مراقبتهای لازم در بارداری دوقلویی

مراقبتهای بارداری دوقلویی

بهتر است قبل از اقدام کردن برای بارداری برای مشاوره و معاینات قبل از بارداری به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت بالینی مادر مورد بررسی قرار گیرد. به این ترتیب اگر مادر دچار مشکلاتی مانند کم خونی یا کمبود ویتامین است، قبل از بارداری می تواند آن‌ها را رفع یا کنترل کند. برخی از خانمها مایل به دوقولوزایی هستند یا به دلایل مختلفی شانس دوقلوزایی در آن‌ها بالا است. اگر به داشتن فرزند دوقلو علاقه دارید یا اکنون که در حال مطالعه این مطلب هستید دوقلو باردارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم به موضوع مراقبت‌های بارداری دوقلویی برای مادر و جنین بپردازیم. برای دسترسی به پاسخ سوالات خود می‌توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

برنامه مراقبت‌های دوران بارداری دوقلویی

مراقبتهای مادرانی که دوقلو باردار هستند با مراقبت های مادران تک قلویی متفاوت است. این دسته از مادران به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارند. تعدادی از مهم‌ترین مراقبت‌های دوران بارداری دوقلویی عبارت است از:

نیاز بیشتر به اسید فولیک

اسید فولیک از جمله ویتامین های ضروری در بارداری است که در رژیم غذایی برای دوقلوزایی توصیه می شود. این ویتامین برای جلوگیری از بروز نقص‌های ژنتیکی در جنین، به مادرانی که دوقلو یا چند قلو باردار هستند توصیه می‌شود از اسید فولیک بیشتری استفاده کنند. اکثر پزشکان معتقدند مصرف ۴/۰ میلی‌گرم اسید فولیک برای افرادی که تک قلو باردارند و مصرف روزانه 1 میلی‌گرم اسید فولیک برای افرادی که دوقلو باردارند ضروری است. مصرف مقدار مناسب فولیک اسید یا ویتامین ب ۹ (B9) باعث می‌شود لوله عصبی در جنین دچار نقص نشود. بهتر است بدانید که ناهنجاری‌های مادرزادی ناشی از نقص‌های لوله عصبی در دوران جنینی بسیار شایع است. افراد زیر باید فولیک اسید بیشتری نسبت به سایرین مصرف کنند:

  • مادرانی که در بارداری‌های قبلی خود سابقه جنین با نقص‌های لوله عصبی داشته‌اند.
  • زنان بارداری که خود یا همسرشان بیماری دیابت دارند.
  • افراد گیاه‌خوار
  • مادرانی که در خانواده‌شان افرادی با نقص‌های مادرزادی مربوط به لوله عصبی جنین وجود دارند.

به هیچ وجه نباید اسید فولیک را بیش از حد مجاز تجویز پزشکتان مصرف کنید چرا که برای شما و جنین عوارض دارد. کند شدن رشد مغزی جنین، ابتلا به اوتیسم و چاقی در کودکی از جمله خطرات مصرف زیاد اسید فولیک برای جنین است.

اسید فولیک

خوشبختانه این ویتامین در مواد غذایی مختلف به فراوانی یافت می‌شود. از جمله مواد غذایی که به مادران باردار برای دریافت اسید فولیک توصیه می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کلم بروکلی
  • لوبیا چیتی
  • مارچوبه
  • تخمه آفتابگردان
  • آووکادو
  • سویا
  • موز
  • بادام زمینی

برای اطلاع بیشتر در مورد مکمل های دوران بارداری پیشنهاد می کنیم مقاله ویتامینها و مکملهای ضروری در دوران بارداری را نیز مطالعه نمایید.

معاینات، آزمایشها و سونوگرافی در بارداری دوقلویی

آیا انجام سونوگرافی در دوران بارداری ضرر دارد؟ این سوالی است که باعث نگرانی تمامی مادران باردار می شود. باید به یاد داشته باشید که با توجه به بالا بودن احتمال سقط جنین، مسمومیت حاملگی و … در زنانی که دوقلو باردار هستند، باید تعداد دفعات مراجعه آن‌ها به مطب پزشک متخصص بیشتر شود. پزشک علاوه بر انجام تست های دوران بارداری که روتین هستند، برای بررسی احتمال وجود نقص‌های ژنتیکی یا بیماری‌هایی مانند دیابت بارداری، آزمایش‌ها و سونوگرافی‌های بیشتری انجام می دهد. توجه به تمام توصیه‌های پزشک باعث می‌شود دوران بارداری راحت‌تری داشته باشید و اضطراب شما در طول نه ماه حاملگی کمتر خواهد شد.

تهوع صبحگاهی در بارداری دوقلویی

افزایش بعضی از هورمون‌ها مثل گنادوتروپین جفتی انسان و استروژن باعث بروز احساس حالت تهوع در افراد باردار به خصوص در هنگام صبح می‌شود که به آن تهوع صبحگاهی می گویند. بر اساس آزمایشات انجام شده، میزان این هورمون‌ها در بارداری‌های دوقلویی بیشتر از بارداری های تک قلویی است. بنابراین اگر دوقلو باردار هستید، طبیعی است که در هنگام صبح حالت تهوع شدیدی داشته باشید. در اکثر موارد حتی در بارداری‌های چند قلویی حالت تهوع در دوازده تا چهارده هفتگی از بین می‌رود. بنابراین بهتر است کمی صبور باشید. اگر حالت تهوع در بارداری دوقلویی شما بعد از این مدت شدیدتر شد، باید سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنید. چون ممکن است مبتلا به پره اکلامپسی باشید. در ادامه مراقبت‌های دوران بارداری دوقلویی در مورد این بیماری و علائم آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

در صورت بارداری دوقلویی و افزایش تهوع صبحگاهی پیشنهاد می کنیم از برنامه های مراقبت دوران بارداری دوقلویی خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل بهره مند شوید. خانم دکتر جوانمرد با سالها تجربه در زمینه مراقبتهای بارداری و زایمان جزو بهترین انتخابهای شما خواهند بود. جهت دریافت مشاوره و نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

لگد زدن جنین در بارداری‌های دوقلویی

چه دوقلو باردار باشید چه تک قلو، در هفته‌های هجدهم و بیستم به بعد بیشتر حرکت جنین را در بدنتان احساس خواهید کرد. فقط مادرانی که قبلاً تجربه بارداری داشته اند، می‌توانند این حرکات طبیعی و غیر طبیعی جنین را زودتر احساس کنند. آنها می‌توانند تفاوت حرکات جنین را از فعالیت‌های دستگاه گوارشی خود تشخیص بدهند.

لگد زدن جنین در بارداری دوقلویی

بارداری دوقلویی و دیابت

احتمال ابتلا به بیماری دیابت بارداری در بارداری‌های دوقلویی بسیار بیشتر است. دیابت بارداری باعث می‌شود وزن نوزاد بیشتر شود. بنابراین مادر مجبور است زایمان سزارین انجام دهد. بنابراین باید قند خون مادر در دوران حاملگی دائماً اندازه‌گیری شود. در صورت ابتلا به دیابت بارداری، هرچه سریع‌تر زیر نظر پزشک متخصص باید کنترل آن را آغاز کنید. خوردن ماهی در دوران بارداری چون دارای اسید چرب امگا 3 است در کنترل قند خون نقش مهمی دارد اما هرگز در خوردن ماهی زیاده روی نکنید چون خطرناک است. در مقاله فواید و مضرات خوردن ماهی در دوران بارداری اطلاعات کاملی در این زمینه بدست خواهید آورد.

اضافه وزن در بارداری دوقلویی

افزایش وزن در بارداری دوقلویی نسبت به تک قلویی بسیار طبیعی است زیرا مادر دو جنین، دو جفت و مایع آمنیوتیک بیشتری را حمل می‌کند. میانگین افزایش وزن طبیعی در بارداری تک قلویی حدود 11 کیلو و در بارداری‌های دوقلویی بین 13 تا 15 کیلو است. اضافه وزن در بارداری‌های دوقلویی که بیشتر از 18 کیلو و کمتر از 6 کیلوگرم باشد بسیار خطرناک است. بنابراین باید روند وزن گیری مادر در دوران بارداری به دقت بررسی شود. شرایط خاصی وجود دارد که می‌تواند باعث شود افزایش وزنهای گفته شده در رابطه با اضافه وزن زنان باردار تغییر کند. بنابراین بهتر است در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید.

مسمومیت بارداری

از مهم‌ترین مراقبت‌های دوران بارداری دوقلویی توجه به نشانه‌های ابتلا به پره اکلامپسی است. مسمومیت حاملگی یا  Preeclampsia عارضه‌ای خطرناک است که اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند مشکلاتی جدی برای مادر و جنین به وجود آورد. نشانه‌های مسمومیت بارداری در بارداری دوقلویی عبارت است از:

  • فشارخون بالا
  • وجود پروتئین در آزمایش ادرار
  • تورم دست‌ها و پاها
  • سردرد شدید
  • مشکلات بینایی
  • استفراغ شدید

عوامل زیر می توانند احتمال پره اکلامپسی را در شما بیشتر کنند:

  • سن شما بالای چهل سال باشد.
  • اضافه وزن زیادی داشته باشید.
  • از آخرین بارداری شما بیش از ده سال گذشته باشد.
  • دارای بیماری‌های کلیوی و بیماری‌هایی مرتبط با نقص سیستم ایمنی بدن باشید.
  • اولین بارداری خود را تجربه می‌کنید.
  • چند قلو باردار هستید.

بیشتر بخوانید: کرونا چه تاثیری بر مادران باردار و جنین می‌گذارد؟

مسمومیت بارداری

لکه بینی در بارداری دوقلویی نشانه چیست؟

علت لکه بینی در بارداری دو قلویی در سه ماه اول بارداری می تواند یکی از علائم سقط جنین باشد. بنابراین اگر طی این دوره دچار لکه بینی شدید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. در اغلب اوقات حتی در افرادی که چندقلو باردار هستند، لکه بینی‌های کوچک اگر با احساس درد و خروج لخته‌های خونی همراه نباشند، خطرناک نیستند. اما باز هم به شما توصیه می‌کنیم در صورت مشاهده لکه بینی در بارداری و هر گونه علائم غیرعادی برای معاینات بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: آیا لکه بینی قهوه ای نشانه بارداری است؟

در صورتی که دوقولو باردار هستید و مایلید بهترین برنامه های مراقبت دوران بارداری را داشته باشید، پیشنهاد می کنیم از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل بهره مند شوید. خانم دکتر جوانمرد با سالها تجربه در زمینه مراقبتهای بارداری و زایمان جزو بهترین انتخابهای شما خواهند بود. جهت دریافت مشاوره و نوبت با شماره 77714405-021 تماس بگیرید.

احتمال زایمان زودرس در بارداری دوقلویی

احتمال زایمان زودرس در بارداری دوقلویی یا چند قلویی بسیار بیشتر از بارداری تک قلویی است. در اغلب موارد دوقلوها در 36 یا 37 ماهگی متولد می‌شوند. در حالی که مادرانی که تک قلو باردار هستند در 40 هفتگی زایمان می‌کنند. باید این نکته را در نظر داشته باشید که تولد نوزاد پس از 34 هفتگی باعث بروز مشکلات زیادی نمی‌شود. این کودکان اکثراً سالم هستند اما به هر حال نوزادان نارس محسوب می‌شوند و به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارند. همچنین دوقلوها نسبت به تک قلوها وزن کمتری دارند. این مسئله ممکن است باعث بروز مشکلاتی در این نوزادان شود. استفاده از دارو یا استراحت مطلق مادر باردار برای جلوگیری از زایمان زودرس، از نظر علمی جلوگیری هنوز اثبات نشده است.

سزارین در بارداری دوقلویی

احتمال اینکه نوزادان دوقلو در هنگام زایمان طبیعی در وضعیت نادرستی قرار بگیرند، بسیار زیاد است. منظور از وضعیت نادرست، قرار گرفتن پاهای نوزاد به جای سر آن در کانال زایمان است که به این حالت وضع کفل گفته می‌شود. در این حالت چاره‌ای به جز انجام سزارین وجود ندارد.

سزارین دوقلویی

احتمال دوقلوزایی در سنین بالا وجود دارد؟

بر اساس تحقیقات انجام شده در زمینه دوقلو زایی و چندقلوزایی، بالارفتن سن بارداری علاوه بر اینکه ممکن است مشکلاتی برای مادر و جنین به وجود بیاورد، امکان دوقلوزایی را نیز افزایش می‌دهد. زیرا بعد از 25 ‌سالگی احتمال نامنظم شدن چرخه تخمک‌گذاری بیشتر از قبل خواهد شد. منظم نبودن چرخه تخمک‌گذاری به این معنی است که احتمال دارد به طور هم زمان دو تخمک یا بیشتر از تخمدان‌های فرد آزاد شوند. این موضوع به معنی افزایش احتمال بارداری دوقلویی یا چند قلویی است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تمامی نکات ضروری و مفید در رابطه با مراقبت‌های دوران بارداری دوقلویی را شرح دهیم. همان‌طور که در بخش‌های مختلف اشاره شد، مصرف مواد غذایی سرشار از اسید فولیک و آهن برای تمامی زنان باردار به خصوص مادرانی که دوقلو باردار هستند بسیار ضروری است. زیرا احتمال به دنیا آمدن این نوزادان با بیماری‌های مرتبط با نقص لوله عصبی جنین و همچنین کم خونی نسبت به سایر نوزادان بیشتر است. همچنین به دلیل احتمال بالای زایمان زودرس و سزارین در بارداری‌های دوقلویی پیشنهاد می‌کنیم تمام دوران بارداری خود را زیر نظر یک پزشک متخصص و با تجربه سپری کنید. در صورت مشاهده علائم غیرطبیعی مانند حالت تهوع‌ شدید، درد در ناحیه شکمی، سردردهای طولانی و لکه بینی سریعاً این موارد را به پزشک خود اطلاع دهید.

میتوانید سوالات خود را از طریق بخش نظرات زیر این مقاله ارسال نمایید. برای دیدن پاسخ سوالات به همین صفحه برگردید.

4.1/5 - (14 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *