر می رسد. از روی برگه جواب آزمایش خون بارداری، می‌توان مثبت یا منفی بودن بارداری را تشخیص داد. در تصویر زیر عکس جواب آزمایش بارداری مثبت را می بینید.
با توجه به تصویر بالا، تفسیر آزمایش خون بارداری بسیار راحت است. در قسمت بالا سمت راست و زیر عنوان Reference Range جواب مثبت یا منفی بودن بارداری دیده می‌شود. اگر مقدار  beta-hcg کمتر از عدد 10 باشد، جواب آزمایش خون بارداری منفی است. در صورتی که اگر این مقدار بیشتر از عدد 25 باشد، فرد به احتمال زیاد باردار است. اگر این عدد بین 10 تا 25 باشد، تست مشکوک است و نیاز است که مجددا آزمایش انجام شود.

مشکلات و هزینه آزمایش خون بارداری

آزمایش خون بارداری در مقایسه با آزمایش ادرار، زمانبر است. ممکن است چندین ساعت طول بکشد تا نتیجه آزمایش را دریافت کنید. در حالی  اگر تست ادرار انجام دهید، حداکثر 10 دقیقه بعد از آن می‌توانید از بارداری خود مطلع شوید. از طرفی دیگر، تست های خانگی نسبت به آزمایش خون بارداری هزینه چندانی ندارند و به راحتی می‌توان آن ها را از فروشگاه یا داروخانه ها خریداری کرد.

اگر سوال یا ابهامی در مورد این مقاله دارید می توانید آن را زیر همین مقاله و در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید.

4/5 - (217 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *